Jump to content

Ladespenning


sharko

Recommended Posts

Montert ny spenningsregulator (14,8V) i dag. Batteriene ble samtidig toppladet med batterilader/landstrøm.

 

Etter kjøring og uten forbruk, måler jeg: 14,43V på utgang dynamo og 14,35V på batteripoler. Begge målinger vha multimeter. Spenningsfall er 0,08V, jf forannevnte.

 

Er ladingen ok? -hva mer kan en gjøre? Hvorfor gir ikke dynamoen 14,8V ut?

Link to post
Share on other sites

Normalt vil forklaringen være at ladestrømmen batteriene ber om er så høy at dynamoen ikke klarer å følge med. Spenningen vil først nå opp til 14.8v når batteriene begynner å fylles opp og strømmen synker.

 

Så lenge dynamoen ikke lader vil spenningen på den og batteriene være den samme.

Eller mener du med "etter kjøring" at du har kjørt en stund og fremdeles kjører? Isåfall er det noe rart på gang hvis det kun er 80mv forskjell mellom dynamo og batteri. Dette tyder ikke på noe høy ladestrøm.

Link to post
Share on other sites

At dynamoen ikke gir ut 14.8V har vel med regulator å gjøre. Har du samme spenning ut fra dynamo når du starter kald motor? Tenkte bare at kanskje varmen kan virke inn å senke ladespenning hvis det er noen for for temp kompensering på regultaoren du har montert.

Ellers så har du jo ganske lite spenningsfall fra dynamo til batterier, men det er ikke så rart siden det sikkert ikke gårmye strøm der. Hvis du bruker mer strøm og/eller at battereiene er mye utladet vil du få høyere ladestrøm og mer spenningsfall. Hvor mye avhenger bl.a. hvor gode koblinger, kabling og hovedbryter du har.

Link to post
Share on other sites

Montert ny spenningsregulator (14,8V) i dag.

Etter kjøring og uten forbruk, måler jeg: 14,43V på utgang dynamo og 14,35V på batteripoler.

Er ladingen ok?

Jeg har da en annen mening. :yesnod:

Det jeg ikke skjønner er at det ikke er bare forbudt med å selge slike regulatorer i det hele tatt. :confused:

 

Fastinnstilling på permanent mer en 14,4 Volt er farlig, fordi dette er helt ukontrollert.

En slik regulator bryr seg ikke i det hele tatt om tilstander av verken batterier, kontakter, dynamoet og tilkoblinger.

Den leverer bare, og ferdig.

Uansett hva som skjer, fordi en slik regulator skjønner i beste fall bare det som skjer på dynamoets D+.

 

Dette blir sikkert en diskusjon om tid som batterier trenger, temperatur, motstander og spenningsfall,

men det dreier seg ikke om det som kanskje går bra, men skulle dreie seg om det som kan går galt.

 

De fleste interessenter ser bare "oooi, 14,8V = mye spenning = bra lading".

Men hvis dynamoen ville nå levere disse 14,8V permanent, da koker man batteriene også permanent.

Med det bygges det bare flytende bomber.

 

For min skyld skulle du, Metrosen, anser deg som heldig når den ikke lader på mer enn 14,43 Volt.

Og jeg håper for deg at du også har åpne bly-syre batterier, ellers kan du får store problem allerede nå,

fordi batteriene dine er med bare 0,01 Volt forskjell absolut på gassingsgrensen.

 

Men holder spenningen seg der permanent, og du har åpne bly-syre batterier, da er det greit for øyenblikket.

Ellers, hvis spenningen klarer å øke, eller hvis du også har Gel/AGM batterier, da er det i hvert fall ikke greit.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var bl.a. hvorfor regulatoren som var 14.8V ikke gav 14.8V ut etter kjøring og når ikke det var noe forbruk av strøm. Ut fra det svarte jeg hva som kunne være årsak til det.

