Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi som ligger her i Bovallstrand har ferie alltid, og må ikke hjem før isen legger seg, he he. Kos dere  Smögen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Billa skrev On 9.5.2018 at 23.50:

??

Hei Billa. Er det blitt noen forandring på vettnet siden ifjor? De skulle gjøre om noe veldig pga. nye leiligheter som bygges like ved. Legge ut bølgebrytere utenfor betongbrygga og bygge ut var ordlyden. Vi har vært mye på vettnet gjennom åra og lurer litt om den har mistet sin sjarm etter dette ☺

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tacka Norrmän för att det är bryggor på Koster??

I går träffade jag en trevlig norsk kar från Fredrikstadområset och fick förklarat för mig att det är tack vare Norrmän att det är bryggor o kaj på Koster. 

Detta är inte riktigt hela sanningen försökte jag förklara. Han argumenterade med att det är 99 % norska båtar där o Inga svenskar.

Försökte förklara att det kanske finns en anledning till att det inte är några svenskar där i dag och att det för 50 år sedan fanns både bryggor o kaj på Koster o att det då var 90 % svenska o 10 % norska båtar. Detta ville han inte höra på utan det i dag är helt norskars förtjänst att Koster existerar.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bidevind skrev for 2 timer siden:

... eller da Norge var en underavdeling av Danmark.

I en periode de ikke var en underavdeling av Sverige ....

 

Jeg tror ikke den kabalen går opp iom at det ikke var noe "Norge", forstått som selvstendig stat og nasjon, frem mot 1658, når Danmark (som vi var en del av i 400 år ish) tapte området, inklusive Koster til Sverige. Den norske kongeslekta daua ut i 1387, vi gikk inn i Kalmarunionen i 1397, og etter unionens oppløsning stod vi igjen sammen med Danmark i 1450. "Siste rest" av et tidligere "Norge", Riksrådet, ble lagt ned 1537. 

 

Så... ja Koster var underlagt det geografiske området "Norge" i sin tid. Men det var underlagt landet, nasjonen og staten Danmark. 

 

Om en i dag sier at "Koster var Norsk" uten videre forklaring, sånn at mottaker tenker på Norge som nasjon og stat, ja da blir det feil. Koster var Dansk.

 

En liten "funfact", om du dengang spurte en kar fra Fredrikstad, eller ett annet sted i det geografiske "Norge" hvilken nasjonalitet han var så ville han svart "jeg er dansk". Nasjonsbygging og nasjonal bevissthet frem mot det som i dag er Norge ligger senere i historien.

---

Koster har aldri vært Norsk, i dagens forståelse av ordet "Norsk". 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bidevind skrev 7 minutter siden:

Nettopp, da er vi helt enige vi da.

 

Har vært enig med deg hele tiden jeg :-). Men jeg lurer litt på hvilken norgeshistorie vi/jeg ble formidlet på barneskolen på 70 tallet, sikkert med bøker som ble utarbeidet på 50-60 tallet. Møter utrolig mange som ser på Norge som en nasjon kontinuerlig fra vikingtiden og frem til i dag. Den egne norske historiefortellinga om Norge var nok fortsatt preget en god del av den konstruerte historien vi brukte på 17-1800 tallet for å bygge nasjonal bevissthet for å gradvis bygge nasjonale institusjoner og frem mot stadig mer autonomi og løsrivelse. 

 

Vår egen historiefortelling var et redskap for å løsrive oss fra Danmark. Og vårt eget selvbilde er nok preget en god del av den historiefortellinga fortsatt. Det er forøvrig nesten en "standard" for nasjoner som søker løsrivelse å finne sine "røtter" i en eller annen oltidsstat/nasjon. Men å trekke tråder fra slike "oltids"... ettellerannet og frem til dagens nasjon og stat... det er konstruksjon. Danskene har mye mer å si for hvilke nordmenn vi er i dag enn vikingtiden. 

