Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Nå skal vi ikke begynne med diskriminering her på forumet,

den ene humpen er vel like bra som den andre :flag_sw:

Du har selvsagt rett Rem, men jeg er nå fortsatt i Sverige da.

Et lite praktisk spørsmål om de edle dråper,

om man faller for fristelsen til å gå til innkjøp av flere liter enn

kvoten tillater.

Hvordan forholder man seg da om man ikke ønsker og smugle

(huff for et stygt ord) :cheers:

Holder det om man kontakter tollvesenet når man ankommer

hjemmehavn eller?

Og om man skulle bli bordet av tollvesen bare oppgi "rødt"

og betale toll for varene.

Hva gjør jeg, jeg mener "man jeg mener de andre" :cool::flag:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått at det praktiseres, tar man kontakt med tollvesenet i nærmest havn man anløper i Norge, uten at varene er fjernet fra båten. Så langt jeg har forstått er det ikke nødvendig å ta kontalkt med nærmeste tollsted i Norge etter at man har passert en grense - dette ville krever endel ekstra seilas for mange. Dersom man får besøk om bord mens man seiler, er det bare å oppgi mengden og eventuelt betale for ekstra volum.

Link to post
Share on other sites

Eller så kan du jo holde deg på den :flag_sw: siden av grensen til jeg har mulighet for å komme over og avhjelpe deg med "problemet". :cheers:

Inkjøpt på systemet og full tolling inn til Norge. Da er jeg redd fludiumet blir dyrere enn viss innkjøpt på det lokale polet i Norge. Heia :flag:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nja, nanvet husker jeg ikke. Men en som ligner mye var innom Slevik kilen på lørdag ettermiddag. Tror den går i rute mellom Norge og Sverige. Mulig det er et altnerativ for dem som synes det er lang vei til polet i Fredrikstad :wink:

Nei, jeg har aldri hørt at BYFJORDEN går til Norge i rute. Men Byfjorden er altså navnet på båten som Gunga Din antydet.

 

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Strömstad)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror aldrig Byfjorden gått på Norge....

 

däremot så har S/S Bohuslän

 

bhn1.jpg

 

"BOHUSLÄN sattes in i trafik mellan Strömstad och närliggande norska hamnar som Halden och Sandefjord. Men inte heller här blev glädjen beständig. Definitionen på "internationellt" vatten ändrades gradvis. Till slut måste man resa mellan Strömstad och Kragerö för att kunna göra de åtråvärda inköpen - en rutt som var alldeles för lång för BOHUSLÄN. Efter att ha gått sommaren 1963 mellan Strömstad och Sandefjord (utan tax free försäljning) lades hon upp i Marstrand i avaktan på en oviss framtid. "

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her kommer siste rapport fra vår ferie i de svenske farvann for i år. Vi ligger nå på en av de innerste bryggene i Strömstad, der "Prommen" ligger, og det er kun en håndfull båter her. Alle er norske.

 

Etter en natt i Grebbestad med nattetemperatur på 8gr. (var oppe for å pisse i 5-tiden og sjekket det) gikk turen via Munkesund (idyllisk led) ut over Gule Humpen i under 1m sjø fra NW. Kosterfjorden var også snill. Nå skinner solen fra en skyfri himmel, og det er 16gr. Fruen er og handler og sjekker som hun sier "mysiga ställan". Håper det ikke blir for dyrt!

 

Imorgen går vi til Skærhalden, - tror jeg. Der venter "Amorosa" med en "Gammel dansk". Får ringe ham for avtale. Så blir det langsomt opp fjorden med mulighet for en stopp på Hankø.

 

Takk til alle som har giddet å lese mine rapporter fra turen vår hos søta gror. Håper det kan føre til interesse for denne flotte kyststrekkningen.

 

Velkommen etter neste år.

 

stromstad.jpg

 

Siste (i hvert fall fra Sverige) sommerhilsen fra os på Trudelutt)

Lars, Trude og skipshunden Japp

(pt. Strömstad, Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Der venter "Amorosa" med en "Gammel dansk". Får ringe ham for avtale. Siste (i hvert fall fra Sverige) sommerhilsen fra os på Trudelutt)

Lars, Trude og skipshunden Japp

(pt. Strömstad, Sverige)

tror du får stelle in dig på Dr Nilsen istellet..det er Amorosas favoritt

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Siste (i hvert fall fra Sverige) sommerhilsen fra os på Trudelutt)

 

Vel vel, vi ligger nå her i Strömstad , stille og rolig med den solnedgangen jeg baaare må videreformidle!

 

stromstad2.jpg

 

Lars H.

(idag Strömstad, imorgen Skjærhalden)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Aldeles nydelig bilde - gir meg lyst til å ta en tur dit til helga (Hollenderseilas-weekenden). Jeg hadde nesten ventet noen bilder fra den indre leden fra Råssø til Strømstad - men du samler kanskje på dem til vinteren. Det virker som du (dere) alt i alt har hatt en fin seilas i Bohuslen. Det er etter min erfaring alltid lurt å la ektefellen ha en handledag i slutten av ferien - da blir minnene på den kanten positive, og fremmer gode betingelser for neste års båtturer. Hvordan var forøvrig seileasen over Gula Humpen - det har jo vært litt vind der i det siste (hovedsakelig sør-vestlig?).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Noen bilder fra indre leden nordover fra Rossö blir det ikke da vi gikk ut Bissenrenden og Kosterfjordenopp til Strömstad. Men får vel ta den indre leden igjen en gang. Det er vel over 15 år siden sist.

