baatsman Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Har du fått like sentral plass i Lillesand som i Oslo, Sjøtummel. Ellers ser jeg du nevner Swedestar, men du har du også CB365(konkurrenten). Synes belysningen av en behovsanalyse var grei. Vi har alle ønsker på listen, i en familie er det mange hensyn å ta. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Noen som har sett bilder av de nye Hanse-modellene rundt 32 fot? stod noe på havna.com om at nye modeller var på vei. Er som sagt veldig fornøyd med min 10 år gamle Bavaria, men skulle jeg kjøpt fabrikkny båt er det jammen meg mange fine alternativer på markedet i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Det er en referanse her på Hanse-forumet: http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=1364 Det blir spennende å se hva de kommer opp med. Hanse har jo vært ganske nyskapende og brutt med tradisjonell tenkning på mange områder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) Tja, litt mer i IBI news, bl.a. at det dreier seg om de to minste modellenme. Ikke uventet ettersom disse har vært noenlunde uendret i skrogformen mens de større modellene ble fornyet. Baatsmann, båtplassen min i Lillesand er langt bedre enn i Oslo. Det noe eget med å ankre opp så jeg kan se horisonten. (Hvor dyrt det blir i lengden får jeg se når ankeret har satt seg dønn fast noen ganger.) Ellers ser jeg du nevner Swedestar, men du har du også CB365(konkurrenten). Joda, har sett den. Det er antagelig noe med smak og behag, og jeg skal ikke si noe for sikkert uten å ha prøvd begge og et par til som virker interessante. Det som er like interessant er erfaringene når man har hatt båten noen år. Er man f.eks. glad og fornøyd med standardseilene, eller utbedres og utvides seilgarderoben? Jeg regnet med at Standardseilene var greie å ha første sesong, og at alt ble byttet ut etter to år. Det ser ut til å stemme. Jeg kjøpte nye forseil i fjor høst og bestiller nytt storseil denne høsten. Hvor stor den regningen blir til slutt tør jeg ikke tenke på, men antagelig snakker vi om rundt 10 prosent av båtprisen (fokk, genoa, gennaker og storseil samt litt skjøter, fall, taljer og vinsjer). Redigert 3.Juli.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 (redigert) hva f... er lystall?? Redigert 3.Juli.2007 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 3.Juli.2007 Del på Facebook Svart 3.Juli.2007 Det er kort fortalt en måleenhet som sier noe om fartspotensialet til en seilebåt , et handikap system Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Når vi snakker om Tartan. Seilas har testet 37foteren og dette er tydeligvis noe helt annet enn underdimensjonert billigbåt , dette er drømmebåt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kurth Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Nydelig seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Enzo dette er en drømmebåt, ikke den jolla du kom med nå. Helt enig billig-båter er ikke noe å skrive om. Derfor denne yachten, kjent fra det maritime miljøet i bayern. Bayern er også kjent for gode kone-biler, BMW. Denne passer bedre til tråden. Legg merke til linjene, og dekks-utstyret. På slike racere er spray-hooden lagt ned . Tideler/hundredeler, viktig. Redigert 4.Juli.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Ja du sier noe der baatsman , hvor store vinsjer er det forresten på standard Bav 42 ? Hva er standard på den tartanbåten på 37 eller 34 foteren ? Nei jeg er enig med deg i at en slik bavaria er drømmebåten , ihvertfall for veldig mange Nordmenn (bare se på salgstallene) men når man drømmer så er ting gratis og da er det også lov å kline til litt. Jeg synes de tartanbåtene er ufyselig fine og virker å være påkostet på de rette plassene , har mange ganger vært oppi bavariaer og de er veldig tiltalende plassmessig men vi har jo alle ulike ønsker. Jeg kjøpte båten min istedet for å kjøpe en Bav 33 som var alternativet fra Tyskland selv om bavarian nok var betydelig større innvendig og samtidig kostet mindre , jeg kan forsake litt plass for å få prioritert andre ting jeg synes er vel så interessante. Takk gud for alle ikke vil ha samme båt , DET hadde vært kjedelig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 He he Hadde det litt morro. Winchene er 48 på genoa og 40 på storseil. Spinnaker utrustning som man ser denne båten har, er ekstra. Selvfølglig er Tartan båtene flotte, sammen med mange andre. Og enig, fint at ikke alle velger samme båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Med sterkere krone, ikke minst overfor dollar, begynner amerikanske båter å bli konkurransedyktige. Hvordan er det forresten med J-boats og Hunter? Er usikker på om de produseres i Europa på lisens. Også euroen faller mot krona, så de som har bestilt ny seilbåt ser ut til å ha en grei valutagevinst i vente. Er enig i at Tartan er flott. Her var mye påkostet snadder. Men leideren var laaang. Har selv et brodekk, en flott plass under seil i litt sjø, og som gir stort rom under dekk. Ulempen er at det blir litt vel mye klatring ut og inn. Redigert 4.Juli.