Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

De er velkommen til Grebbestad men hvor de skal finne plasser her kan jo bli morro å se.

 

Ve, det var faktisk "fullt" her før de kom også. Det stoppet dem ikke på noen måte. Jeg har talt ni båter utenpå hverandre. :crazy:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Dere som befinner dere på den Svenske vestkysten, fra og med i kveld er det slutt på den kraftige vinden og i morgen blir det sol-sol-sol :smash:

Benytt dagen for fra og med fredag til og med mandag blir det overskyet med regnbyger (dog litt bedre på søndag), men det blir langt roligere vindforhold en hva som har vært tilfellet.

 

Fra og med tirsdag til uka kommer sommeren, temperaturer over 20 grader sol og vinden vil ligge mellom 2-4 sekundmeter ! :cheers:

 

(Denne vurderingen er foretatt ut fra forskjellige værtjenester på internett inklusive en uautorisert amatørmessig vurdering av grib-filer som Roaldbj postet en link til)

 

(Off denne tråden, men PASS OPP PÅ VESTLANDET, det blir nordvestlig stiv-sterk kuling en gang på søndag/mandag, dette vil også føre til masse sjø på nordøst siden av Danmark, Hanstholm f.eks.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi koser oss uansett vær vi :smiley: GIkk fra Malmön til Gullholmen i dag. En litt humpete tur - men mye trafikk på sjøen. Godt med plass da vi ankom rundt kl 12. Ringte Lars "Narvestad" havnevakt først - og han sa at det var godt med plasser bare vi ankom før kl 14. Og det stemte godt. Vi gikk rett inn på en flott plass bak Skottarn (restauranten) - nå har vi 4 båter på utsiden - men det er lunt her vi ligger. Resten av havnen er smekk full og kampen om landstrømmen er hard rundtomkring. Er dansker mer "strømhungriga" enn andre? virker nesten hysteriske de naboene våre :lol: Og jeg viker ikke en tomme på at vi var først til kontakten :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe... Det minner meg om "Mor Major" i siste "Bølgeblikk" i Båtmagasinet : "Vi har tatt med strøm hjemmefra..."

(De var heldige å få låne litt av en båtnabo som hadde generator under strømbrudd på landstrømnettet)

Det er noe som heter "Først til møllen får først malt". Kanskje jeg skulle konstruere strømkobblinger med kodelås på samme måte som man finner på hotel-safer. Den som har stukket inn støpselet må selv slå "sin kode" for å ta det ut igjen...Kos dere :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjent fenomen, her et bilde fra Gullholmen for noen år siden:

 

kabler.jpg

 

Om drøye 2 uker er det vår tur. Drar fra Son mot svenskekysten fredag

morgen 1. august og er ikke hjemme før torsdag 4. september.

 

Nå begynner det å krible!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I år er "spagettien" mye verre Lars H. Jeg har tatt noen bilder fra Anholt som jeg avventer med å legge ut. Jeg har aldri tidligere sett at endel av båtfolket er så hissige på strømtilkobling som i år. Det er nesten som om mange først vil tilkoble strøm før fortøyningen er ordnet. Jeg ser nå blant flere seilere at strømkabelen ligger fremme på dekket sammen med fortøyningstauene. Dette har jeg ikke observert tidligere. På Anholt var det helt "villt". Dette kan selvfølgeløig komme av at seilbåtene har vært lang tid under seilas og har lav batteritilstand ombord - likevel har dette vært en noe ny opplevelse i år.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke lite strøm på batteriene som er grunnen til at alle kommer med strømsladden før fortøyningstampen Roald. De skal ha strøm til all stasjen som kun går på 230volt, varmtvann, vifteovn, microbølgeovn, hårføner, TV, DVD, krølltang, lys, osv. osv. osv . . .

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.......... Lurer på om noen av disse tenker på hva som skjer med strømmen til alle på samme kurs om samtlige vv beredere slår inn samtidig :rolleyes:
Det er dette som skjer. "Alle" vil ha varmtvann til oppvasken - og da flyr sikringene. Jeg ga opp et par dager på Anholt. Glad jeg har egen generator ombord.
Link to post
Share on other sites

Varmtvann har vel alle båtene uansett når de kommer inn , de går vel med motor den siste biten inn i havn og da er vel varmtvannstanken varm og god i et døgns tid etter det.

