Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hvilket trådløst nett er det? Jeg fant ikke noe trådløst nett på Malmöen. Ikke engang Rover Rabitt funket for oss der.

 

Nettet heter D35Broadband. Er på det nå. Kom heller ikke inn på Rover Rabitt her, til tross for at det tydeligvis var oppe her.

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nåja...vi selger nå anaerobt lim (Loc-Tite / Omnifit) til tetning ved hydraulikk-koblinger, så til et lavtrykk dyserør går det bra.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dagens reisedagbok er litt kortfattet ettersom vi gikk fra Gullholmen til Skjærhamn - ei rute som er vel beskrevet tidligere :smiley: Men også i dag var vi heldige med været. Etter en lang morgenjogg på Gullholmen var det dags for å gå fra kai. Som skrevet over måtte jeg sjekke sjøvannsfiltrene mine etter å ha gått fra kai på Gullholmen. Så at det "støva" godt etter oss der. Og her er dagens fangst. Ferdig kokt var den også - kan nesten si at den var ovnsbakt på 85 grader i 3 timer :lol: Vet ikke hva slags fisk det er - lignet litt på det vi kaller Bæsjessnæbb

dagens_fangst.jpg

 

Det var flott seilvind i dag. Nesten så flott at vi et litet nanosekund lurte på om det kunne være morro med seilbåt. Men heldigvis varte det ikke lenge

fra_gullholmen__flott_seilvind_for_mange.jpg

 

Vi rusla i seilfart - dvs 5-7 knop. Holdt følge med resten av køen og storkoste oss i sola.

 

. Denne NordWest 370 passerte oss i dag - vinkende og blide var de. Og vi vinket tilake :smiley: Dette er i leden mellom Gullholmen og "avkjøringen" til Kjärringön.

nw_370_i_farta_1.jpg

 

Etterhvert ble vel smiliet mitt litt stivt - dere forstår sikkert hvorfor.Jeg har flere ganger kommentert hva jeg mener med rar kjøring - dette er ett av eksemplene fra i dag

nw_370_i_farta_2.jpg

nw_370_i_farta_3.jpg

nw_370_i_farta_4.jpg

nw_370_i_farta_5.jpg

nw_370_i_farta_6.jpg

nw_370_i_farta_7.jpg

 

Vi møtte en annen ca 30 fots DC også som kjørte gjennom feltet av seilbåter dere ser i ca 30 knop. De hadde i hvertfall 10 meters klaring til enkelte båter. Da lurte jeg faktisk på om jeg skulle kalle på Kustbevakningen på K16.

 

Her er den nye Windy 48 Triton. Finnes styggere hard top båter i min verden. Lekker båt. Bildet lyver litt her - de ga på når de var vel klar av annen trafikk

windy_48_triton_paa_vei_mot_kjrringn.jpg

 

Mollösund er en plass vi alltid bare har gått forbi. i dag ventet vi på båten vi gikk sammen med og tok turen innom en koselig havn. Litt trangt var det - men hadde vi insistert hadde vi nok kommet både helt inn og helt ut igjen.

mollsund.jpg

 

Som sagt før så ligger vi i Skjærhamn. Fullt i gjestehavna så vi ligger på andre siden av bukta på utsiden av en V42 med hyggelige folk ombord. Vi er alle fornøyde og trøtte etter dagen.

troett_hund_i_skjaerhamn.jpg

Link to post
Share on other sites

Nettet heter D35Broadband. Er på det nå. Kom heller ikke inn på Rover Rabitt her, til tross for at det tydeligvis var oppe her.

Du får ta en kikk i havna og se om noen har "kuppel på taket". Du er nok koblet på ett eller annet privat nettverk :smiley: Havnevärden sa i hvertfall til meg at det ikke var planer om noe nettverk i havna annet enn det som er der i dag.

