Jump to content

Båtførerbevis kommer dette?


froesak

Recommended Posts

Mitt beste argument mot obligatorisk opplæring er unødig lite treffsikker ressursbruk. Det finnes bedre måter å bruke så mye penger på.

Hei!

Ser at det er en del som besværer seg over pengebruken ved obligatorisk båtførerbevis, kanskje så mye som 1 mrd? og at disse pengene kunne vært brukt bedre, til holdningskampanjer ol. Er ikke dette våre (båtførernes) penger, og tror vel ikke at alle er villige til å betale en avgift i denne størrelsesorden til bruk for holdningskampanjer heller? Husker dieselavgiften.... Mange bruker nok heller pengene på duppeditter enn opplæring, noen gjør begge deler :yesnod: Min mening er at skal vi få opp kunnskapsnivået er nok obligatorisk bevis det som har raskest virkning, man får vel noen holdninger også!

Med hilsen Sindre

(som har tatt beviset 2 ganger, og lærer noe nytt hele tiden)

Link to post
Share on other sites

Havgaaapet:

 

 

 

Mitt beste argument mot obligatorisk opplæring er unødig lite treffsikker ressursbruk. Det finnes bedre måter å bruke så mye penger på.

 

Er kr 2000 mye penger, tatt i betrakning av at et båtførerbevis trolig er gyldig livet ut.

 

En båtforsikring fra mai til oktober ( 5mnd) koster ca kr 4000 i snitt for en større båt. Hvordan vurderer Oteren disse beløpene opp mot hverandre?

 

Er en teoretisk opplæring i navigering ,sjøveisregler og båthold unødig lite treffsikkert for en båteier?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring så langt er at det er de med liten eller ingen erfaring som tar kurs som fører til båtførerbeviset. De har også mest å hente/lære, i forhold til de med fartstid og mer erfaring. De i kategorien fartstid/lang fartstid drøyer i det lengste med å ta "lappen".

 

Påbudet som kommer er i seg selv gledelig, for det gir de ferskeste et påskudd for å få en teoretisk opplæring. Jeg har belegg for å kunne uttale meg om dette.

Link to post
Share on other sites

Kan være enig med Nimbuster, første gang jeg tok beviset var for 30+ år siden, jobbet i maskinen på en 63000 tonner, ble arrangert kurs på fritiden med Overstyrmann som instruktør. Artig å lære terrestrisk navigasjon av en fagmann, og prøve det ut høyt oppefra :yesnod: Pga flyttinger forsvant beviset, så jeg kjøpte bok og tok prøven som privatist på "sjøen for alle" i fjor. Artig å få bekreftet at jeg fortsatt husket noe :wink: Men fortsatt lærer jeg noe hver dag, på sjøen eller her! Takk for dette stedet :cheers:

Med hilsen, Sindre

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Kan være enig med Nimbuster, første gang jeg tok beviset var for 30+ år siden, jobbet i maskinen på en 63000 tonner, ble arrangert kurs på fritiden med Overstyrmann som instruktør. Artig å lære terrestrisk navigasjon av en fagmann, og prøve det ut høyt oppefra :yesnod: Pga flyttinger forsvant beviset, så jeg kjøpte bok og tok prøven som privatist på "sjøen for alle" i fjor. Artig å få bekreftet at jeg fortsatt husket noe :wink: Men fortsatt lærer jeg noe hver dag, på sjøen eller her! Takk for dette stedet :cheers:
Med hilsen, Sindre


Fint å høre fra deg, Sindre. Har du tatt opp båten? Hils fruen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor; "Ronja" er fortsatt på vannet, hadde tenkt oss til Son eller Moss denne helga, men så kom ting i veien :nonod: Til uken skal hun opp, har bestilt hel nedsliping til gelcoat, priming og stoffing. Det har tydeligvis bare vært flekking i mange år, så hun er veldig ujevn under. Håper det hjelper litt på farten, eller i hvertfall dieselforbruk!

Kos dere i helgen, og vi sees kanskje i påsken neste år! :cheers:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg blir like skuffet hver gang en tråd utarter seg slik som denne, `` har du tat båten på land , hils kona ``

Har dere ikke mulighet til å skrive personlige beskjeder for den type tull.

Jeg er spent på om det blir innført båtførerprøven fra 2008 og ser det er postet nye beskjeder på forumet, søker i posten og endelig er jeg kommet til de siste inleggene og leser denne dritten...

Det minner mer om en chatte side for barn, og dette tilfellet er ikke enestående her på forumet.

FY DERE

mvh

Catana

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Er det frykten for ikke å bestå prøven? :cheers:

Skal endelig innrømme at det er dette som plager meg ialfall :blush:

 

Men får vel sommle meg til å ta det før det vert obligatorisk, vert vel både dyrare og vanskeligare då :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

1.jpg

(Bildet viser helt vanlig fjordidyll i ytre Oslofjord anno 2007...er det et slikt samfunn vi ønsker ?.)

