Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Jeg har en liten bunke med kart skisser over området i Langesundsfjorden i 1:5000 eller finere tror jeg (7-8 A4 ark)... Det virker å være delvis håndtegnet og ikke.. Veldig detaljerte.... opphavet kjenner jeg ikke til, men jeg fikk dette av en båtkollega for 10 år siden.

 

Har også en bunke med tilsvarende kart over Rakke, Bramskjær og Svenner, samt hele Kragerøskjærgården fra Åbyfjorden og til Portør.... med kommentarer på kartene om grunner osv. Målestokken her variert, men generelt fin og god lesbarhet... Dette er 60 A4 sider. Det er kun vanskelig innseilinger som er beskrevet og noe lokalkjennskap til navn er nok greit å ha, det er et oversiktskart som gjør dette mere gjennkjennelig

 

Som bonus følger det med to sider med gode fiskeplasser basert på fysiske overrettere i naturen... Riktignok er den ene kirken brent ned da... sam skisse av noe fiskeredskap...

 

Totalt vel 70 A4 sider... Skal sende dette gjennom scanneren i dag slik at det blir en PDF fil av dette... når dette er klart blir det normal distribusjon via mail...til de som måtte ønske det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Foreslår at videre diskusjon om temaet Halfdan Hansen og annen gammel maritim litteratur taes i denne tråden:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28865&

 

Så slipper vi å ødelegge for de flotte reisebrevene til Lars H.

Redigert av Andreas
Den av bliss x omtalte diskusjon ble flyttet til den oppgitte tråden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Reisebrev og reisebrev, - jeg følger bare opp litt av stemningen her nede som andre har gjort tidligere i sommer.

 

Nå har vi ligget to dager her på utrolig fine Käringön, og imorgen er planen å dra videre. Idag har det blåst hatter og høy

her i havnen, 10-12 m/s fra NNØ rett inn på flytebryggen slik at spruten sto høyt. Det var problemer med å komme seg

tørr innover bryggen mot land. Men i kveld stilnet det nesten helt rundt solnedgang, for å øke litt på nå sent kveld. Men

det er varmt! Da jeg sjekket for 5 min siden, viste termometeret 20,2gr.

 

Det er fremdeles nesten ikke båter her. Noen få seilbåter med gamle mannfolk på guttetur er det vi har sett mest av.

Og så har vi de faste båtene som Sjøreddningen, og båten med krimskrams som alltid ligger innerst i indre havn!

 

reddning.jpg

 

krimskrams.jpg

 

 

 

I Skärhamn på sydgående fant jeg forresten denne fine smijernsporten hos noen som likte skilt

 

hunden_biter.jpg

 

hunden_anfaller.jpggolfballer.jpg

 

 

Sommerhilsen fra oss på Trudelutt

(pt. Käringön)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå har vi forflyttet oss litt lenger nordover. Tenkte å gå til Bohus Malmön, men der sto vinden rett inn så vi gikk til Hunnebostrand der vi nå ligger. Turen fra Käringön inn mot sundet opp til Gullholmen gikk helt fint med 10m/s vind fra NØ. Og oppover forbi Islandsberg mot Lysekil gikk vi i le for vind og sjø. Men på den siste biten over mot Lysekil, hadde bølgene vokst betraktelig, 1 - 1,5m ut fjorden og vinden lå på 12m/s, så der ble det en del sprut og bevegelse i båten. Videre opp forbi Bohus Malmön og Smögen var det svært rolig. I Sotenkanalen møtte vi kun 3 båter.

 

Nå ligger vi kailangs her med 24gr. (får snart ta en dukkert, 19gr. i vannet) og vind rundt 5m/s som røsker til opp i 8m/s en gang i blant. Men det er jo inn fra land, så det er ikke noe problem. Se bildet fra webkameraet under. For å følge med om vi forfytter oss eller det blir flere båter her, er linken til webkameraet her.

 

hunnebostrand.jpg

 

Hvor lenge vi blir liggende, vet vi ikke ennå. Men vi ligger i hvert fall over en dag og drar tidligst

på fredag. Får se værmeldingen an og hvordan den endrer seg. Vill helst ikke ha kuling inn fra

vest over "Humperna".

 

vaer_hunnebo.gif

 

Sommerhilsen Lars H.

(pt. Hunnebostrand)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett flere båter i Hunnbostrand enn det som ligger der nå... tror det er en stor fordel med ferie i august ja...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant? Men ikke kom ALLE da i august!