 

At man bruker en regulator som gir fast 14.8V er jeg også enig i ikke er særlig smart gitt at man har et normalt bruksmønster. Synes det er rart at slike regultoren selges da spenningsfallet man har i koblinger, kabler og brytere vil avhenge av ladestrømmen. Det vil si at 14.8V ut fra dynamo kan kanskje gi 14.4 V på batterier i noen tilfeller og opp til 14.8 V i andre tilfeller. Man har ikke kontroll på det og batterispenningen blir høyere når man trenger det minst.

 

Jeg spør som Ingar om det virkelig er 14.8 V som setpunkt på regulatoren?

Link to post
Share on other sites

Jojojojo, Olpi.

At du og Ingar vet om det er klart for meg.

Jeg ville bare gjerne peke tydelig på vanlig 14,4V-grensen en gang til,

som gjelder for de fleste batterier men som også blir glemt så ofte når det dreier seg om lading av selve.

 

Man skal ja ikke glemme alle som kommer ny på både forumet og temaet og som kanskje ikke vet det.

Det finnes dessverre også mange forhandlere som ikke tar problemet alvorlig nok, men for det kan jo vi forebygge her.

Dette er oppgaven av en forum, tror jeg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har sett at slike regulatorer er ganske vanlige til bruk i bil her i Norge, pga påbudt kjørelys. Går ut fra at belastningen med kjørelys medfører at man ikke kommer over 14,4 volt uansett. Men i en båt blir det jo en helt annen sak, der kan man jo kjøre i mange timer uten belastning overhode. I tillegg står som regel batteriene mer innpakket i en båt, med dårligere ventilasjon. Og da kan en slik regulator bli direkte farlig, slik Jørg sier.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ny batteriteknologi med blycalsium legeringer skal ha høyere ladespenning på 0.15 til 0.20V enn det som var vanlig før.

 

Gamle bly antimon batterier er ikke på markedet lengre hvis ikke noen importerer fra

gammeldagse China fabrikker.

 

Dermed er gassingsgrensa økt fra 14.4V til ca 14.6 (14.8V).

 

Dermed er faren for knallgasseksplosjonere redusert. Dette også på grunn av mindre indre

motstand i nye batterier. Mindre motstand gir mindre varme og mindre gassing.

Link to post
Share on other sites

Til Ingars innlegg (#6): Ja, det står tydelig 14,8V på laderegulatoren.

 

Dere andre:

Må si jeg undres noe over de svarene jeg får. Ved bruk av ladac 1205 så skal den levere 14,6V på batteripolene ved +20°C for å topplade batteriene. Jeg er da under det...

Link to post
Share on other sites

ed bruk av ladac 1205 så skal den levere 14,6V på batteripolene ved +20°C for å topplade batteriene. Jeg er da under det...

 

Ladac 1205 og YA-12 skulle i hvertfall tidligere levere 14.4V ikke 14.6V på batteripoler v /20 grader C. Det kan imidlertid justeres på begge selv om det normalt ikke trengs.

Mulig de har endret setting??

Link to post
Share on other sites

Har en YA 12 regulator ombord , den gir 14.8 di første 20 minuttene ca . Da går den ned til 14.4 , dette er når jeg starter opp å kjører med full lada batterier fra brygga .Dro ned til bil & båtelektro og spurte ang den 14.8 , og fikk til svar at detta var riktig slik jeg forklarte saken. Den er til og justere , men det burde jeg holde meg langt unna sa gubben. Har jeg liggi i uthavn hele helgen og brukt div til strøm og den viser 12.1 på voltmeter på plotter ,lader den fra 13.8 og oppover til 14.4 ettersom den får mer i kassa si.

Dette har jeg fått forklart at er riktig , gubben har jobba kun med elektro på bil & båt i 40 år . Så jeg regna med han har rett , så jeg rører nada . Men følger med på batteria og vann nivå .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Fikk etterhvert orden på dette med god nok lading i båten, og det var etter at Jørg Becker fikk overtalt meg til å kjøpe en PDAR høyeffektsregulator, at alt ble ok med topp kapasitet på batteribankene ombord.

