Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Det er vel det minste problemet. Underspenningsvern hadde vel vært mer aktuelt med spagettitilkobling? Har selv målt ned mot 190volt i enkelte tilfeller. Da ga ikke laderen mye til batteriet.

 

Dette Lars H er en helt vanlig dag på Vetnet, Koster i fellesferien. Mulig du kan klare å lade en mobil. :lol: Ellers har Strømstad fått nye bokser på ytterste pir. Nå virker det som de har lagt opp til att det finnes kun 60 fotere. Veldig få uttak. Ellers lå jeg på Marieholm forrige helg baug mot baug med Svenning. Det er et bra sted. leier kort til lin-ferjen og

du slipper å gå rundt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Wishful thinking :wink: Men om du sender mail til utviklingsministeren tar de det sikkert opp i regjeringen ettersom det antakelig kan defineres som sosialdemokratisk urettferdig og Kolberg vil nok gå til kamp mot "nyrike med båt" slik at alle med politisk korrekt farkost går først i køen.

 

Kolberg går til kamp med alle over GH11. Og det har blitt diskutert innen Bp medlemmene.

 

Ellers god tur Svenning. Mulig båten tåler mer en bunkring på Herføl :wink: . Ha en flott ferie. Ikke mulig vi sees igjen. Snart på tur.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi drar på ferie mot svenskelandet i dag. Hvordan er det med nettverk i havnene, vi har ikke vært på Svenske kysten på noen år, så vi er ikke helt oppdatert på det området. Vi har en viktig fotballkamp på mandag vi gjerne skulle ha sett , heia FFK :flag: Så dette må planleges.

Hvordan er det med plass i havner nå om dagen.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvilke "problemer" folk har på sin båttur så lurer jeg av og til på hvorfor man ikke blir hjemme med sin vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og fryser, fire laptoper, tre TV'r med maaaaasssssse kanaler, vaffeljern, tre bad med varmekabler på gulvet og sentralstøvsuger og best av alt? Tett kalessje, også kalt tak, rolig sjø og få skjær, vel annet enn de man snubler i på vei i seng etter inntak av en liten eller tre? Men ble man hjemme så ville man jo ikke ha førstehånds erfaring med hvor forferdelig dyre de avgiftsfrie dråpene med diesel har blitt?

 

Ingen som lenger vet hva en "uthavn" er?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

..............

Ingen som lenger vet hva en "uthavn" er?

 

:sailing:

 

Hysj!!! Vi vil jo ikke at det fylles opp til randen i disse også :wink:

 

Har hørt unskyldningene for å ikke dra i uthavn; "ungene får ikke noe å ta seg til", "vår båt er best egnet for å ligge i havner", "man stiller litt mer krav ti komfort og nærhet til alle fasiliteter nå en før i tiden", osv, osv osv.... .

 

Tok i mot en snekke full av folk i en uthavn i Sverige for et par uker siden, en nordbagge. De lurte på hva de skulle binde i. Jeg forslo at de kunne slå ned et par kiler og binde i dem. .." kiler, hva er det - det har vi ikke " - var svaret. :rolleyes:

 

PS! Dette er ikke myntet på Elise. Elise er ikke av de som må ha en havn, Han er en dreven båtmann som har lagt mye i uthavn. Bare så det er sagt.. .

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå finnes det til og med uthavner hvor man ikke trenger kiler da disse (uthavnene) er godt forspent med solide bolter og ringer! :wink:

 

Hadde f.eks en tur rundt i Kragerøs ytre skjærgård inkludert Portør for en ukes tid siden på en godværsdag og da var det i allefall ikke vanskelig å finne en god plass i uthavnene og med masse ledige bolter/ringer å fortøye i, men uthavn i Kragerø synes å være Tårnbrygga på Jomfruland for da har man naboer på alle kanter, oppkobling til strøm og kafe rett ved. Sågar gådistanse til butikken! Vi er alle forskjellige, vel i allefall en del, og takk for det!

