Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vindprognosene synes å være nordlige vinder i Bohuslen, så det må vel ta litt tid å seile nordover. Er nå i Limfjorden, her blåser det frisk sør-vestlig i øyeblikket. Det er en stund siden jeg over så pass lang tid har opp levd så stadig skiftende vind i Kattegat som i sommer. For de som ønsker å gå fra sørlandskysten sørover og via Limfjorden til vestkysten av Sverige, kan det ikke være lett å planlegge seilasen. Ser at vinden skal være ganske ustabil i uka fremover.

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe å gjøre med at Systembolaget i sin tid valgte å legge det lokale utsalget til Grebbestad?

 

 

Hva har man Color Line til? Er kanskje ikke så mange som har skjønt hvordan man lovlig skal bunkre opp.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Så sant så sant Mariell. Det er vel et par år siden vi møttes på Colourline, ganske lange i arma begge to. :seeya:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Stemmer det REM. så lenge varene konsumeres i EU så det også helt lovligt.

 

En annen ting

Vet ikke om det fungerer ennå. Men i Fjellbacka så var det en bestilling/utleveringsplass for Systembolagvarer.

Var en kolonial på toppen av bakken. Hvor man kunne bestille polvarer og få dem utlevert dagen etter. Tror ikke det engang var noe frakt kostnad. Om dette fungerer ennå vet jeg ikke.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder vindforholdene i Kattegat så jeg nettopp at vindmodellen til DMI viser sterk vestlig vind de neste døgnene, opptil 18 m/s. Jeg ville nok være svært forsiktig med å forsere strekningen Marstrand til Rönnäng under slike vindforhold, selv om avstanden ikke er særlig mer enn 2 1/2 nm. Dette er en strekning som kan bli vanskelig for de andre ombord med mindre man har en god båt.

Link to post
Share on other sites

quote name='roaldbj' post='409994' date='17.07.07 11:42']Når det gjelder vindforholdene i Kattegat så jeg nettopp at vindmodellen til DMI viser sterk vestlig vind de neste døgnene, opptil 18 m/s. Jeg ville nok være svært forsiktig med å forsere strekningen Marstrand til Rönnäng under slike vindforhold, selv om avstanden ikke er særlig mer enn 2 1/2 nm. Dette er en strekning som kan bli vanskelig for de andre ombord med mindre man har en god båt.

 

Slik er Strömstad resten av uken:

 

spot2526964.gif

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det fungerer ennå. Men i Fjellbacka så var det en bestilling/utleveringsplass for Systembolagvarer. Var en kolonial på toppen av bakken.

Det stemmer, slike ombud for Systembolaget finnes nedover hele kysten. Fikk bestilt og utlevert varene både i kolonialen på Gullholmen og i en skobutikk(!) i Skärhamn sist år. Et par år tidligere var utleveringen i Skärhamn fra lottoboden der. I Hunnebostrand er det utlevering fra Porslänsbutikken oppi bakken!

 

Liste over stedene finnes på nettsidene til Systembolaget.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H, har du ikke vurdert innkjøp i større kvanta slik at du slipper "innkjøp" på hvert eneste skjær og nes langs svenskekysten.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For de som er opptatt av denne typen innkjøp kan man både få det utført på Nord-Koster og Syd-Koster. Bare å bestille enten i forveien på internett, eller dagen før i butikken, så leveres det ut dagen etter. - Igjen: Dersom man har interesse for den slags sysler.

Link to post
Share on other sites

Lars H, har du ikke vurdert innkjøp i større kvanta slik at du slipper "innkjøp" på hvert eneste skjær og nes langs svenskekysten.. :lol:
Vel, handler jeg 3stk 3-liters dunker i starten av ferien så holder det til et glass rødvin til fruen og meg til middag resten av ferien. I sommervarmen på svenskekysten i august blir det for varmt å sitte og drikke hele tiden. Tar da heller en boks Aabro lettøll når det behøves!

 

:cheers:Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vel, handler jeg 3stk 3-liters dunker i starten av ferien så holder det til et glass rødvin til fruen og meg til middag resten av ferien. I sommervarmen på svenskekysten i august blir det for varmt å sitte og drikke hele tiden. Tar da heller en boks Aabro lettøll når det behøves!

 

:cheers:Lars H.

 

Sommer'n kommer til uken!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Satses det på å bestille vin/ankerdramm fra Skoaffären i Skärhamn eller tlisvarende steder pr. telefon før du kommer frem, er det greit å ha sjekket opp Systembolagets liste med bestillingsnummer for varene før du ringer. Og utvalget, spesielt på vin, er ganske så forskjellig fra det på polet her hjemme. Så velg deg ut noen sikre merker hjemmefra på PC'n før du drar ut. Stol ikke på en enbefaling om hvitvin til reker fra pusheren på Systembolaget. Det gjorde vi en gang, og makan til søtt kliss har jeg aldri smakt! Har dere ikke sans for tørr/halvtørr hvitvin i Sverige, - Gunga Din?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Håper det Hulda ,har tenkt oss nedover på Svenskekysten fra helgen, men kan ikke si jeg har sett noen varsler om noe mer stabilt vær..

