Jump to content

Dramatikk ved fiskebrygga i kristiansand

Janoho

Recommended Posts

slutt å hakk slik på gutten da... klart at han ikke har andre hensikter enn noen på dette nettstedet: nyte sjølivet.

verre er det ikke og det er vel en og annen som har kjørt i baret her og - heldigvis for de uten for mye pressedekning.....

regningen SKAL definitivt til Volvo OG båtselgeren....

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

hit og rull litt nedover og les hva det står om disse kontrollene på høyre side under båtmagasinet mener, skrevet av Due. Jeg har ikke greie på disse kontrollene men etter å ha lest dette ble jeg noe betenkt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Noen av av innleggene i denne tråden har gitt meg (og andre, har jeg skjønt) en noe ekkel smak i munnen. Nå ser jeg i et intervju i VG (også referert delvis et par innlegg lenger opp) holdninger og konklusjoner som gir grunnlag for honnør - se mer her.

(Joda, jeg vet han sikkert har gode medierådgivere, men likefult står det respekt av dette - når galt først har skjedd, mener jeg)

Redigert av Ronald (see edit history)

Merkelig å forsøke å laste dette over på båt eller motorprodusent.

Problemet er det samme vi ser mer og mer av, og nøyaktig det samme som skjedde ved Hvalstrand i helga. Folk med mye penger men helt uerfarne fra sjøen kjøper seg alt for stor båt.

Helt uten føling med hvordan en båt oppfører seg skal de begynne å håndtere 30-40 fot, mange tonn, og alt for mange hestekrefter, det må gå galt. Det kan sammenlignes med at en person som aldri har sittet bak rattet i en bil går hen og kjøper seg en stor trailer, klatrer opp og legger i vei - selvsagt går det galt.

Det må tas tak i denne galskapen. Obligatorisk kjøreopplæring må til. De første timene med 14 fot og 4 HK så de får en ide om hvordan en båt oppfører seg. Så kan en gradvis gå oppover.

Synes det er trist om han selger båten nå , han burde heller fortsette å bruke den men dog med en båtmann ombord en dags tid for å trene litt på båthandling.

Her kjøper en ung mann drømmebåten og så skal en ulykke etter 1dags bruk ødelegge for noe så fint som et framtidig båtliv , hadde det vært en ikkekjendis dette gjaldt så hadde han vært på fjorden igjen så snart båten fikk vann under kjølen igjen.

Håper han tar til fornuft og tenker seg om før han selger båten , vi har jo alle vært nybegynnere en gang og om de fleste av oss sikkert ikke har gjort tabber i begynnelsen som fikk så fatale følger så gjorde vi vel alle våre tabber uten at de gjorde landkrabber av oss.

Noen burde absolutt ta unge hr Fuentes ut på fjorden en dag og trene aktivt slik at han kan komme seg over kneika.

Var det ikke en relativt lang tråd her på forumet hvor medlemmene la ut pinlige tabber de selv hadde gjort ? De fleste som postet der er fortsatt i båt og heldigvis for det.

I går var i går , i dag er det en ny dag og nye muligheter.

Merkelig å forsøke å laste dette over på båt eller motorprodusent.

Problemet er det samme vi ser mer og mer av, og nøyaktig det samme som skjedde ved Hvalstrand i helga. Folk med mye penger men helt uerfarne fra sjøen kjøper seg alt for stor båt.

Helt uten føling med hvordan en båt oppfører seg skal de begynne å håndtere 30-40 fot, mange tonn, og alt for mange hestekrefter, det må gå galt. Det kan sammenlignes med at en person som aldri har sittet bak rattet i en bil går hen og kjøper seg en stor trailer, klatrer opp og legger i vei - selvsagt går det galt.

Det må tas tak i denne galskapen. Obligatorisk kjøreopplæring må til. De første timene med 14 fot og 4 HK så de får en ide om hvordan en båt oppfører seg. Så kan en gradvis gå oppover.

første betingelse er at ustyret oppfører seg omtrent som en skulle forvente. det gjør ikke Volvos elektroniske trottle/gear kontroller.

se for deg at du kjører bil med automatgir og skal starte normalt i lyskryss. faenskapen tar kontroll, flytter seg ikke men gir så full gass fremover og når du vel har registrert dette (ifall du ikke har truffet bilen foran) og bremser - .. hardt,... og så gir faenskapen full gass bakover!

litt ukyndig bruk og du er omtrent der.

ubrukelig,... jeg har veeeeelllllddddiiig lang erfaring med all slags båter og tildels kraftige kjøretøy som aksellererer ikke mye dårligere enn F1 biler men ville ALDRI hverken satt min fot i eller stolt på denne typen kontroller.

er man uerfaren blir alt mye verre men mer enn ille for selv en erfaren fører.

