MajorAndy Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Måske er der nogle her, der har et svar på dette spørgsmål: Vi tænker os op til GBG's skærgård i næste uge. Herefter skal vi en uge sydpå i bil med børnene (de gider ikke sejle..) Og herefter har vi en uges ferie til. Vi kunne måske tænke os at efterlade båden i området en uges tid for at vende tilbage igen i starten af august. Kender nogle her en god havn til "langtidsleje" på denne måde? Et trygt og godt sted, hvor man kan efterlade båden i fuld forståelse med havnechefen og de lokale? Andy Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Så Sun Flyer i Smøgen i dag flott båt, ligger i Kungshavn. Vinder taler ikke for Smøgen idag. Blåser rett i gjennom sundet. Kom sørfra i dag, mistet en vest underveis. Dro til Smøgen og kjøpte ny. Hun har en oppblåsbar, men den liker hun ikke. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Major Andy - jeg ville sjekket med Långedrag. Det er ikke en gjestehavn - men de kan ha en hel del ledige plasser. Ring GKSS tlf +46 31291145 eller hamnevakten@gkss.se (www.gkss.se) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Vi ligger fortsatt i Hunnebostrand. Det blåser en hel del fra N og da faller vinden ned fra fjellet her. Det ligger en del båter utenpå hverandre her nå. Det blåser såpass mye at jeg har gjort klar til å kunne gå på kort varsel om det trengs. Noen stemningsbilder fra i dag hva gjør man ikke for å ha båtplassen sin i fred for Norrbaggar her er hele havnen. Tenk om vi hadde hatt samme forhold mellom antall båtplasser og antall hus i norske byer også Escada og Rem ligger her ved siden av en svenske som har større ego enn seilbåt blid var han i hvertfall ikke da de flyttet litt på taua hans for å få plass til 3 båter. Middag ble fortært på Bella Gästis - helt klart at de er best på pizza og øl. Annet er ikke bra - fikk kald mat i dag - også etter at vi hadde sagt i fra og fått ny mat I morgen rusler vi sydover gjennom Sotekanalen - så får tiden vise hvor vi havner hen. Redigert 7.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Når du seiler sørover mot Sotenkanalen anbefaler jeg å gå gjennom Täresund - mer eksotisk opplevelse en den tradisjoinelle leden Käringesundet til Sotenkanalen. Men pass på at du er nøye med hvilken side du passerer bøyene. Her kan man fort bli lurt. Skal legge ut at pøar bilder fra dette sundet. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Legger ut noen av bildene fra Täresund. Ved nordre del av sundet møtte jeg denne: Like etterpå ble jeg forbikjørt av denne. Vi snalkker vel her om to forskjellige verdener. Idyllisk i sundet: Imponerende å se hva tidligere generasjoner har gjort for å bygge sundene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Enig med Roaldbj - Täresund er en fin led. Ble tipset av REM om Alvö også - her er det visst en fin uthavn Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 (redigert) Så Sun Flyer i Smøgen i dag flott båt, ligger i Kungshavn. Vinder taler ikke for Smøgen idag. Blåser rett i gjennom sundet. Kom sørfra i dag, mistet en vest underveis. Dro til Smøgen og kjøpte ny. Hun har en oppblåsbar, men den liker hun ikke. Ja, vi skulle vel heller lagt oss i Kungshavn vi også. Men det ble slik det ble... Vi tenker å returnere til gamlelandet i morgen ettermiddag og sikter da ca på Lyngør. Vi har nå gjort kysten fra Gøteborg - Smøgen og må dessverre tenke på at vi skal tilbake til Bergen innen en viss dato. Redigert 7.Juli.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Täresund er på kartblad nr 934. I min utgave av SXK Västkustens Naturhamnar er det flyfoto og detajlskisser av 54 naturhavner i dette området. Dette er midtre del av indrefileten av naturhavner på Vestkysten. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Vi gleder oss vi reiser nedover Fredag eller lørdag mulig vi går utaskjærs ned til Veijern eller Kungshavn og tar en rolig 10 12 dagers nord over for og bli litt mere kjent på de forskellige havner og holmer mulig vi treffes. