roaldbj Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Lars H. har allerede scannet dette kartet. Kjenner jeg ham rett får dere det via IM. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Kartet som ebonita og roaldbj henviser til er et detaljert kart i 1:15000 utgitt av Nautiska Publikationer, og er et "must" for navigasjon i Koster-området. Lars H. Redigert 9.Juli.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
power Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det karte som jeg har nå er fra 1959 så det er nok på tide med nytt kart . PS:Takk Lars H Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Kan jeg vennligst be om en scannet fil? Kursen settes mot svenskekysten neste helg og et fast stopp er Lilla Kornø. En utmerket perle som kan anbefales. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Helt enig i det om Lilla Kornön, har vært der mange ganger. Har du forsøkt Stora Kornön? Ikke det? Forsøk deg der også. Den perlen skinner minst like mye! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knaggen Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Går fra Onsøy til Skjærhalden i morgen - derfra til Pinnön utenfor Grebbestad på fredag.. Delig med ferie! Sitér dette innlegget Mvh. Jan Åge H. Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hyggelig at dere likte bildene våre. Kona var ivrig fotograf på det trangeste i Pinan. Må si at jeg hadde nok med å få båten rundt enkelte hjørner Det begynner å bli fullt i havnene hører jeg. Vi har ligget på Gullholmen i dag også - og her ble det fullt før kl 14 i dag. Så vær tidlig ute i de mest populære havnene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Jeg trodde du hadde montert kameraet på et stativ og med fjernutløser tok bilder med en viss regularitet. En virkelig flott bildeserie hvor jeg var med hele tiden. Neste seilas gjennom stredet kan du ta med et HDD videokamera og legge opptaket ut på nettet. Jeg tror det vil underbygge uttalelsen din om at man må være på vakt. Jeg skjerper meg alltid på seilasen gjennom dette sundet, med det ganske betegnende navnet Lilla Jungfruhålet. Området ligger like syd for Skärhamn og er et så idyllisk område at man må spørre seg om hvordan det er mulig å oppleve slikt i levende live. Jeg synes faktisk at dette er den mest eksotiske strekningen på hele seilasen Strömstad - Gøteborg. Men det er mye som er flott. Det er nok som Bitteliten skriver: man får med seg mer av terrenget og formasjonene når man kan observere 3-4 meter over vannflata. Men for all del, man har også en fantastisk oppløevelse fra gummibåt i dette farvannet. Jeg blir aldri lei av å seile her og har vel seilt gjennom dette området 20 ganger. Det som er utfordringen er å seile gjennom Lilla Jungfruhålet når seilere med seilet oppe kommer for motgående kurs - dette krever topp konsentrasjon. Jeg opplevde det i sommer. Jeg anbefaler alle som seiler her om å studere kartet nøye i forkant av seilasen. Å være usikker på hvor man skal seile kan fort koste en propell eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Jungfruhålet står på listen over steder som vi skal gjennom i morgen - men vi holder oss nok i det store Lille jungfruhålet ser på kartet for dyrt ut for oss. Vi har også møtt seilere i denne leden - for lens når vi kommer motgående. Det rare med seilere er at de overhode ikke tenker på andre enn andre seilere når de seiler - selv i trange farvan. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Det ser verre ut på kartet å gå Lilla Jungfruhålet enn det er i virkeligheten - forutsatt at man har din eller tilsvarende kunnskap om hva sjømerkene betyr. Det er god plass til å stoppe rett nord for "hålet" og vente til seilere har passert. Med dine IPSer går dette som en lek. Jeg er ikke sikker på om du klarer å seile sidelengs, men med dine manøvreringsferdigheter går dette bra. Jeg husker ikke om jeg observerte bøyen fra SXK i år, men i dette farvannet hvor bøyen er plassert har du anledning til å se det hele an. Jeg har nettopp vært innom http://ocean.dmi.dk/anim/index.php og du får fine vindforhold i morgen. Jeg drar til Limfjorden i morgen med 3 flotte nylig ankomne personligheter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Flotte og stemningsfulle bilder, Bitteliten! Det må ha vært spennende å kjøre gjennom Pinan. Vi kjørte gjennom Sotekanalen på vei nordover i fjor, men ikke Pinan. Skulle gjerne ha vært nedover svenskekysten nå. Gullholmen høres ut som et flott sted, og så likte vi oss godt på Bohus Malmon. Men i år blir det Sørlandet. Ligger nå i Dragsund ved Håøya - stille, fint og barnevennlig. Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