PRESISJON OG FUNKSJON ER LIVSVIKTIG!!

har tilgode å høre - selv den mest ihuga Volfofantast snakke særlig positivt om dette systemet og har selv vært ute i situasjoner med vanlige kontroller.... - ikke dramatiske men konsekvensen kunne vært stadige dult borti andre om jeg hadde hatt et system ala volvo sitt som ikke er presist, pålitlig og raskt nok.

heldigvis er jeg heldig nok til å ha et standard pålitelig og rimelig presist system som sammen med eksplosiv bensinmotorkraft er svært hendig i situasjoner som:

eksemplevis; ligger man å rir i kø på betydlig strøm, vind og bølger utenfor drivfstoffyllingen i Kungshavn (må holde køen der måvite) under de rette forhold ville man vært sjanseløs uten baugpropell i tilegg - og kanskje selv ikke da - som 1 eksempel.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Selger har ingen forpliktelser juridisk til å skjekke ny eiers kompetanse. Men det kunne han hatt dersom man hadde et obligatorisk båtførerbevis i lomma når man la fra kai.

Jeg og mange med meg hadde vel ikke sluppet den nye eieren så langt av sted uten at vi hadde kostet på oss en kveld på fjorden slik at han hadde fått gått over det vesnentlige ombord. Deriblant å legge til ved en kai. Dette har jeg gjort ved alle mine salg

Milde Moses ! Tantementaliteten strekkes veeeeldig langt. Ber kjøper om en treningstime så er det greit men den dag mine kunnskaper skal sjekkes av selger er jeg stygt redd for at det blir stygge scener på brygga.

hit og rull litt nedover og les hva det står om disse kontrollene på høyre side under båtmagasinet mener, skrevet av Due. Jeg har ikke greie på disse kontrollene men etter å ha lest dette ble jeg noe betenkt

Ja, jeg ble også litt betenkt etter å ha lest artikkelen i Båtmagasinet om elektronisk gear og gassregulering.

Utrolig at det ikke er en sperre tilsvarende det som er på de fleste utenbordsmotorer.?? :confused:

Det er ikke ukjent i bilverdenen at selger av en litt sinna bil oppfordrer kjøper til å ta ett lite kurs. Det er jo ikke god reklame at denne bilen til stadighet blir observert i grøfta. Koenigsegg gjør f.eks dette, men mr Sharif avslo som kjent. Han syns vel det var under sin verdighet å ikke kunne håndtere en slik bil. Så gikk det heller ikke lenge før han på en høflig måte ble bedt om å gi fra seg bilen...

Hvorfor kan ikke en båtforhandler gjøre det samme?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Dersom jeg hadde hatt mye penger da jeg var 19 år kunne dette like godt vært meg. Ikke alle er like voksne når de er 19 år. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe meg en slik båt hadde jeg nok gjordt det uten å tenke på konsekvensene. Hadde ringt alle mine venner og bedt dem på båttur. At jeg kunne mestre båten eller at alle hadde redningdvester hadde vært underordnet. Jeg hadde nok vært verdensmester til det motsatte ble bevist. Jeg var selv russ da jeg var 19 år, og alle handlinger var vel ikke like gjennomtenkt. I og med at jeg ikke hadde mye penger da jeg var ung hadde jeg bare en 14 fots båt og denne lagde betydelige mindre skader. Derfor slapp jeg også å bli førstesidestoff i avisene.

