Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Hyggelig å høre BårdK. Vi har mange overnattinger i denne havna du beskriver. Dersom du beveger deg opp på noen av knausene nord for havna før du dekning med norsk mobilnett - i alle fall for omlag 5 år siden. Jeg antar at du gikk opp på fyrtårnet og observerte solnedgangen. Sverige har fått endel EU-midler for å oppgradere fyrtårnet. På en gresslette nedenfor fyret pleide det hvert år å stå det svenske St.Hans symbolet. Jeg har glemt hva det heter. Før var det mulig å kjøpe krabbe, reker og makrell av lokale fiskere på Nord-Koster. Vet ikke om denne muligheten fremdeles er til stede. I Brevik på Syd-Koster får man kjøpt kreps av Kurt, den lokale fiskeren. Innlegget ditt stimulerte meg til å vurdere å ankre for svai i bukta utenfor. For de som skal til Vettnet vil jeg minne om å følge godt med på stakene. Mange nordmenn har gått på grunn her. En dag observerte jeg 3 nordmenn som gikk på samme grunne.

vettnet.jpg

Vi drar oss nedover til Grebbestad så tidlig som mulig i morgen. Skal visstnok på Rabalder lørdag formiddag :smiley:

Det er ikke nødvendig å reise til Grebbestad for å finne en rabalder-butikk. På Norra Älvgatan i Strömstad er det også en :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

For de som skal til Vettnet vil jeg minne om å følge godt med på stakene. Mange nordmenn har gått på grunn her. En dag observerte jeg 3 nordmenn som gikk på samme grunne.

vettnet.jpg

Vi fikk med oss en på grunn, men den ble dratt av vha. noen småbåter.

imgp1220.jpg

Men ellers var kveldene mer preget av ro og god feriestemning:

imgp1213.jpg

.. Traff også et BP-medlem som jeg hadde en veldig hyggelig prat med (fra hjemmehavna til Astor, med en flott Nord West), han var overbevist om jeg hadde vært på treffet i Horten, noe jeg ikke var - kanskje var det Phoebe?

Flotte bilder BårdK.

Slike påminnelser gir faretruende høyt adrenalinnivå for oss som enda ikke har kommet oss skikkelig i gang med ferien :tongue:

Vi begynte med en planlagt Anholt-tur St.Hans-helgen,

men blåste helt bort på svenskekysten,

så vi har utsatt hele ferien til ny start om en uke.

Det stemmer at jeg var på Hortenstreffet i fjor med "Phoebe",

og så vidt jeg observerte var jeg den eneste med vår båttype.

Det var derfor sikkert meg han forvekslet deg med.

Håper ikke du fikk ubehageligheter av den grunn :lol:

Forøvrig blir det antagelig Sørlandet (og hytta) som blir målet for oss denne ferien.

Det vil si, - 90% båt,- og litt hytte hvis vær og vind skulle plage oss mye.

Vi seiler nedover neste fredag, så skulle du se "Phoebe" (navnet står tydelig på begge sider av fb og bak),

så bank gjerne på!

God tur videre, BårdK!

dsc04084.jpg

Grebbestad 23.06.2008

Redigert av Phoebe (see edit history)

Vi ligger på 2.dag i Grebbestad. Har hatt en rolig dag med litt shopping på Rabalder og litt pleie av solbrenthet fra i går (uvant med åpen båt :smiley:)

Det var en del liv her i natt (naturligvis når man ligger midt i "byen") - en del pappagutter fra Snarøya som trodde de kunne sjekke damer med høy musikk.

I dag har vært fantastisk vær. Litt for varmt til trange dager så det ble evakuert til jolla etter en stund. Nå ser det ut til å trekke opp til regn. I morgen rusler vi sydover

Jo forresten: dieselpriser: 16,70 kroner/liter (ikke gallon :wink:) på marinaen her. Vi ser videre Sydover om det er litt billigere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er det noen som klarer å se hvor dette bildet er tatt. Det er på svenskekysten mellom Strømstad og Gøteborg.

statursvk1.jpg

Her er båten litt nærmere, men det var jo ikke det som var spørsmålet. Båten heter "Old Smugler" og er fra Oslo. Den har enorm sterk VHF som jeg hørte hele dagen seilasen varte. Jeg har aldri opplevd tilsvarende.

trawler1juli2008.jpg

Jo forresten: dieselpriser: 16,70 kroner/liter (ikke gallon :wink:) på marinaen her. Vi ser videre Sydover om det er litt billigere.

