Jump to content

VV Tank sikkerhetsventil


Merlin10

Recommended Posts

Hei, kan en eller fler kloke hoder svare på om jeg kan benytte en 9 bar sikkerhetsventil til vv-tanken min?

VV-tanken er på ca. 40L og varmes opp av motorens kjølevann.

 

Den gamle s.ventilen var på 6 bar og var utett/slitt.

Valgene jeg hadde hos rørleggeren var enten 3 eller 9 bar. :confused:

 

Er redd for eksplosjon :crazy:

Link to post
Share on other sites

en VV-tank er provtryckt för det som står på lappen.....ikke sett en högre ventil......då finns risk att tanken åpner före sikkerhetsventilen... :lol:

 

personligen tror jag nog att noen annen koppling eller slang i systemet vill 'gå' före!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

På en plattform i Nordsjøen i 1978. Noen bodde i "boligcontaninere" som bestod av noen soverom & ett bad/toalett m/ en standard varmvannstank. Noen skulle fikse på tanken og stengte sikkerhetsventilen. I et rom på siden lå en sveiser som hadde frivakt og sov. Han gikk på toa og slo lens, gikk inn i køya og så smalt det! Hele toa./baderommet ble rasert og toalettet knust i fillebiter. I halvsøvne og sjokkskadd sprang mannen rett opp i livbåten. Her satt han skjelvende til første helikopter ankom og siden var det ingen som så han igjen. Ikke tull med varmvanntanker - det er falig det. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva slags bereder er det du har som har 6bars ventil? Det vanlige problemet er at ventilene lekker, til tross for at ferskvannspumper sjelden leverer mer enn 2 bar.

 

Ellers så går det ofte an å bytte pakning i disse ventilene. Ta den opp så ser du hva som har skjedd. Mulig det er nok bare å rengjøre den.

 

Noen linker:

Sikkerhetsventil v.v.bereder

Overtrykksventil på bereder lukker ikke ?

Kommentarer til artikkelen Ferskvann ombord

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ventilen jeg har er av merket SYR og det står 6 bar på skruknotten. Mener å huske at han jeg kjøpte båten av (han er rørlegger av yrke) sa at den var på 2,5 bar.

Så der jeg er litt i tvil.

 

Ingar, du hadde rett det var et metallspon og noe annet rusk som gjorde at den ikke holdt ordentlig tett, så den er gjort rein nå. :yesnod:

Så jeg håper den holder tett nå og at jeg får pengene tilbake for en ubrukt 9 bar's sikkerhetsventil som jeg kjøpte i dag. :crazy:

Redigert av Merlin10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...