baatsman Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 (redigert) Vi ligger ved Hunnebostrand. Gikk Sotenkanalen, møtte faktisk en stor nyttefartøy. Med den bredden var ikke bredt for oss begge. Båten før oss gikk, en 24 foter og det var på håret. Første gang jeg har truffet så bred båt der. Vi er på vei nordover og merker at det har blitt adskillig mer båt ute. Vi skal være i hjemmehavn til helgen. Deretter noen dager jobb så fjellet. Men etter det er ut igjen. Ellers enig i at fruen ombord i Bitteliten har tatt flotte bilder. Redigert 9.Juli.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Fru Charente Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Suverene bilder Bitteliten! Skulle gjerne ha vært ute nå men sitter fortsatt fastlåst hjemme - skal jobbe en hel uke til før ferien starter i vårt nye flaggskip som fortsatt ligger i Hardanger, så det blir Vestlandsferie de 2 første ukene før vi setter kursen rindt Jæren og vider opp kysten mot hjemlige trakter. Har et dumt spørsmål - Hva er en IPS og hva brukes den til, kan det være noe å ettermontere i flaggskipet (en Viksund St. Cruz 330) med 2 motorer m/drev og baugpropell???? mvh fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Hvordan er status i Hamburgsund og Hunnebostrand med tanke på plass , begynner det å bli fult ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 har ikke peiling. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
wave Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Enzo: De fleste havnene har webkamera. Husker ikke adressen i farten. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Havnen i Hunnebostrand? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Hvordan er status i Hamburgsund og Hunnebostrand med tanke på plass , begynner det å bli fult ? Hunnebostrand her er det rimelig tett med båter. Virker som det har kommet fler og fler båter nedover. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Jeg ser fra værprognosen ocean.dmi at vinden i Bohuslenområdet i morgen er stipulert til 8 - 11 m/s SV. Dette er ikke all verden. Men vindretningen er nok til å kunne gi en viss effekt både i Gule Humpen og i Marstranderfjorden. Først kartutsnitt Gule Humpen: Og deretter Marstranderfjorden. Her har jeg rullet og stampet veeeeldig mye maaaange ganger. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 ...og lørdag ser værre ud med op til lille kuling (12-14 m/s) fra syd om eftermiddagen i Kattegat. i følge http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Har et dumt spørsmål - Hva er en IPS og hva brukes den til, kan det være noe å ettermontere i flaggskipet (en Viksund St. Cruz 330) med 2 motorer m/drev og baugpropell???? IPS er et fremdriftssystem som Volvo Penta lanserte for 4-5 år siden. Vi har to fremovervendte drev under båten - såkalte pod's. Motorer og styring er elektronisk styrt. Om man ekstrautstyrer båten med en joystick får man ekstremt gode manøvreringsegenskaper i lav fart. Man kan lese mer på Volvo Penta Slik ser det ut under vann Svar til Roald - joda vi kan gå sidelengs akkurat som vi vil. Hvordan er status i Hamburgsund og Hunnebostrand med tanke på plass , begynner det å bli fult ? Vær tidlig ute - helst før kl 12-13 - da er det en hel del plasser. Men er du sent ute da er det nok fullt. Vi ankom Marstrand kl 14 i dag etter en fantastisk tur i stort sett rolig tempo - og da så det ganske fullt ut i gjestehavnen. Vi ligger hos Ringens Varv og har første gangs service på motorene. Redigert 10.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 MajorAndy, kan du forklare forskjellen mellom disse to nettstedene: Det ene som du nettopp postet, http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE , og det jeg bruker daglig nå i Nordjylland; http://ocean.dmi.dk/anim/index.php ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Bitteliten, vi er nok interessert i å lese/se seilasen din til Marstrand. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Kommer - kommer har jobbet litt med modifisering av jolla i dag som har tatt litt tid - mer om det i tråden om trim tabs på liten RIB Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Jeg forstår det slik at støtteapparatet omkring Bitteliten fremdeles har behov for enkelte justeringer? Jeg trodde at alt gikk av seg selv med IPS. Heretter kommer jeg til å spørre motorfolket om de har IPS ombord. Dersom de svarer ja, så går jeg tilbake til min egen båt uten å gi mer bisand. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.