Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

Dersom dette blir innført som en obligatorisk ordning, så skal du være rimelig blåøyd for å tro at majoriteten tar kurset av andre grunner enn å få båtførerbeviset. De fleste gir nok derfor nøkken i hele kursinnholdet bare de får den laminerte lappen i handa.

At vi har råd til å betale selv er jeg overhodet ikke i tvil om, og det har da heller aldri vært noe diskusjonstema for meg. Men på samme måte som deg er jeg interessert i at pengene jeg betaler ut skal bli brukt på best mulig måte - i dette tilfelle til det som gagner sjøsikkerheten best, og det er nok bare her vi er uenige.

Jeg er til og med enig i at vi ikke skal skyte de med "dårlige" holdninger.

 

mvh tuffff

 

PS. Bare for å presisere så var jeg overhodet ikke missfornøyd med kurslederen som vi hadde i vår forening, men vi kom i en diskusjon om nyttefartøyer som nok oppstod fordi kursholder er skipper på en 100-150 tusen tonns tankbåt og er vant til å se dette fra sitt ståsted. DS

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å tilegne deg den nødvendige kunnskapen for å føre en båt har du vel allerede gjort, slik som du er forpliktet til som båtfører.
Jo mer man lærer, jo mer oppdager man hva man ikke kan. Var verdensmester før jeg skummet gjennom båtførerpensum for 10-12 år siden, men oppdaget at jeg hadde en god del hull. Omtrent daglig lærer jeg noe nytt i forbindelse med båtliv, gjennom bøker, tidskrifter og på baatplassen. Noe av dette kan jeg etterpå karakterisere som "nødvendig kunnskap for å føre båt". Alt avhenger av hvor man legger lista.
Link to post
Share on other sites

Noe av dette kan jeg etterpå karakterisere som "nødvendig kunnskap for å føre båt". Alt avhenger av hvor man legger lista.

Nettopp, gå og fortell f.eks en Espeværing i 50 års alderen, vokst opp med sjarker fra morsmelka, at vedkommende ikke kan føre

båt lenger pga. kunnskapsnivået, og må ta båtførerbeviset, så tenker jeg du hadde blitt satt på plass ja.

Faren for ufrivillig svømmeopplæring hadde vært nærliggende vil jeg tro.

 

Denne nedsatte arbeidsgruppen har nok stort sett bestått av sofaseilere og kontor rotter med varierende

bakenforliggende motiver.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette jeg har skrevet her er akkutrat like dumt og like mye rett som det enkelte andre har skrevet mot denne opplæringen....

 

Poenget er at vi kan bruke ressursene på en annen måte enn en påtvungen leseøvelse. Vi har et gjeldende regelsett i dag som det pr i dag er minimal kontroll med. Ethvert kontrolltiltak medfører i alle andre sammenhenger en solid forebyggende virkning. Men skjønner jo å argumentere for dette synet er som å stange huet i veggen.......en får bare vondt i hodet :crazy: Eller for døve ører (les; ignorert).......

Link to post
Share on other sites

Å herregud :headbang: Det blir ganske sikkert hyggeligere å ferdes på sjøen??????? Hvor i himmelens navn har du det fra.

Dine 1.750 kr til båtførerkurs er fullstendig irrelevante i diskusjonen. Dersom vi legger denne summen til grunn for å unngå flisespikkeriet, så blir det allikevel 700 millioner kroner dette kommer til å koste. Lur bruk av penger fordi du tror at det blir hyggeligere på sjøen? Gi heller disse pengene til sjøvettkampanjen, så blir de i hvert fall brukt til noe nyttig.

 

Godt du løftet debatten opp på et skikkelig nivå. Hyggeligere for meg fordi holdninger kommer som en følge av kunnskap. Gode holdninger og god kunnskap blant båtførere kan man da anta at vil gi færre :headbang: opplevelser på sjøen. Hyggeligere for meg også fordi jeg har skaffet meg kunnskap som gjør meg sikrere og tryggere, og kan tolke andre sjøfarende på en bedre måte enn uten den kunnskapen. Jeg tror også det blir sikrere å være på sjøen, og det er ofte hyggelig når noe er sikkert. Tror vi skal få det riktig så hyggelig jeg tufff, når vi vet hvor hyggelig vi allerede har det idag.

