Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Så var det tid for ny rapport fra oss ombord på Trudelutt.(med 3 uker igjen av ferien idag)

 

Nå ligger vi inneblåst (ikke første gang denne ferien) på trivelige Klädesholmen. Vi er ca. 10 båter, og har fått besøk av noen venner som vi ofte ligger sammen med hjemme når vi er på helgeturer til Kommersøya. Nå skinner solen, det er 18gr. i luften, og jeg måler rundt 10m/s vind (3m over havflaten). Men jeg var oppe en tur kl.0700, og da viste vindmåleren rundt 15m/s. Kl. 0800 meldte SMHI om 19m/s litt lenger syd på Vinga, med 27m/s i kastene. Men nå skal det løye så smått om sent frem til lørdag da det er den store seilasen Tjörn rundt, - typisk! Da forflytter vi oss sansynligvis syd for Marstrand til Björkö, Hypeln eller noe der omkring.

 

meteogram18082008.gif

 

Her noen bilder tatt rett utenfor havnen:

 

toa.jpg

 

badeplass.jpg

 

brott.jpg

 

Ellers er alt vel her, bortsett fra en båt som har veltet!

 

velt.jpg

 

Her litt fra GP:

 

- Det är ett litet ettrigt lågtryck som legat och väntat utanför Norge. Men det blir inte långvarigt.

Ute vid Måseskär blåste det storm i vindbyarna på morgonen och stundtals var sydvästen upp i 25 m/s. SMHI har utfärdat en vädervarning klass 1 för kuling till havs.

 

Hilsen fra oss ombord på Trudelutt

Trude, Lars og skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Vinden gir seg ikke!

 

vind18082008.gif

 

Her et bilde fra like utenfor innløpet til havnen. Innløpet rundt moloen og inn til høre.

innloppet.jpg

 

To korte videosnutter fra samme området her og her

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Minner om føreforholdene vi hadde i vår ferie fra St. hans og i 4 uker nedover der.

Vi hadde vel til sammen 6, 7 dager uten noe særlig med vind. eller s så blåste så det holdt.

Håper det snart løyer Lars.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å ligge på Lilla kornø?

Lå på Stora kornø nå i juli. Vi som fikk plass på innsiden av moloen (max 9 mtr) lå bra.

Men de som lå fortøyd på utsiden av moloen hadde ett H.... pga bølger fra båter som passerte i leia rett på utsiden.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

På Lilla Kornön ligger du trygt og godt med eket anker og baugen ot bryggen. (eller sidelangs mot fjellet på andre siden)

 

lkornon2.jpg

 

lkornon.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

lkornon2.jpg
Som vanlig flotte bilder fra Lars. Jeg prøver å orientere meg litt på dette bildet. Det ser ut som det er noen seilbåtmaster litt til høyre oppe i horisonten? Hvilken havn er i så fall det. Sitter og koser meg med svenskekartet, men får ikke himmelretningene til å passe noe særlig. Jeg ser om jeg finner et brukbart kartutsnitt - men dette gjør du sikkert atskillig bedre selv.
Link to post
Share on other sites

Tviler på at det er seilbåtmaster du ser i horisonten. Det er nok noe av installasjonene til tankanlegget inne i Brofjorden skulle jeg tro. Beklager forøvrig teknisk kvalitet på bildet. Det er tatt for maaange år siden og er et scannet (med dårlig scanner) papirbilde.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi ...... Klädesholmen. ... Men nå skal det løye så smått om sent frem til lørdag da det er den store seilasen Tjörn rundt, - typisk! Da forflytter vi oss sansynligvis syd for Marstrand til Björkö, Hypeln eller noe der omkring.
Jeg får ikke helt tak i ruta. Klädersholmen er vel litt SV på Tjörn. Skal du da først seile nordover og så vestover forbi Lyr? Eller hvordan har du planlagt den store seilasen Tjörn rundt? Min erfaring er at det roligste stedet i farvannet Björkö - Öckerö - Hönö utvilsomt er Björkö. Dersom du stikker innom butikken ved kaia i Björkö får du hilse den golfspåillende eierinnen fra meg. Jeg har besøkt henne i nær 10år. Det er en bra ICA forretning litt inn på øya.
Link to post
Share on other sites

JEG skal da ikke seile Tjörn rundt! Det overlater jeg til de 1000 galne seilerne som skal ha regattasegling!

Men her på knattene utenfor havnen er det et av de beste stedene å bivåne regattaen. Her et bilde jeg tok for 2 år siden.