 

Det er et tidspørsmål før politiet og marinen får hjemmel til å beslaglegge sertifikatet og det burde plage en hver.

 

Når forsikringsselskapet nekter å dekke totalhavariet på på båten din fordi svogeren som lånte båten ikke har sertifikat burde det plage .

 

Når sertifikatet skal eu-tilpasses og det inkluderer dyre obligatoriske båtførertimer bør det plage lommeboka.

 

Dette er begynnelsen på slutten for det frie båtliv. Håper jeg tar feil, men politikernes reguleringsiver og ordensmaktens kontroll-iver er det naivt å tro at alt blir nesten som før. Frykt for å stryke på prøven er ikke problemstillingen....frykten for hva storebror ellers har i ermet er bekymringen.

 

I sommer satte staten virkelig inn store stridskrefefter for å passe på oss. Da jeg så det svære militære fartøyet og lettbåten som var i aksjon i Fredrikstad-skjærgården i sommer måtte jeg klype meg i armen....er det en dårlig drøm...eller må det virkelig så store skyts til for å passe på meg ? Å bruke svære krigskip for å sjekke tegner er jo som å sette inn tanks på Karl Johan for å sjekke om folk har lys på sykkelen. Vistnok ønsker militære å også sjekke folks redningvester osv.

 

Med andre ord må man regne med at det noen 18 årige gaster i lettbåt med ryggdekning fra et krigskip med offiserer og vide fullmakter som skal statuere ett eksempel hvis jeg skulle gjøre noe så kriminelt som å svippe en tur kun iført badebukse uten redningvest eller førekort.

 

Håper bare politikerne får smake sin egen medisin og feks. i neste stortingsvalgkamp blir tatt på fersken fordi de selv eller brukere av deres fritidsbåter kjører uten båtsertifikat....gjerne med hele pressekorpset som tilskuere.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg imøteser denne ordningen med store forhåpninger. Faktisk er jeg så begeistert at jeg like godt tar kurset på nytt. Har kjøpt kurset hos Redningsselskapet og skal ta dette i løpet av vinteren.

 

Tok båtførerbeviset i 1978, men det er jo en mannsalder siden. Først båtførerbeviset så DL5. Har ikke så stor båt da, men interessant likevel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det er et tidspørsmål før politiet og marinen får hjemmel til å beslaglegge sertifikatet og det burde plage en hver.

Hvorfor burde det plage en hver? Plager ikke meg. Regner med at de ikke beslaglegger sertifikater uten grunn.

Når forsikringsselskapet nekter å dekke totalhavariet på på båten din fordi svogeren som lånte båten ikke har sertifikat burde det plage .

Også helt greit

Når sertifikatet skal eu-tilpasses og det inkluderer dyre obligatoriske båtførertimer bør det plage lommeboka.

Det skal man nok klare å ta seg rå til.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal endelig innrømme at det er dette som plager meg ialfall :blush:

 

Men får vel sommle meg til å ta det før det vert obligatorisk, vert vel både dyrare og vanskeligare då :wink:

 

Det er det da, skulle ikke forundre meg om de finner på noe slik at vi må ta den en gang til med ett helt annet opplæringsmatriell :rolleyes:

Nå er dette beviset diskutert ihvertfall de siste 20 år, så om det går ett par år til er jo greit

Link to post
Share on other sites

eller til alle dere motstandere. Er det frykten for ikke å bestå prøven? :cheers:
hva med oss motstandere som har bestått prøven da?

Har vi frykt også?

 

Hvis du leser litt rundt på forumet her finnes det noen diskusjoner ang. dette.

Sett av et par uker :wink:

Når du er ferdig vil du oppdage at det finnes flere av oss.

Og som Mouche sier:

Antagelig har vi felles mål :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Antagelig har vi felles mål :cheers:

 

Ja, det var det da? Har skummet denne tråden og har blitt noe usikker på hva målet for den enkelte egentlig er her? Frihet på sjøen uten innblanding fra den offentlige myndighet eller inkludere også fritidsfåten inn i et kontrollert regime som fremmer sikkeheten på sjøen? :crazy::wink::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser så frem til å måtte vise Fyrverkeri sertifikat for å kjøpe ligther jeg. Nå har jeg rompa full av sertifikater for å "kjøre " båt. Jeg ser fremdeles ikke at dette er er et problem at Hvermansen roter rundt på vannet med båten sin i sin leten etter torsk,sei, makrell eller bare for hyggens skyld for den del. Det handler om vel egentlig om å være litt rause ?

Men jøss bevares, innfør sertifikater over hele horisonten for min del. Det blir så bra atte...Jeg kommer til å snøfte i min uryddige bart uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sansen for et obligatorisk båtførerbevis. Det bør ikke være tillatt å føre en båt (stor eller liten) uten først å kunne dokumentere en viss grad av kompetanse/sjømannskap.

 

Trafikken på sjøen har blitt så stor nå, spesielt i Oslofjorden at behovet for opplæring av ferske båtførere (uansett alder) absolutt bør være et krav. Det er jo de i første rekke som trenger opplæringen, de som ikke har noe erfaring i det å ferdes på sjøen.