I og med at dette var en helt ny båt burde vel selger ikke overlevere båten før de er sikker på at kunden behersker den. Det burde vel vært obligatorisk med noen timer praktisk opplæring, sånn at man kan beherske båten. Jeg tror at dersom man har fått opplæring når man kjøpte båten vil de fleste også ta ansvar og lære opp ny kjøper av båten da de selger den videre. Jeg ville vel ikke solgt min båt til noen som jeg viste ikke kunne beherske den. Hadde jeg hatt en 34 fots båt på flere tonn med store motorer og det kom en 19 åring som ville kjøpe den ville jeg nok forsikret meg om at han mestret båten.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Eneste måten å bli flink å kjøre båt er å skjønne hvordan ting virker.

Dette er jeg veldig enig i, og denne saken er bare trist. Forhåpentligvis er det mulig å lære av dette, noe det kan se ut som basert på innspill i media etter dette. Jeg tenker da spesielt på dette med å forsikre seg om at en kjøper/fører av slike båter har nødvendige basisferdigheter for manøvrering i tillegg til et minimum av teoretiske ferdigheter. Om det er selger som skal være ansvarlig for en slik utsjekk eller om det skal være en obligatorisk førerprøve som dekker både teori og praksis er jeg så langt usikker på.

Uansett synes jeg fryktelig synd på Ali - mange av oss har kanskje vært 18 en gang og vet hvordan ting kan ta litt overhånd, spesielt når man er en gjeng som er samlet. Er ikke alltid like lett med en bunnsolid vurderingsevne i slike situasjoner, noe som vi også får se mange tragiske eksempler av på landeveien. Syns også det var positivt at det i hvert fall ikke var alkohol med i bildet denne gangen!

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

på min volvo d4 som er samme motor som ali har i båten, har jeg sidemontert kontroll, på denne er det vanlig låsing i fri! må trykke inn en knapp med tommelen for å sette den i gear!

Milde Moses ! Tantementaliteten strekkes veeeeldig langt. Ber kjøper om en treningstime så er det greit men den dag mine kunnskaper skal sjekkes av selger er jeg stygt redd for at det blir stygge scener på brygga.

:yesnod::smash:

Dersom jeg hadde hatt mye penger da jeg var 19 år kunne dette like godt vært meg. Ikke alle er like voksne når de er 19 år.

Ali har vel en familie som han tar med på råd. Han har trolig også førerkort for bil og tar sine handlinger for rett og galt i trafikken. Juridisk er han en "voksen" person. Og det spørs kanskje om han var litt "kjepphøy" når kjøpet gikk i boks. Dette har han selv uttalt til media. (VG)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Om det er selger som skal være ansvarlig for en slik utsjekk eller om det skal være en obligatorisk førerprøve som dekker både teori og praksis er jeg så langt usikker på.

Skal jeg da også stå ansvarlig for å sørge for at en kjøper av min sykkel, mitt luftgevær osv osv kan dokumentere teoretiske og praktiske kunnskaper og ferdigheter slik at de ikke vil være til fare for seg selv eller andre?

Hva OBLIGATORISK båtførerprøve angår så kan jeg ikke huske at noen har tatt til orde for at man skal ha en praktisk utsjekk? Det er vel faktisk kun snakk om at man skal avlegge en teoretisk prøve, og man kan sikkert også ha en masse feil og allikevel få bestått - stor ståhei for noe som vil ha meget begrenset verdi! Det vil, sannsnligvis, ikke engang bli et pålegg om å følge noe kurs.

Men siden det er snakk om så mange som 410.000 personer (sjøfartsdirektørens tall) så sier det seg selv at det om ikke annet så av praktiske grunner må det bli en "enkel greie".

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

stakkars Ali :confused:

jeg syntes som sagt mere synd på dere som har sympati med ham. Jeg kjører tung bil, hver dag i trafikken. Jeg eller dere har ikke råd til at jeg gjør en tabbe. :nono:

han uttalte iflg vg at han angret rett etter kjøpet og fryktet at noe kunne gå galt. da skal du ikke "prøve" å kjøre.

Til dere som er Ali fans her inne....... tenk om det var dine nærmeste eller kanskje dine barn som ble rammet.

Redigert av litt peiling (see edit history)
første betingelse er at ustyret oppfører seg omtrent som en skulle forvente. det gjør ikke Volvos elektroniske trottle/gear kontroller.

