Jump to content

Epoxy som produkt til forsegling av treverk, glem det!


MartinN

Recommended Posts

Vel, misforstå meg rett - produktet West System Epoxy er knallbra og har forseglet to stk merantifinerplater i går, men...

 

Det er bare så vanvittig dyrt og jeg var nødt til å bruke nærmere 1 kg (450 kr) på to stk plater (ca. 3 kvm)..

Jeg la kun ett lag, det holdt ikke til mer...

 

Det er det bare å glemme når det gjelder resten av treverket i båten og det kommer til å bli en del plater!

Epoxy til dette formålet er rett og slett for dyrt, så da er spørsmålet;

 

Hvilke alternativer bruker dere?

Redigert av MartinN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg kjøpte epoxy, men jeg dengang (ca 6 år siden) fant jeg at SP produktene om jeg kjøpte dem hos DIAB i Asker, lå på omtrent halve prisen av West. (litt avhengig av forpakningene). En av fordelene ved epoxy er at har man endel ulike oppfaver i båten, kan en skjøpe store forpakninger, og anvende samme sak til rent lim, sparkel, forsegling osv, avhengig av ev. iblandet fyllmasse. Da kan det bli god totaløkonomi i det. Husk bare å være forsiktig og bruke værneutstyr (søk på tidligere tråder her på BP)

Link to post
Share on other sites

Svas kjemi (på Lillestrøm ?)

 

11-1200,- for 10kg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Epoxy hefter bra på dei fleste materialer, men sørg for å pusse igjenom det øvre laget av coat/polyester ned til glassfiberen. alternative plater er jo sandwich med tre mm. grp på hver side, sterkt lett og billig. Du trenger ikke bruke d.cell men f.eks balsatre viss det skaql være veldig billig.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Emnetittelen her er faktisk ganske bra "Epoxy som produkt til forsegling av treverk, glem det!" Trådstarteren tenkte nok økomisk her, men en annen grunn som jeg mener er vel så viktig er vel at "forsegling" av treverk ikke alltid er helt bra hvis det betyr at man stenger inne fuktigheten. Epoxy er ikke diffusjonsåpen. Dette betyr at fuktighet ikke slipper igjennom. Glimrende hvis målet er å holde ute fuktigheten.

 

Jeg vurderte selv å legge Epoxy på dekket mitt, men gikk fra idèen av tre grunner:

  • Epoxy er ikke diffusjonsåpen.
  • Epoxy er ikke veldig elastisk.
  • Epoxy er ganske dyrt.

Når dette er sagt er Epoxy er glimrende middel å lime/reparere med. Med forskjellige innblandinger kan epoxyen få en mer fleksibel karakter. Klarer man å virkelig "forsegle" trevirket i ordets rette forstand er Epoxy et glimrende stoff. :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Klarer man å virkelig "forsegle" trevirket i ordets rette forstand er Epoxy et glimrende stoff. :cheers:

Og dette er vel ein av dei tingene som går fint i teorien, men er (nesten?) heilt umogleg å gjennomføre i praksis :sad:

 

Men er det nokon som har prøvd å impregnere/olje trevirket før det vert støypt inn? Vil ikkje det "ta knekken" på dei vassdropane som eventuelt kjem seg forbi forseglinga?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Og dette er vel ein av dei tingene som går fint i teorien, men er (nesten?) heilt umogleg å gjennomføre i praksis :sad:

 

Svaret her er vel "kaldbaking" der det finnes utallige vellykkete prosjekter. Bl.a. minnes jeg nylig å huske noen flotte innslag fra NRK fra Dolviken der Epoxy er en helt avgjørende del av produksjonen... :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jo for all del, det finst mange gode eksempler på at dette funker bra i praksis. Det er definisjonen "forsegle" eg funderer litt på... For viss du byggjer ein båt i kryssfiner og "sauser" den inn med epoxy på både innsida og utsida av skroget, vil du då klare å "forsegle" endeveden/kantane på finerplata? Vert dette så bra og tett at viss båten synk (av mangelfull lensing) og vert heva igjen ei veke seinare, så vil ikkje ei einaste finerplate i skroget trekke vatn?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Tja går utifra at undervannskroget på disse båtene og er av finer og epoksy. det er nok og forskjell på å ta en 16mm finerplate fra hyllen hos byggmakker og det å faktisk bygge opp lagene selv

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Når jeg bygde båten min la jeg også på et (eller flere) lag med glassfiber mettet med Epoxy, da blir det tett. Så det er ikke problem å få det tett med Epoxy, på plane flater kan man tildels klare seg uten glassfiber. Men f.eks. furu(finer) vil utvide og krympe litt med temperatursvingninger, noe som er nok til at det oppstår microsprekker i epoxyoverflata om det ikke er brukt glassfiberduk i tillegg. Andre treslag er bedre, men selv har jeg brukt glassfiberduk på alle kritiske steder, dvs hele skroget og dekk og dørk.

