Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg tror nok at du startet til for sent BårdK. Jeg startet fra Son kl 9 i går og hadde et utrolig vær sørover - vindstille og sol. Har mange bilder av seilasen som kommer i andre tråder. Var innom Strømstad og traff BP-kollega. Overnattet ved SXK bøye i det noen her kaller Norskeholmen, jeg kjenner den bare under navnet Edholmarna. Det var vel 10 norske båter i området (flere for svai).

 

edholmarna.jpg

 

I dag gikk turen fra Edholmarna, via Strømstad, Kosterfjorden og videre nedover den kjente leden til Kungshavn. Jeg har seilt denne leden så mange ganger at jeg gjertne tar noen lokale avstikkere.

 

 

Mens jeg jobbet i båten hørte jeg noe knakking på frontruta. Og hvem var her? (Bildet tatt fra innsiden.)

 

 

maakeedholmarna.jpg

 

 

Fartsbegrensningene er godt merket.

 

fartsbegrensning.jpg

 

Litt sør for Havstensund passerte jeg en BP-kollega.

 

bpkollega.jpg

 

Tanumstarnd var som vanlig full av båter:

 

tanumstrand.jpg

 

 

Jeg var litt overrasket over at det var så mange båter i havnene - men nærmest ingen i utehavner. Her Fjälbacka.

 

fjllbacka.jpg

 

Det går greit å seile med gode ledemerker på holmene.

 

ledmerker2.jpg

 

Ble overrasket over å møte denne i en trang passasje nær Täresund - jeg hadde ikke turt å seile denne i det farvannet (ca 58-27-59 N/ 11-17-42 E).

 

skute28juni2008.jpg

 

Noe av det fasinerende ved seilasen kangs SVK (svenske vestkysten) er alle skvalpeskjærene. De er både skremmende men også hjelpsomme: De viser at man er på riktig sted i forhold til kartet.

 

skvalpeskjaer.jpg'

 

 

Kanskje noen som husker hvor dette skiltet står? Det har vært vist flere ganger før her på BP.

 

skiltet.jpg

 

Ogf nå er det sol i Kungshamn, noe sørlig vind. Ser at vinden tiltar i morgen, men blir svært lav resten av uka - ifølge prognosene. Flere medldinger kommer.

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, roaldbj. Ja, vi bomma med noen timer. Dro fra Moss tidlig i dag morges og spiste frokost rett innenfor Hvalerøyene. Trodde det skulle være stille der til tross for varsel om opp mot 15 s/m utaskjærs, men fra 12-tiden blåste det jammen gærninger der også - såpass at vi valgte å ta turen til Halden til det som tilsynelatende skulle være minst vind i området. Aldri vært her før, men det virker jo veldig trivelig, et slags mini-Arendal. Ser at det skal blåse en del i morgen også - i så tilfelle venter vi til tirsdag før vi drar mot Koster. Har fortsatt en snusboks og noen lettøl igjen før det blir bunkring av snus og mellanøl i Strømstad.

Link to post
Share on other sites

Hei Roaldbj

 

Takk for flott bilde av båten. Bildet er tatt utenfor Havstensund (gula humpen). Ellers vil jeg si at du har en flott båt. Tempest så jeg i Strømstad i går med reklame for

ARC 2008. VI har tatt et avbrekk i Tanumstrand.

 

Nå er det deilig. Flott tur idag, men som Roaldbj skriver kaldt på fingrene. Brukte hansker idag. Startet 07.30 idag

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi har gått Moss-Skjærhalden- Grebbestad - Moss i helgen. Hatt en fantastisk fin tur

Stoppen i Skjærhalden var ikke planlagt, men kl 20 fredag kveld innså vi at dieselen rant gjennom fortere enn vi var vant med - og det var behov for å tanke. Satte ny årsrekord i marinaen lørdag morgen - fylte 1050 liter og 1/2 liter D-additiv.

 

I Grebbestad var det godt med plasser. En del "store rumper på høye hæler" på brygga utover lørdag natt - men ikke sjenerende.

 

I en annen tråd skriver jeg mer om jolla vår - men jeg var ute en tur alene på lørdag - kjørte Grebbestad Tanumstrand. Og der er det

 

fartsbegrensning.jpg

Må vel si at jeg ikke tenkte på det før Kustbevakningen vinket meg til siden. De hadde lasermålt meg til 10 knop. Hva annet kan man gjøre enn å :lol: ¨Det ble en interessant prosess ettersom jeg er av typen som ikke alltid har med meg legitimasjon når jeg kjører jolle :wink: så jeg ble sittende på ripa til Kustbevakningens Cokbra 38 og prate båt mens de sjekket min ID med politiet i Norge. Regningen kommer i posten - 1000 kroner i fartsbot. Får vel installere laservarsler på jolla :wink:

Moralen er - pass dere for 5 knops grensene!

