Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

OM IKKE MODERATOR nå griper inn å stenger ute dere som bare driver med denslaks tull får jeg finne på andre måter å få slutt på dette.

Jeg forstår godt at andre forum slenger med leppa overfor oss her da det tydeligt bare finnes tullinger som heller kunne skrvet sms eller brukt barne sin msn å komunisert den slaks tull på.

 

Et faglig velkvalifisert og ikke minst velformulert innlegg som du virkelig kan være stolt av!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dennne tråden ble hentet frem på nyt med et enkelt spøsmål `` blir det noe av båtfører bevis``

Det som sjer etter det er jo forbannet mye tull.

 

Spørsmålet kan ikke besvares presist, fordi svaret ligger i fremtiden for avgjørelse i stortinget. Så hvis du er fornøyd med det nærmeste vi kan komme: Kanskje.

 

Det blir liksom lite diskusjon i forumet da, så litt slingring tror jeg nok både du og trådstarter bør tåle.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hei.

DET VAR DA FOR BANNET hvor dere skal ødelegge en tråd, har skrevet det tidligere i tråden også.

Dennne tråden ble hentet frem på nyt med et enkelt spøsmål `` blir det noe av båtfører bevis``

Det som sjer etter det er jo forbannet mye tull.

OM IKKE MODERATOR nå griper inn å stenger ute dere som bare driver med denslaks tull får jeg finne på andre måter å få slutt på dette.

Jeg forstår godt at andre forum slenger med leppa overfor oss her da det tydeligt bare finnes tullinger som heller kunne skrvet sms eller brukt barne sin msn å komunisert den slaks tull på.

At dere skal skrive alt dette tullet her må bety dere ikke har annet å gjøre, som å stille opp i heime og eller annet fornuftigt arbeid.

At dere overfor andre ikke har mer respekt for andre er desverre så tydeligt at det er en stor skam.

 

Jeg oppfordrer Noderator på det sterkeste å ordne opp i dette snarest.

Mvh

Catano

 

:nonod: Om alle mister så kjapt kontrollen her inne som du har gjort her i dette innlegge, Bør nok ikke bare båtfører beviset være nok for og kjøre båt.

For da må man vel igjennom en adferds test også. :crazy:

 

jeg syntes båter som ikke gjør over 20 knop ikke skulle behøve båtfører bevis. og for min egen del har jeg tatt dette for 28 år siden og jeg har aldri behøvd og fremlegge dette eller bruke det til noe, problemet er at jeg har mistet det og ikke finne det igjen. Og det er da sefølgelig ikke arkivert, så da må jeg ta dette på nytt og det mener jeg at er veldig uretferdig. :sailing:

Redigert av Leifer`n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DET VAR DA FOR BANNET hvor dere skal ødelegge en tråd, har skrevet det tidligere i tråden også.

Når en frekevnter her på forumet så kan det være greit å legge dette sitaet i sitt minne, fra en forøvrig fremragende politiker.

 

"Man må være kresen i forhold til hvem man lar seg irritere av".

 

Det hjelper om man følger dette... Det er etter mitt syn ikke så mange som er verdig til å la seg irritere over her.... En annen god sak er å ignorere brukere som en betrakter som useriøs og som etter ens eget syn ikke bidrar postivt til debatten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kan bare ikke forstå at det er bedre å skrive tull for diskusjonen sin del kontra å svare sakeligt.

``Æsj,.................bare nesten ``

 

``Et faglig velkvalifisert og ikke minst velformulert innlegg som du virkelig kan være stolt av!``At jeg har dyseleksi er nok ikke vanskeligt å se, men at dere har mer fokus på måten det er skrevet på en selve budskapet er slilk jeg ser det noe å skamme seg over.

``velkvalifisert `` søk i forumet å se, se om du finner noen plass jeg har svart usakeligt eller forlatt den opprinnelige tråden.

 

``Moderator skrives foresten med "n" Skal man først rette på noe kan det bli gjort rigtigt.

 

``Om alle mister så kjapt kontrollen her inne som du har gjort her i dette innlegge, Bør nok ikke bare båtfører beviset være nok for og kjøre båt.

For da må man vel igjennom en adferds test også.

 

jeg syntes båter som ikke gjør over 20 knop ikke skulle behøve båtfører bevis. og for min egen del har jeg tatt dette for 28 år siden og jeg har aldri behøvd og fremlegge dette eller bruke det til noe, problemet er at jeg har mistet det og ikke finne det igjen. Og det er da sefølgelig ikke arkivert, så da må jeg ta dette på nytt og det mener jeg at er veldig uretferdig.``

Du skriver her om at jeg har kjapt mistet kontrollen, får du lese gjenom hele denne tråden og andre å se hvor mange av svarene som stemmer med selve tråden. Videre sier du ``For da må man vel igjennom en adferds test også`` slik jeg ser dette er det gjerne ikke bare jeg som vurdere om det jeg skriver har noe med å havne på trykk i forumet.