En trøst er vel at til neste år er det sikkert mere... :wink:

Kos dere på sjøen :flag_sw: ..... merker at jeg savner dette livet litt her jeg er for tiden.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er det noen som klarer å se hvor dette bildet er tatt. Det er på svenskekysten mellom Strømstad og Gøteborg.

statursvk1.jpg

Rett SØ for Smøgen i leia mot BohusMalmön? - ligner på det fyret der.

Et tips om værmelding: Vädertelefon 0771-53 54 00 - lokaltakst. Samme værmelding som man får på VHF - men tilgjengelig hele døgnet :smiley:

Jeg synes kartutsnitt er flott!

hva er problemet med stakene på Vetnet? vi har aldri gått dit - men det frister å ta seg en tur dit

Apropos et annet sted - når man går fra det S-lige utløpet av Sotekanalen mot Kungshavn. Da er det et litet fiskested man kan gå gjennom før brua ved Kungshamn. Vi gikk der en gang med en Bavaria 32 - men da var vi nok nesten nedi. Noen som har gått der med motorbåt? Om du har et utstnitt Roald - kanskje du kan legge ut?

Det stemmer at jeg var på Hortenstreffet i fjor med "Phoebe",

og så vidt jeg observerte var jeg den eneste med vår båttype.

Det var derfor sikkert meg han forvekslet deg med.

Håper ikke du fikk ubehageligheter av den grunn :lol:

Ingen ubehageligheter, tvert i mot :smiley: Stikker innom dersom jeg ser deg - har ikke fått navn på min enda, men i fart er den gjenkjennelig med en gummijolle (på snapdavit) som stikker ut med baugen på SB side.

Til Bitteliten: Jeg skjønner det heller ikke helt hva som er problemet med denne innseilingen - dersom en forholder seg til merking og har kart. Snakket med Peter i nabobåten og han var lommekjent, mente de som gikk på grunn måtte ha manglet kart - vi motorbåtfolk var glad det var en seilbåt - ikke bare på grunn av rykte om sjømannskap :smiley: , men også fordi en kjøl bør tåle slikt.

Ellers så vi en nydelig Trawler i bukta som jeg ikke fikk helt tak i hvilken type det var (ikke mye glorete logoer der i gården). Tror den het Min Trawler:

imgp1194.jpg

Till Bitteliten:

'Apropos et annet sted - når man går fra det S-lige utløpet av Sotekanalen mot Kungshavn. Da er det et litet fiskested man kan gå gjennom før brua ved Kungshamn. Vi gikk der en gang med en Bavaria 32 - men da var vi nok nesten nedi. Noen som har gått der med motorbåt? Om du har et utstnitt Roald - kanskje du kan legge ut?'

Jo sundet heter Hasselösund, och jag har gått igenom där många gånger varav ett flertal med Princessen. Trevlig passage och en liten utmaning för skepparen!

Inga problem med djupet, men man kan ju undvika blåsiga dagar. Man måste vara beredd att stanna i trångt väntläge om man kommer norrifrån och får oväntat möte i svängen just före södra inloppet. :rolleyes:

Redigert av ebonita (see edit history)

Jeg har aldri gått gjennom det som ebonita benevner Hasselösund. Jeg har tidligere bare omtalt det for Pinan. Uansett, med 1.7 meter dybde skjønner jeg kommentaren fra Bitteliten. Jeg har bare merket meg de to vikene hvor det ikke er lov å ankre. Har regnet med at det også gjelder badviken Det har irritert med litt. Samtidig skjønner jeg at de fastboende og turister ønsker dette området fritt for store båter som det ellers er mye av i området om sommeren. Her er det vakkert.

hasselsund.jpg

Har fulgt med litt på trafikken til/fra Norge de siste 3 dagene. Godt med trafikk, og fredag ettermiddag og lørdag var det veldig mye båter. I Strømstad var det rimlig fullt i gjestehavnen. En del større seilskøyter hadde "okkupert" en god del plass, og da vi var innom på fredag morgen var det ingen plasser å oppdrive. Fikk imidlertid plass i den andre havnen der ferja bringer folk til/fra sentrum og fikk fyllt vann og shoppet litt.