 

 

Måtte du få rett, Hulda!!

På søndag settes kursen mot søta brors herlige skjærgård (- og rimelige 3-litersdunker...)

- med baatplassen-vimpelen vaiende i antenna!

 

 

Man måste ha troen grabbar, TROEN! Ellers kan man innan man reser sjekke opp www.kebalviken.com. På venstre side er SMHI og webcam over Strömstad. For litt siden var det blå himmel. Nå er det heller tett skydekke.

Link to post
Share on other sites

Hilste på Bitteliten i Tanumstrand ,meget flott båt. Vi ligger der ennå. Kan fortelle at det blåser SV som

Bitteliten korrekt har utalt ikke egner seg her. Vindene passerte 20 ms. For sikkerhets skyld

har det blitt lagt 2 tamper over til bryggen ved drivstoffstasjonen. Vi ligger trygt, men kan ikke skrive

att det er den beste plassen. Vi har akkurat jobbet med å sikre noen båter.

 

I Strømstad i helgen var det veldig livlig vind. 5 båter ble hentet av Sjøassistansen. Noen av de

ville blitt hakkemat.

 

Ellers kan jeg si at Henri Lloyd lager bra regntøy.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei Baatsmann. Hyggelig at du stakk bortom. Håper plotteren din kom i orden.

 

Samme historie hvert år det er kuling i Tanumstrand. Ytterste brygge gikk opp i sømmene da vi var der i fjor. Var ikke fikset i år. Om båtene blir trykket i brygga så start motorene og bruk den for å holde hekken fri av brygga.

 

Litt rart at SV drar så hardt der - virker som om vinden følger sundet og da blir det en trakt effekt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 1 meter til bryggekanten, vi ytterste tok ingen sjanser å la tidlig ut 2 tamper til

fast-bryggen. Bryggen vrir seg, snakket med Havnekapteinen. Han fortalte at tampene

var nylig sjekket og moringen hadde satt seg etter et kraftig uvær ifjor. Dette nevnte du noe om

 

Ellers ligger det 5 båter på utsiden av bryggen ved bensinsjasjon. Der skifter de på å gå med motor.

De første timene har stor X- Yacht stått og gått. Nå er det vel en Bavaria som er nestemann.

 

Fruen har vel ikke sovnet ennå, er vel ikke helt trygg. Men vi ligger med spring, baugfortøyninger, samt

2 tamper til land. Har også lagt fram 60 m 18 mm tau, slik at event det kan legges ut.

 

 

Når det gjelder Raymarinen er den testet og funnet OK. Da må det være innst. Den fungerer nå, men hvor lenge.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Han fortalte at tampene

var nylig sjekket og moringen hadde satt seg etter et kraftig uvær ifjor. Dette nevnte du noe om

Det er dårlig dreggfeste der - det var derfor de la ut moringer. i fjor flyttet de seg et par meter i kulingen - så de fikk forhåpentligvis satt seg.

Det finner dere nok ut i morgen år dere ser avstanden mellom båtene som ligger på innsiden av brygge 1 og de som ligger på brygge 2.

Jeg sover ikke stort slike netter heller. En blanding av fasinasjon for været og respekt for kreftene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man måste ha troen grabbar, TROEN! Ellers kan man innan man reser sjekke opp www.kebalviken.com. På venstre side er SMHI og webcam over Strömstad. For litt siden var det blå himmel. Nå er det heller tett skydekke.

Nei, å bestemme feriestart og -mål etter værprognosene denne sommeren er tydeligvis ikke enkelt.

Det blir nok bare å kaste seg "uti det" på søndag, og håpe på at TROEN er tilstrekkelig sterk...! :rolleyes:

 

Det er jo et gammelt "jungelordtak" som sier: "En dårlig beslutning kan gjøres om igjen, men den tid du bruker på å bestemme deg, får du aldri igjen!"

Link to post
Share on other sites

I følge SMHI blir det ingen vind å snakke om, og er dere ute tidlig nok kan det se ut som dere får litt solvarme også!

 

Jeg antar at vi tusler oss ned til Strömstad-området i løpet av søndagen, slik at vi kan få bunkra opp litt vått og tørt på mandag før videre ferd nedover. Kanskje vi prøver Marieholm...

 

Ha en god tur!

Link to post
Share on other sites

Ligger i Kungshavn og dro fra Skagen i dag ved 10 tiden. Fin tur over med litt dønninnger, men bare velstand. Her er været bare helt suverent og vindprognosene for de neste dagene er veldig gode for oss motorbåtførere; nesten inegnvind i det hele tatt. Tar turen nordover i morgen, og skal innom Koster på mandag. Deretter setetr vi kurs mot Helgeroa, så jeg håper vinden holder seg unne i neste uke også.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...