 

Turen hjem gikk fint - en del sjø over Gule Humpen - men vi hadde medvind mesteparten av veien og det var en flott tur. Vi hadde overhode ikke lyst til å reise hjem - men en uke til med jobb krever sitt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den boten er vel ikke så mye dyrere enn luriumet til 1000 ltr. diesel, Bitteliten! Så en Nord West 38 her i Halden for litt siden og kona bemerket at det var en fin båt. Jeg er helt enig, kanskje neste år.... Er 38-foteren mye mindre enn din, Bitteliten? Bortsett fra de fire føttene, hvor taper man mest. Etter halvanned måned med Rivieraen er det eneste vi ønsker noe større plass på akterdekket og et bord på FB. En ting er i alle fall sikkert, det blir ikke mer kallesjebåt på oss.

Link to post
Share on other sites

Boten er ikke så stor at den svir mye. Knapt en times kjøring med dagens dieselpriser :eek:

 

37 foteren er lekker mener jeg. Den er 1/ 2meter smalere - og det merker man jo inni båten. Men løsningene er jo de sammen

 

Akterdekk med L sofa og fint bord. Salongen inne har vippesofa så 3 kan sitte og se fremover under gange. Under dekk er det 2 gode kabiner, en sikkøye og et skikkelig bad (samme som oss - men vi har 2). Badet har dusjrondell. Og de fungerer bra!

 

NordWest er av de som lyver ned på antall fot. 420 har loa på 43 fot. 370 har loa på 38 fot

 

 

FLyen på 370

nw370f_flybridge.jpg

 

Akterdekket på 370

 

nw370f_cockpit.jpg

 

370 leveres også med IPS. Og etter 25 timers bruk kan jeg si at jeg ikke vil ha noe annet. Lite støy, bra prestanda og fantastisk manøvrering i havn.

 

Konseptet fungerer veldig fint for oss. Akterdekket er stort - og det går utover salongen - men det er rett prioritering for oss. Ettersom skyvedøra er så stor blir det egentlig som et stort rom

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå måjeg inrømme at jeg fikk en god latter :lol: Ser for meg en godt voksen mann i ei knøtt-lita jolle som får sin skjennepreken på ripa av Cobraen til Kustbevakningen....

 

Det ligger forøvrig en hel serie film på nettet om denne Cobraen og Kustbevakningens arbeid. Dette er en serie som ble sendt på svensk TV. Fant ikke igjen linken til tv-serien, men her er en link til båtene, du finner nok igjen "din båt" Bitteliten.

Hjemmeside for Kustbevakningen

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå måjeg inrømme at jeg fikk en god latter :lol: Ser for meg en godt voksen mann i ei knøtt-lita jolle som får sin skjennepreken på ripa av Cobraen til Kustbevakningen....

:lol: Det var en del kikkerter på flyene i Tanumstrand da jeg kom dit som nok hadde holdt følge med seansen. Men skjennepreken var det ikke. Når man blir tatt for slike ting er det bare å :smiley: og være hyggelig, og det løsner på stemningen. De gjør bare jobben sin. Litt overivrige kan jeg vel synes - men det er jo min egen feil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ligger nå i Kungshamn. Jeg var forberedt på en god del regn og vind. Vinden er her (se på det svenske flagget), men himmelen er nærmest skyfri. Ligger longside i en lite fyllt båthavn. Endel norske seilbåter og noen svenske, men ingen motorbåter. Tydelig at feriebåtene ikke har gjort noe særlig innslag her enda.

 

kungshamn30juni2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tanumstrand, har en søster av Bitteliten her. En svenksflagget NW 420. Ellers kom det for et par timer siden en Princess V 53. Krafitge thrustlere, gikk inn med rundt

10/12 m/s i siden. Gikk helt flott.

 

VIdere i morgen, aner ikke helt men forbi Smøgen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvor langt er det til kungshavn fra son?. Tenkte jeg skulle begynne å gå i morgen. Så veldig bra ut for morgendagen vis de på NRK vær har rett. Tenker å gå rett nedover uten stopp. Klarer en 15-20 knop. Vis det enda er lite båter der for vel en plass uansett når en kommer på døgnet??.

 

PS, går du videre i morgen så prøv å si ifra Roaldbj, hadde vært hyggelig å slå av en prat.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tanumstrand, har en søster av Bitteliten her. En svenksflagget NW 420. Ellers kom det for et par timer siden en Princess V 53. Krafitge thrustlere, gikk inn med rundt

10/12 m/s i siden. Gikk helt flott.

 

VIdere i morgen, aner ikke helt men forbi Smøgen.

 

Tidlig ferie i år Baatsmann? Vi satser på dra neste onsdag med kurs for Vestkysten, og videre til Sæby. Gleder oss veldig :flag_sw:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier grovt sett å planlegge at avstanden Son - Strømstad er 44 nm. Avstanden Strømstad - Kungshamn/Smøgen er omlag 40 nm. I år seiler jeg for første gang på maaaange år med skrogfart, dvs ca 8 knop. Jeg forventer ut fra værmeldingen at vinden løyer av utover natta. Jeg seiler i løpet av morgendagen videre sørover mot Bjørkø (fast dieselpåfyllingssted). Deretter mot Anholt og så mot Fredrikshavn hvor jeg må være senest 9. juli og ta imot familien. Avhengig av værforholdene blir det kanskje en tur til Helgoløand - en fantastisk øy. Vi seiler da via Limfjorden - vi har nok gått litt lei Kielerkanalen. Send IM så ringes vi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...