Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

"ser oxo att Japp har fått tilbake navnet!!" Idag har han faktisk mistet navneskiltet og ID-merket har har hatt i halsbåndet.

Lars H. :cheers:

 

fra ett tidl inlegg du skrev

 

Hei.

 

................................

Hilsen

Trude, Lars og skipshunden Lars.

 

det var därför jeg skrev att det måste vare praktiskt för Trude när hun kaller på er..... :lol::wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

det var därför jeg skrev att det måste vare praktiskt för Trude när hun kaller på er.....
Skipshunden Lars,- uarrrgg! Men vel, vel Japp kan jo være svært så menneskelig og jeg litt "dyrisk"?

 

img-69-japp_mann.jpglars_hund.jpg

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes da mange heftige og nydelige biler også? Denne sto parkert i Hunnebostrand.

 

sl500.jpg

 

Lars H. :cheers:

 

Mulig den samme trenden som i Norge? Eiendommene langs sjøen inntas av Mercedeseierene . På gjerdene står det privat parkering. Prisene stiger på alt som er tilsalgs. Stakk innom for å kjøpe en kilo reker... sek kr 230,- Alt er ikke som det var i Sverige heller..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har det endelig stilnet av her, så i løpet av en times tid bærer det litt sydover via Hjärterösund og Jungfruhålet til Klädesholmen.

 

Lars H.

(live webkamera fra båten når vi sarter her)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulig den samme trenden som i Norge?

 

Ikke noen trend akkurat der. Har vært sånn lenge.

Jeg har bodd i Hunnebostrand. I 10 måneder i året skulle man tro byen hadde vært råka av pest eller kolera. Du kan gå rundt i timesvis uten å se ett menneske. Bella Gästis er åpen to timer midt på dagen for lunch. Samme med kolonialen. Alt annet er stengt.

Alle som bodde i byen har solgt til folk fra Gbg, Uddevalla og Norge, og har flyttet i boligfelt på oppsiden av veien til Kungshamn.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter noen dager i blide Skärhamn

 

kirke2.jpg

(bildet er ikke maipulert)

 

ble det en kort tur på 3,3Nm, bl.a. gjennom Hjärterösund og Jungfruhålet til Klädesholmen.

 

Her noen bilder fra turen. Passeringen av selve Jungfruhålet fikk jeg ikke bilde av da vi ble tatt igjen av to båter i en vannvittig fart og hadde mer enn nok med å holde oss fast og styre rett.

 

hjerte1.jpg

 

hjerte2.jpg

 

hjerte3.jpg

 

hjerte4.jpg

 

Ligger vi nå på Klädesholmen sammen med kun 9 andre båter! Det er omtrent vindstille, men har regnet hele ettermiddagen. Nå er det litt opplett, så etter kaffen blir det tur med skipshunden. Med meldt økende vind, blir vi vel liggende noen dager, men til fredag skal det bli roligere så da drar vi nedover mot Källö Knippla, Hypeln, Björkö og steder deromkring. Til helgen er det forresten Tjörn rundt seilasen, såda blir det som vanlig garantert lite vind!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kansje på tide at jeg også gir litt lyd fra meg.

Kom inn til Strømstad den 4/8, og der var det smekk fullt.

Kretset rundt i bassenget et kvarters tid, men da det ikke ble noen

åpning ga jeg "f" og dro ut av gjestehavna.

Det var jo meldt N-stiv kuling så jeg tuslet nedover.

Rett syd for Strømstad ligger Karholmen, og den gir godt

le for nordavind, så jeg gjemte meg bak den og la ut

to dregger etter Suzukimetoden med to godt sprikende fester i land.

Det skulle vise seg og holde glimrende.

karholmen.jpg

Koser meg mer her en inne i Strømstad.

Ble liggende her i to dager, da jeg slett ikke har det travelt.

Så en retur til Strømstad for bunkring før videre sørover indre leden.

 

 

Jeg har en yndlingsplass på Amundholmen som jeg hadde tenkt og legge til

ved, men det blåste såpas at jeg ikke fant det forsvarlig å legge til longside.

Båten driver såpass mye pga vindfang, og jeg er alene så jeg gikk heller inn

til Brokilen mellom Kalvøn og Trossø og la meg på svai her. Dette er en STOOR lagune så det er helt beskyttet for bølger, men vinden tar jo godt.

brokilen_paa_kalvoen_s_av_resoe.jpg

 

 

en_sten_til_overs.jpg

 

Når vårherre designet Vestkysten er jeg sikker på at han hadde igen en stein han ikke visste hva han skulle gjøre med. Den havnet her.

 

Så var jeg nyskjerrig på Musøsaltan så det ble neste stopp den 7/8. Et digert grunt område, mest egnet for svailigge.

Men jeg fant et sted som var godt egnet med god beskyttelse fra sør.