 

"Mine" 1750 kroner er vel like relevante som dine 2 milliarder. Det vil si dine milliarder vil du ta fra felleskassa og lage reklamekampanje for. Jeg tror ikke som deg, at det er lurt å bruke 2 mrd på kampanjer. Sjøvettkampanjer er som du skriver nyttig. Disse kan videreføres som idag. Den faktiske kostnaden ved et båtførerbevis er NOK 525,-

 

Fordi jeg ser at det stort sett er holdningene det er noe galt med - ikke kunnskapen.

 

Holdninger skapes av kunnskap. Eks. Kunnskap om andre kulturer skaper i nesten alle tilfeller bedre holdinger til,og forståelse for, andres kultur. På dette området har vi nordboere fortsatt noe å lære.

 

En liten historie fra virkeligheten. I vår gjennomgikk jeg båtførerkurs og tok beviset for annen gang, fordi jeg etter 37 år hadde rotet bort det gamle, og regner med at byråkratene får sin vilje i løpet av vinteren. Kona ble med på kurset, og det var veldig hyggelig. Hun bestod med glans, og fikk sitt flotte laminerte bevis i posten en måned senere. Hun er derimot ikke i stand til å starte båten vår, eller ta den ut fra båtplassen, ei heller å seile ut fra havnen og så snu utpå for å ta den inn igjen. Hun er rett å slett ikke i stand til å føre en båt i det hele tatt, men etter de foreslåtte regler er hun fullt kompetent. I båthavna vår finnes det 152 båtplasser hvor omtrent 20 % av eierne har båtførerbevis. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg ville følt meg mest trygg på som båtfører av de resterende 80 % eller min egen kone.

Hun har dog de rette holdningene til sjøen og livet på sjøen. Kanskje får jeg henne til å trene til sommeren.

 

Jeg formoder at du har lest forskrift av 29.april 1998 nr 398 om kvalifikasjonskrav osv....

 

Har du ikke det, anbefaler jeg at du setter deg inn i paragrafene 1-6. Da ser du at din kone med rette holdninger til livet på sjøen, (flott!) ikke oppfyller kravene i loven til å føre båt. Dette "eksemplet fra virkeligheten" viser bare hvor galt det kan gå hvis du som eier av båt ikke har satt deg inn i kravene som stilles i loven.

 

 

Javel, men er opplæringen relevant?

Jeg lærte ikke en dritt om holdninger til sjøs på mitt kurs nå i vår, derimot fikk jeg servert noe vranglære om vikeplikt for nyttefartøy osv. (Dessuten er jo ikke engang kurset foreslått obligatorisk - kun prøven).

Båtfolket har helt sikkert råd til å betale en hel masse, og jeg har da aldri ivret for å bruke dine skattepenger til hverken opplæring eller holdningskampanjer.

 

Om ikke du lærte en dritt om holdninger, kan det vel hende at noen av de hundretusener av andre båtbrukere lærer noe. Som jeg skrev i mitt først innlegg: Bedre med mange med gode holdninger enn noen. Kanskje du allerede har gode holdninger....

 

Tull og tøys.

Hun har jo båtførerbeviset !

Nå kan hun kjøpe seg en 45 Princess, sette seg på fly'n å suse av sted !

Men fyren i båsen ved side av, som har ført Princessen sin i 10 år, og den tidligere Nordwesten i 10 år før dette

+ noen mindre snekker og en seilbåt før dette.

Han får landlov til sommeren, da han ikke har båtførerbeviset. :lol::lol::lol:

 

Les den samme lovregel tufff er oppfordret til å lese så ser du at du tar litt feil.

 

At han i Princessen ikke har greid/giddet/hatt råd til båtførerbevis er vel hans problem. Jeg måtte til oppkjøring for å få E bak B en og C en og D en i førerkortet mitt jeg også, selv om jeg kan rygge med henger til Nordkapp om jeg vil.

 

 

Dersom dette blir innført som en obligatorisk ordning, så skal du være rimelig blåøyd for å tro at majoriteten tar kurset av andre grunner enn å få båtførerbeviset. De fleste gir nok derfor nøkken i hele kursinnholdet bare de får den laminerte lappen i handa.

 

Jeg er blåøyd. Bokstavelig og billedlig.

 

PS. Bare for å presisere så var jeg overhodet ikke missfornøyd med kurslederen som vi hadde i vår forening, men vi kom i en diskusjon om nyttefartøyer som nok oppstod fordi kursholder er skipper på en 100-150 tusen tonns tankbåt og er vant til å se dette fra sitt ståsted. DS

 

Kan du utdype hva dere var uenige om? Reglene er ihvertfall ganske klare. Og de kan du jo.