 

Med kun 8m/s NW vind og 1m sjø, gikk selvfølgelig Gule Humpen som en lek. Vi gikk forøvrig ut gjennom Munkesund og rundet nord for den grønne staken ved Klätten. Dette avkorter turen over humpen noe, men er uansett en idyllisk liten avstikker.

 

Lars H.

(pt. Strömstad)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel vel, vi ligger nå her i Strömstad , stille og rolig med den solnedgangen jeg baaare må videreformidle!

Lars H.

Jeg kan bare skrive under på at det var en fantastisk kveld på sjøen i går! Vi var en tur nedover i Hankøsundet på ettermiddagen, og hadde DEN flotte turen nordover igjen til Krokstadfjorden på nærmest blikkstille sjø. Først en vakker og fargerik solnedgang - så en flott fullmåne over Østfold-landet. Irriterende at kameraet lå hjemme...

 

Forøvrig: Takk til Lars H. for herlige reportasjer fra svenskekysten! Vi hadde vår første tur dit i sommer, og den ga absolutt mersmak!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var vi tilbake i gamlelandet igjen. Nå ligger i i Skjæhalden hvor vi kanskje blir liggende over en dag. Vi får se på været fremover. Vi har godt med tid, fruen skal ikke på jobb før tirsdag i neste uke.

 

Nå har vi hatt besøk ombord av Gunnar (Amorøsa) til kaffe og en liten Original Dr. Nilsen bitter som han hadde med. Og i kjøleskapet har vi fått et stykke "Gammel dansk". Foreløpig har ikke den osten begynt å avgi noe lukt. Og så har jeg blitt vist rundt her i havnen og fått se hvor det nye kaianlegget (ikke gjestehavn altså) for 130 båter skal ligge. Det skal startes å bygges til uken.

 

Det var alt foreløpig.

 

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Skjærhalden Norge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ref. innlegg 433. Er det noen som vet hva skonnerten som gikk på grunn heter? Fikk ikke med meg det i farten. Kona mener Activa eller Activia, men får ikke dette til å stemme helt.... Skjedde 15.08.

 

mvh

Christian

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så er 4 uker herlig ferie over. Vi lå over en dag i Skjærhalden og hadde tenkt på en natt på Hankø. Men da værmeldingen idag meldte om økende vind allerede lørdag, dro vi rett hjem. Vi startet 1045 og var i hjemmehavnen Son 1605. Turen gikk i 1 - 3m/s vind og blankt hav. Men noen lange dønninger på drøye meteren fra vest hadde vi riktignok. De bare seg vi over.

 

I båthavnen til Amorøsa i Skjærhalden kikket jeg på oppslagstavlen, og der hang det informasjon om kursene til Poseidon. Er det du Gunnar som har hengt det opp?

 

Nå blir det en hjemmehelg, men når fruen går av jobb på onsdag kveld, bærer det rett til båten for langhelg.

 

Hilsen Lars H.

(pt. Hjemme på Skjetten! ) :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ref. innlegg 433. Er det noen som vet hva skonnerten som gikk på grunn heter? Fikk ikke med meg det i farten. Kona mener Activa eller Activia, men får ikke dette til å stemme helt.... Skjedde 15.08.

 

mvh

Christian

Jeg husker heller ikke navnet på båten selv om jeg også fulgte med på VHF, men for mer info om hva som skjedde, står det på SSRSsin side:

 

Kloockan 11.55 hör vi ett mayday anrop på vår VHF. En tre mastad segelskuta har gått på grund vid Pengeskärslycktan. Vi avgår omedelbart med Rescue Oller Bohlin, är framme hos haveristen inom 5 minuter. Väl där konstateras att ingen av dom 10 ombord är skadade samt att inget läckage har upptäckts.Vi inväntar Lotsbåt 740 samt 747 för att hjälpas åt att dra haversten av grund samt att bogsera in till kaj i Kungshamn. Väl vid kaj konstateras att maskin samt roder icke fungerar, vi förmedlar verkstadskontakt.

 

10663.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har vurdert om det er behov for å lage en ny tråd for 2008 eller om vi skal videreføre denne fra 2007. Jeg har kommet til at det er hensiktsmessig for nye "svenskekystenseilere" å ha tilgang på tidligere informasjon.

Jeg har nå brukt endel dager på å planlegge første del av årets seilas. Jeg har et fast punkt: Jeg skal hente resten av familien (jentene) i Fredrikshavn 9. juli. Inntil den tid kan jeg ferdes i farvannene i den svenske skjærgården. Jeg har ingen erfaring med å ankre opp nord for Strømstad, men tilbringer gjerne flere døgn på svai rett sør for Strømstad nær øya Karholmen. På kartutsnittet vises symbolet for de svenske SXK bøyene. Jeg starter med ei rolig økt på omlag 44 nm fra Son til Strømstad. Primæroppgaven blir å kontrollere navigasjonsutstyr, elektrisk utstyr, deviasjonstabellene, og annet jeg måtte komme på. Jeg synes vindprognosene ser bra ut for neste uke, se: http://ocean.dmi.dk/anim/index.php . Dette innebærer i så fall at jeg finner endel oppankringssteder og utforsker nærområdene med gummibåten. Håper at ICE anlegget kommer til å virke tilfredsstillende. Dersom værforholdene - imot forventningene - blir svært bra de nærmeste ukene ender jeg opp på Anholt og da får vi aktivisere danskekysten, se: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=409126

 

karholmen2008.jpg

 

For de som liker å utforske trange farvann mellom øyer anbefaler jeg å seile videre sørover fra Karholmen. På karftutsnittet er det enda en SXK bøye som jeg kan anbefale.

 

daft.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...