 

Natti, natta - med en liten kveldstemning fra en absolutt tysst havn!

 

god_natt.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vi kom hjem i dag etter en veldig vellykket 14-dagers båtferie. Deler av den gikk langs svenskekysten.

Med havn i Kristiansand var vi spente på hvordan dette ville bli mht kjøretid, vær, eventuelle problemer underveis osv. Men vi er veldig godt fornøyd med turen. Vi har hatt lite regn, men noe vind til tider, som også Lars.H beskriver. Båten har vært problemfri.

 

Svenskekysten, så langt vi så den, var flott. Kartene var gode og merkingen god. Men vi "safet" nok en del med å holde oss til merkede leder og anbefalte leder. Fint med reisebeskrivelser som Lars.H og andre legger ut. Kommer nok til å studere dem nøye før neste tur. Ja, det blir definitivt en neste tur, minst!

Vi hadde også ett par netter på Jomfuland på vei hjem, fantastisk perle!

 

Ja, ja. Det ble jo ikke veldig detaljert dette. Skal se om det kan bli mer detaljert når "loggen" er renskrevet :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har vi forflyttes oss ytterlige nordover. Etter en lang tur på 2,8Nm (30min)! ligger vi nå i Bovallstrand. Og som i alle havner på denne tiden, er det nesten ikke en båt. Nå venter vi på kulingen som skal komme i helgen før vi forflytter oss ennå lengre nordover. Her ligger vi godt med baugen rettet SW mot brygge og akterfortøyning i bøye. Det er 10 bøyer her, pluss longsidemuligheter på yttersiden av en flytebrygge og delvis på innsiden av den. I tillegg finnes også "dampskipsbryggen" for gjestebåter. Dette er vel ikke av de mest kjente stedene, men absolutt å anbefale.

 

Igår da vi lå i Hunnebostrand kom Pascal innom med sin nye Nordhavn 46, og vi var en tur ombord til kaffe og omvisning. Litt av en skute det der!

 

bovallstrand_1.jpg

 

Sommerhilsen Lars H

(pt. Bovallstrand Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke si at det er umulig, men kan noen si hvor på svenskekysten dette er. Det skulle være mulig ut fra topografi i forbrunnen og i bakgrunnen, samt lyset i sentrum av bildet, å ha en ide om hvor dette er, særlig dersom man har seilt der om kvelden. Det er på vestkysten, og ganske langt nord.

 

sommerbilde2007a.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Den var ikke lett, ville trodd at det var fra Hvaler, Tordenskioldsbukten eller noe slikt hadde du ikke sagt at det var fra Sverige.

Så jeg har ikke noe svar.

 

Forøvrig ligger vi fremdeles i Bovallstrand med vinden ulende rundt båten. Og med 11 - 15m/s fra vest meldt i flere dager, er

det ikke annet enn å bli liggende. Vi går ikke ut over Humperna og Gule Humpen i slikt vær. Nå har vi slappet av med å se

showet fra Momarken på TV (på NRK). Men måtte ut og ta et bilde da en båt vi har sett mange ganger før, og hørt melde ankomst

til trange farvann på VHF også mange ganger, kom inn på havnen. Synes bildet ga et riktig bilde av kveldstemningen her, så jeg

legger det ut.

 

Men dere kan jo gjette på navnet på båten?

 

hvilken_baat.jpg

 

Lars H.

(inneblåst i Bovallstrand Sverige)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jeg skal ikke si at det er umulig, men kan noen si hvor på svenskekysten dette er. Det skulle være mulig ut fra topografi i forbrunnen og i bakgrunnen, samt lyset i sentrum av bildet, å ha en ide om hvor dette er, særlig dersom man har seilt der om kvelden. Det er på vestkysten, og ganske langt nord.

sommerbilde2007a.jpg


Daftø-Valø, med Strømstad i bakgrunnen tenker jeg.
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei.
Men dere kan jo gjette på navnet på båten?

hvilken_baat.jpg

Lars H.
(inneblåst i Bovallstrand Sverige)


förr i tida......innen denne båten var förlengd så kallade vi henne för 'By-fånen' ser ut som det hun som ligger til kaj.......
( förr i tda så rev hun opp enn forskrekkligg hekksjö.......nu er det betydligt bedre :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Daftø-Valø, med Strømstad i bakgrunnen tenker jeg.

