Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ligger i Skärhamn på Tjörn.

Lett vind, lettregn, ca 16 grader ute tenker jeg..

Møter familien i morgen i Göteborg. Det ble litt mye med turen helt fra Stavanger og hit - en beslutning jeg er veldig glad for at vi tok. Har seilt fra Stavanger til Mandal. Plukket opp svoger i Kristiansand som så ble med til Strømstad (vi skulle egentlig gå rett til Göteborg, men så skulle han til hytta på Hvaler). Bankekryss opp heleindre Skagerrak, med motstrøm på oppi 3 knop. 184 NM utseilt fra Kristiansand til Strømstad, det må vel være oppimot rekord! Brukte ca 29 timer på det.. Men - artig seiling forsåvidt, og moro å dele med en ny svoger :smiley:

I dag gikk jeg fra Strømstad kl 0815 og ankom Skärhamn mellom 21 og 22 en gang. Motor hele veien, bortsett fra Smögen - Lysekil. For lite vind siden jeg måtte komme i posisjon for å være i Göteborg i morgen.

Passe susete i hodet nå, etter vind og vann og kart og vann og ikke vind og sjømerker... Og to øl....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har hatt en fin dag her på Malmøen,ligget på stranda. Kom til båten, kjøpte ferske reker

begynte å spise. Da kommer en nederlender å spørr om å legge til utenpå. Greit sier vi.

 

En ting som er viktig da som ankommende båt er å fendre. Uten fendre, skruer som ligger

utenpå.Lager 3/4mm dype sår i båten. 2m langt, sier i fra hva jeg mener om dette på engelsk.

Kan faktisk ikke misforståes.

 

Har kontaktet mitt forsikrings selskap NB om dette. Gidder ikke ta det nå, tar båten opp i høst.

Uhell kan skje, men å legge til uten fendre, idioti. Det tror jeg ikke skjer engang til.

 

Siste fra svenskekysten. PS Det blåser opp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kulingvarsel for Bohuslän i helgen. SV og V 10-15 m/s.

 

Begynner å komme litt vind nå, været har vært mer positivt idag en meldt. Havnen er

mer fylt idag en i går. Dette stabile ustabile været gjør at få legger seg i uthavn.

 

Men håper på bedre vær.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Usj, ja. Dette ser ike lovende ut. Vi lå på Väderöarna fra tirsdag til onsdag i flott vær. Kom dog litt regn på kvelden, men det gjorde ingenting. Rimelig fullt der ute også. Talte over femti båter i Strömsund, så der var det ikke plass til særlig flere. Var også helt pakket i havna på den andre siden.

Vi kastet loss på onsdag, grunnet kulingvarsel, og gikk til Långö. Der red vi av kulingen, men fytterakkern som det blåste! Jeg trodde kalesjen skulle revne.. Heldigvis lå vi trygt uten noen form for sjø, men vinden tok litt tak allikevel. På torsdag var det nytt kulingvarsel, så vi startet opp igjen på formiddagen og flyttet oss til Bohus-Malmön. Der ligger vi nå, og her blir vi nok noen dager, ser det ut til. Kulingen vil jo ingen ende ta.. :headbang: Er også temmelig fullt i alle havnene her. Ikke mange som flytter seg i dette været gitt.

Men, men, vi har det ikke så verst her da. Nå skinner sola også, men været skifter veldig fort for tiden. Våknet ved 5-tiden i morges av et skikkelig regnvær, heldigvis gikk det fort over.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt to turer til Sverige fra Asker og en tur/retur til Arendal denne sommeren i veldig varierende vær. For meg som relativt fersk "langveisfarende" har været denne sommeren vært et nyttig påminnelse hva angår planlegging av slike turer, spesielt det å ha flere dagers "værfastmargin" på hjemturer ol.

Link to post
Share on other sites

Skikkelig møkkavær for tiden. :headbang:

Nå kl 21.00 hadde Väderöarna vind på mellom 17-22 m/s.

Bølgehøyden har passert 5m. :eek::puke: I følge SMHI's målinger. Dette er max- høyder, ikke signifikant høyde, bare så det er nevnt.

Glad vi ikke ligger der nå.

