Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei, det er kun dybde rett rundt brygga. Antar 1-2 båtlengder ut fra brygga. 2 longsideplasser på sydsiden og 3 på nord-siden. Her kan det ligge 2-3 i bredden.  Samt en på nokken. Totalt maks 11 båter, hvis ikke dagsbesøkende småbåter har lagt beslag på noen🙄

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Smögenbrygga i dag Kr.61 for båt og Kr.61 for strömmen på Dockspot

Interessant konsept Sotenäs kommune kjører. De har disse prisene i flere havner, men i en havn som Smøgen er det veldig mange turister som ønsker å suge inn og kose seg med et maritimt  pulserende miljø kombinert med shopping og restaurantbesøk. Da er det viktig at det er aktivitet og båttrafikk i havna, og til enhver tid noe å kikke på. Ikke noe problem i høysesong, men det kan sikkert være fornuftig å lokke båtfolket inn i lavsesong for at turistene skal fortsette å komme dit for å bruke penger. 

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Status fra svenskekysten  i begynnelsen av Mars.

Det er ganske så stille nå i vinterferien, det er kanskje nå lyset og stillheten er best. 

+P3021705.JPG.fc0feb129f4c048746068555f54139c6.JPG

Flere ledige bøyer ved bøyefeltet NV Trossö, Havstensund, kom fram i mørket. Ikke fyrbelyst mellom Resö og Havstensund, men kartplotter og lykt så ser jeg jo at ting stemmer og kan stole på GPS og kart. Helt alene så ingen andre båter. Etter ei natt på bøye la jeg turen over Gula Humpen og vest av skjærene til Väderöarna. Først like ved Väderöarna møtte jeg noen flere, jeg møtte også "ferja" som var full av turister til øyene

 

Väderöarna var jeg ikke alene, dette er blitt et "hot" sted, både konferanse og gourmet skrytes det av på web sidene.

I Loshavna var det bare Algol.  Jeg har fått plass der en gang før i pinsa på tidlig 2000 tall, men denne gangen gikk det fint, litt trangt og grunt.

Det er jo fint på disse øyene så langt ute.

P3021712.JPG.35e6f6097a940854e02eaab9cc6c51f6.JPG

+

Så fint og enslig kan man altså ligge på Väderöarna i vinterferien.

+P3021710.JPG.dedbe8943a6d98cf83dfcaa741d97cb1.JPG

 

I Fjellbacka var det virkelig vinterstille, her vrimler det av folk på Ingrid Bergmann torget og Kungsklyftan om sommeren, nå er det plenty plass, men litt is noen steder på veien inn fra Tanumstrand (der virket det helt vinterstengt, men det på mange båter som jeg tror ligger der for vinteren).

+P3021720.JPG.d32336101ad12a27864f162c7f62d628.JPG

 

P3021722.JPG.7a14c645a41375f592cd13249c0e0011.JPGestad, men der lå Like stille i Grebbestad, det mange som hadde fått vinterplass. Langs gatene var det vinterstille. En egen rar stemning i en sånn folketom by.

+

Bøyefeltet ved Kalvön var det ingen andre  så det var bare å velge en passende bøye, av de to som er lagt ut der. Litt is her inne, det var

noen kuldegrader i lufta.

Siden det skal komme 10-12 m/s NV på fredag ettermiddag var det like greit å ta turen over fjorden og ligge i le på Vestfoldsiden.

La turen innom Ekenäs på Koster, der var det igjen stille.

+P3031733.JPG.8db752cc37c53bf6c237e25a30fead8a.JPG

 

Litt trist at ikke kunne dra på mandag, men måtte vente helt til onsdag. Så lenge man jobber kommer møtene som perler på ei snor. Det var uansett veldig fint med noen dager på svenskekysten.

Det er nå kysten nedover helt er på sitt beste, ha alt for seg selv. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

olews skrev for 6 timer siden:

Status fra svenskekysten  i begynnelsen av Mars.

Det er ganske så stille nå i vinterferien, det er kanskje nå lyset og stillheten er best. 

+P3021705.JPG.fc0feb129f4c048746068555f54139c6.JPG

Flere ledige bøyer ved bøyefeltet NV Trossö, Havstensund, kom fram i mørket. Ikke fyrbelyst mellom Resö og Havstensund, men kartplotter og lykt så ser jeg jo at ting stemmer og kan stole på GPS og kart. Helt alene så ingen andre båter. Etter ei natt på bøye la jeg turen over Gula Humpen og vest av skjærene til Väderöarna. Først like ved Väderöarna møtte jeg noen flere, jeg møtte også "ferja" som var full av turister til øyene

 

Väderöarna var jeg ikke alene, dette er blitt et "hot" sted, både konferanse og gourmet skrytes det av på web sidene.

I Loshavna var det bare Algol.  Jeg har fått plass der en gang før i pinsa på tidlig 2000 tall, men denne gangen gikk det fint, litt trangt og grunt.

Det er jo fint på disse øyene så langt ute.

P3021712.JPG.35e6f6097a940854e02eaab9cc6c51f6.JPG

+

Så fint og enslig kan man altså ligge på Väderöarna i vinterferien.

+P3021710.JPG.dedbe8943a6d98cf83dfcaa741d97cb1.JPG

 

I Fjellbacka var det virkelig vinterstille, her vrimler det av folk på Ingrid Bergmann torget og Kungsklyftan om sommeren, nå er det plenty plass, men litt is noen steder på veien inn fra Tanumstrand (der virket det helt vinterstengt, men det på mange båter som jeg tror ligger der for vinteren).

+P3021720.JPG.d32336101ad12a27864f162c7f62d628.JPG

 

P3021722.JPG.7a14c645a41375f592cd13249c0e0011.JPGestad, men der lå Like stille i Grebbestad, det mange som hadde fått vinterplass. Langs gatene var det vinterstille. En egen rar stemning i en sånn folketom by.

+

Bøyefeltet ved Kalvön var det ingen andre  så det var bare å velge en passende bøye, av de to som er lagt ut der. Litt is her inne, det var

noen kuldegrader i lufta.

Siden det skal komme 10-12 m/s NV på fredag ettermiddag var det like greit å ta turen over fjorden og ligge i le på Vestfoldsiden.

La turen innom Ekenäs på Koster, der var det igjen stille.

+P3031733.JPG.8db752cc37c53bf6c237e25a30fead8a.JPG

 

Litt trist at ikke kunne dra på mandag, men måtte vente helt til onsdag. Så lenge man jobber kommer møtene som perler på ei snor. Det var uansett veldig fint med noen dager på svenskekysten.

Det er nå kysten nedover helt er på sitt beste, ha alt for seg selv. 

 

 

 

 

 

Magisk 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ekstremt lite trafikk Sydover på svenskekysten. Knipla i kveld, her er alt i vinteropplag. Y bommene på bryggene er enda ikke montert. Det store problemet på denne turen har vært å skaffe vann på tanken. Regn og kuling i store mengder. Det meste av svenske båter ligger innpakket på land enda.

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 17 timer siden:

Ekstremt lite trafikk Sydover på svenskekysten. Knipla i kveld, her er alt i vinteropplag. Y bommene på bryggene er enda ikke montert. Det store problemet på denne turen har vært å skaffe vann på tanken. Regn og kuling i store mengder. Det meste av svenske båter ligger innpakket på land enda.

 

 Så du er allerede på vei til Læsø? Er du alene, eller er fruen med? Fremdeles på Knippla?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...