Link to post
Share on other sites

.. For viss du byggjer ein båt i kryssfiner og "sauser" den inn med epoxy på både innsida og utsida av skroget, vil du då klare å "forsegle" endeveden/kantane på finerplata? Vert dette så bra og tett at viss båten synk (av mangelfull lensing) og vert heva igjen ei veke seinare, så vil ikkje ei einaste finerplate i skroget trekke vatn?

 

 

Svaret er NEI :wink::cheers:

 

LK6647... Hvilke båt har du bygget som gir deg erfaring nok til å trekke en slik bastant konklusjon?

 

Personlig har jeg på det nåværende tidspunkt ikke druknet noen båt som kunne gitt meg svaret på dette, men jeg driver nå på å bygger en båt i mahogny og kryssfiner ved hjelp av epoxy. Etterhvert som byggingen skrider fram blir ALLE flater forseglet med epoxy. Det skal legges duk og 2-3 lag med epoxy utvendig, samt antageligvis 2 strøk med epoxy innvendig. I tillegg blir epoxyen lakkert for å få UV-beskyttelse(og finish). Så hvor skal vannet komme inn til kjernematerialet?

Hvis vi snakker om en gammel trebåt som er bygget uten epoxy, og hvor man har lagt på dette i ettertid der hvor man kommer til, er jeg enig med deg i at man aldri får det 100% forseglet, og vanninntregning vil være ett faktum.

Men Sinten spurte om en NY båt bygget med bruk av epoxy fra grunnen av.

Link to post
Share on other sites

Spiller egentlig det noen rolle? Er det forseglet, vil jo ikkke noe slippe ut eller inn, følgelig vil treverket ikke bevege seg.

 

Når det gjelder spørsmål om kaldbaking, vil jeg tro de som bygges i dag bygges av kokfast finer, mao den trekker ikke nevneverdig med vann i utgangspunktet...

 

Når man bygger av andre materialer må man huske på at uansett hvor godt platene er forseglet, vil det likevel alltid komme inn fukt ved gjennomføringer, skruehull osv....

Link to post
Share on other sites

Man bør kanskje spørre seg hvor mye vann som er i treverket før det blir forseglet. 10%? 15%? 20%?

 

For at treverk skal råtne er det tre ting som skal våre tilstede, muggsporer, vann og luft. Vårherre har i all sin visdom sørget for at muggsporer er allesteds nærværende, slik at alt liv i denne verden er forgjengelig.

Så da sitter man igjen med vann og luft. Dersom man kan forsegle treverket slik at luft ikke er tilgjengelig, vil ikke treverk råtne selv om det er rimelig vasstrukket. Ref pæler under gamle bygg som står vasstrukket i leire i hundrevis av år uten å råtne fordi leiren de står i er uten luft. Muggsporer og fuktighet er tilstede, men ikke luft. Dermed råtner det ikke. Men man bygger vel ikke båt med våte materialer? Alle materialene jeg bruker er tørket og siden oppbevart innendørs i minst ett år. Så jeg anser ikke dette som særlig sannsynlig hvis man ikke oppbevarer materialene utendørs under en pressening. Det finnes selvsagt konstruksjoner som bygges at fuktigere materialer, men da er byggemåten og behandlingen etterpå også annerledes.

 

Spiller egentlig det noen rolle? Er det forseglet, vil jo ikkke noe slippe ut eller inn, følgelig vil treverket ikke bevege seg.

 

Når det gjelder spørsmål om kaldbaking, vil jeg tro de som bygges i dag bygges av kokfast finer, mao den trekker ikke nevneverdig med vann i utgangspunktet...

 

For å være en anelse pirkete. Fineren er ikke kokefast. Det er LIMET som er vann og kokefast. WBP-lim = Water / Boil proof.

Dersom man bruker vanlige interiørplater uten WBP-lim vil platene delaminere hvis de blir våte. Eksteriørplater med WBP-plater blir like bløte hvis de får muligheten, men de vil ikke delaminere, og vil gjennfinne full styrke hvis de får tørke ut. Som med alt annet treverk vil finer tørke hvis man sørger for lufting.

Marin-kvalitet betyr at man i tillegg til WBP-lim bygges platene opp av finer fra samme treslag, alle finerlagene er like tykke, det tillates ikke kvisthull i laminatene og limet skal påføres som ett jevnt lag med full dekning av hele platene. I tillegg blir platene gjennomlyst før de godkjennes for å sjekke de ovennevnte forhold. Marin-kvalitet er stemplet BS-1088(Bristish standard) eller AS100 (tysk standard). Rimelige Luan/Meranti-plater fra Byggmakker osv har kjernemateriale i ett eller annet billig skraptre, med ett fantastisk tynt sjikt ytterst som gir dem pent utseende. Limet er lagt på i striper, og det tillates store kvisthull og sprekker i kjernematerialet. Kvalitetsforskjellene er merkbar hvis du sammenligner Marin og Eksteriør plater. Interiør-plater vil jeg ikke snakke om engang.

