Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

Jeg må nok si meg mye enig med Astor her, men ville kanskje ikke sagt det like bastant.

 

Også du min sønn Brutus! Mener du også (i noe mere moderert form) at de som er motstandere av å innføre obligatorisk båtførerprøve uten krav til deltagelse på teoreikurs eller praktisk prøve, er motstandere av tryggere forhold på sjøen? For det er faktisk det Astor hevder! Og sånt tillater jeg meg å kalle tull for hverken du eller Astor kan finne frem et eneste innlegg på dette forum som kan dokumentere at noen er av den mening, det kan jeg (nesten) spise hatten min på!

 

ps

har ikke begynt med hatt, har derfor ikke gått til innkjøp av noen, enda!

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....., men det var fordi man lager en lov med tilbakevirkende kraft. .....

 

Jeg kan være enig med noe av det du skriver, men tillater meg allikevel å påpeke at dette ikke blir noen "lov med tilbakevirkende kraft".

 

Det blir en regel av typen: "Fra nå av må man ha . . . . . ."

Det samme skjedde da førerkort kl 2 ble innført og det skjedde igjen da vektgrensene ble redusert fra 7.500kg til 3.500 kg, så det er ikke første gangen og neppe den siste.

 

- dessuten er det ingen lov, men en forskrift. :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Svarene og kommentarene fra Mouche i denne tråden er noe av det mest arrogante og flåsete som er kommet på trykk den sisten tiden, her på båtplassen! Her er det ikke snakk om å kunne godta andres meninger og synspunkter nei!

 

For å gjøre bruk av Mouches nivå,....skjerp deg Mouche!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har langt bedre papirer å vise for oss vi som har som yrke å føre en båt enn hva en koser seg til over en kopp kaffe i løpet av noen få hyggekvelder. Neida, vi prøver ikke å finne unskyldninger for ikke å ta båtførerbeviset. Vi har både det og et hav av andre sertifikater. Men dette teller vel neppe i Astors verden.

 

Tror ingen har "vondt av"å gå igjennom et kurs som fører til båtførerbeviset. Du nevner at vi som har som "yrke å føre en båt har langt bedre papirer å vise for oss". Har du det som yrke å føre en båt, har du vel kystskippereksamen eller tilsvarende? Forstår ikke helt hva du mener med at vi har både det og et hav av andre sertifikater? (mulig jeg misforstår ditt innlegg)

Ellers enig med `Astor`, skal forholdene på sjøen bli bedre, tror jeg spesiellt "ferske" båteiere trenger et kurs som fører til et båtførerbevis som dokumenterer at man har satt seg inn i de mest elementære regler til sjøs. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da skønner jeg heller ikke hvor denne "frykten" eller motstanden for at forholdene på sjøen skal bli bedre, finnes?

Det er ingen som "frykter" eller er motstandere mot at forholdene blir bedre, eller er motstandere av at folk øker kunnskapene sine og tar prøver. Det mange er motstandere av, er mere formynderi som ikke løser prolemene de er lagd for å løse.

 

Alle statistikker jeg har sett hittil, viser at de fleste ulykker skyldes mangel på holdninger eller iq, ikke mangel på dokumenterbar kunnskap. Men dette har vel blitt diskutert til døde... ville bare ha sagt det jeg også.

 

Det kan kun gå en vei. Men de som er motstandere av innføring av et båtførerbevis prøver hele tiden å finne nye unnskyldninger for å slippe å ta dette båtførerbeviset.

Er det ikke ofte slik at et tegn på at man har "rett" i en diskusjon er at man kan komme med flest unnskyldninger/argumenter?

 

:-)

Link to post
Share on other sites

Nimbuster - etter det jeg kan se så er du ikke moderator eller medlem av Skipsraadet hvilket vel betyr at du heller ikke er klar over hvilke regler for etikette som gjelder på forumet?

 

Kan du være litt konkret i din kritikk av meg? Det jeg ikke aksepterer er at Astor gang på gang tillegger meg (hvem ellers siden han svarer mitt inlegg dog uten sitat, men grunnen er vel at det er man bedt om å ikke gjøre) holdninger og meninger som jeg 1. ikke har og 2. diverse ganger har gitt klart uttrykk for at jeg ikke har?

 

Man har faktisk lov til å bli irritert og vel så det, av sånt tull!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

....skjerp deg Mouche!

 

Det er jo nettopp det han har gjort :wink:

 

Jeg er en av disse sertifikatmotstanderne, men har tatt leseprøven og beviset ligger i skuffen på det 25 år....

 

Har litt problemer med å se at det er noe annet enn synsing/ tro som er argumentet for et obligatorisk bevis? Statistikk?

 

Å bruke 1 mrd på grunnlag av tro/ synsing blir tynt etter min mening, minner om overformynderi....

 

Som jeg har sagt mange ganger før; kan en ikke bruke så mye ressurser på en mer treffsikker måte?

 

For eksempel å etterse at dagens reglement blir overholdt, kanskje få politibåten på vannet før st.hans...

Link to post
Share on other sites

Mener du også (i noe mere moderert form) at de som er motstandere av å innføre obligatorisk båtførerprøve uten krav til deltagelse på teoreikurs eller praktisk prøve, er motstandere av tryggere forhold på sjøen?

 

Nei det var ikke den delen av Astors innlegg jeg tenkte på, men den delen som gikk på sperren for å lære noe nytt, og jeg ville sagt det på denne måten:

 

"Jeg sitter med et inntrykk av at ...." eller "det kan virke som at ..." Altså ikke en påstand, men et intrykk etter å ha lest side opp og ned om dette temaet i diverse tråder her på BP.

