Bitteliten Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 (redigert) Sånn da var jeg ferdig med smart tabs på jolla og kan gå løs på dagens reisedagbok. Det loves ikke tilsvarende hver dag fremover - men kona er en ivrig fotograf - og hun er flink til å ta bilder - så det kommer nok mer fra våre 4 ukers tur i år. Vi gikk fra Gullholmen kl 11. Gikk ut sammen med en annen båt som lå på innsiden av oss. Mange båter i havna der - og mange blir flere dager. En fryktelig trivelig havn med en rolig atmosfære samtidig som det er en ferge som kommer og går, litt godstransport m.m. Skippermuseet anbefales - og det er god is i kiosken Som dere kan se av bildene ble været bedre og bedre i dag - faktisk har vi hatt en skikkelig fin dag på takterassen. På vei fra Hermanö og Sydover er det et par overettmerker jeg alltid er imponert over når vi passer her. At det går an å legge så mye ressurser i en innaskjærs lei er flott På vei videre Syd over brukte jeg litt tid på å finne hvor leia til Kärringön går. Det er et sted vi skal besøke i år - vi har bare vært innom havna tidligere. Kartet fra Gullhomen til Marstrand (932) er unøyaktig i dette området - masse merker som ikke er på kartet. Jeg sjekket med helt nytt kart i butikken i dag - og det er like dårlig. Det elektroniske kartet viker OK dog. Ikke alle hadde like god tid som oss i dag Dette er en av de vakreste seilbåtene jeg vet om. En svensk Folkbåt. Denne hadde tysk flagg Inn mot Mollösund lå vi bak denne lekre skuta - jeg pleier å kalle dette en skonnert - men om det er rett vet jeg ikke Mollösund har en flott mølle - ser nesten Hollandsk ut. Det var tett trafikk på E6'an i dag Utenfor Mollösund stod denne annonsen - løp og kjøp. Billigere diesel får du ikke Som jeg har skrevet før ser vi mye mer av omgivelsene nå enn før. Det skyldes nok både at vi sitter høyere og at skippern har bedre tid Her er et par eksempler på byggeskikk i strandsonen som vi kaller det i Norge om eieren av det siste stedet leser dette så kan jeg være interessert i en byttehandel båt mot hytte Ruta vår gikk videre gjennom Kyrkesund - en opplevelse av gamle skipperhus. Må oppleves ! På vei inn mot Skjærhamn er det noen smale leder. For noen er det veldig viktig å seile på feil side av en trang led. Faktisk så viktig at nyttetrafikken måtte vente på tur Skjærhamn er det koselig sted. En flott gjestehavn som er blitt bygd ut for å takle større båter. I fjor sa vi at windyen nok var på grensen - men i år var det flere store plasser. I Skjærhamn koser alle seg så mye at til og med Gud smiler Så kom turen til leia mot Ljungfruhålet - som bildet viser er det veldig bra merket. En del trafikk var det - men ikke noe problem - det er plass nok - men ikke mer Det er flust med flotte uthavner rundt omkring her. Unnskyld at vi forstyrret Og her er de berømte Ljungfruhålene Vi holdt oss i det store i dag. Er ikke så sikker på hvor et par skjær S for det lille ligger. Resten av turen gikk ganske fort - økte på til 20 knop gjennom mer åpne farvann. Kanskje ikke til glede for alle som seilte - men det får stå sin prøve. Vi tar mye hensyn synes jeg. Over Marstrandfjorden var det humpete som vanlig. Spurte noen lokale om årsaken til det og de mente at det var at det var mye vind og vann som ble presset inn fjorden samtidig som det kommer kraftig vind ut fra Marstrand pga trakteffekten gjennom sundet her. Det føler i hvertfall som om sjøen kommer fra alle kanter over der. Men største sjøen fikk vi fra en Scand Baltic i ca 15 knop. Makan til bølgekraftverk har jeg ikke sett Nå ligger vi i hvertfall her på fastlandssiden og hører regnet som drypper og vinden som synger i riggene. Litt solbrente og veldig fornøyde Redigert 11.