 

Når man bygger av andre materialer må man huske på at uansett hvor godt platene er forseglet, vil det likevel alltid komme inn fukt ved gjennomføringer, skruehull osv....

 

Da er de ikke lenger forseglet... Man må selvsagt smøre epoxy i alle skroggjennomføringer og hull, og bruke Tec7 eller tilsvarende i alle skruehull. Man må selv sørge for at integriteten i konstruksjonen opprettholdes.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til ditt prosjekt, men jeg bruker så godt som aldri epoxy. Det er et bra produkt, men betydelig mer helseskadelig å jobbe med enn polyester, og med mindre hele båten er bygget i epoxy (sjeldent) er det i 99% av tilfellene unødvneidg å bruke. Har f.eks. aldri brukt annet enn polyester til montasje av baugpropeller osv., hvorfor i all verden blande forskjellig type materialer, utsette seg for enda mer gift og bruke så mye mer cash på kostbare materialer som overhodet ikke er nødvendig?

 

Epoxy-leverandørene har imidlertid klart å lage utrolig mye skremselspropaganda rundt dette med plastpest, delamineringer osv., og det kan nesten virke som at fritidsbåteiere i dag ikke engang vurderer å bruke annet enn epoxy, akkurat som Sikafleks, som også etter min menig ikke har noe som helst med båt å gjøre (utenom natemassen i til teakdekk)..

Link to post
Share on other sites

Trevirket skal vel igrunenn ikke ha mere fuktighet en 6-8% før liming/forseglig med epoksy. Mener og tror at du kan ha oppimot 15-16% uten at det skal være noen stor fare for svekkelse

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

LK6647... Hvilke båt har du bygget som gir deg erfaring nok til å trekke en slik bastant konklusjon?

 

Men Sinten spurte om en NY båt bygget med bruk av epoxy fra grunnen av.

 

Honduras. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har bygget en eneste båt. Mitt "bastante" nei var svar på følgende spørsmål:

 

For viss du byggjer ein båt i kryssfiner og "sauser" den inn med epoxy på både innsida og utsida av skroget, vil du då klare å "forsegle" endeveden/kantane på finerplata? Vert dette så bra og tett at viss båten synk (av mangelfull lensing) og vert heva igjen ei veke seinare, så vil ikkje ei einaste finerplate i skroget trekke vatn?

 

Det blir litt flisespikkeri dette, men jeg la ikke til grunn dine forutsetninger: "Men Sinten spurte om en NY båt bygget med bruk av epoxy fra grunnen av.". Joda, hvis det er viktig at båten var NY og ikke brukt (Epoxy kan sprekke pga. manglende elastisitet). Teoretisk kan vel dette gå bra. Hvis dette er "nysauset", for å bruke Sinten sin terminologi, så kanskje. I praksis, en uke under vann (regner med at den ikke traff bunnen hardt da :eek: ), at ikke en eneste dråpe inntrukket vann. Jaja. Kanskje ? :smiley:

 

Synes at dette blir litt avsporing da poenget mitt er at Epoxy er et glimrende produkt brukt med omtanke; at man ikke må stenge inne fuktigheten.... Det er du vel enig i Honduras ? :rolleyes:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg til ditt prosjekt, men jeg bruker så godt som aldri epoxy. Det er et bra produkt, men betydelig mer helseskadelig å jobbe med enn polyester

 

Du blander ikke materialer her? Jeg har aldri jobbet med polyester, og min erfaring med epoxy er begrenset til mitt hobbyprosjekt. Jeg uttaler meg derfor ikke med noe faglig kompetanse, men trodde faktisk at det var omvendt.

 

Epoxy inneholder så vidt jeg vet ikke løsemidler. Polyester inneholder bl.a. Styren. Enkelte liker tydeligvis styrenlukten og kaller det "nybåt-lukt". Personlig blir jeg kvalm av lukten som kommer hvis man f.eks åpner en luke i en ny glassfiber-båt. Og det avgis styren i mange år. De som støper med polyester bruker friskluftsmasker.

Fra epoxy-leverandøren står det ingenting om friskluftsystemer osv.(kun erfarng med West). Man skal bruke hansker eller beskyttelseskrem, da epoxy hos enkelte kan frambringe en allergisk reaksjon hvis man eksponeres på bar hud. Dette gjelder så lenge epoxy'en er uherdet. Ferdig utherdet er det ingen risiko.

 

Så jeg vet hva jeg ville brukt. Men hva vet vel jeg.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...