Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Lars H. skrev 5 minutes ago:

Men det er vel no selve "fellesferien" begynner?

Som Hulda sier så er nok Bølgen på vei nedover nå, men jeg tipper at vi fremdeles kanskje er litt foran den (er i Gøteborg nå). Vi har også begynt å møte dansker og tyskere på vei oppover.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 12 minutes ago:

Som Hulda sier så er nok Bølgen på vei nedover nå, men jeg tipper at vi fremdeles kanskje er litt foran den (er i Gøteborg nå). Vi har også begynt å møte dansker og tyskere på vei oppover.

Tror du har rett i det. Vi ligger i Havstenssund nå og det er mange båter over alt. Telte vel 14-15 båter i "Norskebukta" ved Trossö. Å kjøre nedover de nærmeste dagene blir vel som å kjøre E6 nordover fra Oslo fredag før påske. ?

Redigert av diaX (see edit history)

Drar nedover nå.  Orker ikke sitte har og ser ut av vinduet lenger :-) Vi tar innaskjærs Daftø til Rossøhamn, et par rolige dager og så ta vi det som det kommer. Enten over til Koster eller nedover til Havstensund… Grebbestad. Burde ikke være alt for mye trafikk på første delen i iallfall. Noen som har tips om overnatting Daftø-Rossøhamn?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ok, her har du tre tips hvis det blåser litt, alle er ute i holmene, gjestehavner drar vi ikke til.

Først indre lei.

Norskeholmen:

Norskeholmen.JPG.7dea56fc13bc6835aad03488e794600f.JPG

En avstikker litt lengre sør. Her er det flere muligheter, bare å se an vindretningen.

5964c3a77ae66_Rund.JPG.3247c8477be26c9dc0e4e0efc1f9fdc9.JPG

Hvis du kommer kosterfjorden kan du ta inn her

Burhl.JPG.90ac265ea2211c8aa96e6b8ac9283288.JPG

Er det lite vind er det et vell av andre muligheter i området her også :thumbsup:

Lidt status nu hvor min hentetråd udarter sig til en ferietråd.

vi gik fra Fiskebáckskil til Malmön i dag i let vind og sol fra en skyfri himmel. Man mærker at vinden er kold, men i læ er det perfekt vejr efter min smag.  En del trafik på vejen men ikke sindssygt. Vi gik 7 knob det meste af vejen, men gassede op det sidste stykke for at vænne os til hvordan den sejler i marchhastighed (og for at komme foran to sejlbåde...)

Her på Malmön var der igen en havnevært, der tog imod og anviste plads. Sådan burde det være alle steder. Havnen er tæt besat men ikke propfuld. Jeg mistænker, at det nok skal blive det inden aften.

Vi har handlet havskräftor til middag og lagt en Cloudy Bay på køl. Og så kalder minigolfbanen efter lunch, siger Fruen. 

IMG_1528.JPG.43600102faabe8090bd33bfcf19d89cd.JPG

Hulda skrev for 2 timer siden:

Har du fått dritt på tanken (Hönö-Klova), så vet du hvor det kommer fra. Les 'byggingen av Hulda'. Henvendte meg til leverandøren, har ikke fått svar.

Jeg krysser fingrene og håper det gikk bra. Fylte 90 liter på vår 160 liters tank. Har ikke merket noe så langt (3 timers motorgange), men det kan jo komme krypende etter hvert...

De hadde satt opp et skilt om at hvis man lagret diesel over tid burde man bruke biocider for å unngå organisk materiale i tanken, men utover det var det ingen "advarsler" (ikke at jeg hadde regnet med at de reklamerte med "vi har dritt på tankene" heller).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

Hulda skrev for 2 timer siden:

Da har kanskje du fylt 'blank' diesel. Og den er vel innblandet 7% bio. Mulig jeg var en av de første som fylte, og fikk all dritten som var lagret over vinteren. For de lokale tanker ikke der.

Jeg fylte nok blank, ja. Denne:

IMG_3359.JPG.280cb5a223723dd3da888daab35cf4b3.JPG

Skulle jeg heller valgt denne:

IMG_3360.JPG.6d41cf31b6ee3238a6c42d013f080fae.JPG

Jeg fylte kl 0700 i dag tidlig, og da hadde ikke hjernen min stått opp ennå. Dermed valgte jeg den pumpa som var nærmest påfyllingen på båten for å gjøre det så enkelt som mulig... ?

Hvad er det med Bohus Malmön og mega-både? Det er kun anden gang vi er her, men jeg synes der er flere større både, der har plads her end nogle andre steder langs kysten. Er der særligt gode forhold for mega yachts her? (Vi taler Princesser og Storebroer og ligenende fra 50 fod og opad. Tror den største p.t. er Euphoria på 78 fod.)

Her er også superbiler som Porsche, Bentleys og en Lambourghini Avantador. Men der er da adskillige mere "posh" steder langs kysten, synes jeg?

Er det meg du mener? Da tar du feil. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke har så stor båt. Jeg har nok tenkt på å få meg en båt som er et par fot større enn vår Saga 27, men det har kun vært for å kunne få en båt med bakvegg, som ville være lettere å holde varm tidlig i sesongen i mars og uti slutten av oktober. Men så glad vi er og fornøyd med vår Saga 27 som vi nå har hatt i 30 år, får vi heller finne noe annet å bruke sparepengene på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei det var ikke deg jeg tenkte på. Sagaen er nok en flott turbåt for dere, det ser ut som dere koser dere fælt på tur i den! Men dere er jo ikke akkurat for ungdom å regne, så jeg ville umiddelbart tenkt at den må begynne å bli litt tungvin å klatre rundt på?

Men så er det jo forskjell på folk, noen beholder god kroppsbeherskelse lenger enn andre.

Klatringen går helt utmerket, jeg er jo bare drøyt 73 år og fruen 9 år yngre. Men jeg er glad jeg ikke skal polere og holde en 20 fot større båt ren innvendig og utvendig!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...