Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Var nettopp inne på smhi jeg også å kikket å studerte litt.

 

Kan se ut som det er mest å gå videre sydover etter midnatt i dag. Ellers så det jo ut til at vinden bare ville friske på. Selv på natten videre utover.

 

Slik som været er nå med delvis skyet oppholdsvær vil det jo normalt sett være roligere når solen har gått ned og månen fått " stabilisert seg".

 

Videre ut over uken vil nok lavtrykket komme nærmere å presse opp vinden uansett døgnets tider. I følge smhi skal dette begynne å gjøre seg merkende allerede i morgen tidlig å bare fortsette ut mot fredagen. Da har høytrykket fyllt lavtrykket men da kommer det regn. Det possitive er at vinden avtar betraktlig.

 

Ønsker dere uansett en fin og hyggelig ferie!!.

 

PS: Bildeseriene dine er utrolig flotte, får lyst til å gå ditt selv. Mulig jeg går nedover i August/September. Får se an været.

Link to post
Share on other sites

Vinden er blitt noe hissigere ja. Liten kuling i de nærmeste to døgnene i alfall. Vi ligger bra i Fjellbacka enn så lenge. Og på morraquisten har vi fått strøm også - hårfint foran en av de andre her som måtte klatre inn over fire båter Han tok det med et smil. (Spørs forresten hvor lenge det holder, for det ligner mildt talt på overbelastning i kabelklasen som ligger der.... :crazy: )

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler de som skal planlegge litt lengre havstrekninger på vestkysten om å gå inn på denne siden http://grib.us/ og laste ned ugrib som er gratis. Dette gir anledning til å velge værområde og få informasjon om vindforholdene, lavtrykk og høytrykk for en god del dager fremover. Jeg pleier å laste ned omtrentlig dette området:

 

ugrib17juli2008.jpg

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Kungshamn og herer det såkjedelig at "Toget" ikke er innom. Var i Fjellbacka i fjor og opplevde dette på nært hold. Natten blir nok lang og spennede, med musikk som dundrer og discokuler i alle båter. I fjor sparket de tromler i sjøen også, slik at brygge var i en konstant tilstand av kortsluttning.

 

Så Ter-Av det er vel bare en ting å si: :cheers:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Takker for link til UGRIB Roaldbj, den var meget bra laget og funksjonene var smidige. Dessuten er det greit å ha tilgang til en værdata side som benytter litt andre beregningsmodeller enn man kjenner fra Meteriologisk som støtter seg på en Europeisk modell. Jeg har ingen formening om hvem som treffer best, men man kan jo tro på de som melder det beste været.

 

Nå lastet jeg ned et lang større området enn det du benytter Roaldbj og tittet 7 dager inn i krystallkula. Det som ser ut til å skje nå(litt inn i neste uke), er at lavtrykksbanene endelig presses noe nordover. Er litt tidlig å si noe helt sikkert, men beklager dere fra Ålesund og nordover, til uka ser det ut som det er dere som må ta til takke med alt det våte været som dannes langs sydsiden av Grønland. Lavtrykkene ser nå ut til å ville passere nord for Storbritania og ikke over. Kanskje det endelig blir litt stabilt sommervær i Sør-Norge :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg elsker svenskekysten og havde set frem til at tilbringe ferien der. Men nu er jeg glad for at jeg besluttede at tage sydpå og tilbringe bådferien i Danmark i stedet. Vinden de kommede dage ser rigtig voldsom ud og giver mindelser om sidste år... :nonod:

 

Tanken om at sejle hjem langs Kattegat-kysten i 12 m/s fra vest og regn....nej tak!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

16 m/s V-SV her på MAlmön nå, og det virker som om vinden øker på. Vi ligger innerst fortsatt - med bare 1 båt hengende på oss i dag. Har lagt ut doble baugtrosser og to spring nå for å ha litt å gå på. Båten blir gjort sjøklar før vi legger oss. Ser for meg at det kan bli litt action her i natt.

