Jump to content

VV Tank sikkerhetsventil

Merlin10

Recommended Posts

Hei, kan en eller fler kloke hoder svare på om jeg kan benytte en 9 bar sikkerhetsventil til vv-tanken min?

VV-tanken er på ca. 40L og varmes opp av motorens kjølevann.

Den gamle s.ventilen var på 6 bar og var utett/slitt.

Valgene jeg hadde hos rørleggeren var enten 3 eller 9 bar. :confused:

Er redd for eksplosjon :crazy:

På en plattform i Nordsjøen i 1978. Noen bodde i "boligcontaninere" som bestod av noen soverom & ett bad/toalett m/ en standard varmvannstank. Noen skulle fikse på tanken og stengte sikkerhetsventilen. I et rom på siden lå en sveiser som hadde frivakt og sov. Han gikk på toa og slo lens, gikk inn i køya og så smalt det! Hele toa./baderommet ble rasert og toalettet knust i fillebiter. I halvsøvne og sjokkskadd sprang mannen rett opp i livbåten. Her satt han skjelvende til første helikopter ankom og siden var det ingen som så han igjen. Ikke tull med varmvanntanker - det er falig det. :wink:

Hva slags bereder er det du har som har 6bars ventil? Det vanlige problemet er at ventilene lekker, til tross for at ferskvannspumper sjelden leverer mer enn 2 bar.

Ellers så går det ofte an å bytte pakning i disse ventilene. Ta den opp så ser du hva som har skjedd. Mulig det er nok bare å rengjøre den.

Noen linker:

Sikkerhetsventil v.v.bereder

Overtrykksventil på bereder lukker ikke ?

Kommentarer til artikkelen Ferskvann ombord

Svart (redigert)

Ventilen jeg har er av merket SYR og det står 6 bar på skruknotten. Mener å huske at han jeg kjøpte båten av (han er rørlegger av yrke) sa at den var på 2,5 bar.

Så der jeg er litt i tvil.

Ingar, du hadde rett det var et metallspon og noe annet rusk som gjorde at den ikke holdt ordentlig tett, så den er gjort rein nå. :yesnod:

Så jeg håper den holder tett nå og at jeg får pengene tilbake for en ubrukt 9 bar's sikkerhetsventil som jeg kjøpte i dag. :crazy:

Redigert av Merlin10 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...