Link to post
Share on other sites

Hva med utenlandske statsborgere ? Jeg regner med at ikke alle utlendinger som ankommer Aker Brygge må ha norsk sertifikat, men hva med utlendinger som er fast bosatt i Norge eller utlendinger som har hytte i Norge med landstedsbåt ?

 

Jeg tror lovgiverne skaper mange uklare juridiske problemstilllinger ved å gjøre det straffbart å føre båt uten sertifikat.

 

Den første virkelig store "boten" som svir i millionklassen kommer nok ikke fra politiet men fra et forsikringsselskap som kommer til å nekte utbetaling for totalhavari fordi fører av båten ikke har båtførerbevis......vent å se.....forsikringsselskapene er ikke å spøke med.

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke den delen av Astors innlegg jeg tenkte på, men den delen som gikk på sperren for å lære noe nytt, og jeg ville sagt det på denne måten:

 

"Jeg sitter med et inntrykk av at ...." eller "det kan virke som at ..." Altså ikke en påstand, men et intrykk etter å ha lest side opp og ned om dette temaet i diverse tråder her på BP.

 

Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Det hele grunner selvsagt i mitt syn og min erfaring som sjøfarende i en årrekke. Jeg har ikke sittet i noen utvalg og fordypet meg i stoffet slik de som har hatt dette ut på høring. Og mitt syn må jeg få lov til å frembringe. Hva ellers skal man med et forum?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hva med utenlandske statsborgere ? Jeg regner med at ikke alle utlendinger som ankommer Aker Brygge må ha norsk sertifikat, men hva med utlendinger som er fast bosatt i Norge eller utlendinger som har hytte i Norge med landstedsbåt ?

Dette er allerede regulert for bilkjøring for personer i samme situasjon, uten at jeg kjenner detaljene. Samme må i så fall kunne overføres til båt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei det var ikke den delen av Astors innlegg jeg tenkte på, men den delen som gikk på sperren for å lære noe nytt, og jeg ville sagt det på denne måten:

 

"Jeg sitter med et inntrykk av at ...." eller "det kan virke som at ..." Altså ikke en påstand, men et intrykk etter å ha lest side opp og ned om dette temaet i diverse tråder her på BP.

 

Den følger jeg fullt ut, men tør påstå for egen del (og tror faktisk at det gjelder de fleste andre "motstandere") at jeg aldri noe sted noen gang på dette forum eller i andre sammenhenger, har uttalt meg negativt om opplæring, det være seg til sjøs eller andre steder. Derfor tillater jeg meg å bli irritert/sur/prompete/utålmodig osv osv når jeg opplever at en og samme person, gang på gang, tillegger meg meninger jeg 1. ikke har og 2. aldri har gitt uttrykk for noe sted eller noen gang og 3. diverse ganger på dete forum og også i direkte tilsvar til vedkommende har sagt ifra om dette relativt klart og tydelig. Verre enn det er det ikke!

 

Mulig jeg formulerte meg litt uklart. Det hele grunner selvsagt i mitt syn og min erfaring som sjøfarende i en årrekke. Jeg har ikke sittet i noen utvalg og fordypet meg i stoffet slik de som har hatt dette ut på høring. Og mitt syn må jeg få lov til å frembringe. Hva ellers skal man med et forum?

 

Helt enig i alt du skriver her! :yesnod: Kan vi avslutte vår "lille passiar" med min forsikring til deg om at jeg er for økt kompetanse på sjøen, for opplæring, men tillater meg å ikke være så positiv til en obligatorisk båtførerprøve uten obligatorisk teoriundervisning eller praktisk læring/dokumentasjon på kompetanse i praksis? Og som du så riktig skriver så er dette et forum for diskusjon hvor det må være tillatt å ha forskjellige meninger, hvilket vi har her, men kun delvis for målet tror jeg vi er enige om når det kommer til stykket? :yesnod:

 

:cheers:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor komme med de samme trøtte argumentene om innføring av obligatorisk båtførerbevis?

Endelig ser det ut som det kommer, og personlig mener jeg det burde vert innført for mange år siden.

Er det ikke en liten pris å betale om dere liker dere så godt på sjøen, eller til alle dere motstandere. Er det frykten for ikke å bestå prøven? :cheers:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kanskje litt på kanten av hva som diskuteres, men jeg prøver :smiley:

Er det slik at sverige har innført båtførerbeviset og at vi må ha båtførerbevis for å ferdes i sverige ? En som påstod det :confused:

Sverige har ikke infört krav enn........men det er på gang...

 

ett obligatoriskt sertifikat og troligtsvis även med ett tillegg för högfart (exakt var grensen för högfart blir er ikke bestemt!

kan bli 20-25 knop)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er de beste argumentet for å la opplæringen være frivillg for å føre denne båten?

 

Båten har stor motorkraft ,veier 5-6 tonn og er ca 40 fot. Kontrollerbare krav til fører pr dags dato er fylt 16 år. Hvis myndighetene ikke stiller krav til kompetansebevis, vil et bankort med bilde være nødvendig ved en eventuell kontroll .

 

Side%20too%202.jpg

Link to post
Share on other sites

Slettet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Havgaaapet:

 

Det vil nok hjelpe å lese boken "Veien til obligatorisk båtførerbevis" :lol:

 

Jeg kan ikke se at de obligatoriske leseøvelsene vil gjøre det noe enklere å føre denne båten. Kanskje en gjennomgang av div maualer for utstyret ombord vil hjelpe mer?

 

Vi finner i dag regler som dekker det å kunne seile med en slik båt, brudd på disse (jfr Ali-saken her i Kr.sand) blir straffet med bot evnt hardere sanksjoner.

 

Mitt beste argument mot obligatorisk opplæring er unødig lite treffsikker ressursbruk. Det finnes bedre måter å bruke så mye penger på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...