Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Kartet som ebonita og roaldbj henviser til er et

detaljert kart i 1:15000 utgitt av Nautiska Publikationer,

og er et "must" for navigasjon i Koster-området.

koster2.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt enig i det om Lilla Kornön, har vært der mange ganger. Har du forsøkt Stora Kornön? Ikke det? Forsøk deg der også. Den perlen skinner minst like mye!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hyggelig at dere likte bildene våre. Kona var ivrig fotograf på det trangeste i Pinan. Må si at jeg hadde nok med å få båten rundt enkelte hjørner :smiley:

Det begynner å bli fullt i havnene hører jeg. Vi har ligget på Gullholmen i dag også - og her ble det fullt før kl 14 i dag. Så vær tidlig ute i de mest populære havnene.

Jeg trodde du hadde montert kameraet på et stativ og med fjernutløser tok bilder med en viss regularitet. En virkelig flott bildeserie hvor jeg var med hele tiden. Neste seilas gjennom stredet kan du ta med et HDD videokamera og legge opptaket ut på nettet. Jeg tror det vil underbygge uttalelsen din om at man må være på vakt. Jeg skjerper meg alltid på seilasen gjennom dette sundet, med det ganske betegnende navnet Lilla Jungfruhålet. Området ligger like syd for Skärhamn og er et så idyllisk område at man må spørre seg om hvordan det er mulig å oppleve slikt i levende live. Jeg synes faktisk at dette er den mest eksotiske strekningen på hele seilasen Strömstad - Gøteborg. Men det er mye som er flott. Det er nok som Bitteliten skriver: man får med seg mer av terrenget og formasjonene når man kan observere 3-4 meter over vannflata. Men for all del, man har også en fantastisk oppløevelse fra gummibåt i dette farvannet. Jeg blir aldri lei av å seile her og har vel seilt gjennom dette området 20 ganger. Det som er utfordringen er å seile gjennom Lilla Jungfruhålet når seilere med seilet oppe kommer for motgående kurs - dette krever topp konsentrasjon. Jeg opplevde det i sommer. Jeg anbefaler alle som seiler her om å studere kartet nøye i forkant av seilasen. Å være usikker på hvor man skal seile kan fort koste en propell eller to.

lillajungfruhaalet.jpg

Jungfruhålet står på listen over steder som vi skal gjennom i morgen - men vi holder oss nok i det store :smiley: Lille jungfruhålet ser på kartet for dyrt ut for oss. Vi har også møtt seilere i denne leden - for lens når vi kommer motgående. Det rare med seilere er at de overhode ikke tenker på andre enn andre seilere når de seiler - selv i trange farvan.

Det ser verre ut på kartet å gå Lilla Jungfruhålet enn det er i virkeligheten - forutsatt at man har din eller tilsvarende kunnskap om hva sjømerkene betyr. Det er god plass til å stoppe rett nord for "hålet" og vente til seilere har passert. Med dine IPSer går dette som en lek. Jeg er ikke sikker på om du klarer å seile sidelengs, men med dine manøvreringsferdigheter går dette bra. Jeg husker ikke om jeg observerte bøyen fra SXK i år, men i dette farvannet hvor bøyen er plassert har du anledning til å se det hele an. Jeg har nettopp vært innom http://ocean.dmi.dk/anim/index.php og du får fine vindforhold i morgen. Jeg drar til Limfjorden i morgen med 3 flotte nylig ankomne personligheter ombord.

Flotte og stemningsfulle bilder, Bitteliten! Det må ha vært spennende å kjøre gjennom Pinan. Vi kjørte gjennom Sotekanalen på vei nordover i fjor, men ikke Pinan. Skulle gjerne ha vært nedover svenskekysten nå. Gullholmen høres ut som et flott sted, og så likte vi oss godt på Bohus Malmon. Men i år blir det Sørlandet. Ligger nå i Dragsund ved Håøya - stille, fint og barnevennlig.

Hilsen hos

Vi ligger ved Hunnebostrand. Gikk Sotenkanalen, møtte faktisk en stor nyttefartøy. Med den bredden var ikke bredt for oss begge. Båten før oss gikk, en 24 foter og det var på håret. Første gang jeg har truffet så bred båt der.

Vi er på vei nordover og merker at det har blitt adskillig mer båt ute. Vi skal være i hjemmehavn til helgen. Deretter noen dager jobb så fjellet.

Men etter det er ut igjen. Ellers enig i at fruen ombord i Bitteliten har tatt flotte bilder.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

:sailing:

Suverene bilder Bitteliten!

Skulle gjerne ha vært ute nå men sitter fortsatt fastlåst hjemme - skal jobbe en hel uke til før ferien starter i vårt nye flaggskip som fortsatt ligger i Hardanger, så det blir Vestlandsferie de 2 første ukene før vi setter kursen rindt Jæren og vider opp kysten mot hjemlige trakter.

Har et dumt spørsmål - Hva er en IPS og hva brukes den til, kan det være noe å ettermontere i flaggskipet (en Viksund St. Cruz 330) med 2 motorer m/drev og baugpropell????

mvh

fru Charente

Jeg ser fra værprognosen ocean.dmi at vinden i Bohuslenområdet i morgen er stipulert til 8 - 11 m/s SV. Dette er ikke all verden. Men vindretningen er nok til å kunne gi en viss effekt både i Gule Humpen og i Marstranderfjorden. Først kartutsnitt Gule Humpen:

gulehumpen.jpg

Og deretter Marstranderfjorden. Her har jeg rullet og stampet veeeeldig mye maaaange ganger.

marstrandsfjorden2.jpg

Har et dumt spørsmål - Hva er en IPS og hva brukes den til, kan det være noe å ettermontere i flaggskipet (en Viksund St. Cruz 330) med 2 motorer m/drev og baugpropell????

IPS er et fremdriftssystem som Volvo Penta lanserte for 4-5 år siden. Vi har to fremovervendte drev under båten - såkalte pod's. Motorer og styring er elektronisk styrt. Om man ekstrautstyrer båten med en joystick får man ekstremt gode manøvreringsegenskaper i lav fart. Man kan lese mer på Volvo Penta

Slik ser det ut under vann

Svar til Roald - joda vi kan gå sidelengs akkurat som vi vil.

ML_volvo_penta_ips_758x228.jpg

Hvordan er status i Hamburgsund og Hunnebostrand med tanke på plass , begynner det å bli fult ?

Vær tidlig ute - helst før kl 12-13 - da er det en hel del plasser. Men er du sent ute da er det nok fullt. Vi ankom Marstrand kl 14 i dag etter en fantastisk tur i stort sett rolig tempo - og da så det ganske fullt ut i gjestehavnen. Vi ligger hos Ringens Varv og har første gangs service på motorene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...