roaldbj Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Roald! jeg tror du skylder meg en pils om vi noengang treffes. En flott bildeserieserie. Jeg antar at du seiler inn i Råssösundet. Det er en stund siden jeg har tatt denne leden. Jeg er svært godt kjent på østsiden av Lindholmen hvor vi har mange overnattinger. Denne er på andre siden av Tjärnö Marinbiologiske senter, som vel er en del av Göteborg Universitet. Jeg husker ikke de mest kritiske delene av denne leden - er det i nærheten av broen du har fotografert? Når det gjelder "oppgjør" for bildeserien kan den bl.a. ordnes dersom du møter opp på avslutningsmiddagen til endel BÅ-medlemmer i Horten. Du får følge med på innleggene til Astor så får du opplysning om tidspunkt. Jeg mener at det er i slutten av september eller begynnelsen av oktober, Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Hei Roald. De "kritiske stedene" er vel området etter Rossøhavn der er det en grunne som pleier å være merket med en pinne og svingen etter broen, den som dreier babord rundt Daftøn. Der skal man holde godt ut i svingen. Nå stikker ikke jeg mer en 85, men jeg har iallefall aldrig subbet noe. Her er iallefall leia. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 .......................innseilingen til Rossøsund igjennom Rossø hamn forbi Daftø camping og ender opp i inseilingen til Strømstad gjestehavn. notere overettlinjen Ö brusøylen og Daftö Ö odde for o klare undervannssteinen.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 ....Jeg kommenterer ikke bildene denne gangen, men bildene er fra begynnelsen av innseilingen til Rossøsund igjennom Rossø hamn forbi Daftø camping og ender opp i inseilingen til Strømstad gjestehavn. ... Nydelig bildeserie fra 'bakvegen'. Dette er jo omtrent hjemmefarvannet vårt, særlig om vi skal til Kalvön eller deromkring og det er litt for frisk bris og gammal sjø fra SSV. Da kommer man ut ved Råssö, lurer seg så langt inn man våger, gjennom Arsklåvet, og bak den ytterste raden med småskjær langs Kosterfjorden, og inn ved Klippan varde. Vi har en gang i urtida ligget ved 'Norskeholmen' med snekke; da våkna vi til islagt farvann (palmesøndag 1990, trur jeg), men den løste seg fort opp. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Hei Gunga, hvis du ser på mitt kart er øya med brua (og undervannsstenen) merket Daftøn. Mens det som ligger nordafor er merket Daftø-Valø. Men i ditt kart er øya "med bro" merket Daftø. "Hur kommer det sig" Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
roaldbj Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Vi har en gang i urtida ligget ved 'Norskeholmen' med snekke; da våkna vi til islagt farvann (palmesøndag 1990, trur jeg), men den løste seg fort opp. Jeg oppfatter at det dere kaller "Norskeholmen" er det som SXK kaller Edholmarna. Seilasen nordover ender etter kort tid ved Strömstad- I alle fall kan jeg bekrefte at det som regel er mange norske båter ved denne holmen i juni-juli-august. Kanskje vi kan ha et BP-treff her til neste sommer? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 det er SXK som kaller denne skissen for Daftö-Valön.........o det er den norre ön..... ön du kommer til när du kjör over brua heter Daftön, det står på skissen på ön litt lengre opp o til venster! har du skisserne ombord? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 her er overettet til Vrångsund eller Vrångesund Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg mottar gjerne de "gamle" skissene dine Gunga Din. Helst elektronisk. Jeg er ikke sikker på at jeg tar sjansen på å seile denne leden med to propeller og 1.10 m dyptgående. Jeg har seilt her mange ganger med mindre båt og med gummibåt - noen steder er det trangt. Dessuten synes jeg at bunnforholdene med slam har flyttet seg noe? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg oppfatter at det dere kaller "Norskeholmen" er det som SXK kaller Edholmarna. Ja, nettopp den holmen. Den heter sikkert offisielt "Edholmen" (/-arna, hvis det er flere. Jo, det er en liten en like vestafor). Men "Norskeholmen" har jeg hørt brukt av svenske; sikkert fra Strömstadtrakten. De drar vel like sjelden dit som vi fra Skjærhallen drar til Lauer. Kanskje enda litt sjeldnere. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg mottar gjerne de "gamle" skissene dine Gunga Din. Helst elektronisk. det er en 'rorgängare' som lagt ut dem her....... http://www.rorgangare.se/2_naturhamnar.html men jeg har sparet alle mine gamle........o det finnes fler har ikke funnit boken enn .......der er allt dette beskrivet....en riktig 'pilot' over farvannet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Greit, da forstår jeg. Nei, jeg har ikke skissene ombord men seiler på nytt bluechart og et 30 år gammelt båtsportkart. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
roaldbj Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg har seilt gjennom sundet vest for Daftö - Valö merket som 3 meter mange ganger. Største dybde er nok mindre enn 3 meter. Det er særdeles viktig å holde seg så nær østsiden i dette sundet som mulig, dvs. nær Daftö-Valö. Dersom man gåt midt i sundet kan man få en ubehagelig overraskelse. Minner i tillegg om de to SXK bøyene som sees på kartutsnittet. Anbefales på det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg er ikke sikker på at jeg tar sjansen på å seile denne leden med to propeller og 1.10 m dyptgående. Jeg har seilt her mange ganger med mindre båt og med gummibåt - noen steder er det trangt. har ikke gått her med min nuvarande Gunga Din......stikker 1,90.....det bekymrer meg minst...det tål hun.... men brua 17m.....måste måle lengden inkl antenner nöye... det er en kjfin led..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Ja, nettopp den holmen. Den heter sikkert offisielt "Edholmen" (/-arna, hvis det er flere. Jo, det er en liten en like vestafor). Men "Norskeholmen" har jeg hørt brukt av svenske; sikkert fra Strömstadtrakten. De drar vel like sjelden dit som vi fra Skjærhallen drar til Lauer. Kanskje enda litt sjeldnere. Ja jeg var jo der, det er de siste bildene på posten min fra indre leia i dag. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg er ikke sikker på at jeg tar sjansen på å seile denne leden med to propeller og 1.10 m dyptgående. Ikke? Jeg har gått gjennom gangettergangettergang med 1,30 dypgående. Kvarndalen (fra Edholmarna og østover) har bred nok renne. En grunne i det store flaket der leden svinger sørover er ofte merket med en kvist. Så må du passe deg for stenen sør for brua, jfr méd som Gunga Din oppgav; og så er det svingen der det står "Till havs" vestover på et skilt (eller det stod et slikt skilt der) og alternativet til å gå vestover mot Råssöhavna og Kosterfjorden der, er å gå rett fram øst for Råssö og sette seg fast i Älgöleran. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Greit, da forstår jeg. Nei, jeg har ikke skissene ombord men seiler på nytt bluechartog et 30 år gammelt båtsportkart. du kan ju 'printe' litt fra linken ovan....anners anbefaler jeg o kjöpe hele verket fra SXK.....vel värt pengerne om man gillar Bohuslän........då har du allt oppdatert....skisserne ovan er 30 år....så dom har sikkert funnit fler grund. du skall ikke stole på digitale kart inne i 'mörkblå' områden.....disse er ikke sjömålt med den nogrannheten, det kan finnes böer som savnes på kartet....eller bare en av to som er markert.....eftersom 'mörkblå' vann ikke primärt er farvann!! sen antikvariat o sök efter 'Tistlarna-Strömstad' av Kaj Hartelius o Yngve Rydholm.....en bibel Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg sto senest å bladde i den i båtbutikken i Strømstad i dag, men nå er Svensketuren over for denne gang. Så da får vi se til neste år. Sa og skrev akurat det samme i fjor. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Gunga Din Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 boken skall du lese på vintern med ditt 30 år gamle kart vid siden om....så du kan tegne o notere i kartet....