 

At "vi andre" som har erfaring hyler og skriker fordi vi også nå må dokumentere at vi oppfyller minimumskravet må vi nok bare leve med.

Uansett hvordan en snur og vender på det, vil det bli tryggere å ferdes på sjøen, sammen. Hvor mye tryggere er opp til oss selv å påvirke.

 

Så kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt denne minimumskompetansen som nå kreves er tilstrekkelig. Om hvorvidt det burde kreves en viss grad av praktisk opplæring i tillegg, og hvordan dette evt. kunne gjennomføres.

 

Så jeg mener...JA, båtførerbevis er en nødvendighet, og hilser det velkommen!

Link to post
Share on other sites

Så kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt denne minimumskompetansen som nå kreves er tilstrekkelig. Om hvorvidt det burde kreves en viss grad av praktisk opplæring i tillegg, og hvordan dette evt. kunne gjennomføres.

Praktisk opplæring hadde vært det beste - spesielt for hurtiggående båter, men er urealaistisk å få til.

Derfor må man klare seg med det nest beste - teoretisk opplæring.

Link to post
Share on other sites

Praktisk opplæring hadde vært det beste - spesielt for hurtiggående båter, men er urealaistisk å få til.

 

Hvorfor det? Er ikke det bare snakk om at det må ta noen tid, nødvendige ressurser må tilføres gjerne ved innføring av årsavgift på båt og å øke dieselprisene til bensinprisnivå og bingo, om ti år har alle sjøfarende i det ganske land både teoretisk og praktisk opplæring i bruk av båt? Vi har samtidig selvfølgelig tilsatt en del hundre nye politimenn/kvinner og gått til innkjøp av noen hundre hurtiggående båter som skal bedrive helårlig kontroll, men det er da verdt prisen?

Hvilken pris? Jeg vil anslå 3/400.000.000 per år basert 400 politifolk og 100 båter og en årsavgift per båtbruker på 1000/1500 kroner. Peanuts i mine øyne med tanke på den positive effekten dette vil få!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Er ikke det bare snakk om at det må ta noen tid, nødvendige ressurser må tilføres gjerne ved innføring av årsavgift på båt og å øke dieselprisene til bensinprisnivå og bingo,per båtbruker på 1000/1500 kroner. Peanuts i mine øyne med tanke på den positive effekten dette vil få!

 

Greit å overdrive, men det får da være grenser. Håper du skrev dette med en god porsjon humor. Og diselprisen hva har dette med opplæring å gjøre?

Regner det nesten som sikkert at du har seilbåt?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har to båter med seil og tre båter med motor, den ene av disse har begge deler. Så sånn sett har jeg et bein i hver "leir"! Hytta vi har ligger på en øy og eneste mulige måte å komme til/fra hytta/butikker/venner/post og aviser osv er per båt. Halv time fra fastlandet med snekkefart.

 

Det gjøres ofte sammenligninger med veien og idag så må man ha avlagt trafikalt grunnkurs for i det hele tatt å få lov til å øvelseskjøre med bil. Kostnaden for dette er 4/5000 kroner. Synes faktisk at noe av det samme burde vært innført for å kunne øvelseskjøre med båt. Hjelper det å kunne forskjell på de forskjellige sjømerkene hvis man ikke er i stand til å styre sin båt, legge fra/til kai uten å ha et ublidt møte med alt og alle rundt seg?

 

Innføring av obligatorisk prøve/bevis/sertifikat er noe verdiløst hvis det ikke finnes kontroll på sjøen og derfor må det ansettes folk og båter/utstyr kjøpes inn. 400 mann og 100 båter synes jeg faktisk ikke er noe urealistisk anslag hvis det hele skal ha en "misjon". Husk vi har en meget lang kyst og det er vel en selvfølge at det skal medføre samme risiko for å bli tatt uavhengig om hvor man befinner seg på denne kysten - likhet for loven!

 

Jeg er prinsipielt tilhenger av at bruker skal betale og da må det jo nødvendigvis innføres en eller annen form for skatt for å finansiere det hele. Å hive min mor ut fra aldershjemmet eller fjerne barnetrygden kan ikke være måten å finansiere dette på selv om mange mener at båtliv er noe som nærmest burde være å få på "grønn resept".

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har to båter med seil og tre båter med motor, den ene av disse har begge deler. Så sånn sett har jeg et bein i hver "leir"! Hytta vi har

5 båter +hytte. Du har kanskje flere biler også ?

En av forbrukersamfunnets miljøverstinger med andre ord !

Og frekk nok til å tyte om miljøavgifter ! :puke:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det med grønn resept vil jeg gjerne ta tak i. Tror båtliv og friluftsliv sparer Staten for milioner når en tenker på hvor godt dette gjør for kropp og sjel. Balsam for et hode som trenger påfyll. Hadde bare noen skjønt dette inne i kontorene som legger oss til byrde med skatter i alle slags rare former.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...