Link to post
Share on other sites

Ludde - da så du kanskje oss da vi dro fra Gullholmen? Vi gikk ut ca 1130 - det var ca 1,60 cm dypt der vi lå. Etter at vi kjørte sideveis ut fra kaia så det ut som om det ble 1/2 meter dypere :lol: (må ta en kikk i sjøvannsfiltrene - det var mye vi hvispa opp)

 

Hei Bitteliten. Nei jeg la ikke merke til deg desverre. Ble liggende og vente litt på at en kompis skulle legge til med en Cleopatra 33, og få broder`n sin Sea Ray på plass.

 

Egentlig helt utrolig at vi ikke så deg, siden båten din er en av drømmebåtene mine. Ligger en på brygga mot innseilingen nå som ser ut til å være helt ny, og trodde et øyeblikk at det var deg, men oppdaget at jolla var av en annen type.

 

Vi blir vel til lørdag tenker jeg, men må innrømme at mulighetene for tur til Danmark ser syltynne ut med de værutsiktene som er til uken. Mandag formiddag ser ut som en mulighet, men er bare usikker på når jeg kan komme hjem igjen. :flag_da:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Du får ta en kikk i havna og se om noen har "kuppel på taket". Du er nok koblet på ett eller annet privat nettverk :smiley: Havnevärden sa i hvertfall til meg at det ikke var planer om noe nettverk i havna annet enn det som er derag.

 

Ja, tanken har slått meg også. Men "han du vet" med 21 meter og to kupler ligger i Strømstad nå. :yesnod: Andre kupler er ikke å se. Håper han i så fall ligger her er par dager til.......

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Nettet heter D35Broadband. Er på det nå. Kom heller ikke inn på Rover Rabitt her, til tross for at det tydeligvis var oppe her.

 

D35Broadband er default-navnet til en D35-ICE-router. Der er altså en der bruger ICE i nærheden. Jeg oplevde det samme: At jeg for nylig forsynede hele Skælskør havn med trådløst internet. Folk er lynhurtige til at tage den bærbare frem og logge sig på efterhånden.

 

I samme anledning fik jeg nu krypteret nettet, så nu er det slut med "freebees!" :wink:

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten. Nei jeg la ikke merke til deg desverre. Ble liggende og vente litt på at en kompis skulle legge til med en Cleopatra 33, og få broder`n sin Sea Ray på plass.

Vi lå på baksiden av Skottarn - en fin longside plass der - innseilingen er ikke den samme - man kjører forbi innseilingen til havnen og rundt det hvite hotell og restaurant bygget. Fin plass å ligge på der. Gratiskonserter fra restauranten hver kveld og fint badevann om morgenen - 18 grader i morges.

Link to post
Share on other sites

Ikke si det til han da. :lol:

 

Men nettet har vært oppe i hele dag........

 

Så kan du jo more dig med at logge på hans net, skrive http://198.168.0.1 i din browser og logge på hans router med brugernavn: admin og kodeord:admin

 

Så kan du jo dels kryptere hans net for ham - med kodeord efter DIT valg - og også lave om på kodeordet til routeren så han ikke han skifte sin egen opsætning tilbage igen.

 

Så kan han lære at have ukrypteret net... :wink:

 

ONLY JOKING!!!!

===========

 

 

Andy, der bare er misundelig over at han IKKE kom til Sverige i sommer...

Link to post
Share on other sites

Så kan du jo more dig med at logge på hans net, skrive --------------- i din browser og logge på hans router med brugernavn: admin og kodeord:admin

 

Så kan du jo dels kryptere hans net for ham - med kodeord efter DIT valg - og også lave om på kodeordet til routeren så han ikke han skifte sin egen opsætning tilbage igen.

 

Så kan han lære at have ukrypteret net... wink.gif

 

ONLY JOKING!!!!

===========

 

 

Andy, der bare er misundelig over at han IKKE kom til Sverige i sommer...

 

Takk for tipset, nå har jeg fått endret min admin passord!

