Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

SXK bøyene er utplasser av verdens største båtforening, den svenske kryssarklubben, se http://www.sxk.se/ . Jeg vil tro at det nå er så få båter i dette området at du kan bruke bøyene sør for Strømstad. Med den vinden vi har nå, vil jeg anbefale at du ankrer opp i Kosterhamnen. Der er det nå stille og rolig. Ta lettbåten inn til brygga. Kort vei til butikken i sentrum av Sør-Koster. Har du fått kart fra Lars?

 

kosterhamnen2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå brukt endel dager på å planlegge første del av årets seilas.

Primæroppgaven blir å kontrollere navigasjonsutstyr, elektrisk utstyr, deviasjonstabellene, og annet jeg måtte komme på.

Jeg må bare få si at jeg beundrer deg roaldbj for hvor mye du legger i planlegging rundt turene dine , her legges ikke mye av turen til tilfeldighetene , det skal testes utstyr og planlegges ned til minste detalj.

Tror du hadde blitt stresset av å være med meg på tur med min løsslupne tilnærming til turplanlegging (burde kanskje skamme meg)

Deviasjonstabeller :smiley: jeg har det ikke engang (tror jeg) , ferien nærmer seg med stormskritt og jeg vet egentlig ikke hvilket land jeg kommer til å feriere i enda , kart har jeg men de tar jeg fram den dagen vi drar og hvor vi da drar det avgjør vi ikke før vi er i båten.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
SXK bøyene er utplasser av verdens største båtforening, den svenske kryssarklubben, se http://www.sxk.se/ . Jeg vil tro at det nå er så få båter i dette området at du kan bruke bøyene sør for Strømstad. Med den vinden vi har nå, vil jeg anbefale at du ankrer opp i Kosterhamnen. Der er det nå stille og rolig. Ta lettbåten inn til brygga. Kort vei til butikken i sentrum av Sør-Koster. Har du fått kart fra Lars?

kosterhamnen2008.jpg


Tusen takk for tipset. Kosterhamnen er notert. Kjøpte eget papirkart for Koster fjor i Strømstad, og har i tillegg BSB-kart på PC og C-map på plotter. Eller er det annet kart du henviser til.
Link to post
Share on other sites

Vel Enzo, det er mye rom for justeringer under veis. Jeg har flere ganger på seilasen langs vestkysten av Sverige opplevd så mye "dårlig" vær, at det er greit å ha planer for hvordan man kommer seg inn i smult farvann. Jeg har bl.a. noen ødelagte fjernsynsapparatet på samvittigheten. Men jeg må innrømme at jeg har glede av å studere kart i forkant og notere meg endel overrettere. Dersom man seiler på svenskekysten for første gang kan man fort bli forvirret av et "hav" av øyer hvor alle synes like. For førstegangsseilere er det imidlertid ganske enkelt å finne frem under "fellesferien": det er bare å følge køen - dersom man finner plass...

Link to post
Share on other sites

Ja jeg innser vel at jeg selv burde studere kartene litt bedre før jeg reiser men det blir somregel til at vi seiler avgårde og når vi i båten begynner å snakke om at kanskje vi skal gi oss en gang rundt klokka XXX? så finner vi fram kart og havnebok for å se om det er noen brukbare uthavner der vi tenker at dagen ender og finner vi det ikke så seiler vi et stykke til , det blir litt på lykke og fromme og vi hadde nok funnet bedre plasser å ligge noen ganger om vi brukte mer tid på planlegging

Link to post
Share on other sites

Hei!!

Hvis du ønsker noen gode steder å ligge nord for Strømstad, så prøv Tordenskioldsbukta, Nordre Sandøy på Hvaler. Vakkert sted, fint å ligge på S-SW-W.

Titt forøvrig på hva Lars H. har lagt ut om ankringshavner, masse flotte plasser!!

 

Som enkeltinnlegg i denne i tråden eller i en egen tråd?

Link to post
Share on other sites

enzo og roalbj . vi er jo alle skrudd sammen forskjellig. noen liker å planlegge ned i mi8nste detalj , for å føle full kontroll. andre ( meg) reiser ut på tur med en destinasjon i kikkerten og hve som hender i mellom og hvor turen går mellom stedene lar jeg tilfeldighetene avgjøre. men skygger unna hardt vær og bølger.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Som enkeltinnlegg i denne i tråden eller i en egen tråd?

Hei.

 

Havneskissene over 28 havner på Hvaler har jeg lagt inn i havneforumet under Østfold, eller direktelink her.

 

Lars H.