 

Ser ikke ut til at vinden løyer på et par dager. Om den løyer ned til 10m/s går vi sydover i morgen

Link to post
Share on other sites

smhi så ser det ut som det skal løye endel på Lørdag. Vi ligger i Grebbestad 3 båter nå , tipper vi seiler ned til Gullholmen området i morgen eller Torsdag og finner en utehavn , her er det ihvertfall tjååke fullt.

 

1. Hallands Väderö-Nidingen

Tisdag förmiddag

Mellan väst och sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%

Tisdag eftermiddag

Sydväst, 7-11 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 40%

Tisdag kväll

Mellan sydväst och väst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

Natten till Onsdag

Väst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

2. Nidingen-Måseskär

Tisdag förmiddag

Mellan väst och sydväst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

Tisdag eftermiddag

Sydväst, 8-12 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 80%

Tisdag kväll

Mellan sydväst och väst, 9-13 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Natten till Onsdag

Väst, 9-13 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

3. Måseskär-Nordkoster

Tisdag förmiddag

Mellan väst och sydväst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Tisdag eftermiddag

Sydväst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Tisdag kväll

Mellan sydväst och väst, 11-15 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Onsdag

Väst, 10-14 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

Flerdygnsprognos

Onsdag

Väst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Torsdag

Väst, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Fredag

Syd, 8-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s

Lördag

Mellan väst och nordväst, 2-6 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 8 m/s

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har kansje rett ter-av,men jeg tror ikke du ville bytte med oss.. Vi måtte sende en 40 foter

herfra nå da dreggen slapp, Jeg ba han dra til Otterøen Dyvik for å legge seg på svai.Hvordan tror du det blir imorgen når toget går videre ,kansje det blir en mulighet å få en plass da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kurth - du kan forsåvidt være glad for at du ikke kom inn hit til Fjällbacka i dag. Her herjer "toget" og galskapen. Har lagt ut noen små videoglimt fra tidlig kveld HER

 

Hva natten bringer vet vi ikke ennå.... crazy.gif

 

Dette så jo helt sjanseløst ut, han Borat fyren var jo litt i overkant. Sikkert mye artig å se på lell, håper Dere får sove i natt. :cheers:

 

Jeg satser på å se Borat på Tour De France sendingen også slik som i fjor :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har kansje rett ter-av,men jeg tror ikke du ville bytte med oss.. Vi måtte sende en 40 foter

herfra nå da dreggen slapp, Jeg ba han dra til Otterøen Dyvik for å legge seg på svai.Hvordan tror du det blir imorgen når toget går videre ,kansje det blir en mulighet å få plass da. :smiley:

 

Det tror jeg går bra. Tror galskapen går videre til Grebbestad i morgen, så litt utpå formiddagen burde det være mulig.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

På smhi så ser det ut som det skal løye endel på Lørdag. Vi ligger i Grebbestad 3 båter nå , tipper vi seiler ned til Gullholmen området i morgen eller Torsdag og finner en utehavn , her er det ihvertfall tjååke fullt.

 

 

 

 

Ser du skriver Gullholmen, det er vel noe av det mest populære havnene i Bohuslen. Stort sett fullt etter 12.00. Blåser det er det ofte liten utskiftning.

 

Men for HR eier må Elløs må innsiden være bra. Ikke langt unna og ofte plass.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Får vel si som Tarzan da han ikke fant noe hull på Jane. Tarzan sterk mann
Kona heter faktisk Jane , hva heter jeg :lol:

 

 

Ser du skriver Gullholmen, det er vel noe av det mest populære havnene i Bohuslen. Stort sett fullt etter 12.00. Blåser det er det ofte liten utskiftning.

 

Men for HR eier må Elløs må innsiden være bra. Ikke langt unna og ofte plass.

Det er nok fullt på gullholmen men jeg sa utehavn og det er mye fine plasser der nede så vi finner nok en plass å ligge

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...