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) J-boates er samme fabrikk som Tartan, skrogene er faktisk identiske. J - båtene er hakket råere. Hunter har vel fabrikk i UK, eller tar jeg feil. $ kursen gjør at USA båter er rimelige nå. Euoen er heller ikke akkurat høy. Skr er også lavt, den kan også være rimelig å handle hos broderfolket. Verre med norsk eksport. Det er faktisk ikke bra, generellt tenkt. Redigert 4.Juli.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Er det ikke C&C som lages på samme fabrikk som Tartan ? Trodde J båtene lagdes på enge fabrikk. Hunter produserer båtene i EU og i USA , dette deles ved at båtene over en viss lengde lages en plass og de andre på den andre fabrikken ifølge importøren i Norge Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Det er korrek det Enzo, her tok jeg feil . Var også klar over det med Hunter prod i USA og UK. Trodde kanskje ved å prod i UK at det var en EU tilpassing. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 (redigert) Fant ut av det. J-boats produseres også ved et fransk verft. Fra Seilasi fjor høst: J/122 og vil bli ca 40 fot. Båten er utviklet i Frankrike mot det europeiske markedet. Her krever vi litt mer bo komfort om bord en hos cowboyene som liker å sove i en seng på land. Den nye modellen vil passe godt inn mellom J/109 (testet i Seilas 5-02) og J/133 (testet i Seilas 4-06) som har blitt en stor suksess. J Europe har vokst med 24 prosent det siste året, og stadig flere får øyne opp for disse sporty seilbåtene med baugspryd og avansert produksjonsmetode. Redigert 4.Juli.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 J/Boats produseres både i USA og i Frankrike. J/122 er veldig fin, bare litt for dyr... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Mener det er gutta i Drøbak som imp J-båtene. Samme imp som Harmoni. Ligger en på brygga i Trondheim. Når jeg så den, kastet de ut ferieutrustningen, klar til regatta-seiling. Anker m kjetting og mange kg forsvant ut. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Ingen vann- og sandsekker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Ingen vann- og sandsekker? Nei, kun en pakke med knekkebrød. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Spøk til side, baatsman. Det er mangfoldet som er morsomt. Hvordan de ulike konstruktørene har løst utfordringene som står i kø i en seilbåt. J 109 var faktisk en båt jeg tenkte seriøst på en periode. Men valgte noe mer komfort på bekostning av de utsøkte seilegenskapene. Fryktet at den kanskje ble vel heftig til vanlig turbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 I og med du har en 39 idag, vil jeg tro at en First 40,7 er et godt valg. I regattaer er det mange med. Flott båt. Hadde Bav 42 Match blitt prod ennå, ville også den vært et godt valg. De siste som ble levert, samt alle andre tidl har fått ordnet kjølinnfestingen. Men en god båt for tur/regatta. Arcona 400 er også et godt valg. Leste omtalen om Najad 355, de velger også å dra med seg en ny kundegruppe. Men de koster. Ellers er Luffe en flott båt, som også kan bidra mye innen regatta. En bekjent kjøpte ny for et par år siden. Han er meget fornøyd, forrige var en SY. Det er faktisk SY som vinterkonserverer båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Den jeg har er bare et par år gammel, selv om det ikke er noen ny konstruksjon. Så det blir neppe noe båtbytte med det første. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Den jeg har er bare et par år gammel, selv om det ikke er noen ny konstruksjon. Så det blir neppe noe båtbytte med det første. Scanner 391 er en flott båt, leste faktisk på hjemmesiden deres i går. Det viktigste er selfølglig at man er fornøyd. At konstruksjonen ikke er ny, who cares, ikke sagt at nytt e bedre. Så vidt jeg vet er Scanner priset fornuftig, til tross for et bra bygge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 4.Juli.2007 Del på Facebook Svart 4.Juli.2007 Jo, jeg er godt fornøyd. Valgte båten pga at den er stor nok for oss. Flotte lettvindsegenskaper, lettmanøvrert, fin i sjø, grei å seile alene, og etter min mening vakre linjer - over og under dekk. Men den må reves relativt tidlig. Pga. ny tysk importør har det vært tre tester i tyske båtblader de siste to årene, , og det er moro å lese hvor godt en noe eldre konstruksjon kommer ut av det. Onsala Marin satser litt ekstra i Norge, med den nye 361 og 391. I de siste numrene av Seilas seiler vi forresten selv i annonsene. Flre flotte bilder fra seansen på Onsala Marins hjemmeside. Men, men. Smaken er som baken, og mange vi sikkert si det får være grenser for konservativt valg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.