Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Sikkert, men det kryr jo av fine uthavner med vel så mye le som enkelte  overfylte gjestehavner. 

Men var en tur inne i Grebbestad med skuteren nå og det var overraskende lite båt der også


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Fru Jacobsen said:

Sikkert, men det kryr jo av fine uthavner med vel så mye le som enkelte  overfylte gjestehavner. 

Men var en tur inne i Grebbestad med skuteren nå og det var overraskende lite båt der også

 

At man ikke ligger i Gräbbestad forstår jeg veldig godt... ?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ja, vær sikker du, Grebbestad er ikke noe for oss i fellesferienkaoset!

PS. Takk for minnepinne som jeg fant da jeg hentet posten etter 2 måneders oppbevaring!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi dro inn til Tanumstrand i dag tidlig pga torden- og regnværet som var meldt. Jentene(ungene) ville benytte gråværet til å shoppe litt i Grebbestad. Bryggene så ut som en slagmark med ølbokser, proseccoflasker og pizzakartonger her og der. At havnevertene godtar det skjønner jeg ikke. På den innerste brygga ligger det noen båter longside, og de har ikke gjort antydning til å bytte til inn/ut-fortøyning selv om det har vært mange båter inne og sett etter plass. Naturligvis har de ingen fendere ute heller. Forstod ikke at ikke havnevertene ba de legge seg inn/ut, men da jeg passerte havnekontoret var det to ungdommer der som satt med hver sin mobiltelefon, så da var jo den grei. Hele konseptet til Tanumstrand er relativt gjennomsyret av at det skal selges alkohol med dette After Beach-arrangementet hver kveld. ? Skal bli greit å komme seg ut i morgen tidlig igjen. Og så gjelder det bare å huske dette til neste år igjen.... ? Syd for Smögen pleier å hjelpe, - er færre nordmenn der. 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Lars H. said:

PS. Takk for minnepinne som jeg fant da jeg hentet posten etter 2 måneders oppbevaring!

 

Bare hyggelig. Hvis du booter fra den får du alternativene installer eller reparer, og da velger du reparer hvis det er det du skal gjøre. Er det en installasjon får du spørsmål om hvilken Windows-versjon du skal installere. Jeg mener minnepinnen inneholder Pro og Enterprise, muligens også Education. Men du trenger uansett et serienummer som matcher versjon.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet er vel litt på siden av tråden, men jeg prøver meg. Jeg tenkte å krysse over fra Larvik til Strømstad området i morgen. Ser det er meldt en del vind i natt ,men utover dagen i morgen skal det roe seg.  Ifølge Yr og Windyty skal bølgehøyden være marginal litt utpå dagen. Det er vind fra nord nord-øst så det bygger seg vel ikke så veldig opp? Første gang jeg krysser på denne strekningen så jeg er litt spent, Båten er forøvrig en Master 820. Utover det vil jeg si tusen takk for oppdateringer , det hjelper mye for en som er ukjent i det farvannet :)

Link to post
Share on other sites

diaX skrev for 2 timer siden:

På den innerste brygga ligger det noen båter longside, og de har ikke gjort antydning til å bytte til inn/ut-fortøyning selv om det har vært mange båter inne og sett etter plass. . . . . . . . . . . . . Forstod ikke at ikke havnevertene ba de legge seg inn/ut,

 

Men det forstår jeg. Vi var der for en drøy uke siden (da var det nesten ikke båter i havnen) og la oss longside på den nest innerste bryggen. Da kom en grinete havnekaptein og i en brysk tone forlangte at vi skulle legge oss inn/ut på linene som ligger der. Alternativt kunne vi legge oss longside på den aller innerste bryggen. Der er det ikke liner, og ankring er ikke tillatt. Så der har du forklaringen på at båtene ikke lå inn/ut der.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Førstereis nedover svenskekysten i år. Lå i Grebbestad natt 2. Flere ledige plasser. Mye bedre en fryktet? Natt 3 på Gluppø med tordenvær og regnvær. Bare kos ? Ligget på skjæra i hele dagen. Gled lett inn på ledig plass i Bovallstrand sånn i sekstiden i kveld. Status så langt, mye bedre enn fryktet. Hatt en bedre fiskemiddag på brygga her. Kveldstur opp på fjellet før det blir natta. Livet i båt er herlig i år! 21 fots daycruiser, blir som telttur på sjøen ?