 

Kanskje bare hjulpet av og til, med litt ekstrahjelp fra en landstrømslader når turen hjem etter en weekend ble litt for kort til å greie å lade opp igjen bare med motorgange.

 

Så det er nok meget viktig at ladespenningen ihvertfall er på 14,4 v for å oppnå full effekt på batteriene.

 

Skal nå prøve ut og finne løsningen for bedre lading og helt sikkert også utvide batt.kapasiteten på en nylig anskaffet campingvogn.

 

Kan nok sammenligne bruken og behov for strøm ganske mye med å ligge med båten en weekend i en flott uthavn og ikke ha adgang til 220 v for strøm/lading.

 

Etter foreløpige praktiske tester og målinger, så ser jeg at det vil jeg bli problemer her i praktisk bruk, siden den fastmonterte, medfølgende automatiske laderen i vogna ikke lader med mer enn maks 13,86 v og det også når anlegget er ubelastet.

Det er nok en vedlikeholdslader, siden spenningen aldri kommer over dette nivået....., da vil vel batteriene bli veldig "daffe" etterhvert, - eller hva tror du, -Jørg?

 

Av min erfaring fra båten, så blir dette altfor dårlig i lengden, så her må jeg nok skaffe meg en ny og mere egnet batterilader/power til å forsyne vogna med strøm når vi er tilkoblet 220 v, slik at også batteribankene blir i topp stand før vi drar ut på "fjellet".

 

Siden jeg av erfaring fra båten, vet hvor viktig det er med den riktige ladespenningen o.l., så står det bare igjen å finne egnet apparatur/løsning på totalopplegget for lading og det å ha nok med Ah-timer i reell kapasitet her også!

 

Fortsatt God Sommer på sjø og land! :seeya:

:seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at vi hittil i denne tråden diskuterer marginaler i forhold til optimal lading av batteriene ombord. Jeg ville sette pris på om Metrosen kan gi opplysninger om hvilken type dynamo han/hun har ombord, samt batteribank (atskilt start/forbruk), eventuell skillediode/skillerele og annet som kan ha betydning for vurdering av ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at vi hittil i denne tråden diskuterer marginaler i forhold til optimal lading av batteriene ombord. Jeg ville sette pris på om Metrosen kan gi opplysninger om hvilken type dynamo han/hun har ombord, samt batteribank (atskilt start/forbruk), eventuell skillediode/skillerele og annet som kan ha betydning for vurdering av ladespenning.

 

Hei, dynamo 90 Ah, adskilt bank med ett 110 Ah Varta (start) og ett til forbruk 110 Ah. Ingen releer, kun adskilt med start/forbruk vha hovedbryter 1+2+all. Altså helt enkelt.

Link to post
Share on other sites

Ny batteriteknologi med blycalsium legeringer skal ha høyere ladespenning på 0.15 til 0.20V enn det som var vanlig før.

 

Dermed er gassingsgrensa økt fra 14.4V til ca 14.6 (14.8V).

 

Dermed er faren for knallgasseksplosjonere redusert. Dette også på grunn av mindre indre

motstand i nye batterier. Mindre motstand gir mindre varme og mindre gassing.

Sorry for sent svare, men jeg har meget mye arbeid her.

 

Altså, dette kan missforstås for lett.

Det er riktig at gassingsgrensen blir økt med tilsettning av calsium.

 

Og ja, det finnes flere type batterier med calsium-"teknologi",

men dette er verken standard, eller har noe å gjøre med nedsetting av indre motstandet, men en ren kemisk reaksjon.

Effekten som nyttes kan nesten anses som salt i vannet, som forandrer frysepunktet, bare omvent.

 

Fakt er at de allerfleste av batteriene, som er brukt i hele verden, fortsatt både ER og blir absolut vanlige bly-syre batterier.

Disse er billige, enkel å produsere og mest effektiv for teknologien som forehersker i verden: bil nemlig.

Ikke mer, men heller ikke mindre.

Ønsketenking hjelper da lite, men gjør saken bare dyrt og komplisert => stikkord lokkete batterier & Gel & AGM.

