Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Du finner det her: http://www.siitech.net/VTSLite/AView.aspx Dessverre er det ikke lenger data fra norskekyste.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo da, men nå skulle han vel befinne seg midt mellom Danmark og Sverige et sted, og da er det vel mulig at bakkestasjonene ikke klarer å plukke opp signalene hans. Og i det området er det dårlig dekning for ICE også, så vi hører nok ikke så mye fra ham her på nettet heller for tiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Anholt er det omlag 15 båter som har AIS sender ombord. Jeg har skrevet i annet innlegg at ICE ikke har dekning på Anholt - den forsvant omlag 13 nm fra øya. Anholt er jo ei spesiell øy som er dansk takket være et dramglass sies det. Kommer tilbake med mer info om Anholt i dansketråden. Her er det ganske mange båter. Jeg ligger utenpå to og seilbåtene har begynt å fortøye i rekker etterhverandre (ikke sidelengs). Nesten bare seilbåter. 2 store skuter. Været er fullkomment. I morgen blir det joggetur langs stranda til fyrtåret - tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Ser du heller ikke ferja Anholt som nå ligger ved kai i Anholt?

 

Nei. Det er ingen båter som registreres på Anholt.

Rundt Læsø teller jeg ti båter og det er 4-5 i området rundt Anholt,

men altså ingen båter som kan tilknyttes havnen.

 

Her er et utsnitt som viser trafikken rundt Læsø,

men altså ingen båter rundt Anholt (kl 19.39 - 02.07.2008)

 

aisanholt1.jpg

 

Håper ellers du har flott vær og at øya viser seg fra sin beste side.

Anholt er en nydelig øy og er blant mine favorittmål.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det en interessant observasjon at ingen båter på Anholt er registrert på http://www.siitech.net/ .

Så vidt jeg vet skal det være en landbasert basestasjon for AIS på Anholt, eller tar jeg feil?

Som du viser på kartbildet lenger nede i tråden er det en landstasjon på Anholt, men den er vel da ikke koblet opp mot seetech sit nett.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig Lars.

Det er imidlertid underlig at ikke Anholt registreres når trafikken rundt Læsø blir registrert.

Disse farvannene er rene autostradaene i Kattegat og nyttetrafikken går nærmest i kø forbi disse to

øyene i trafikkseparasjonssonene.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig moro å følge med på denne tråden, utrolig bra bilder (og beskrivelser) roaldbj, fortsett å poste :flag:

 

Roaldbj har nå seilt over i dansk farvann og har varslet at han fortsetter i denne tråden:

 

"Status på Danskekysten og sørover" , se link i innlegg 615 fra Roaldbj over.

 

Ellers er jeg helt enig... fortsett.. fortsett.. Roaldbj!

Prøvde selv å gå over til Læsø (for deretter Anholt) 21. juni og noen dager utover for halvannen uke siden,

men kuling og vind opp til styrke 18-20 på vestkysten av Sverige stoppet oss.

Vi ble liggende værfast på svensk side fram til torsdag 26. juni.

Derfra returnerte vi.

Ny ferie begynner om halvannen uke! :wink:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom i går til Malmøen. blir til fredag. Her er det skikkelig fint. Så stikker vi sørover. Alltid plass når skuta ikke er for stor. Ellers så vi på millimeter parkering av en V53 på

Tanumstrand i 10/12 ms. Hekk/baug-.thrustler i sjønn forening. Artid å se på. lå limt på plass.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Med all denne kompetanse på Sveriges nordvestlige kyst, må det vel være noen som kan fortelle om det finnes steder der man kan kjøpe anstendig brød. Kleimete, søte, plastpakkede leiver er ikke det jeg ettersøker. Men hvis noen har tips om butikker med saftige grove brød eller sprø loff, tas det imot med takk.

Link to post
Share on other sites

Bakeren på Malmöen hadde da gode ferske brød i fjor sommer i allefall til og med noen som var grove (er vel en "pizza restaurant" som selger ferske bakervarer på morgenen)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bakeren på Malmöen hadde da gode ferske brød i fjor sommer i allefall til og med noen som var grove (er vel en "pizza restaurant" som selger ferske bakervarer på morgenen)

 

Brukes hver dag. Kjøper grove rundstykker til den eldre garde og fine til den yngre.

 

Ellers flott her på Malmøen. Blir Gullholmen/Kjærringøen i morgen. Fortsatt god plass i havnen men longside-plassene er opptatt.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tilbake etter 4-5 dager på Nord-Koster, Vãttnet, helt fantastisk med ferske rundstykker og kanelboller kl. 0930 hver morgen. Manglet nett-tilgang, men det tror jeg var bare var helsebringende. Denne havna er absolutt å anbefale, som å ligge i idyllisk uthavn, men med strøm og tilgang til do og dusj, som er greit når man må spare på vann og septiktank - mange ligger her hele sesongen og bruker Kosterferja til Strømstad for jobb/bunkring. Traff også et BP-medlem som jeg hadde en veldig hyggelig prat med (fra hjemmehavna til Astor, med en flott Nord West), han var overbevist om jeg hadde vært på treffet i Horten, noe jeg ikke var - kanskje var det Phoebe? Ligger nå på ved spahotellet i Holmsbu hvor vi tar en natt før vi drar hjem for klesvask og service på motor og gir før vi drar mot Arendal en gang i neste uke - noe væravhengig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...