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå på Gullholmen og gikk fra Kungshavn i morges. Var her mellom 10.00 og 11.00 og da var det aktivitet i havne så vi fikk plass til 3 båter. Etter dette er det ikke flere plasser, såman må opp om morgenen ser det ut til, dessverre, da jeg liker å ligge lenge. Været er helt strålende, og vi ligger med solsenga rett mot sola, og fruen spiser jordbær og koser seg veldig.

 

Hadde tenkt oss litt lenger sør, men når det er så flott som det er her nå, så får det duge i denne omgang.

 

Var en del forflyttninger i havnene i dag, og turen hit var kjempefin, selv om det rusket litt før Lysekil.

 

Nå bli ikke livet på svenskekysten stirt bedre. :cool:

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Ludde - da så du kanskje oss da vi dro fra Gullholmen? Vi gikk ut ca 1130 - det var ca 1,60 cm dypt der vi lå. Etter at vi kjørte sideveis ut fra kaia så det ut som om det ble 1/2 meter dypere :lol: (må ta en kikk i sjøvannsfiltrene - det var mye vi hvispa opp)

 

Vi kjørte i 5-8 knop til Skärhamn i dag, og her var det fullt da vi ankom kl 14. Spurte pent om vi kunne ligge på utsiden av en norsk V42, og det gikk greit :yesnod: Hyggelige folk! Vi hopper over morgenjoggen i morgen og drar tidlig mot Åstol for å få plass. I morgen kl 12 starter trebåtfestivalen her i Skärhamn. Da blir det nok ikke mye ledige plasser.

 

Mye rar kjørig og seiling i dag - men været er nydelig. 8-11 m/s fra SV og sol :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvilke "problemer" folk har på sin båttur så lurer jeg av og til på hvorfor man ikke blir hjemme med sin vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og fryser, fire laptoper, tre TV'r med maaaaasssssse kanaler, vaffeljern, tre bad med varmekabler på gulvet og sentralstøvsuger og best av alt? Tett kalessje, også kalt tak, rolig sjø og få skjær, vel annet enn de man snubler i på vei i seng etter inntak av en liten eller tre? Men ble man hjemme så ville man jo ikke ha førstehånds erfaring med hvor forferdelig dyre de avgiftsfrie dråpene med diesel har blitt?

 

Ingen som lenger vet hva en "uthavn" er?

Jeg blir mer og mer overbevist om at Norge er et land der misunnelsen er i ferd med å utvikle seg til en sterkere drift en seksualdriften! :lol:

 

Det eneste jeg er enig med deg i at det er tusenvis av uthavner som ikke jeg heller skjønner at flere bruker. Har likevel ingen problemer med å glede meg med de som trives best i havner. Synes de leverer masse stemningsfulle rapporter i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Kom til kyrkosund i dag ved 10-11 tiden, og da var det god plass. Fyllte seg opp etterhvert, og er rimelig fullt nå. Har visst ikke helt dagen i dag. Først forsvant alt ferskvannet i kjølen pga slange som hoppet av. På turen i motorrommet oppdaget jeg også at det var dieselsøl på motor. Tørket opp og startet, og der støtet det ut diesel mellom topp og blokk på en sylinder, så da er vel toppakning røket? :cryin::headbang: :headbang: :cryin:

Så med det er vår svensketur ferdig for i år, så får vi se om det er mulig å kjøre hjem på det som er igjenn, en dag (hvis) det er stille.