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Ja, vi skulle vel heller lagt oss i Kungshavn vi også. Men det ble slik det ble... Vi tenker å returnere til gamlelandet i morgen ettermiddag og sikter da ca på Lyngør. Vi har nå gjort kysten fra Gøteborg - Smøgen og må dessverre tenke på at vi skal tilbake til Bergen innen en viss dato. God tur tilbake Ellers tok den ferja som går Kungshavn- Smøgen sammen med en som ligger i båsene ytterst. Han kommer ikke ut av båsen. Men tok det med ro. Vi har vært nedover og er på vei nordover. Bruker denne uken til å komme oss tilbake. Snakkes om godvær fra onsdag. Men ellers Sun FLyer, dette er en kjempevind for kryssing over fjorden. Fin vind og ingen bølger. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg har ikke noe værutsikter for dette tidspunktet enda. Men for tiden er det slik at det nærmest er vindstille sør for Skagen og endel kraftige vinder lenger nord. Beror i følge grib-filene mine på forskjellig vindretning nord og sør for Skagen (lavtrykk/høytrykk). Jeg tror det kan være lurt å ha en alternativ seilingsled sørover selv om det virkmer som vinden avtar utover uka. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Jeg gjentar gjerne hovedrådet mitt når det gjelder vindutsiktene: Følg med på denne siden og velg vind og Danmark: http://ocean.dmi.dk/anim/index.php Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Juli.2008 Del på Facebook Svart 7.Juli.2008 Skal gå fra hjemmehavna til strömstad i morgen sammen med Explorer (idag ble det vist ) har blåst endel i kveld men regner ikke det er noe sjø siden en har nord øst.. Blir nydelig og starte ferien nå og ser fram imot late dager på svenskekysten og mor blir vel fornøyd for og komme til hjemtraktene.. Kanskje vi dumper borti noen BP medlemmer Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Hyggelig at flere kommer nedover. Det begynner å bli fult i havnene nå. Vi har hatt en flott og begivenhetsrik dag. Må si at vi koser oss i sakte fart på takterrassen. Vi ser masse vi tidligere ikke har sett Vi har tatt en hel del bilder fra i dag - dere får unnskylde om det blir for mange Gikk fra Hunnebostrand etter å ha bunkret 740 liter diesel. Listepris 15,95 - vi fikk 45 øre rabatt etter å ha spurt. Så det er prutningsmonn om man spør! Vi gikk Sotekanalen - relativt tett trafikk her - så en båt med Baatplassen vimpel. Så tok jeg sjangsen på å gå Pinan som er diskutert over her. Rett etter utløpet fra Sotekanalen tar man av fra den merkede leia. Det er ved første rød stake V for Sotekanalens utløp man tar av "til styrbord". Dette er umerket farvann - så det krever litt konsentrasjon - men følger man med på kartet går det greit - stort sett 7-10 meter dypt hele veien. Så kom vi mot Pinan Her ser vi innløpet til Pinan - pulsen øker litt. Er vel mest spent på om det er nok vann under kjølen. Ekkoloddet vårt står i bunnen av båten - og jeg har ikke justert offset - så det viser vann under kjølen. Vi trenger minst 1/2 meter på ekkoloddet for å gå klar Stedy kurs - går fortsatt med normale kontroller - dvs gass og ratt. Pulsen øker litt mer. Vi har gått her før med en Bavaria 32 - men var det så smalt den gang da? Den grunna på bb side strekker seg langt utover - vi ser den godt der vi sitter 4 moh. La oss håpe at vi ikke møter noen båter her! Avtalen med kona var at om det blir for trangt så snur vi - men nå er vi nok på point of no return, og det kommer båt i mot er det et tegn fra oven på at vi har tatt vann over hodet? Lekker båt som kommer i mot - ser ut som om han er kjent. Han tar en STOR sving utenom grunna. Jeg har kobla inn IPS joy sticken og bakker litt for å gi plass Nå er vi eneste båt i Pinan - bortsett fra de små som ligger fortøyd. Lurer på om det er noen grunn til at det ikke ligger større båter her? Dette bildet er tatt akterover. Det er et aktivt fiskemiljø her - morro å se. Som vi ser er det god plass rundt oss også Her er det jo godt med plass Lovte kona å vise dette bildet - det er visst et koselig hus med fine blomster. Ehm - kanskje det ikke var så mye plass allikevel? Glad vi har IPS her 5 kroner titten 3 håndtverkere kommenterte ivrig vår passasje. Hørte de pratet om at vi brukte baugpropell - men kan love at den overhode ikke var i bruk Vi