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg har gått gjennom gangettergangettergang med 1,30 dypgående..... Det er godt at vi hjelper hverandre. Neste sommer kommer bilder også fra meg fra denne leden sørøst for Strömstad, Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Jeg sto senest å bladde i den i båtbutikken i Strømstad i dag, men nå er Svensketuren over for denne gang.Så da får vi se til neste år. Sa og skrev akurat det samme i fjor. Du kan ikke regne med at den boka er der neste år! Du må snu og kjøpe :smiley: Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ojda Svart 27.August.2008 Del på Facebook Svart 27.August.2008 Joda, det blir gjort. Ikke med SXK`s bok, men med diverse havnebøker. Har printet ut N.P.Hamn lotsen samt at jeg har kjøpt den nye Havneguiden som er skrevet av Hanne og Jørn Engevik. så når det gjelder havner er jeg ganske bra dekket. Men forholdene i trange leder kan nok trenge litt suplering. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Hei. Så var vi tilbake i Hunnebostrand, 4 uker etter at vi var her på nedtur. Og nå er sesongen definnitivt over her nede. Det skulle vel bildene som er tatt med 4 ukers tidsforskjell vise. Dog, på den ene bryggen ligger vi og en håndfull andre båter. Turen hit gikk i strålende sol, nesten ikke vind, 3 - 5m/s NW og nesten flatt vann. Men nå blir vi ikke liggende lenge på hvert sted, Trude skal på jobb neste fredag. Så imorgen går vi sansynligvis til Resö, så Strömstad eller Skærhalden og eventuelt Hankø før vi er hjemme. På en måte føles det nesten som vi er hjemme allerde. Her får vi inn de digitale TV-sendingene fra Norge helt perfekt! Hilsen oss på Trudelutt Trude, Lars og Skipshunden Japp vårt webkamera her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 29.August.2008 Del på Facebook Svart 29.August.2008 Velkommen til Skjærhallen; du treffer ikke oss, fordi vi er litt oppover ælvæ (i Solør). Ellers hadde du vært velkommen til en kaffe elns:smiley: Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 30.August.2008 Del på Facebook Svart 30.August.2008 Hei. Takk for det, vi dukker kanskje opp i Skjærhalden utpå mandagen. Nå ligger vi I Sannäs, og tenker å gå til Strömstad imorgen og ligge over der til mandag slik at vi får handlet "kvoten" på formiddagen før vi går over til Norge. Turen hit startet med sol og bra temperatur og lite vind og sjø over Humperna. Videre nordover innaskjærs til Gule humpen. Trodde det skulle være ganske rolig der, men nei, - grov, krapp sjø på 1,5m inn fra WSW! Men alt gikk fint, bortsett fra en ekstra stor bølge jeg overså. Dermed fløy alt løst veggimellom, en skuffe havnet på dørken sammen med alt innholdet fra kjøleskapet. Men ingen skader. Det var godt å svinge inn mot Havstensund etter dette. Hadde tenkt å gå til Resö, men med så mye helgebåter i området, kunne det være fullt der, så vi gikk inn til rolige og fredelige Sannäs. Her har fruen oppleve et brudefølge som ble hentet av charterbåten Donalda. Det er vann og strøm (16A uttak!) på bryggen og vi ligger her kailangs. Men nå har vi fått vårt første tekniske problem på turen, - varmtvannsberederen er kaputt! Det virker som om den har vært overopphetet med resultat av smeltet indre isolasjon som har rendt nedover. Og da jeg åpnet dekselet til varmeelementet, var det fult av saltlake og saltkrystaller. Dette er en Isoterm Magix bereder med et eget resovar med en spesiell saltblanding for at en skal ha varmtvann lenger. Denne beholderen må ha sprukket. Varmelementet er enten brent av, eller overtemperatursikringen har løst ut. Men det er ikke blitt hverken kortslutning eller jordfel, da vernet mitt ikke har løst ut. Så nå blir det å varme vann til oppvask og kropsvask i kjele resten av ferien. Og vel hjemme blir det å sjekke hvilken størrelse av de nye berederne til Isoterm som passer inn. Her ser en hvordan isolasjonen tyter ut. Dette er "salt" krystallene rundt el-tilkoblingen Lars H. webkamera fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.