Link to post
Share on other sites

Merkelig at du skal få diesel ut mellom topp/blokk. Der skal denne være forbrent. Jeg vil tro du får vann/olje eventuelt. Er du sikker på at det ikke er en injector som har lekkasje og at det kommer ut i toppdekselpakningen? Har ikke du en Sabb ombord?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ankom Malmöen ved 11-tiden i dag. Da var det godt med ledige plasser og en god del utskiftning. Men de neste par timene strømmet det på. Det blåser ca. 11 ms her i ettermiddag - men utsiktene for de neste dagene er sol og mindre vind. Godt å komme i en rolig havn igjen! Trådløst og gratis nett her, som i Fjällbacka. :flag_sw: :flag_sw:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig lokket igjenn motorrommet for i dag og skulle gå og grille, men stor takk til Vanntro`s kommentar som vekket nyskjerrigheten, så gikk jeg og fyret opp en gang til. og med godt lys og hodet nedimellom fikk jeg øye på den tynneste strålen jeg noengang har sett, som stod ut av det dyserøret til den bakerste dysa og rett inn i sprekken ved pakningen. Kan slike rør repareres midlertidig på noe hvis? Hvor kan jeg få slikt raskt. Nå ble jeg veldig glad :drink::cheers::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har kommet til flere nye bygninger på hovedleden Strömstad - Göteborg. Vet noen hvor dette er?

 

s1.jpg

 

Vi vurderer å seile opp Götakanalen til Venersborg og kose oss i badelandet der - men alt avhenger av værutvikliungen til uka. Vi trives svært godt i Trollhättan, og vi kan mer enn gjerne være der noen døgn.

Link to post
Share on other sites

- men utsiktene for de neste dagene er sol og mindre vind. Godt å komme i en rolig havn igjen! Trådløst og gratis nett her

Hvilket trådløst nett er det? Jeg fant ikke noe trådløst nett på Malmöen. Ikke engang Rover Rabitt funket for oss der.

 

Vi går videre til Åstol i morgen. Skal være tidlig ute og har tenkt å praktisere militær hurtigmanøvrering i trange farvann på vei dit :wink:

 

Det er samme hus Roaldbj - ligger inn mot Kyrkesund. Vi passerte det i dag også.

Link to post
Share on other sites

Hadde egentlig lokket igjenn motorrommet for i dag og skulle gå og grille, men stor takk til Vanntro`s kommentar som vekket nyskjerrigheten, så gikk jeg og fyret opp en gang til. og med godt lys og hodet nedimellom fikk jeg øye på den tynneste strålen jeg noengang har sett, som stod ut av det dyserøret til den bakerste dysa og rett inn i sprekken ved pakningen. Kan slike rør repareres midlertidig på noe hvis? Hvor kan jeg få slikt raskt. Nå ble jeg veldig glad :drink::cheers::smiley:

 

Her er jeg på noe "tynn is", men hvis du pusser vekk lakken på dyserøret vil jeg tro du kan tilpasse en bit kobber som loddes på, men som sagt, her er jeg ikke veldig sikker. Start en ny tråd og spør så kanske noen andre vet bedre. Var godt å høre at skepsisen førte til noe godt. Fortsatt god ferie :cheers:

 

Redigert: Når jeg ser Bitteliten sine løsninger er jeg fristet til å gi et litt mer varig forslag, jeg er jo tross alt "Lim-Mann". Få tak i en kobberbit, denne bøyer du pent slik at den passer rundt en del av røret. Deretter kjøper du "Loc-Tite 577" og "Activator". Påfør Loc-tite på kobberbiten og spray activator på ferdig pusset og avfettet rør, deretter fester du denne mot røret med en klesklype. Vent 2-3 timer. Denne løsningen holder like lenge som resten av røret ! Loc-Tite 577 er ganske tykt og drypper derfor ikke, det er også bestandig mot diesel. For de som ikke tenker over det, Loc-Tite eller lignende produkter er ikke bare for låsing av gjenger, det er et fantastisk metall-lim med grådig god styrke. Finner du ikke Loc-Tite kan det være du finner "Omnifit Seal 50H" dette er samme produkt med blå i stedt for rød tube :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ducktteip (sølvteip) - gjør rent -avfett - surr rundt teip. Alternativet er superlim - men det er jo no dritt om du får det inni røret. Kanskje Aralditt 90 sekunders superlim kan funke? Legg på sølvteip først - legg så på Aralditt. Burde holde det - er jo ikke så stort trykk i røret ditt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...