Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Begynner å bli ganske så fullt her i Strömstad nå. Ser flere seilbåter som går inn og kommer ut igjen. Ser det er, akkurat nå, tre-fire ledige båsplasser i indre havn for båter som ikke er altfor store.

 

Hr i ytre havn er det vel omtrent fullt nå. Flere ligger utenpå hverandre og en seilbåt har til og med lagt seg til på den brygga der hele dekket er fjernet. Men den har lagt seg innerst, slik at de kommer i land fra baugen.

 

Jeg hadde tenkt meg videre i dag, men blir over til i morgen. Da tenker jeg å dra enten sørover eller innom Koster, men hvis det er like fullt på Koster, så kan vel det bli vanskelig...

 

Er det noen her på forumet som befinner seg på Koster (kanskje på Vettnet?) eller sørover, som kan gi en rapport?

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 55 minutter siden:

Begynner å bli ganske så fullt her i Strömstad nå.

 

Vi satser på at det er litt bedre plass når vi ankommer på mandag. Da er jo langhelgen over, og så mange andre feriebåter er det vel ikke nedover heller.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 7 minutter siden:

@Pequod  vi kjørte gjennom Vettnet og Ekenäs i dag ca kl 17. Båter ligger utenpå hverandre der. 
vi ligger på svai ved Kalvön. Her er det plass 😊

Ja, regner nesten med at jeg gjorde en liten tabbe som ikke kom meg av gårde herfra tidligere...

Har noen venner som ligger på Kalvön nå i en Marex.

 

Ikke sikkert det er så lurt av meg å dra avgårde for å finne et annet sted nå. Kanskje like greit å bli liggende her til søndag... Må uansett snu baugen nordover igjen senest tirsdag. Kanskje satse på Koster på søndag når folk begynner å dra hjem...

 

Skal uansett tilbake til Sverige i uke 2 og 3 av juni...

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Sitter og ser litt på gjestehavnene nedover vestkysten. Det er litt vanskelig å finne skikkelig info om havnene, synes jeg. Og spesielt om de er åpne for for drop inn. Synes det stadig er henvisning til Dockspot for booking. Har det blitt sånn nå at en MÅ booke på forhånd for å kunne ligge i havnene? Vi pleier å gå litt på måfå rundt i skjærgården, og vi kan bråbestemme oss for å gå inn i en gjestehavn. Men det kan kanskje by på problemer nå? Det er vel ca 5 år siden vi var nedover i Sveirge nå, så vi har sikkert ikke fått med oss hva som er av evt nyheter ang havnene.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 44 minutter siden:

Sitter og ser litt på gjestehavnene nedover vestkysten. Det er litt vanskelig å finne skikkelig info om havnene, synes jeg. Og spesielt om de er åpne for for drop inn. Synes det stadig er henvisning til Dockspot for booking. Har det blitt sånn nå at en MÅ booke på forhånd for å kunne ligge i havnene? Vi pleier å gå litt på måfå rundt i skjærgården, og vi kan bråbestemme oss for å gå inn i en gjestehavn. Men det kan kanskje by på problemer nå? Det er vel ca 5 år siden vi var nedover i Sveirge nå, så vi har sikkert ikke fått med oss hva som er av evt nyheter ang havnene.

Det er nok helt likt som for 5år siden. Noen havner har noe mer Docspot enn før, men de aller aller fleste plassene er "dropp-in".

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke benyttet Dockspot forhåndsbestilling svineriet (og det kommer vi aldri til å gjøre heller) i noen av havnene vi har ligget i så langt iår, Strömstad, Hamburgsund, Bohus Malmön, Gullholmen, Skärhamn, Klädesholmen og Dyrön S der vi ligger nå, kun drop in. Det har så langt ikke vært problem med å få en fin plass, ikke så mange båter bortsett fra i helgene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 8 minutter siden:

Det er nok helt likt som for 5år siden. Noen havner har noe mer Docspot enn før, men de aller aller fleste plassene er "dropp-in".

Takk for info. Høres bra ut.

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Vi har ikke benyttet Dockspot forhåndsbestilling svineriet (og det kommer vi aldri til å gjøre heller)

Godt å høre. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for Dockspot eller lignende løsninger. Liker ikke opplegget. Har brukt det kun en gang, og det var ved en anledning på Skjærhalden når det var konsert der.

Ser at havneleien ikke er spesielt rimelig heller i hovedsesongen. Men det må en bare leve med.

Link to post
Share on other sites

SEK290 med strøm (6A kurser) og gratis dusjer her på Dyrön for opp til 10m båter. Nå er det svært lite båter, men på frdag (midtsommeraften) blir det nok stappfullt. Slik ligger vi nå. På bryggen i bakgrunnen blir det nok fullt i flere lag. Vi ligger her til over helgen.

 

dyron1_2023.jpg.6e2fd6e408aa25f39dc0be0ea862316e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er hjemom et par dager med båten liggende igjen hos noen bekjente øst for Smøgen. Var ikke mye norske båter sør for Hunnebostrand den uka her.

 

Mener bestemt denne uke 26 var lavsesong i fjor. Helt syke priser i gjestehavnene her nå, så har bare ligget i uthavn/anker så langt. Mener Hunnebostrand var 510 kr for 10-12 m båt pluss 68 kr for ladestrøm. Syns det er drøyt med inflasjon på gjestehavnprisene på vestkysten nå. Stiger jo med 10-20% per år mellom Marstrand og Resö. Når det koster 80 kr resten av året pluss strøm kan man jo klø seg i hodet. 

 

Lørdag til onsdag var bare kos med sol og såvidt en skur på tirsdag. Ser mer variert ut neste kampen uka.

 

Drar ned igjen i morgen kveld med unger og kone. Jeg er så grei at jeg seiler båten ned uten familien en 2-5 dager så de skal slippe transportstrekk. En bivirkning er fred og ro i noen dager:)

Link to post
Share on other sites

willmasta skrev 8 minutter siden:

Mener Hunnebostrand var 510 kr for 10-12 m båt pluss 68 kr for ladestrøm. Syns det er drøyt med inflasjon på gjestehavnprisene på vestkysten nå. Stiger jo med 10-20% per år mellom Marstrand og Resö. Når det koster 80 kr resten av året pluss strøm kan man jo klø seg 

Ja, prisene har økt betydelig, 718kr for oss, pluss 68 i strøm.. ligget mest i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Det er høysesong (mai og ut september) også her på Källö Knippla. Her er prisen for båter opp til 12m som sist år: SEK280 inklusive strøm (16A kurser!) og dusj. Det er lite båter her, - av norske; 2 seilbåter og vi. Så langt, vi la ut 20 mai har vi kun et sted vært over 300 kroner med strøm for gruppen opp til 10m. Litt avhengig hvor på kysten en legger seg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Det er høysesong (mai og ut september) også her på Källö Knippla. Her er prisen for båter opp til 12m som sist år: SEK280 inklusive strøm (16A kurser!) og dusj. 

Jeg mener at vi betalte 280 i slutten av mars måned Lars. Det betyr vel at de kjører samme pris hele året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...