 

seilas_kalender.jpg

 

Ellers drar vi nok rett ut herfra forbi Åstol og gjennom sundet ved Marstrand videre sydover dersom været

tillater det. Vi har 3 uker ferie igjen i dag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å så dum jeg var. :wflag:

He, he slik er vi mototbåtfolk! :crazy:

 

Bortsett fra det, fortsetter jeg å ta blder av været her. Bølger som bryter mot land fascinerer meg.

 

Men neste år skal jeg kjøpe meg videokamera. Men nok en liten videosnutt tatt med et IXUS stillkamera

kan imidlertid sees her

 

bolger.jpg

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et betrodd medlem her på Båtplassen har forledet meg til å kjøpe et fult HD videokamera med 1920x1080 pixler. 60 GB harddisk holder til 5 timer opptak. Utfordringen i sommer har vært å finne forretninger som selger -RW 8.5 disker for brenning av opptakene. Opptakene blir imildertid så bra at man bare sitter og blir forbauset. Barna i familien har nærmest vært helt stumme over bildekvaliteten - nesten som å være på opptaksstedet. Det er helt umulig å gjenskape inntrykkene på PC. Derfor har jeg ingen tanker om å vise våre seilingsopptak på nettet.

Link to post
Share on other sites

Vær i store posjoner er noe som også fasinerer meg. Har optil flere ganger tatt med kameraet ut, når det har blåst så det holder og brytningene står mange meter i været.

For en nedtur det somregel er å se bildene på skjermen etterpå. Store bølger og dertil gigantiske kaskader av vann som blir kastet opp og slår tungt over land blir somregel bare vannsprut såsnart bildene skal vises til andre. Tror det må være det desidert mest utakknemlige motivet jeg vet om.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Enzo, du har helt rett, råe seilaser med DIGRE bølger blir til ingenting når de tas bilde av. Vi er her på vei inn mot Skagen i opp til 22knop i surfen 30-40 knop vind, spinnaker, 1,5-2m sjø og hei hvor det går....

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_084.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_090.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18699/picture_091.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter noen dager på Klädesholmen i kulingen som ulte rundt ørene, er vi nå på Björkö etter en nydelig tur nord om Marstrand og Instön og rett syd til Björkö. Første biten ned til Åstol var det rundt 5m/s SW vind og drøyt 1,5m gammel sjø, men deretter nærmest flatt vann på innsiden mens vinden stilnet av helt.

 

Vi ligger nå på innsiden av flytebryggen i bås. Da vi kom var det kun 3 båter, men nå fylles det opp etter hvert.

 

flytebrygge.jpg

 

Og ikke bare polyeste båter heller.

 

trebaat.jpg

 

Her noen bilder tatt fra båten:

 

diesel.jpg

 

liner.jpg

 

fiskebaater.jpg

 

Det har hele dagen vært en strøm av seilere nordover. Det virker som om alle med seilbåt skal delta på Tjörn rundt regattaen. Noen venner av oss som vi lå sammen med på Klädesholmen møtte tilsvarende åskårsrei på vei sydover da de dro nord til Stora Kornön.

 

 

seilere.jpg

 

Men det er noen merkelige trær de har her på stedet!

 

ballongtre.jpg

 

Hilsen fra oss på Trudelutt

Lars, Trude og skipshunden Japp

(webcam fra båten her)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ballongtre.jpg

Men det er noen merkelige trær de har her på stedet![

Håper at du skjønner at jeg liker meg godt på Björkö. Mange av beboerne jobber på Volvo. Grunnet dollarkurs mister mange jobben, og dette har sørgelige konsekvenser for øyas innbyggere. Er navnet til butikkinnehaveren som selger diesel Maria? Du får sikkert kjøpt avgiftsfri diesel hos henne om du spør. Dette er mitt faste påfyllingssted i Sverige. Alltid god kvalitet. Bildet du viser har jeg sett flere ganger. Jeg kjenner ikke bakgrunnen for denne utsmykkingen.

Jeg kommer alltid i prat med befolkingen på øya. De er rolige og haster ikke avgårde. Om du kommer i kontakt med dem vil du oppleve noe av gårsdagens rolighet.

 

bjrkbynight.jpg

 

Dette var mitt nattminne fra Björkö.

Link to post
Share on other sites

img_2298.jpg

Lå der selv i sommer og kan bekrefte det som roaldbj sier. Dette er en veldig stille og rolig plass å komme til.

Prøv en spasertur opp på fjellet. Fantastisk flott utsikt utover skjærgården i flere retninger.

 

Og så MÅ dere innom fiskebutikken. En morsom plass. Men er det kunder der inne så beregn god tid, meget god tid.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...