 

Hvorfor?

Fordi vi kan med dagens teknologi verken øke platespenninger eller strømopptaket av batterier.

Dette går bare ikke pga. materialjene som finnes på kloden vår.

Og disse noen få spesialbatterier, som ikke egner seg for masseproduksjon pga. prisen, sendes vanligvis til verdensrom.

Men heller der er man på vei til utvikling av bedre strøm(-energi-)produksjon, men ikke energilagring.

 

Som jeg sa en gang før: ikke tror på det industrien ønsker å selge deg.

Batteriteknologien ha blitt bra, men ha ikke "virkelig" forandret seg såå særlig i løpet av siste 60 år.

Hvis man sammenligner verdier av fra før og i dag, da finnes det bare lite forskjell mht. effektiviteten.

Hovedforskjellen er faktisk bare å se på embalasjen, som er mere kompakt og som viser både flere ord og farger mer i tilleg.

 

Hvorfor det? Fordi "Cornflakes" i nytt embalasjen smaker bedre.

Uansett om produktet stortsett er absolut det samme i dag som i 1906.

 

Eller ønsker noen å forklare meg at ladespenning som er økt om 0,15 til 0,2 Volt,

utgjør noe særlig mht. til både energilagering og tid for det? :confused:

 

Hvorfor løfter man da ikke både PDAR og vanlig åpne bly-syrebatterier i himmelen?

Dette må da jo være det beste i så fall, fordi vi lader med 14,8 / 14,9V

som er altså opp til 400% bedre

 

........ enn 0,2V. :wink:

 

Anbefaling av meg er alltid:

les både det som er skrivet med mindre høyde og på baksiden mer nøyaktig,

i hvert fall enn alle store ord på føste side.

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Etter foreløpige praktiske tester og målinger, så ser jeg at det vil jeg bli problemer her i praktisk bruk, siden den fastmonterte, medfølgende automatiske laderen i vogna ikke lader med mer enn maks 13,86 v og det også når anlegget er ubelastet.

Det er nok en vedlikeholdslader, siden spenningen aldri kommer over dette nivået....., da vil vel batteriene bli veldig "daffe" etterhvert, - eller hva tror du, -Jørg?

Jeg tror at enten laderen er dårlig, eller kan ikke forandres på spenningen etter behov av batteriene.

Som ville være dårlig igjen, fordi stakkars batteriene sulfaterer, eller blir ikke fulladet med mer enn 70%.

Hva skal man altså med en slik lader.

 

Ordet "vedlikeholdslader" irriterer meg både meget og hver gang jeg hører dette.

Vedlikehold er a) fullading og b) regelmessig desulfatering og c) å ikke tillate sulfatering fra begynnelsen.

 

En lader som ikke klarer det er for min skyld ikke noe batteri-vedlikeholdslader, men batteri-øddelegelsesmaskin.

Kanskje sponsert av batteriprodusenter?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ordet "vedlikeholdslader" irriterer meg både meget og hver gang jeg hører dette.

Vedlikehold er a) fullading og b) regelmessig desulfatering og c) å ikke tillate sulfatering fra begynnelsen.

 

En lader som ikke klarer det er for min skyld ikke noe batteri-vedlikeholdslader, men batteri-øddelegelsesmaskin.

Kanskje sponsert av batteriprodusenter?

 

:seeya:

Jørg

 

Hei igjen!

 

Reine ord for penga, det der , - Jørg!

 

Og du har nok helt rett i dine antagelser, - det sto en "Matti"-sak på 10 A fastmontert originalt, og det var en vippebryter med to valg på laderen:

A)

Full lading.

Ved dette valget blir laderen en "batterikoker" som det må være farlig å bruke (Glemme å slå den av?), for her gikk ladespenningen etterhvert opp i både 16 volt og vel så det.

B)

Vedlikeholdslading

Ja, da ladet/regulerte den slik at spenningen ikke kom over ca. 13,86 v, og iflg. bruksanvisningen skulle dette være helt ideelt, og det ble anbefalt at laderen skulle brukes fast med denne inntillingen.