Ikke særlig mye bedring i sikte heller... :puke:

Link to post
Share on other sites

Ligger i nærheten av Geir Frode på Malmøen. Det blåser godt, bra fart i kastene. Men sitter her å

hører datter og mor snakke om anskaffelse av hund. Det må bli en dekkshund, eller en jollehund :lol: .

Nå er ikke hund ukjent for oss, men for tiden har vi kanin.

 

Ligger jo an til å bli nåtidens Nohas ark. Stemningen er fortsatt høy til tross for dårlig vær(eller?).

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det må bli en dekkshund, eller en jollehund :lol: .

Stemningen er fortsatt høy til tross for dårlig vær(eller?).

Kanskje en Pull-pit-terrier hadde vært noe?? :lol::lol:

 

Ellers har vi det bra her også. Ligger rett ned for "Snurran", så her er vi ganske bra i le. Men det kommer noen "gode" vindkast her også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Satser på at DMI's modell er korrekt http://ocean.dmi.dk/anim/index.html og planlegger seilas fra Hals til Bjørkø nær Gøteborg mandag formiddag. Har to lengre strekninger fra hhv Hals Barre til Læsø og fra Læsø til innseiling Gøteborg, hver på ca 30 nm - det kan være greit å ha lite vind på disse strekningene. Modellen sier mindre enn 3 - 5 m/s i dette området. Blir spennende å teste modellen påny. Hittil i sommer har de fleste seilaser vært basert på denne modellen

Link to post
Share on other sites

Hilste på Geir Frode idag, han lå faktisk lunt. Et sted hvor man kan bruke BÅDE kortbukse og

t-shirt. Vi ligger et par steinkast unna, og er bindt fast.

 

Var på joggetur i morges :eek: , sammen med fruen. Må regne med at det gjelder som

en maraton i denne vinden. Etterpå gikk vi en tur å så på bølgene.

 

Regner med at ute-temp en ligger rundt ca 12 `. Det har blåst opp igjen.

 

Blir vel mulig Soten i morgen

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vel, det røsker godt av og til her vi ligger også. Men regner med at det er verre borte ved bryggene ja.

Kan se ut som vi blir liggende også i morgen, ganske stabil vind på 11-14 m/s. Det ser også ut til at vi får en liten pause i vinden på mandag. Da skal det roe seg betraktelig. Men jeg er litt bekymret for den nordavinden som titter fram på Danmarks sør-vestkyst. Vil noe av den treffe oss her også tro? :confused:

Link to post
Share on other sites

Kanskje en Pull-pit-terrier hadde vært noe?? :lol::lol:

Fant denne i en annonse på Finn

89_395951830.jpg

flink gutt - passer på at eksostemperaturen ikke blir for høy på fars brum brum :lol:

 

Båten er forøvrig en Fairline 48 Targa. Har ikke lyst på den i det hele tatt :nonod::nonod::nonod: Noen som har ledig båtplass til en liten daycruiser åpå 15,3 meter :rolleyes:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kulingvarsel for Bohuslän i helgen. SV og V 10-15 m/s.

 

Lå ved Långedrag i Gøteborg fra tirsdag til torsdag, og var i Liseberg hele dagen på onsdag, en dag som faktisk var en av de få dagene denne sommeren med en del sol og uten regn. Morsomt for barna, men noe slitsomt for oss som skulle passe på dem. Omtrent like fullt i hele parken (og hele dagen) som Karl Johans gate på 17. mai - sikkert mange som benyttet været til en tur dit. Ok vindforhold da vi begynte på turen Nordover torsdag ettermiddag. På fredag var vinden såpass kraftig at vi tok en pause ved Bohus-Malmøn, og med vindvarselet for helgen ligger vi her fortsatt. Vi ligger helt ytterst på bryggen, og vinden river godt i kalesjen. Hvis vind-/værprognosene slår til, venter vi nok til mandag morgen med å dra videre.

 

Har aldri vært her før, men er positivt overrasket over hvor fint og hyggelig det er her. Fint å gå turer, flotte strender (flere av oss har trosset "sommerværet" og "testet" vannet), morsomt for barna å fiske fra bryggene og hyggelige restauranter.

 

Til dere som har erfaring fra svenskekysten: Hvordan er forholdene ved Gula Humpen nå når det har blåst frisk bris/liten kuling + i et par døgn?

 

 

Har hatt en fin dag her på Malmøen,ligget på stranda. Kom til båten, kjøpte ferske reker

begynte å spise. Da kommer en nederlender å spørr om å legge til utenpå. Greit sier vi.