 

Syntes forøvrig det er håpløst å gi slik informasjon til alle over nettet på BP..... mange uvitende godtroende mennesker som sitter med sitt ICE bredbånd og så kommer det en eller annen pc tulling og ødelegger hele "internettferien" for han fordi han har fanget opp dette på nettet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så vanskelig å trykke på "Reset" knappen på routeren så er man igang igjen.... Synes forslaget var en skikkelig bra "Practical Joke" Jeg da, men kunne selvfølgelig vært sendt som IM :flag_da:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte i flere uker med min ICE til glede for enkelte andre. Så gikk det opp for meg at noen faktisk kunne gjøre hva MajorAndy har gitt oppskriften til. Dermed var det bare å passordbeskytte bruken av WLAN ombord. Glad for at jeg gjorde dette før "oppskriften" kom her i forumet. Det hadde vært ergerlig om jeg ikke kunne bruke mitt eget nett i sommer. For å holde oss til svenskekysten legger jeg ut bilde av Marie, så får seilerne på vestkysten se om de finner henne - husker ikke om jeg allerede har vist henne i tråden.

 

marie.jpg

Link to post
Share on other sites

Syntes forøvrig det er håpløst å gi slik informasjon til alle over nettet på BP..... mange uvitende godtroende mennesker som sitter med sitt ICE bredbånd og så kommer det en eller annen pc tulling og ødelegger hele "internettferien" for han fordi han har fanget opp dette på nettet.

 

Ja, jeg tænkte jo over det da jeg skrev indlægget. Men jeg valgte til sidst at skrive det - netop af denne grund:

 

I manualen til ICE-routeren står at man skal huske at ændre kodeord og kryptere nettet, men mange tænker som jeg "det gør jeg senere". Da jeg så en flink hollandsk mand sidde i sin båd og surfe på mit net i en havn så gik jeg rundt med computeren og tjekkede hvor langt man egentlig kunne "se" det trådløse net.

 

Det kunne man over HELE havnen!

 

Og da man jo også betaler for trafikken (over en vis grænse) på ICE, så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse hvis 20-30 både i en overfyldt sommerhavn hver dag tænder for den bærbare og skal tjekke mails, de vejrudsigter mm. over ens internet.

 

Af denne grund (og mange andre) bør man

 

* Skifte navn på netværket, så det hedder noget "neutralt" og ikke fremgår, at det er et ICE.net

* kryptere nettet. (brug WPA-PSK hvis du bruger Mac - ellers virker det ikke!)

* Skifte adgangskode til routeren

 

Så hvis nogle har "fået en forskrækkelse" og kodet nettet nu, så er det jo et godt udkomme af mit indlæg. Riskoen for "hærværk" er altid til stede og bliver selvfølgelig marginalt større fordi jeg har skrevet dette indlæg. Men på den anden side har det også fået nogle til at tænke sig om..det er et "trade-off".

 

Og så var det vist nok O/T for en tråd om Svenskekysten...

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Og da man jo også betaler for trafikken (over en vis grænse) på ICE, så kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse hvis 20-30 både i en overfyldt sommerhavn hver dag tænder for den bærbare og skal tjekke mails, de vejrudsigter mm. over ens internet.

 

Nja, det stemmer vel ikke? I hvertfall har jeg aldri måtet betale x-tra, finner ikke noe om dette i betingelsene og en telefon til ICE nå nettop bekrefter at det ikke er noen sånn begrensning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Abonnementsvilkårene er ganske så forskjellige i Danmark, Sverige og Norge for ICE.

 

Lars H.