Så noen trawlere på svenskekysten jeg også. Noen her på forumet?

gb.jpg

trawler2.jpg

Redigert av OLPI (see edit history)

Det registrerte ikke jeg på noe skilt da jeg seilte der for en ukes tid siden. Derimot er det greit å være klar over at på vestsiden av broen syd i bildet, dvs. ved innseilingen til Kungshavn, har politiet i Sverige et yndet lasermålested av fart. Jeg har sett flere som har blitt stoppet her (det gjelder for syd-gående seilas).

Nä jag har aldrig sett något om förbud där förutom att det nog är förbjudet att segla i sundet. Sist jag passerade var i fjol och det blir nog om tre veckor igen.

En Google-sökning på 'Förbud Hasselösund' eller 'Båttrafik Hasselösund' ger heller inga tecken i den riktningen vid en snabb genomgång.

Såvitt jag förstår av åskådarna i husen man passerar på nära håll där så uppskattas passagen av en större båt som ett litet evenemang. Det vinkas och ingen har skrikit något om att här får Ni inte köra (vore annars typiskt svenskt...). Kan däremot tänka mig att förekommande passager av mindre båtar i 'halvplanande' fart kan väcka irritation.

Och den nämnda hamnguiden har väl ingen officiell status?

Redigert av ebonita (see edit history)
Nä jag har aldrig sett något om förbud där. Sist jag passerade var i fjol och det blir nog om tre veckor igen.

Såvitt jag förstår av åskådarna i husen man passerar på nära håll där så uppskattas passagen av en större båt som ett litet evenemang. Det vinkas och ingen har skrikit något om att här får Ni inte köra. Kan däremot tänka mig att passage av mindre båtar i 'halvplanande' fart kan väcka irritation.

Och den nämnda hamnguiden har väl ingen officiell status?

Det er denne her jeg tenker på.

Havneguiden selges jo både i trykt form og via nettilgang, så det kunne jo gjerne vært riktig det som står der.. :smiley:

Jeg var igjennom der i midten av juli for noen år siden, og da var det "kø" der, så da må det ha vært mange lovbrytere. Forøvrig ingen problem med mine 1,2m dybde, og ikke for en del seilbåter heller, så det er vann nok. Det er vel 90gr svingen som kan være flaskehalsen for noen i tilfelle.Trivelig plass. :smiley:

Er det noen spesiell grunn til at det er ankring forbudt i Sandø fjorden?

Vi lå longside på Småh innenfor 5,4m en natt, og ble vel i tvil om morgenen om vi hadde gjort noe galt, og lurer vel på det enda egentlig.

Veldig med turgåere/trimmere langs fjorden der. Lurer på om det er noe helsefarm/rekreasjonshjem i nærheten??

Lørdag kveld i Grebbestad

grebbestad_solnedgang_juli_2008.jpg

I dag har vi rusla sydover til Hunnebostrand. Gikk for det meste i rolig tempo. MERK at det er en del "opplevelsesturisme i kajakk" i skjærgården. Passerte en flokk med kajakkister utenfor Fjällbacka i dag - slakket av til 6 knop for dem - og guiden hilste tilbake - skal ikke så mye til for å glede begge parter :smiley: Så vær obs på disse - de ser ikke så vante ut, og store bølger er nok ikke så morro.

Denne NW 420'en syntes jeg lå litt høyt i vanet da vi nærmet oss. Måtte snu og ta et bilde da vi så hva det var. Trodde båtheis var for mindre båter - men det ser ut til at en 14 tonns båt går greit også

nw420_i_heisen_endelig.jpg

Båtheisen løfter nok adskillig større farkoster enn den Nordwesten.

I Pascagoula, MS har de en Synchrolift som løfter digre slagskip, setter de på et sinnrikt system av hjulganger, og kjører de bortover vekstedområdet.

Det diskuteres også å bruke heis istedetfor sluser ved utvidelse av Panamakanalen.

Nä jag har aldrig sett något om förbud där förutom att det nog är förbjudet att segla i sundet. Sist jag passerade var i fjol och det blir nog om tre veckor igen.

Jeg kikket på karetet over området og forbudet gjelder ankringsforbud i Hasselösund som er et naturreservat. Vi forsøker oss - om været er OK - å gå Pinan på vei sydover

Nä jag har aldrig sett något om förbud där förutom att det nog är förbjudet att segla i sundet.

Ordlyden i Havneguiden er "Det er forbud mot gjennomseiling i juni, juli og august". Det kan jo være at dette var tenkt å bety, som du er inne på ebonita, at det ikke er lov å gå gjennom sundet for seil. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...