 

Hentet fra sydvesten ``Når en frekevnter her på forumet så kan det være greit å legge dette sitaet i sitt minne, fra en forøvrig fremragende politiker.

Sitat:

"Man må være kresen i forhold til hvem man lar seg irritere av". så her følger noen eksempler på tullet jeg blir sur på i DENNE tråden.

1.

Fint å høre fra deg, Sindre. Har du tatt opp båten? Hils fruen

2.

Astor; "Ronja" er fortsatt på vannet, hadde tenkt oss til Son eller Moss denne helga, men så kom ting i veien Til uken skal hun opp, har bestilt hel nedsliping til gelcoat, priming og stoffing. Det har tydeligvis bare vært flekking i mange år, så hun er veldig ujevn under. Håper det hjelper litt på farten, eller i hvertfall dieselforbruk!

Kos dere i helgen, og vi sees kanskje i påsken neste år!

Hilsen Sindre

3.

5 båter +hytte. Du har kanskje flere biler også ?

En av forbrukersamfunnets miljøverstinger med andre ord !

Og frekk nok til å tyte om miljøavgifter !

Om det er en konkuranse på anntal ting de forskjellige her på forumet har kan en jo starte ny tråd som skryte tråd.

Jeg kan endeligt starte den her jeg.dvs jeg selv har

5 mc`er 4 biler,stor camping vogn med terasse på 12x 10 m 3 båter +++

4.

Skjønner at det var en komplisert matematisk oppgave, men riktig svar er fire båter (Jeg har to båter med seil og tre båter med motor, den ene av disse har begge deler)! Samlet vekt på disse båtene er ca 3500kg og totalt antall hk er 123. Alle tre motorer er moderne fire-taktere. Totalt forbruk av fossilt brensel i årets sesong var ca 300 liter bensin og så overlater jeg til andre å avgjøre om det kvalifiserer til miljøversting og i hvilken grad.

 

At den hytta jeg har er et miljøproblem var jeg ikke klar over, men vil gjerne bli opplyst om hvordan slik at jeg kan endre på det som er mulig for å kunne henge opp et Svanestempel på hytteveggen. Ti orientering så er strømforbruket i løpet av et år på ca 1500kwh, ikke inn/utlagt vann og utedo.

 

Ja, jeg har flere biler. Noe av grunnen til det er at kollektivtrafikken, i den grad den finnes, er alt for dårlig utbygd og i tillegg svært lite pålitelig. Jeg er absolutt tilhenger av å ivestere (mye) i de områder hvor dette er naturlig/riktig. En god start hadde vært å doble frekvensen med lokaltog og halvere prisen, men ser ikke ut til at noen partier går inn for dette - merkelig nok og dessverre!

5.

Har sikkert noe med dårlig utbygd jernebane nett å gjøre Mouche, men det kan sikkert (-- reference to evil site removed --) svare bedre på

6.

Kan ikke etter fattig evne skjønne noe annet at dette må være ett utsagn for å provosere,eller skape litt liv og røre

Ja slik kan en fortsette, men det er da gjerne ikke meningen å skrive seg ut av tråden.

 

Hentet fra 650cc

Jeg har et annet sitat, som dukker opp bakhodet fra tid til annen:

Sitat:

"Det skal sterk rygg til, for å bære et sådant ego."

Beklager om du retter det mot meg og at evt føler det passer å si jeg har dette egoet du tenker på, jeg prøver bare å få fokus tilbake til saken i tråden.

 

 

 

mvhy tuffff

Om dette er bare for å oppnå mest mulige innleg for statestikken sin del, kan jeg endeligt henge meg på den i fremmtiden.

 

Det er ikke meningen å henge ut noen fra min side, men jeg ønsker at dersom man har noe sakeligt og noe som virkeligt berører det som er saken i tråden skal en svare.

Det blir mye mer fornuft og nyttigt å lese i forumet dersom vi holder oss til saken.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

[

Det er ikke meningen å henge ut noen fra min side, men jeg ønsker at dersom man har noe sakeligt og noe som virkeligt berører det som er saken i tråden skal en svare.

Det blir mye mer fornuft og nyttigt å lese i forumet dersom vi holder oss til saken.