 

Tidligere i kveld hilste jeg på en hyggelig eier av en Bavaria 42 Cruiser som ligger litt innenfor oss på bryggen. Ut fra dine innlegg her tipper jeg at det er deg, baatsmann. Hyggelig å treffes :yesnod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Hei hos

 

 

Helt korrekt, det er meg(oss).

 

Håper dine planer går rett vei. Men kan skje at våre planer går en annen vei. Fruen er

MEGET misfornøyd med været, men ok hun skal på jentetur til Paris senere d. å.

 

Ser att det lyser hos deg, gikk forresten litt feil i båten her( så mange rom :lol: ).

 

Hadde en liten baktanke at det var en fra baatplassen når jeg spurte hvor lenge du hadde

hatt båten. Men uansett, jeg hørte du var fornøyd og det er det viktigste.

 

Men som sagt(skrevet) du er hjertelig velkommen ombord.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ang spørsmål ang Gula Hompen vil jeg si følgende.

 

 

S/V-V bygger sjø for denne strekning. Vi går enten i morgen eller mandag. Har det blåst

flere dager vil dette merkes. Gammel sjø som slår.

 

Vindrossene du merker ligger rundt 12 ms. Det har løyet selv om en ikke merket så mye til det.

Utifra SMHI, vil både mandag/tirsdag bli bra båtdager.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Til dere som har erfaring fra svenskekysten: Hvordan er forholdene ved Gula Humpen nå når det har blåst frisk bris/liten kuling + i et par døgn?

Jeg har erfart at sjøen legger seg ganske raskt på Gule Humpen. Og det er ikke mer enn 10-15 minutters strekk for dere hos. Legg deg i 15-17 knop så du graver litt - dag går det greit. Min erfaring er at Kosterfjorden og Sekken kanskje er mer slitsomme ettersom strekket er lenger og sjøen krappere.

 

Over Gule Humpen har jeg sluttet å gå nedom den grønne staken som ledstreken i kartet runder. Går rett ut mellom øyene når vi kommer S fra og rett på fyret i stedet. Pass på den umerkede 1 meters grunnen som ligger Ø for Nord merket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nord om den grønne staken går jeg kun når jeg skal gjennom/kommer fra Munkesund. Ellers går jeg alltid på utsiden av Klätten som du også sier.

 

men har du ikke en aldri så liten skrivefeil nå nu neven 1m'n øst for nordmerket? Mener du ikke 1m'n øst for fyret?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

[men har du ikke en aldri så liten skrivefeil nå nu neven 1m'n øst for nordmerket? Mener du ikke 1m'n øst for fyret?

Lars H.

Har ikke kartet mitt her - men det er en sort/gul staka på innsiden av fyret - er det ikke? Og ser du Øst for denne (altså mot Grebbestad) så er det en 1 meters grunne som bryter når det er litt sjø.

Link to post
Share on other sites

Var borte med båten din 2 ganger i Aalborg, roaldbj.

 

Første gang slokket du lyset når jeg spurte om du surfet på BP, og andre gang gikk du fra Flybridge og inn i båten....

Redd for besøk ?

 

PS! Vi ligger i Sæby, på vei til Skagen..... Deilig seilvind her. 17m/s jevnt her i havna....

Link to post
Share on other sites

Her er kartområdet for Gula Humpen - jeg forstår at noen er litt engstelige her. Jeg har sett både båter med deplasementskrog og halvplanere slite her. Det er i dette området jeg synes jeg kan se hvilke båter som tar sjøen bra og mindre bra. Jeg må ha kjørt her minst 20 ganger og observasjoner av andre båter har ført til vurderig av hvilke båter jeg ikke ønsker å seile. Det skal ikke mye vind til her før sjøen er grov.

 

gulahumpen.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan du ta et kartutsnitt som går litt lenger SØ også Roald slik at vi får med de to øyene som man kan gå mellom i stedet for å gå nedom den grønne staken?

 

Er det litt sjø fra siden er min erfaring med de 4 planende båtene jeg har hatt at det er greit å legge seg i en fart der båten graver litt ekstra - dvs går litt tungt i sjøen. For vår Nidelv 300 var det ca 17 knop. For båten vi har i dag er det rundt 20 knop

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...