 

 

Nettopp, gå og fortell f.eks en Espeværing i 50 års alderen, vokst opp med sjarker fra morsmelka, at vedkommende ikke kan føre båt lenger pga. kunnskapsnivået, og må ta båtførerbeviset, så tenker jeg du hadde blitt satt på plass ja.

Faren for ufrivillig svømmeopplæring hadde vært nærliggende vil jeg tro.

Denne nedsatte arbeidsgruppen har nok stort sett bestått av sofaseilere og kontor rotter med varierende

bakenforliggende motiver.

 

Det er ikke sikkert det er mangel på kunnskaper hos denne Epeværingen, (hvor nå i all verden det er???) men at det fra en viss dato stilles krav til et papir som viser dokumentert minstekunnskap som kreves av de som ferdes på sjøen.

 

Hvordan vil du sette grensene Mix? Søknadsskjema som sendes til et departement som skal vurdere dispensasjonsordinger for hver enkelt søker? Trodde vi allerede hadde mangel på arbeidskraft.

 

Sitter du på informasjon om denne arbeidsgruppen du vil dele med oss andre?

 

Artig debatt egentlig.

 

Ben Sin

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om innføring av nye lover og regler og kontroll av disse så ser man at "ekspertene" kan være ganske så uenig som f.eks her:

 

Raser mot fartsgrenser

 

Ordfører Jan Dukene i Tvedestrand, som selv er politimann, raser mot politimester Bjørn Hareides forslag om nye fartsgrenser for båter i skjærgården i Aust Agder. Helt høl i hue, sier Dukene.

Forslaget fra politimesteren er en fartsgrense på 5 knop inntil 100 meter fra land og maks fart på 30 knop alle steder før man er langt til havs. Det er tullete å innføre restriksjoner som ikke kan håndheves, og dette vil i tillegg gjøre helt vanlige folk til forbrytere, sier Dukene til Tvedestrandsposten.

 

Hvem har rett; eksperten eller eksperten? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Svar til Ben Sin

 

Godt du løftet debatten opp på et skikkelig nivå. Hyggeligere for meg fordi holdninger kommer som en følge av kunnskap. Gode holdninger og god kunnskap blant båtførere kan man da anta at vil gi færre opplevelser på sjøen. Hyggeligere for meg også fordi jeg har skaffet meg kunnskap som gjør meg sikrere og tryggere, og kan tolke andre sjøfarende på en bedre måte enn uten den kunnskapen. Jeg tror også det blir sikrere å være på sjøen, og det er ofte hyggelig når noe er sikkert. Tror vi skal få det riktig så hyggelig jeg tufff, når vi vet hvor hyggelig vi allerede har det idag.

 

Beklager at jeg tok litt av i den første setningen. :blush:

 

"Mine" 1750 kroner er vel like relevante som dine 2 milliarder. Det vil si dine milliarder vil du ta fra felleskassa og lage reklamekampanje for. Jeg tror ikke som deg, at det er lurt å bruke 2 mrd på kampanjer. Sjøvettkampanjer er som du skriver nyttig. Disse kan videreføres som idag. Den faktiske kostnaden ved et båtførerbevis er NOK 525,-

 

Poenget mitt med dette er at den enkeltes utlegg har jeg aldri diskutert. Vi har helt sikkert råd til et par tusen kroner hver. Jeg reagerer på samfunnskostnaden - enten den er 700 millioner eller to milliarder. Jeg mener disse kunne vært brukt til noe nyttigere enn det foreslåtte obligatoriske båtførerbeviset, men jeg vil slett ikke ta disse fra felleskassa. Jeg mener at vi heller kunne betale disse inn som en avgift som var øremerket sjøsikkerhetstiltak.

 

Holdninger skapes av kunnskap. Eks. Kunnskap om andre kulturer skaper i nesten alle tilfeller bedre holdinger til,og forståelse for, andres kultur. På dette området har vi nordboere fortsatt noe å lære.

 

Den smule kunnskap du får gjennom båtførerprøven er jeg redd ikke bidrar særlig i så måte.

 

Jeg formoder at du har lest forskrift av 29.april 1998 nr 398 om kvalifikasjonskrav osv....

 

Har du ikke det, anbefaler jeg at du setter deg inn i paragrafene 1-6. Da ser du at din kone med rette holdninger til livet på sjøen, (flott!) ikke oppfyller kravene i loven til å føre båt. Dette "eksemplet fra virkeligheten" viser bare hvor galt det kan gå hvis du som eier av båt ikke har satt deg inn i kravene som stilles i loven.