Mvh

Catano

Da er svaret at båtførerbevis kommer, men ingen vet når! :crazy: Men når jeg kommer i prat med noen i hjemmehavna, blir det gjerne noe mer prat, og dette er vår "hjemmehavn på nettet". :smiley: Derfor kan det vel utarte her, uten at det er vondt ment. Skjønner at du er interessert, siden du vel har lyst til å starte kurs, men det er ingen grunn til å gå i taket. Ha en fortsatt god helg! :cheers:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Hei

Til sia

jeg skriver ikke dette i forhold denne tråden alene, men i mange andre også

saken er enkel den hold dere / oss til saken og ikke skli ut i det fjerne.

Om det blir innført kurs eller ikke betyr lite for meg.

mvh

Catano

 

:crazy: Att du gidder :nonod: Du var inne på noe her i sta, da du kritiserte andre som ikke hadde annet å gjøre en og sitte her inne og skrive ting di ikke burdte men kjære gud du skriver jo nesten en bok og lager så masse styr at det er helt vilt:cryin:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er IKKE her for å provosere noe som helst!

P.s skjønner ikke hvorfor du oppfattet en hilsen som provokativ,shit au,god helg ihvertfall. :confused:

Nei,nei,nei kjære du.Dette var myntet på Contrabands innlegg.Er ikke av den mening at du skulle provosere noen.Mente bare at det omdiskuterte innlegget hans var for å skape litt blest rundt denne prøven,.............som jeg forresten har.

Etter nøyere ettersyn så har jeg lagt til ditt sitat,og svart-det kan selvfølgelig misforståes.Men som sagt,det var det ikke.

God helg til deg også :seeya:

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så litt selvransakelse:

Kravet om båtførerbevis har beviselig sitt utspring i båtfolkets oppførsel på sjøen, det burde det ikke herske noen tvil om.

 

Lovgiverne oppfører seg som løpsk strøm i båten, de tar minste motstands vei.. Altså: Å pålegge alle å ta et bevis som de selv betaler for er mye billigere enn å gjøre noe med selve problemet.

 

Problemet er at "halve" befolkningen drar til sjøs om sommeren, de eneste som glimrer med sitt fravær er ordensmakten. Antallet lystbåter har økt dramatisk de siste 30 årene og spesiellt de siste 10. Samtidig opplever jeg at politiets ressurser på området stadig bygges ned!

 

Politiet ser også ut til å slite med det gjeldende regelverket. Jeg sikter her til det foreslåtte forslaget om felles fartsbegrensning for agderfylkene. dette er ønsket av politiet fordi de ønsker å ligge og måle med laser som langs veien, og dermed ta synderne som kjører noen knop for fort. Om dette forslaget får flertall blir det totalt kaos! La meg ta en kort innføring:

 

Fartsgrensen settes til 5 knop ut til 100m av land. Deretter 30 knop i innaskjærs områder og fri fart utaskjærs.

Tenk dere så en Princess 40+ gjennom Blindleias brede områder, her tillates føreren å holde den hastighet han ønsker opp til 30 knop. Hekkbølgene kommer til å bli enorme, og ingen trenger lengre å ta hensyn til andre som vi pålegges gjennom dagens regelverk JFR Sjøveisregel 6 Sikker fart.

 

Tenk også på vannsport, eksempelvis vannski. Normalt er det best å starte fra land og trekkes opp derfra. Etter de nye reglene må man jo starte fra midt i leia hvor alle kan holde 30 knop.. Smart!!

 

Tilbake til selvransakelsen: I løpet av sommeren treffer jeg 1000vis av båter, 95% av dem legger jeg ikke merke til fordi de oppfører seg som forventet. De siste 5% ønsker jeg alt vondt fra båtbrann til grunnstøting og det som verre er fordi det er de som har stelt i stand alt dette våset! Ikke nytter det å snakke til dem, og ikke nytter det å anmelde dem siden det ikke er politi tilgjengelig. Og så oppstår alle disse uheldige tankene hos lovgiverne, med stor fare for at til og med skikkelige folk rammes! Tenk deg f.eks at du skal krysse den fryktede Kvåsefjorden i dårlig vær; du legger ut fra Ulvøysund og gir på det du har for å krysse så fort og skånsomt som mulig. Skulle det så befinne seg en politibåt i nærheten bøtelegges du selv om du ikke har medført fare for noen. I regelen om sikker fart tas det høyde for at du kan gi på i situasjoner som dette da sikker fart omhandler eget fartøy, andre fartøy samt omgivelsene.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Fartsgrensen settes til 5 knop ut til 100m av land. Deretter 30 knop i innaskjærs områder og fri fart utaskjærs.