Det er ikke nødvendig å gjøre det så vanskelig. Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe båter med dette utstyret. Dersom produsenten oppdager at de lager noe som ingen vil ha gjør de antagelig endringer ganske raskt. Dersom du kjøper båt med denne typen kontroller så har du egentlig ikke noe annet valg enn å lære deg å bruke dem. (Ok, du kan velge å bytte ut det utstyret du ikke liker.)

Det er mulig noen reagerer på den holdningen jeg har, men folk er selv ansvarlige for hva slags fartøy eller kjøretøy de bruker. Det er fører selv som er ansvarlig for at hun eller han har nødvendig ferdighet i bruk av båten slik at navigering og behandling av den skjer i samsvar med godt sjømannskap. Selger bør nok opplyse om båten er vanskelig å manøvrere, og det er bare prisverdig om servicen er så god at kjøpere som kan ha behov for litt opplæring får tilbud om dette. (Og nei, du blir ikke utlært og erfaren på noen timer, men du har kanskje lært litt om hvordan båten reagerer og fått med deg noen lure knep og blitt advart mot mulige problemer. Det er nyttig nok.)

Det er heller ikke noen formildende omstendighet at mange andre 19-åringer kunne gjort lignende valg dersom de hadde hatt penger nok. Det argumentet gir faktisk grunn til å vurdere om kravene til å føre noen båttyper bør være mye strengere enn det som er foreslått i dag. Kanskje er det behov for et eget sertifikat for raske motorbåter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Jeg har kjørt noen nautiske mil på sjøen. Mange ganger er det flaksen som har reddet meg fremfor forstanden. Det er ikke spørsmål om hvorvidt man gjør noen feil selv om man er erfaren båtfører, men når. Jeg tror at vi som ferdes til sjøss smertelig har erfart at "hovmod står for fall". Det er vanskelig å seile båt - la oss aldri glemme det. Jeg gjør nesten daglig feil under seilasen, men jeg har flaks og unngår store negative konsekvenser.

Jeg vet ikke hvilke erfaring Ali har med hensyn til båtbruk. Men det høres merkelig ut når han kan få kjøpt en hurtiggående farkost uten forhandsbedømming over hans kunskaper om båtbruken. Jeg har ikke vært tilhenger av båtførerbevis da dette ikke krever praktisk opplæring. Men de siste årene har gjort selv meg betenkt over hva som ferdes på sjøen og tror at et båtførerbevis tross alt er bedre enn ingen praktisk opplæring. Likevel ser jeg ikke det samme behovet for førere av alle farkoster. Det finnes fortsatt sendrektige båter som oftes ikke kommer over 5 knop - uavhengig av motorstørrelse og vekt. Noen vil vel nå komme med at disse også kan gjøre stor skade på andre og seg selv.

Det høres trist ut at Ali tenker på å selge drømmen sin. Har han noen rådgivere så bør de fortelle han at han må aliere seg med en erfaren person som kan følge han noen dager med diferensiert værforhold. Og slik over noe tid lære han det mest elementære i å føre dette praktskipet. Muligens selger/produsent kunne stille opp og hjelpe han. Gutten har, etter hva jeg har lest, godtatt fadesen. Da må han kunne få en ny mulighet i hva det innebærer å føre en båt av denne størrelse. Men det tar tid - flere uker - å bli kompetent til dette.

Som nevnt tidligere i tråden har de fleste - erfarne av oss - gjordt blundere og kommet sterkt tilbake med fornyet kunskap. Det er av feil en som oftest lærer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det har vore skrive litt om elektroniske kontrollar her, og kva som kan skje når denne ikkje oppfører seg som forventa.

For eit par år sidan skjedde det ei stygg ulykke med ein hjullastar, og eit barn og to vaksne mista livet. Det som skjedde var at hjullastaren i tillegg til ratt var utstyrt med joystick, og ved ei uhell kom føraren borti denne. Joysticken overstyrte rattet og hjullastaren svingte over i motsett kjørebane akkurat i det det kom ein bil i mot.

I granskinga etterpå vart føraren frikjent for skuld, og ansvaret lagt til produsenten som hadde laga ei styring som kunne skapa ulykker. Alle tilsvarande hjullastarar vart kalla tilbake og modifisert for at ikkje tilsvarande ulykker skal skje igjen.

Kanskje det er på tide at også leverandørar av utstyr til båtar må ta sin del av ansvaret?

Lenke til ulykka

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...