brukte bare hovedmotorene Der var vi gjennom og 1/2 liter adrenalin dunker fritt i blodet. Vi hadde i hvertfall 1 meter fritt vann på hver side gjennom kanalen. Om vi gjør det igjen? absolutt - og det anbefales. Men kanskje ikke i 10 m/s medvind/sidevind slik vi gjorde det Og det er nok vann - vi hadde aldri under 1,4 meter på ekkoloddet - og det var lavvann da vi gikk gjennom. Gikk en tur innom Kungshavn for å gjøre oss kjent. Videre til BohusMalmön der vi traff på de vanlige kanopadlerne midtfjords. Så det var ned i 6 knop for å gjøre det levlig for dem Gikk videre den ytre leden mot Lysekil. På utsiden av Lysekil skvatt vi litt ved jernstakan der. De satt godt fast. Vi gikk opp til dem og spurte om de trengte hjelp - men det gjorde de ikke. Samtidig hørte vi redningsskøyta på Kärringön si på K16 at de gikk mot Lysekil. For sikkerhets skyld lå vi stand by i nærheten. Det var litt vind og sjø og hadde seilbåten gått over grunnen kunne den få rorskader og da hadde de vært i trøbbel Her er hjelpen fremme. Merk at den jernstakan står midt på et skjær som strekker seg ganske langt under vann. Så hold god avstand her. Skjæret heter Spättan Da vi kom frem til Gullholmen var det ganske så fullt - men vi fikk plass på utsiden av 2 andre båter helt inne ved ferga Den lokale Narvestad er en hyggelig fyr - og det anvises plasser effektivt. Her er Gullholmen - sett mot Lysekil Og en sist sak: Kustbevakningen hadde laserkontroll i 5 knops grensa her i dag. Båten deres lå til kais, "lasermannen" satt på en holme og båter ble fanget opp med en RIB. Og jeg ble ikke tatt i dag Vi ligger nok her en dag eller to - ett av våre smultronställen Redigert 8.Juli.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Vi ligger nok her en dag eller to - ett av våre smultronställen Vi ligger her for ndre døgnet nå. Er garantert en havn vi også kommer tilbake til senere. Barna koser seg stort. Og da har vi voksne også det topp ! Fin skute du har "Bitteliten" ! Jeg ligger litt lengre ute på brygga. Stikker ut i morgen tidlig. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Skal se etter dere på kveldsturen. Skipshunden må snart bimmelibim Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Flotte bilder,bitteliten. Har samme reisen gjennom "pinan" på videofilm et sted. Så det var 3knop i "pinan", men du er vel flink med fartsgrensene nå Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Flott og levende beskrevet reportasje, Bitteliten! Nesten så man kjente "mageknipet" under turen gjennom "Pinan" Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Enig - fint "appetizer" på at tage turen selv. Hvordan er vejrsituationen - det ser ikke for muntert ud på billederne...? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Det blåser fra Ø nå - 3-7m/s. Skal vri seg mot SV etterhvert - men ikke noe stor risiko for over 10m/s Været er OK - i dag har det vært kjølig - ikke regn. I morgen ser det bedre ut. Frem mot helgen holder det seg med sol og litt skyer - regnbyger på lørdag. Så det er normalt sommervær. Vi har det uansett topp Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 For oss som må holde skansene hjemme er dette koslig lesing. God tur til dere alle! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
power Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Kan se ut som at det er på tide med nye ferske kart før jeg setter kursen til koster. Sitér dette innlegget Link to post
glek Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Hei Bitteliten..... Kjempebra bildeserie og beskrivelse. Dette er til etterfølgelse. Skulle ønske vi andre var like flinke til det samme.... glek Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 9.Juli.2008 Del på Facebook Svart 9.Juli.2008 Svar till Power: Kan se ut som at det er på tide med nye ferske kart før jeg setter kursen til koster. När det gäller Kosterarkipelagen så kan jag rekommendera ett specialkort som något privat företag har ritat över detta område. Säljs hos sjökortsförsäljare i norra Bohuslän. Om man vill så kan man sedan scanna in det och köra det i t ex SeaClear. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.