(pt. Nordmøre)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

enzo og roalbj . vi er jo alle skrudd sammen forskjellig. noen liker å planlegge ned i mi8nste detalj , for å føle full kontroll. andre ( meg) reiser ut på tur med en destinasjon i kikkerten og hve som hender i mellom og hvor turen går mellom stedene lar jeg tilfeldighetene avgjøre. men skygger unna hardt vær og bølger.

 

 

Dette er en fint eksempel på J-P aksen i Myers Briggs Type Indicator (MBTI)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_...ception_.28P.29

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom hjem etter en noe hompete tur fra Strømstad / Koster idag , måtte stoppe på Hankø da var jeg litt sliten av litt for store bølger . Nettverk i Strømstad er kun Rover Rabbit , eledig greier og dyrt nok .Koster / Vettne har nettverk som suser og er gratis , kansje du må være godt kjent for å få kode ikke veit jeg . Men fikk nå kode av en som ligger der hele sommer'n , så er vel for alle da vel .Dette var på Vettne som jeg sa , men er jo samma gubben som tar penga så .Stoppa på Hankø på veien hjem igår kveld , tenkte å ta kampen på tv der .Helt til jeg så havne prisen , da gikk vi videre til Engelsviken . Å ja det kosta kun 250-+ 50 - for strøm for en 30 foter , sykt spør du meg . Hatt stort sett knall vær , men litt vind .Er bare hjemmom for å bytte kartplotter , går videre nedover denna kysten imårra eller no . God ferie til alle .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nettverk i Strømstad er kun Rover Rabbit , eledig greier og dyrt nok .

Ikke enig med deg der. Rover Rabbit har raske nett med god rekkevidde i mange av de viktigste havnene nedover svenskekysten. Og SEK 299,- for en måned med fri bruk er da ikke så ille?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For de som liker å utforske trange farvann mellom øyer anbefaler jeg å seile videre sørover fra Karholmen. På karftutsnittet er det enda en SXK bøye som jeg kan anbefale.

 

daft.jpg

 

 

Vi har den lille holmen rett syd for SXK bøya som en liten favoritt, greit å legge intil med baugen (et par plasser til og med langskips, liten sandstrand do og søppetønner, le for alle vidnder og kort vei til både strømstad og koster. For motorbåter og små seilbåter går det å gå indre lei herfra til Råssø?? (husker ikke helt har ikke kartet her men i båten)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hei!

Stemmer det som Nøtterøy sier, holmen kalles Norskeholmen (har også selvsagt et annet navn som jeg ikke huser i farten). I fellesferien er denne holmen smekk full av norske båter

Forøvrig så er det greit å gå indre lei til Råssø bare pass det for skjæret som ikke alltid er merket sør for Daftø camping.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Forøvrig så er det greit å gå indre lei til Råssø bare pass det for skjæret som ikke alltid er merket sør for Daftø camping.

 

Pass også på skjæret som ligge i innseilingen til denne "Norskeholmen" (krysset rett syd for 13 m merket i kartet ovenfor). Jeg så i 2006, 2 båter på hvert sitt skjær stående ganske godt fast. Begge var forøvrig norske, en seilbåt, og en stor stålbåt.

Link to post
Share on other sites

Ikke enig med deg der. Rover Rabbit har raske nett

Lars H.

Vi gidder ikke lage noe diskusjon , men i Strømstad gikk det så sakte at det var bare irritrende å bruke. På Koster gikk det så det lyna , så det er ikke min pc som er treg . Men men fikk gjort det viktigste , bare jeg gadd å vente . Forsatt god ferie , vi ligger i Horten å lurer på hvor vi skal da vi ikke er helt enige .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Helt enig, dette lager vi ikke noen diskusjon av. Men til informasjon så har (hadde i hvert fall sist år) Rover Rabbit to accespunkter i Strømstad. Kanskje du var uheldig med valget.

 

Så får dere bli enige om hvor dere skal dra og ha det fint på båttur. Selv vannsmekter jeg her på Nordmøre der jeg sitter på landstedet til svigermor og ser båtene passere rett utenfor fyret bare noen hundre meter unna. Trøster meg med å fiske med stang fra berget. I går hadde vi selvfisket torsk til middag. Skulle gjerne hatt båten her. Neste helg er vi imidlertid hjemme, så da er det full fart med båtlivet. Og i august blir det som vanlig 4 uker på svenskekysten.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vei til svenskekysten i dag, men stoppet i Moss, av alle steder. Ikke så mye sjø, men en vind som gjør at en får mistralysyke på FB. Været ser jo veldig bra ut fremover. Seiler videre i morgen tidlig, kanskje tar vi en natt i Hvalerområdet etter å sett Lars Hs lefse om alle de fine stedene der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...