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Jeg er tilbake fra nesten 3 uker på svenskekysten, men var ikke lenger enn til uthavn litt syd for Dannemark. Har vært heftet med noe dårlig vær og valgte å ligge i havn. Til Enzo: I Hamburgsund var det mye båter, men man kan ligge på de faste plassene dersom skiltet i båtplassen er snudd til ledig ( grønn). Vi lå på en slik plass, men det er ikke tilgang på strøm på disse plassene hvis du ikke får kjøpe av en som har fast plass. De 2 siste nettene lå vi på Ramsø. Det var mye båter , men de som var kjente der mente at det normalt lå flere båter utenpå hverandre enn det som det var nå. Kjørte fra Ramsø til Asker i dag, med en rast i Moss og Oscarsborg. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 MajorAndy, kan du forklare forskjellen mellom disse to nettstedene: Det ene som du nettopp postet, http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE , og det jeg bruker daglig nå i Nordjylland; http://ocean.dmi.dk/anim/index.php ? Begge sider bygger på HIRLAM-vejrmodellen. http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/dmi-hirlam.htm når det gælder vind-data. Bølger, strøm og andre data udregnes på Farvandsvæsenets side af andre modeller. Se http://www.fomfrv.dk/data_produkter/prognoser.htm Forskellen er blot, at Farvandsvæsenets side opdateres oftere end ocean.dmi.dk. Det vil sige, at prognosen her er nyere og rækker længere frem. ...endnu et dansk kvalitetsprodukt når det gælder vejrprognoser... Hvornår opstår der et folkeligt oprør mod dårlige vejrudsigter i Norge...? Yr.no er et skridt fremad i forhold til dmi.no - men det bygger på ECMWF og den model er bare ikke så præcis for vores område som HIRLAM. Nå, det var en afsporing i forhold til trådens emne. Andy Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 ser kansje litt smådyrt ut å subbe med ips drevene. men de er antagelig forsikret også da . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fru Charente Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Tusen takk for svar om IPS, Bitteliten. Får høre med skipperen om dette kunne være noe for oss dersom vi skal bytte drev. God tur videre mvh fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Noen som vet noe om den beryktede konvoien. Når starter de og hvor går ruta i år? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Inn mot Mollösund lå vi bak denne lekre skuta - jeg pleier å kalle dette en skonnert - men om det er rett vet jeg ikke Flott dagbok Bitteliten! Det er en skonnert ja. To master hvor den aktre masta er like høy- eller høyere enn den fremre masta - da er det en skonnert. (en skonnert kan dog også ha tre master) Hvis den aktre masta er lavere enn den fremre er det en ketch, en galeas eller en yawl - som oftest en ketch. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Hei. Nå kribler det virkelig etter å komme seg på ferie, og om 3 uker idag på denne tiden er vi vel et sted utenfor Hvaler på vei sydover for 4 ukers ferie på svenskekysten. Nå ligger vi på Kommersøya, og for live bilder herfra, er det bare å klikke inn på mitt lokale webkamera med utsikt mot Sande her. Lars H. Redigert 11.Juli.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Flotte bilder Bitteliten. Med unntak av det lille jomfruhullet og Rönnang hadde vi omtrent identisk seilas. Blir dere liggende lenge i Långedrag eller omegn? Jeg tror vi på nordturen går vest for Tjörn og Orust. Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på Håleströmmen nord for Flatön. Her er det trangt. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Sitter på kontoret i Arendal etter en liten tur bortom Gjestehavna som er ganske full. I dag begynner ferien og det er flott at Bitteliten legger ut bilder. Etter offshoreracet neste helg kjører vi anttageligvis til Skagen for deretter å krysse over til marstrand og kjøre E6! mot østlandet før vi stiker hjem til sørlandet igjen. God tur til alle. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Utkikken Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Jeg tror vi på nordturen går vest for Tjörn og Orust. Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på Håleströmmen nord for Flatön. Her er det trangt. Når M/S Byfjorden fra Uddevalla går gjennom Nordstrømmarna burde vel to av båten din i bredden kunne passere? Men hører man på VHF at M/S Byfjprden er på vei i farvannet, da bør de fleste holde unna! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Jeg tror vi på nordturen går vest for Tjörn og Orust. Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på Håleströmmen nord for Flatön. Her er det trangt. Her er en lille flimstrimmel hvor vi går gennem stedet i 2006 - og Fruen får lidt naviations-coaching... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Hei MajorAndy. Fin filmstrimmel. Var selv der i begynnelsen av juni, vakkert sted. Ellers må jeg si at juni er helt klart vår favoritt måned når det gjelder båtferie. God plass i havnene, stille på sjøen og som regel godt, varmt vær. Legger ved et bilde av vår beste havn i juni. Lilla Kornøen - Nord for Lysekil. Redigert 11.Juli.2008 av Cita (see edit history) Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Regina III Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Men jeg tror ikke jeg tar sjansen på Håleströmmen nord for Flatön. Her er det trangt. Det er trangt, men du vil ikke få noe problem. Det er en idyllisk led, og Bassholmen er et flott sted å besøke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Da har jeg endret syn - seiler nok den leden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Har du ikke vært på Bassholmen Roald? Der må du ta deg en tur og besøke museet med alle de gamle trebåtene. Og leia er helt uproblematisk. Hilsen Lars H. ( live webkamera fra båten her på Kommersøy her! ) Redigert 11.Juli.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Vi har gått Malø strømmar og rundt Bassholmen flere ganger. Det går en lei fra Koljøfjorden til Bassholmen - går inn ved Lökskären. Vi gikk her med Windyen da vi leverte den på NordWest - dvs vi gikk fra Lysekilsfjorden til Koljöfjorden. Her var det mye strøm, og jeg hadde nok ikke vært så komfortabel med å gå her med større båt. Spesielt gjelder det leia rundt Øst siden av Bassholmen. Her er det nok 3-4 knops strøm og den tok godt i windyen og det er trangt - så trangt og strømmete at man med stor båt ikke har lyst til å møtre andre. Strømmarna rundt Gassholmen er greiere - men du kan ikke velge en av de - det er enten eller Derimot å gå leden fra Ellösfjorden til Bassholmen langs Vest siden av Bassholmen er helt grei å gå. Godt merket - og ikke så mye strøm. Når du først er i området må det nevnes at du er midt i smørøyet av Orusthåndtverk. HR ligger i Elløs, Najad ligger vel i nærheten (om vi ser bort i fra nye fabrikken i Åmål) og NordWest, Regina og Malø ligger ved Vindön litt lenger opp i fjorden. Vi går fra Marstrand lørdag morgen. Går da N over for å møte en annen båt som er på vei nedover. Har lagt opp til utaskjærs seilas for å få unna noen nm. Vi kommer til å gå frem og tilbake i farvannet her i mer enn 3 uker til Redigert 11.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Sånn litt på siden , hvor henter dere disse kartutsnittene , ligger de på nett eller er det kjøpekart til kartprogram ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Vi kommer til å gå frem og tilbake i farvannet her i mer enn 3 uker til Da er det mulig vi seiler ved siden av hverandre. Vi blir i Limfjorden ca 9 dager til. Deretter trolig innom Fredrikshavn Marina eller Vesterö på Læsø. Jentene har påny lyst til å kjenne sanden fra Skagens rev mellom beina - så jeg vurderer flere alternativer for å få dette til. Ett er ridetur opp til spissen av skagen. Ett annet er oppankring nord for revet og bruk av gummiflåten til spissen. Se kart. Videre går seilasen til vårt faste anløpssted på Björkö. Jeg har ikke laget finplanene for den videre seilas nord-vestover. Vi skal i alle fall ha noen gode døgn på svai på seilasen opp til Strømstad. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 (redigert) Hadde vært hyggelig om dere kunne vise oss noen av uthavnsperlene Roaldbj Jeg har ennå ikke brukt noen av ankrene på denne båten - har bare testet så vidt. Fant ut forleden dag at ankervinsjen foran er halvautomatisk - dvs at jeg kan forprogrammere en viss mengde kjetting jeg vil at den skal kjøre ut - kan være greit å teste ut. Har også anskaffet et 7kg's Bruce for forkatting som jeg må lære meg. Redigert 11.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Sånn litt på siden , hvor henter dere disse kartutsnittene , ligger de på nett eller er det kjøpekart til kartprogram ? Jeg er flittig bruker av Print Screen, dvs tasten på PCen merket med Prnt Scrn. Jeg har endel kart-CDer fra nv.digital, bl.a nr 1, 2 og 3 for Norge som dekker området Oslofjorden til Trondheim. Disse leser jeg med Chart Navigator Standard versjon 1.1.63. Men man kan også bruke kartprogrammet som følger med som ikke har funksjonene for autopilotstyring, luftbildevisning, alarmsoner og enkelte andre funksjoner. Chart Navigator har tre versjoner: Light, som er gratis, Standard (som jeg benytter) og Professional som viser AIS informasjon, værinformasjon med GRIB-filer og et par andre funksjoner. Dette betyr i klar tekst: 1) Jeg finner det aktuelle kartområdet via Chart Navigator Standard. 2) Bruker så tasten Prnt Scrn. 3) Aktiverer programmet InfanView. Dette har Lars H. skrevet mye om her på BP og lagerer bildet mede Ctrl+V. 4) Lagrer bildet på et område på PCen, jeg bruker vanligvis "My Picture". 5) Går inn på området "My Picture" med Windows Exploter og beskjærer bildet om det er nødvendig. Lagrer beskjæret bilde. 6) Dersom bildet er stort i antall picler reduserer jeg dette med InfanView. 7) Nå kan bildet lastes inn i BP. Håper at andre kan gi en enklere beskrivelse av prosedyren. Sitér dette innlegget Link to post
logos Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Til alle som skal på svenskekysten. Fant denne infoen om Seglarveckan: Antar att det är som vanligt... Icke officiell start helgen vecka 28. Lördag:Lysekil Söndag:Smögen Officiell start vecka 29. Måndag:Hunnebostrand Tisdag:Fjällbacka Onsdag:Grebbestad Torsdag:Smögen Fredag:Lysekil Kan anbefale og ligge unna disse havnene de dagene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hadde vært hyggelig om dere kunne vise oss noen av uthavnsperlene Roaldbj ....... for forkatting som jeg må lære meg. Oj. Jeg håper at du har alle uthavnene på CD - i så fall må vi sørge for at du får det. Den svenske kryssarklubben har sørget for at alle uthavnene nå er digitalisert og integreres på flere kartsystemer, bl.a. det levende sjøkart for Sverige. Jeg har 6 versjoner og kan gjerne overlate en til deg. Uthavnene vises som iconer på det vanlige kartet. Det er så mange uthavner i området Marstrand - Strømstad at jeg har forenet meg med at jeg ikke får opplevd disse i mitt liv. Når det gjeldeer forkatting har jeg et 7 kg Bruce - og jeg viser gjerne hvordan jeg forkatter. Jeg har opplevd flere vansker med ankring på svai i Bohuslen - og bruker derfor ofte forkatting. Vil ellers meddele at vi måtte seile med litt større fart enn planlagt fra Fredrikshav til Hals for noen dager siden. Vi hadde da gummigåten på slep i omlag 16 knop. Den likte ikke dette i bølgene. Den ene åra forsvant. Nå søker jeg etter ny åre. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Takk skal du ha for infoen roalbj , jeg har brukt Adobe photoshop i jobben daglig i flere år så jeg kan fikse bilder osv men jeg bare lurte på hvor dere henter selve kartbildene fra , men da antar jeg at jeg må kjøpe kart til PCen og ikke kan finne dette på nett. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Jeg kjenner ikke til at det finnes så detaljerte kart som jeg benytter på nettet. Jeg tror nok at du må via nv-digital eller andre kartleverandører. Men her har jeg for lite kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.