(live fra Kommersøya via ICE her)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Redigeret: Læs denne folder - den ligger normalt med modemet: http://www.iceshop.no/upload_folder/D35_Sikkerhet.pdf

 

 

Ang. takster: Okay - der er åbenbart nationale forskelle. Her er de danske regler fra NMT's website:

 

"NMT FRITID (abonnement per uge)

 

Et tilbud til dig, som kun periodevis har brug for mobilt bredbånd. Der betales kun for de uger, hvor modemet har været tændt. Perioden starter fra du logger på første gang og syv dage frem. Du bestemmer selv hvornår forbrugs ugen starter, og der er ingen yderligere bindingsperiode. Abonnementet giver adgang til frit forbrug i hele Norden op til 500MB. For yderligere forbrug betales kr. 2,- per MB. Du kan altid vælge at forlænge abonnementet eller ændre det til et NMT MÅNED's.

 

NMT MÅNED’s abonnement.

 

NMT MÅNED er et abonnement til dig, som ønsker at komme på nettet, hvor end du er i Danmark og det øvrige Norden. Abonnementet giver adgang til frit forbrug i hele Norden op til 2GB. For yderligere forbrug betales kr. 1,- per MB. Du betaler per måned og har derudover ingen bindingsperiode. Du kan altid vælge at lave dit abonnement om til et NMT FRITID eller NMT ÅR's abonnement.

 

NMT ÅR's (abonnement per måned).

 

NMT ÅR har du abonnement året rundt og kan komme på nettet, hvor i Danmark eller det øvrige norden du er. Abonnementet giver adgang til frit forbrug i hele Norden op til 2GB. For yderligere forbrug betales kr. 1,- per MB. Der er en bindingsperiode på 12 måneder, hvor abonnementet er uopsigeligt. Hvis du ønsker en kortere bindingsperiode, kan du tegne et FRITID eller MÅNED abonnement"

 

 

Men selvfølgelig fint hvis der ikke er tilsvarende regler for de norske abonnenter.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsøker å dra denne tråden tilbake til Vestkusten igjen :smiley:

 

Gikk fra Skjærhamn til Åstol i dag. Det er Åstoldagen i dag - så vi dro ganske tidlig. Forlot Skjærhamn 1030 og ankom Åstol rett før 11. Litt rar led ut av Skjærhamn - det er liksom ingen led ut til havet. Står en båke og et N merke - og det kan se ut som om man skal gå mellom båken og N staken - men der er det ganske smalt. Nåvel - det gikk nå bra å gå på S siden av N staken også - det var mest vann der :wink:

 

Rakk ikke å lade batterier og får varmt vann engang så atomkraftverket fikk jobbe litt da vi la til kais på Åstol. Deler kabelsnurre med en annen båt og varmesikringen på snurra slår ut rett som det er selvom all kabel er rullet ut - kanskje ikke så rart når laderen vår drar 100 Ah på Bulk lading :rolleyes: og det er vv beredere i 2 båter som surrer og går også.

 

Nå spilte nettopp et litt sånn "country-danse-halleluja-Sputnik-DDE band" med gitar og trekkspill opp - koselig med litt liv på brygga :yesnod: (det er vel gamlehjem varianten av Bohusläntoget :lol:). Det er et par bedehus og en sommerkirke i telt her på denne lille øya - kan se ut som om religionen har en sterk stilling her.Kanskje ikke så rart når man lever helt på naturens premisser.

 

aastol__gud_og_saann.jpg

 

Dette er et levende fiskesamfunn. Husene er ikke "overoppusset" som på andre øyer der sommergjestene har overtatt. Her er det huntonitt plater og enkel standard og masse hyggelige folk som er masse på sjøen.

aastol__smug.jpg

 

En lokal tråler la til kai samtidig som oss:

aastol__lokal_traaler.jpg

 

Redningskåren stilte med helikopterdemonstrasjon i dag

aastol__helikopter_pick_up.jpg

 

Og den lokale brandkåren viste frem utstyret sitt. Første 4-hjuling jeg har sett med blålys. Vanntilgangen er jo relativt enkel her - så de har en SVÆR bensindrevet pumpe som tar sjøvann.