 

Min konklusjon:

"Ubrukelig" i praktisk bruk på begge innstillingene, hvis man ønsker at batteriene skal vare noen år med god kapasitet.

 

Den er erstattet (midlertidig?)med 2 stk. 9 A aut. elektroniske vedlikeholdsladere, som nå var blitt overskuddsmateriell fra båtens strøm- og ladeopplegg.

 

Koblet disse to Biltema mod 44-715 på hver sin batteribank, og jeg har lading opp til ca. 14,55v målt på batteripolene, før de går over til vedlikehold, - og når spenningen synker ved belastning/bruk til under ca. 12,95 v, - ja, så går de på med full lading igjen inntil spenningen igjen når ca. 14,55 v (Bruker samme nøyaktige lcd-voltmeteret som SveinHa formidlet til medlemmene tidligere, så målingene er lik hver gang og til å stole på)

 

Har god erfaring med at disse greier å holde batteriene friske og oppegående, så får jeg heller ønske meg noe kraftigere power/lader etterhvert som brukserfaringene og behovet avdekkes her også. :seeya::flag:

 

Det er ihvertfall kjekt med "mer enn nok strøm" på tanken når man er ute på tur......!

 

Snakkes, Jørg!

Link to post
Share on other sites

Dermed er gassingsgrensa økt fra 14.4V til ca 14.6 (14.8V).

 

Dermed er faren for knallgasseksplosjonere redusert. Dette også på grunn av mindre indre

motstand i nye batterier. Mindre motstand gir mindre varme og mindre gassing.

 

Javel(?)

 

 

Det er riktig at gassingsgrensen blir økt med tilsettning av calsium.

 

Og ja, det finnes flere type batterier med calsium-"teknologi",

men dette er verken standard, eller har noe å gjøre med nedsetting av indre motstandet, men en ren kemisk reaksjon.

Effekten som nyttes kan nesten anses som salt i vannet, som forandrer frysepunktet, bare omvent.

 

Som jeg sa en gang før: ikke tror på det industrien ønsker å selge deg.

Batteriteknologien ha blitt bra, men ha ikke "virkelig" forandret seg såå særlig i løpet av siste 60 år.

Hvis man sammenligner verdier av fra før og i dag, da finnes det bare lite forskjell mht. effektiviteten.

Hovedforskjellen er faktisk bare å se på embalasjen, som er mere kompakt og som viser både flere ord og farger mer i tilleg.

 

Dette tror jeg også på.

 

Faktum er imidlertid at Startbatteriet mitt fra Biltema på omtrent 100 Ah blir ladet av en dynamo på 78 A påmontert en regulator for bil som leverer 14,7 V. Under siste turen fra Son til Strömstad gikk motoren 5,5 timer. Batteriet var fulladet på forhånd. Koking og gassing? I hvert fall ikke merkbart. Spenning over polene testet tidligere til 14,75 volt med multimeter fra Biltema. Det kan være feil. Syrevekt 1,28 er imidlertid trolig riktig målt dagen etter. Og da var spenningen, etter hukommelsen, 13,7 V.

 

Med slik spenning burde det vel egentlig luktet død og brente bavianer over hele båten. Men det gjorde altså ikke det.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Seastar og takk for sist.

Ja, og da kommer man på en anen problem også.

Slike ladere som kan innstilles på slik høye spenninger skulle heller ikke være tillat for markedet.

Hvor i all verden kan få en godtkjenning for slik :confused: fordi dette er en stor risk for alle, synes jeg.

 

Jeg mener, hvem tenker i hele tida på innstillingen av en lader?

Har man litt gøy innimellom, eller omvent at man får det travelt, da er det fort gjort

at man bare glemmer kokeren i kjelleren. Enkelt sagt.

Så, og nå kjører man hjem for to uker, som så mange gjør.

Å koke batterier i to uker uten pause kan blir skikkelig spennende.... :rolleyes:

 

Snakkes

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...