Link to post
Share on other sites

Svensk skrev On 17.6.2018 at 9.17:

Tacka Norrmän för att det är bryggor på Koster??

I går träffade jag en trevlig norsk kar från Fredrikstadområset och fick förklarat för mig att det är tack vare Norrmän att det är bryggor o kaj på Koster. 

Detta är inte riktigt hela sanningen försökte jag förklara. Han argumenterade med att det är 99 % norska båtar där o Inga svenskar.

Försökte förklara att det kanske finns en anledning till att det inte är några svenskar där i dag och att det för 50 år sedan fanns både bryggor o kaj på Koster o att det då var 90 % svenska o 10 % norska båtar. Detta ville han inte höra på utan det i dag är helt norskars förtjänst att Koster existerar.

 

Dette viser enkelte nordmenns totale mangel på historiekunnskaper og en latterlig mangel på ydmykhet. 

Min påstand er at den vakre svenske vestkysten og fantastiske Koster er i ferd med å bli fullstendig ødelagt av endel nordmenns oppførsel???

Jeg synes det er trist. Og nei, jeg har ikke glemt at mange oppfører seg bra. 

 

Det var den gamle svenske kystkulturen og den vakre kystlinjen og skjærgården sm

om gjorde at jeg forelsket meg i landet!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Elsker Bohuslänkysten fra påske til høstferien. Samtidig er jeg direkte flau over en del av mine landsmenns oppførsel som gjester i nabolandet. Sverige har tatt vare på en fantastisk levende kystlinje som vi får nyte hver sommer og det bør vi være takknemlige for.

Link to post
Share on other sites

Jeg krysser alltid fingrene når jeg ser en båtfører som oppfører seg dårlig nedover svenskekysten. Håper da inderlig at det ikke er en nordmann. Jeg har blitt bønnhørt mange ganger, men vi imponerer ikke alltid med god oppførsel som det blir presisert lenger opp i tråden. Da fårheller  vi andre prøve å vise at vi også kan oppføre oss som folk?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen tvil om at Svenskene har vært flinke til å holde den ytre  kysten sin fri for å bli nedbygd av hytter osv, og dermed tilgjengelig for oss alle. Så "tommel opp" fra meg. Litt for seint for oss "nordbaggar" å lære ifht Sørlandet, der er mye tapt allerede. 

 

Kan hende svenskene kunne fått beholdt kysten sin litt mer for seg selv om vi i Norge tok vare på vår egen kyst på en like god måte?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Ingen tvil om at Svenskene har vært flinke til å holde den ytre  kysten sin fri for å bli nedbygd av hytter osv, og dermed tilgjengelig for oss alle.

Var på jobbbesøk i Strømstad kommune på fredag og vertene fra kommunen sa da at det var ved lov fra 1973 at det ikke var lov med hytter helt nede ved sjøen. Så de har vært konsekvente i mange år, det er flott.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror det blir en stor «rush» sørover fra Resö til uka? Det er meldte veldig rolig vindforhold hele uka. Vi drar fra Resö på søndag (prøver oss ved Bissen) Det er vel bare å flette seg inn i den norske armadaen. :-)

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Mye Tyske og andre europeiske båter på besøk i Sverige nå registerer vi. En mayday i dag, en Nordmann selvsagt, og som ikke viste om han var i Marstrand eller utenfor Smøgen... ”det er jo lite skillnad” kommer det tørt fra radiooperatøren. Ellers befriende stille på kanal 16 i Sverige, men snart har Polly Polly og kompisene ferie og da skal det pratast!

 

 

Link to post
Share on other sites

Enn så lenge har jeg ikke sett noe til "armadaen" av norske båter sydover. Nå ligger vi i Hunnebostrand, og opp hit gjennom Sotekanalen, møtte vi kun en håndfull båter sydover. Nå har jeg ikke talt opp, men jeg tror ikke vi er mer enn 50 båter her i kveld, lett blanding svensker og nordmen. Det er vel plass til 250 og mer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...