Utrolig. Helt korrekt. Til og med bedre enn hva jeg selv kunne ha forklart. Hvor har du denne kunnskapen fra? Har du hytte i området, eller "bor" du på Draftø campingplass. Jeg vil ikke glemme at du klarte denne nøtta. Dersom jeg hadde hatt tilgang på premier ville jeg ha overført en premie til deg umiddelbart. Hvordan klarte du å løse "nøtta"? Ja dette er helt utolig med den dårlige bildekvaliteten vi har med 50 k.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror ikke det har vært mer enn 3 av disse tegningene og flyfotoene. Det har vel alltid manglet en bit nordover etter tegningen fra Råssö. Her er de 3 jeg har:

 

rassohamn.gif

 

dafto_valo.gif

 

vraangsund.gif

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utrolig. Helt korrekt. Til og med bedre enn hva jeg selv kunne ha forklart. Hvor har du denne kunnskapen fra? Har du hytte i området, eller "bor" du på Draftø campingplass. Jeg vil ikke glemme at du klarte denne nøtta. Dersom jeg hadde hatt tilgang på premier ville jeg ha overført en premie til deg umiddelbart. Hvordan klarte du å løse "nøtta"? Ja dette er helt utolig med den dårlige bildekvaliteten vi har med 50 k.

 

Å pytt, pytt, så enkelt så! Spøk til alvor, bare flaks. Har ikke vært der på mange år, men jeg må antagelig ha lagret et bilde i skallebarken en gang, og nå datt altså krona ned.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

De tre skissene finnes i bedre oppløsning og jpg-format her og her og her. Flyfotoene dine Roald har jeg selv, men sjekk internmelding fra meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er jeg vel snart den eneste baatplassen.no båten her på svenskekysten. Men jeg får komme med en rapport. Etter å ha ligget værfast fra fredag til idag i Bovallstrand med kuling på 15m/s utenfor, tok vi oss litt nordover hit til Grebbestad i formiddag. Vinden hadde dreid til NW og løyet til 8 - 10m/s, men det var svært urolig og skarp sjø ofer Humperna så vi fikk kjørt oss litt der. Men de var ikke over 1,5m, så det gikk greit. Her i Grebbestad ligger vi longside på innsiden av moloen sammen med 3 andre båter. Det er vindstille, men kalt, 9,8gr! Så vifteovnen er grei å ha når en har landstrøm. Og det ser ikke ut til at noen har tenkt å ta havneavgift heller. Imorgen tror jeg vi tusler oss videre nordover. Greit å komme seg over Gule Humpen før det blåser opp igjen. Så det blir vel en stopp i Strömstad.

 

grebbestad_night.jpg

 

Kald sommerhilsen fra Lars H.

(pt. Grebbestad)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei! føler du deg ensom hos svenskene Lars?

Hold ut, jeg ligger på andre siden av humparna så da er vi iallefall to her.

Var en tur innom Strømstad idag og fylte opp med spise og drikke samt en pizza fra Strømstad pizza før jeg satte nesen i sydlig retning igen. Bare noen nm, er egentlig på vei hjemover men jeg liker bedre å ligge utenfor organiserte havner så nå ligger jeg i svingen ved Rossøhavn. Hadde egentlig lagt meg på Lyngholmen ved 22,00 tiden, men Vestavinden dytta så hart i siden på Tristanen at Engboen sviktet, måtte bare bryte opp Har surret rundt nordafor Grebbestad Koster og Hvaler hele ferien, så jeg får nok utforske videre sørover til neste år. NesteMandag er det jobb igen, så da er det jo ikke så mye vits i å reise forbi Grebbestad og nedover nå.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hold ut, jeg ligger på andre siden av humparna så da er vi iallefall to her.

Tror Lars tenkte på "Humparna" Nordvest om Bovalstrand. Et beryktet område hvor vestavinden kan være skikkelig lei. Du tenker antagelig på Gule humpen mellom Grebbestad og Havstensund, også det et lite strekk hvor vestavinden tidvis kan medføre forhøyet puls.

Ihvertfall, God tur videre skal dere ha begge to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

[

Men dere kan jo gjette på navnet på båten?

 

hvilken_baat.jpg

 

 

(inneblåst i Bovallstrand Sverige)

Nja, nanvet husker jeg ikke. Men en som ligner mye var innom Slevik kilen på lørdag ettermiddag. Tror den går i rute mellom Norge og Sverige. Mulig det er et altnerativ for dem som synes det er lang vei til polet i Fredrikstad :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...