Jump to content

skruer på min trebåt

spn

Recommended Posts

Jeg har noen skruer som min farfar har pjåtet inn fremme der hvor skroget, bordene liksom fester seg fremst i baugen... Kan ikke alle uttrykkene. Dise skruene er ikke syrefaste eller noe annet og er begynt å irre. jeg tenker jo å skifte disse med tid og stunder, men skjønner ikke helt hvordan dette kan gjøres..vil jo være litt hull igjen etter disse... Båten er ellers kobber klinket;)

Jeg lurer også på nedpussing av trebåt, hvordan? Er det bare å fyre ivei med slipemaskin? kan jeg lett skade treverket under?

Om bordene er skrudd fast i stevnen, er det bare å bytte disse skruene til syrefaste, gjerne også med litt store skiver for å unngå at bordene sprekker. Originalt er sikkert bordene spikret, men det kan bli vanskelig å få et godt resultat med spiker om det allerede er brukt skruer.

På et klinkbygget skrog er det ikke anbefalt å bruke slipemaskin, da dette vil slipe ned hodene på klinken. Du bør bruke varme (el. varmepistol eller gassbrenner) og skrape.

Det har neppe hvert brukt klink her men skipsspiker. Du kan helt sikkert fortsette med skruer. Du sier at skruene irrer. Får du de ut uten at de knekker så kan du sikkert gå opp en dim på de eller bruke noen som er i samme dim hvis det kjennes ut som om de tar godt tak. Faren kan vel være at dette er messingskruer og at de er "råtnnet" og knekker når du sdkal skru de ut. Hvis båten er tørket opp fra før etter mange år på land og står beskyttet mot sol og regn kan jeg ikke se faren med å pusse den ned til rent trevirke over det hele. Det kan være lurt å bruke varmluftpistol og skrape til nedpussingen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

På min trebåt var det nesten likt bare jeg måtte skifte spikrene i kjølbordet. Vi syns det var like greit å spikre og dette gikk fint. Vi brukte riktignok ikke skipskspiker men en slags nagle som var større enn det gamle hullet. Trakk bordene godt inntil dette også.

Til nedpussing kan du bruke eksentersliper og passe på at du ikke sliper på naglene for og så mette skroget med olje til det ikke trekker mer. Angående oljer finnes det litt forskjellig. Man har biltema oljen som er veldig billig, Owatrol D1 er også en olje som ikke er så dyr også vet jeg også om Clipper 1. Etter skroget er mettet med oljen må du få på lakk (eller bør få på lakk) Her kan man bruke Owatrol D2 eller Clipper 2 evt Ravilakk. Jeg på min båt brukte Clipper 1 og Ravilakk. Det finnes selvfølgelig mere oljer og lakk men dette er de jeg kan. :smiley:

Sånn nå har du en god start ihvertfall også må vi jo få noen bilder da! :wink:

Edited by Sleipner93 (see edit history)

Mulig er roter no, men var det ikkje slik at ein kun må bruke rustfrie skruer (A2) og ikkje syrefaste skruer (A4)? Eg fekk iallfall streng beskjed om å ikkje bruke syrefast, men eg kan ikkje hugse om det var på grunn av kobberklinkene eller dei galvaniserte spikrane, nokon som veit? :confused:

Lagt til:

Fann ut at det er kobber og syrefast som ikkje går i lag...

Har du kobbersøm i båten må du ikke bruke syrefrie skruer,da tæres kobberen opp.Har du jernsøm i bordgangene og bruker kobber til feste av spant ,så går jernsømmen i oppløsning.Har du kobbersøm og vil bruke skruer i spant kan du prøve med rutfrie skruer,kvalitet A 2.Ikke syrefritt som har betegnelsen A 4.Spenningsforskjellen mellom kobber og rutfritt er veldig liten,mens den er stor mellom kobber og syrefritt.
Edited by Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Bronse-skruer har vel fungert bra på trebåter i alle år. Nei, ikke messing.. BRONSE ! Det er faktisk en forskjell selv om en del mennesker mener at alle gule metaller er messing.

Messing er noe dritt i denne sammenhengen.

Støtter denne fullt ut. Har selv bygd en trebåt og studert temaet litt. Fagfolk jeg snakket med var krystallklare på dette.

• 7 months later...

Trekker denne frem litt igjen da dette er et interesant tema for meg nå. Er det noen som vet hvor en får kjøpt slike store treskruer i bronse og messing. Dimensjonene må være enten 6x50 eller 6x60mm.

Vivvi

Sjekka med Carl Faannessen AS? Var der eg kjøpte kobberklinker, skulle ikkje forundre meg om dei har bronse/messingskruer også. Ser ikkje ut som dei har fått i gong nettbutikken endå, så du får sende ein epost og høyre...

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Sjekka med Carl Faannessen AS? Var der eg kjøpte kobberklinker, skulle ikkje forundre meg om dei har bronse/messingskruer også. Ser ikkje ut som dei har fått i gong nettbutikken endå, så du får sende ein epost og høyre...

Har forsøkt å sende dem en epost, men har ikke fått svar enda. Synd de ikke har fått opp sidene sine enda...