Link to post
Share on other sites

Investerte i havneguiden før vi dro nedover, den var gull verdt. Leste der at det har vært telt over 250 båter på en gang i Gluppø! Tipper det var rundt 25-30 når vi lå der på Mandag. Er det blitt mindre folk på båttur nedover kysten her, eller er vi tidlig ute?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 9.7.2018 at 20.58:

 

Men det forstår jeg. Vi var der for en drøy uke siden (da var det nesten ikke båter i havnen) og la oss longside på den nest innerste bryggen. Da kom en grinete havnekaptein og i en brysk tone forlangte at vi skulle legge oss inn/ut på linene som ligger der. Alternativt kunne vi legge oss longside på den aller innerste bryggen. Der er det ikke liner, og ankring er ikke tillatt. Så der har du forklaringen på at båtene ikke lå inn/ut der.

 

Det er liner på den innerste. Båter lå inn/ut på de i fjor. Jeg så selv linene nå for to dager siden. Jeg dro til og med en en av de. Absolutt behov for å ligge inn/ut på alle brygger nå da mange måtte gjøre vendereis.

Link to post
Share on other sites

Jeg så ingen liner på utsiden der inne der vi lå, og havnekapteinen fortalte i hvert fall at de hadde sluttet med liner der. Kanskje syn og hørsel begynner å svikte for en gammel gubbe som meg? Uansett, det gjelder å utnytte kaiplassen best mulig uansett opplegg. Hvordan de var forrige sesong, vet jeg ikke.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Raymond_J skrev for 12 timer siden:

Førstereis nedover svenskekysten i år. Lå i Grebbestad natt 2. Flere ledige plasser. Mye bedre en fryktet? Natt 3 på Gluppø med tordenvær og regnvær. Bare kos ? Ligget på skjæra i hele dagen. Gled lett inn på ledig plass i Bovallstrand sånn i sekstiden i kveld. Status så langt, mye bedre enn fryktet. Hatt en bedre fiskemiddag på brygga her. Kveldstur opp på fjellet før det blir natta. Livet i båt er herlig i år! 21 fots daycruiser, blir som telttur på sjøen ?

Gjennom flere år på Svenskekysten, så er greia: Fint vær og "alle" er på skjæra/uthavn. Dårlig vær er smekk fulle havner ;-).

Link to post
Share on other sites

En lite innskutt spørsmål fra sidelinjen: Jeg vurderer sterkt å dra over fra Koster og til Stavern med snekka mi. Det vil ta drøye seks timer og er selvsagt væravhengig. Lurer på å gjøre det istedenfor å dra tilbake til Larkollen og krysse over til Bolærne derfra.

 

Jeg begynner sørlandsferien 8. august, men siden jeg måtte på fjellet den uka jeg vurderte båttur til Sverige, så vurderer jeg å ta en liten omvei på begynnelsen for å kvitte meg med med svenskepanten i Strömstad, hamstre billig Pepsi-Max og ta en lunsj på Koster før jeg tøffer inn i gjestehavna i Stavern på kvelden...

 

Noe spesielt jeg bør tenke på (bortsett fra været) på en slik overfart med ei snekke som rusler fram i fem knop?

 

 

Link to post
Share on other sites

Pleier å stikke over fra Tresten. Styrer du 300 grader så treffer du Leisteinsløpet. Er det litt sjø så kan det bli noe heiskjøring der dybden kommer opp fra 400 til 40 meter ved Fjellknausane. Det vrimler av ferger til tider, men det er ikke noe å bry seg om. Du kommer ikke i nærheten av dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...