 

Jeg forutsetter at det foreslåtte kompetansebeviset - som det egentlig er - er tenkt å dokumentere nettopp at disse kvalifikasjonene tilfredstilles. Hun er dermed, sånn jeg oppfatter det, ikke ansett som kompetent i dag, men er det når båtførerbeviset blir obligatorisk.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at eksempelet mitt viser hvor galt det kan gå. Min kone fører da aldri båten vår.

 

Om ikke du lærte en dritt om holdninger, kan det vel hende at noen av de hundretusener av andre båtbrukere lærer noe. Som jeg skrev i mitt først innlegg: Bedre med mange med gode holdninger enn noen. Kanskje du allerede har gode holdninger....

 

Det ligger ikke noe holdningsskapende i pensumet til båtførerprøven så vidt jeg kan se. Det blir kun på generell basis på grunn av en liten smule kompetanseheving eventuelt. At noen kursledere er flinke til å legge inn slikt er nok imidlertid riktig, men disse som føler seg tvunget til å ta prøven vil nok ikke gå inn i dette med den aller største iver og interesse for å tilegne seg nye holdninger. Tvang er tvang - samme hvordan det pakkes inn - og det er som kjent ikke særlig populært.

 

Kan du utdype hva dere var uenige om? Reglene er ihvertfall ganske klare. Og de kan du jo.

 

Jada, reglene kan jeg, det var nettopp derfor det oppstod en diskusjon mellom yrkesskipperen, som hevdet uinnskrenket vikeplikt for oss småbåtførere i forhold til nyttetrafikken, og meg som amatør.

 

Artig debatt egentlig.

 

Jepp. :yesnod:

 

mvh tuffff

 

PS! Sitatknappen virker ikke så jeg måtte sette sitatene i kursiv. DS

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til REM:

 

Ja, nå er det meg bekjent ingen som ønsker å fjerne bestemmelsene om at en skal vise hensyn til andre eller bestemmelsene om sikker fart. Selv om generelle fartsgrensene settes til 30 kn i et område er det vel ikke snakk om å innføre tvang?

 

Tvang? Båten min går 14knop på max fart, så det skulle tatt seg ut om det var tvang, da ble jeg forvist til 100m beltet for alltid :smiley:

 

Jeg savner at det i de nye reglene i det minste må inn noen fraser om hekkbølger spesiellt.

 

Som formann i den lokale båtforeningen fikk jeg forslaget til gjennomlesning, og også mulighet til å komme med innstillinger. Til min fortvilelse står det ingenting om at sjøveisreglene har "Paramount" i forhold til de nye reglene.

Hvordan tror dere dette vil oppfattes / håndheves? Det står altså helt tydelig at fartsgrensen er 30knop når man er 100m fra land. Innenfor 100m er det 5knop. Det vil også bli politiets oppgave å bevise at en båtfører faktisk er innafor eller utafor denne grensen som i likhet med Harald Heide Steens russiske ubåtkaptein "ikke kan ze den grenze under vann"

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Vi har nok felles mål tufff. Hyggelige :wink: og fine dager uten bøller som ødelegger idyllen, og ulykker som skaper negativ oppmerksomhet mot fritidsbåtlivet. Mange av de vi oppfatter som bøller, er nok ofte bare båtførere uten kunnskap.

 

Måten å nå målene på er vi nok ikke helt enige om. Det kunne for eksempel vært av interesse å høre hvordan denne avgiften til holdningskampanjer skulle inndrives. Vi har jo ikke engang et register man plikter å registrere båtene i. Jeg ser milliardene rulle bare for å opprette et slikt. Og rullingen fortsetter for full kraft når dette registeret skal driftes og vedlikeholdes. Tenker man at denne avgiften skal være frivillig tror jeg inntektene blir i minste laget for en effektiv kampanje...... Men jeg har tatt feil før jeg. :smiley:

 

Og hvis du er i tvil: Jeg mener båtførerbeviset skal komme som et tillegg til de reglene vi allerde har om ferdsel til sjøs. Jfr. krav til kompetanse osv. Om kurset idag er omfattende nok vet jeg ikke. Det kan og vil sikkert bli endret hvis så viser seg nødvendig. Praktisk opplæring ser jeg ikke som tema i denne debatten, da det faktisk er noe man selv må ta ansvar for. Nettopp for å oppfylle kravene til skikkethet for å føre fartøy.

 

God kveld fra

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...