 

aastol__lokal_brandkaar.jpg

 

Brannstasjon har de også

aastol_brandstasjon.jpg

 

Åstol kafe er et av flere koselige spisesteder.

aastol__kafeen.jpg

 

Nå er det "I am Sailing på nynning og munnspill" på torvet :smiley:

 

Det er ganske interessant å se den lokale båtstilen. Her er det mange snekker med overbygg.

aastol__snekkestil.jpg

 

Radar må man også ha :smiley:

aastol__radar_maa_man_ha.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er hjemme igjen etter 4 begivenhetsfulle dager på Svenskekysten og Lesø.

 

Bilder glemmer jeg stort sett å ta men har vært innom ett par nye plasser som jeg vil anbefale.

 

Er gjestehavner, men små plasser som kan være alternativer til de vanlige kaos plassene.

 

Grunnsund:mellom Gullholmen og Lysekil. En stille idyllisk plass, uten det kaoset det ofte er på Gullholmen og ikke minst i Lysekil.

Grunnsund hadde de servicetilbudene en trenger og utvalget i Ica butikken var betraktlig større enn på Gullholmen.

Har ofte tidligere hatt en natt i Lysekil før vi har seilt vidre sørover. Det er det slutt på nå, heretter blir det Gunnsund.

 

Store Kornø: Rolig plass mellom Lysekil og Kungshavn. Servicetilbudet var dush og toalett og strøm for de som trenger det. En kiosk var oppe noen timer hver dag. Ellers ingen butikker. Prøv å få plass på innsiden av moloen. På utsiden blir det mye skvalp fra båter som har dårlig tid i leden på utiden.

 

Hønø: Sydligste av øyene i Nordre Gjøteborg skjæegården. Fin havn som passer fint hvis man venter på været for å gå over til Danmark. Og som alternativ hvis det er fullt på Vinga.

 

Også en advarsel til slutt.

I år så kom vi i den situasjonen at tiden begynte å renne ut. Lå i Hamburgsund å ventet på at vinden skulle løye for å komme oss over Gule Humpen. Løya jo aldri og utsikten for dagene fremover er jo heller ikke all verden. Så på Onsdag så gikk vi nordover over Gule Humpen.

Kom litt sent avgårde fra Hamburgsund grunet 7 båter på utsiden av oss. Så vi var vel ikke oppe ved Humpen før ved 13 tiden.

Var endel båt som kom nordfra og noen som var på vei nordover. Så vi bestemte oss OK, vi prøver. På med vester, dobbelsjekk at alt var sikkret, og "hoppa ut i det".

Har vært over Humpen 20 30 ganger før, men dette var det værste jeg noensinne har vært med på i fritidsbåt.

5-6 meters krappe bølger, vind i kulingsstyrke, og da andre båter en måtte ta hensyn til i det kaoset.

 

Så til alle som er nedover der nå. Det har blåst sør vest i ei drøy uke. Ikke gidd å prøv å gå over Humpen før det har roa seg igjen.

Vi var 2 båtvante voksne. Men med barn i båten så er jeg redd de vil bli skremt fra alt som har med båtliv for resten av livet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Et tips om Gule Humpen. Korteste veien over får man om man går Munksund. Da kommer man ut nede ved den grønne staken Ø for Humpen. Ulempen er at man da er ganske nære fastlandet. jeg har ikke erfart noen stor forskjell i sjøen på hvorlangt ute man er her. Mulig det beste er å gå helt på utsiden av Gule Humpen

Link to post
Share on other sites

Till Bitteliten:

 

'kanskje ikke så rart når laderen vår drar 100 Ah på Bulk lading'

 

Är det en Mastervolt Kombi-inverter/laddare Du har /som jag tror/ kan Du ju begränsa belastningen på landströmsuttaget efter eget val mellan 1 - 25 A.

 

Dessutom kan denna apparat ju sedan fylla på med inverterström på 'short break' uttagen om Du t ex sätter på kaffebryggaren och belastningen från land därvid överskrider den inställda strömgränsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...