Yterst til høyre på det midterste bildet

 

bakholdsangrep.jpg

Skal man være litt engstelig når man kjører inn her?

Føler meg hensatt til riddertiden.

 

musoe.jpg

 

musoe_2.jpg

 

selskap.jpg

Aldrig helt alene på Vestkysten, denne karen var trofast selskap i fire dager,

han maste aldrig og ble belønnet med en skive brød til frokost og en til middag.

 

 

12/8 ble det en tur innom Grebbestad for og fylle opp med mat, vann og ...............

 

grebbestad.jpg

 

grebbestad_1.jpg

 

Her var det ikke vanskelig å finne plass.

 

hoey_paa_paera.jpg

Traff denne med en ikke orginal, og ikke direkte lekker kalesje.

Mener å huske en tråd om strømlinjeformed båter, passer denne inn?

 

fjellbacka.jpg

Reiste forbi Fjellbacka, der skal jeg innom neste gang jeg er på disse kanter,

eller kansje jeg tar det på returen hvis jeg får tid.

 

padlere.jpg

På tur derfra traff jeg disse, om bare alle padlere hadde hatt like god sans for farger.

 

hamburgsund.jpg

Så var det tid for Hamburgsund, en strekning jeg har gledet meg til å se.

Det er noe spesiellt med sånne lange sund med bebyggelse tett i tett på begge sider.

 

parkert.jpg

I dag har jeg funnet en fin "parkeringsplass" på Yttre Huø.

Men så synker iallefall ikke båten iløpet av natten. :lol:

 

yttre_huoe.jpg

 

Det var foreløbig alt, men det er jo to uker ferie igen.

Har lovet kjerringa å være hjemme i September. :wflag:

Og det setter vel også jobben pris på. 1. September er det slutt. :cryin:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Fin bildeserie Ojda. Jeg ser du har tatt bilde av Björnåsen. Var du også helt inne i viken til Musösältan - der hvor SXK bøyene ligger?

 

mussltanaug2008.jpg

 

Musösältan er en av favoritthavnene våre. Det er nærmest alltid mindre trafikk her enn på Gluppö.

I tillegg er det spennende å vandre omkring på Björnåsen med alle skulpturene. De endrer stadig fasong.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg var ikke oppe på Bjørnåsen.

Jeg fortøyde innerst i Musøsaltan, markert med røtt kryss nederst på ditt kart.

 

mussltanaug2.jpg

 

Nå var det jo ikke det helt store været mens jeg lå der,

men iløpet av de fire dagene jeg lå der var det kun en

seilbåt som ankret opp for en natt.

"Skulle jeg ha tatt med kjerringa alikevel" :flag:

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

Jeg har ligget for svai mange ganger i Musösältan. Jeg synes dette er et spektakulært sted i det vi har Björnåsen rett nord. Barna har kost seg mye blant skulpturene. Jeg blir aldri lei av å bevege meg på Björnåsen. Dersom været er godt er det kort seilas til Väderöarna. Dersom det blir komplisert vær er seilsaen til Grebbestad, Fjellbäcka eller Tanumstarnd svært kort. I dette området er det også utolig mange naturhavner som ikke er avbildet av SXK.

Link to post
Share on other sites

O.K. dette er noe jeg må titte litt nærmere på, men per d.d. har jeg en bærbar i båten som ikke duger mens sola er våken.

Idag bruker jeg Bluechart G2 vision, også flott når man "parkerer båten" Se nestsiste bilde i innlegg 1237.

Har tildels store avvik (50-80 meter) på enkelte steder på svenskekysten.

Oppdaget det i fjord da jeg seilte indre leden fra Strømstad. Kutta mange odder da gitt!

Rart, for nordover synes det og være ok. Menmen man lærer seg å legge inn god margin, og ikke å seile på båtikonet alene.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Fin bildeserie Ojda. Jeg ser du har tatt bilde av Björnåsen. Var du også helt inne i viken til Musösältan - der hvor SXK bøyene ligger?

 

Musösältan er en av favoritthavnene våre. Det er nærmest alltid mindre trafikk her enn på Gluppö.

I tillegg er det spennende å vandre omkring på Björnåsen med alle skulpturene. De endrer stadig fasong.

 

Vi har også opp gjennom årene ligget mye på svaj på Musösältan, og vi er medlemmer i SXK og benytter ofte bøyene. SXK-bøyene på Musösältan var imidlertid fjernet i år, uvisst av hvilken grunn.....

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Link to post
Share on other sites

Da forstår jeg bedre, synes det var merkelig at jeg ikke hadde lagt merke til en bøye et par hundre meter unna der jeg lå i fire dager. De eneste bøyene jeg så var de orange som lå ved strandhuset ved siden av bukta.

Da tillater jeg meg å klikke inn mitt inlegg nr 200.

Ikke galt på 5 år :flag:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...