 

Men så er det PCen til far som er tom for strøm og som skal logge på baatplassen.no , mor skal la licence to use alt av strøm ombord og da er det veldig kjekt med landstrøm.

Vifteovn,microbølgeovn,hårtørrer og krølltang :smiley: har dere det i båten ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke microbølgeovn,hårtørrer og krølltang, men vi har det ikke travelt når vi er på båttur. Er det en trivelig havn, ligger vi gjene 2, 3, 4, 5 dager. Og da trenges det 230volt til varmtvannet etter et døgn. Lading til batteriene tar solcellepanelene på tilsammen 166watt seg av. Så laptop som kobles på 12volt klarer seg fint uten landstrøm. Inverteren for 12VDC/230VAC vi har er på kun 300watt, men holder til en mixmaster ol.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kom til Strømstad i dag, og har fått brukt en "blåsedag" til å handle. Bra med båter, men ikke helt stappet. Ligger longside på brygga ved lekteren, innerst, og bare en båt utenpå. Første gang jeg skal sove over. Pleier bare handle og dra ut igjenn på samme dag, så det kan jo bli en ny opplevelse. Flere som har ligget flere dager pga været, men synes det gikk helt greit over sekken midt på dagen i dag. Strømtilkobling er bare å glemme. Lurer på å dra til Koster i morgen, om vinden løyer endel. Noen som vet hvordan det er i havnene på Koster om dagen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vår erfaring er at det er plass om man er tidlig ute. Masse seilbåter som kommer til havene etter kl 14. Er man tilstede 11-12 når folk går da får man plass.

 

Det er faktisk nye løsninger på dette, båt-tall. Bygget på LYS-tall prinsippet. Det betyr Bitteliten at hvis du ikke starter f eks 3 timer etter oss på en distanse Bohus Malmøen-

Gullholmen, kan vi ta hevd på plassen. Begge båter 42 fot, samtidig jeg får 1 time trukket fra fordi vi ikke har generator :lol:

 

Ellers pakket og klart for SPiterstulen-Galhøgpiggen i morgen med hund.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Wishful thinking :wink: Men om du sender mail til utviklingsministeren tar de det sikkert opp i regjeringen ettersom det antakelig kan defineres som sosialdemokratisk urettferdig og Kolberg vil nok gå til kamp mot "nyrike med båt" slik at alle med politisk korrekt farkost går først i køen.

 

ha en god tur med hunden. Hunden vår er forvandlet til skipshund :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hyggelig att det går bra. Ellers ser det ut som om båten deres fungerer 100% og det er bra. Vi stikker ut neste torsdag igjen. Litt rart men måtte jobbe litt denne uken :wink: og

deler av neste men så blir det Ramsø og Koster rundt 1 uke.

 

Har vært nedover kusten og hatt det bra. Tidlig ferie, lite båter og godt vær. Kan det bli bedre. Ellers enig i strømspagettien det snakkes om. Jeg trekker da ut vår, vis jeg er usikker på ledningsnettet. Har sett veldig mye rart. Innendørs kabel med plass til 6 kontakter og meldt regn. Da bedre uten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ny båt og 100% er alltid relativt. Vi har jo litt erfaring i å kjøpe båt - så vi vet at det alltid er noe som ikke holder de første ukene. Noen småting er det - men det er småting som ikke tar bort gleden vår :smiley:

 

 

Strømopplegget ombord her virker bra. Alt er fra Mastervolt og det er galvanisk skilletrafo og overspenningsvern på landstrømmen. Virker trygt i hvertfall....

Link to post
Share on other sites

overspenningsvern på landstrømmen.

Det er vel det minste problemet. Underspenningsvern hadde vel vært mer aktuelt med spagettitilkobling? Har selv målt ned mot 190volt i enkelte tilfeller. Da ga ikke laderen mye til batteriet.

 

Lars H. :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...