Tenk dere så en Princess 40+ gjennom Blindleias brede områder, her tillates føreren å holde den hastighet han ønsker opp til 30 knop. Hekkbølgene kommer til å bli enorme, og ingen trenger lengre å ta hensyn til andre som vi pålegges gjennom dagens regelverk JFR Sjøveisregel 6 Sikker fart.

Ja, nå er det meg bekjent ingen som ønsker å fjerne bestemmelsene om at en skal vise hensyn til andre eller bestemmelsene om sikker fart. Selv om generelle fartsgrensene settes til 30 kn i et område er det vel ikke snakk om å innføre tvang?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå har Mouche nevnt i en annen trår at kostnaden for staten blir på rundt 2 milliarder så det er nok lite trolig at det blir obligatorisk båtfører prøve neste år heller. :yesnod:

 

Interessen for lyn tog ser ut til å ta opp kampen denne gangen. :fishing:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke flådd.

Forsikring 2700,- , opplag kr 2000,-, dieselutgifter ca kr 8000,-, vedlikehold ca 5000,-. Jeg overnatter gratis ute i skjærgården og vi lager vår egen mat. Dette må være en av de billigste former for ferie og fritid. Årlig driftsbudsjett ca kr. 17000 . Jeg har tilgang til alle friluftsområder med gratis overnatting og noen steder er det organisert søppeltømming og gratis toaletter. Jeg betaler ingen årlig avgift for å benytte skjærgården med fyrlykter og annen tilrettelag merking av farvannet . Jeg har ca 40-50 døgn i båten årlig.

 

Ole Henrik Nissen-Lie sutrer ikke på mine vegne. Problemet kan være at noen setter standarden for høyt og en avgiftsforhøyelse kan gi en nær døden opplevelse i forhold til privat økonomi. Jeg nevner kostbare hus, biler , hytter, sydenreiser osv og ikke minst høye avdragsfrie lån som skal betjenes.

 

Til sammenligning kostet en uke i syden kr 28000,-.

Link to post
Share on other sites

Gapet - en gang for alle når det gjelder denne økonomien. Det er ingen her på forumet som har snakket om store personlige utgifter og okket seg over dette ved innføring av et eventuelt obligatorisk båtførerbevis.

Det det er snakk om er et samfunnsregnskap hvor den totale kostnaden kan komme til å beløpe seg til mellom en og to milliarder kroner.

 

Det er en del som mener at disse pengene kunne vært anvendt på noe mer fornuftig vis. Du kan derfor slutte å mase om hvor billig ditt båtliv er, for det er helt irrelevant for denne diskusjonen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=153616

 

Jeg maser vel ente så ille?

 

Kan jeg forstå det slik Tuffff at du tror du vil få mer tilbake om hele båtførerbeviset droppes. Hver båteier får kr 2000 mer å rutte med. Man kan ligge flere døgn i gjestehavner, fylle mer drivstoff eller kjøpe en eller annen duppeditt til båten.

 

Hva gir mest tilbake ? (Husk å fordele hele kostnaden over alle årene man er båteier)

 

Det er en del som mener at disse pengene kunne vært anvendt på noe mer fornuftig vis. Du kan derfor slutte å mase om hvor billig ditt båtliv er, for det er helt irrelevant for denne diskusjonen.

 

Hvordan skal pengene samles inn og hva skal de brukes til? Betyr det Tuffff at du er for en statlig avgift ( årsavgift) ?

Link to post
Share on other sites

Dersom formålet er å øke sikkerheten til sjøs, så synes jeg nok at disse kronene kunne vært lagt inn som en avgift, ja - og videre brukt til holdningskampanjer osv. Har ikke laget noe program på dette, men en milliard eller to er uhorvelig mye penger, så kloke hoder innen reklamebransjen kunne sikkert laget noe som syntes og merkes. Kanskje mer synlig politi også kunne finansieres gjennom disse midlene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Problemet kan være at noen setter standarden for høyt og en avgiftsforhøyelse kan gi en nær døden opplevelse i forhold til privat økonomi. Jeg nevner kostbare hus, biler , hytter, sydenreiser osv og ikke minst høye avdragsfrie lån som skal betjenes.

 

Til sammenligning kostet en uke i syden kr 28000,-.

 

Men siste ti år så har vel verdien av hus og hytter økt med mere enn totale driftsutgifter OG renter på den til enhver tid gjeldende markedsverdi! For meg så betyr det at jeg har blitt betalt for å bo i huset og betalt for å ha hytte - ikke dårlig og langt billigere enn sydentur!

 

Faktisk så har verdien av hus og hytte siste ti år økt med mere enn min brutto lønnsinntekt, er nok ikke alene om det? Om det vil vedvare? Ja, se det vet jeg ikke, vanskelig å spå, speiselt om fremtiden.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...