Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

det har jeg ikke sett før, men jeg skal ta en titt i dag når jeg kjører aktuatoren..for jeg venter på at VP skal bestemme seg om det blir ny wire. Går tregt. Har forøvrig sett og kjent på den "nye" wiren til VP. Strømpen er sort og wire glir langt lettere enn den brune.

 

Targa, er det Gulliksen som er ditt lokale verksted også? synes jeg oppfattet noe i den dur forleden...men mulig jeg tar feil :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Ser det er mye interessant som kommer fram i diskusjonene rundt D-serien til Volvo her. At det har vært problemer, merkelig nok hovedsakelig relatert til Norge ved enkelte modeller kan man nok være enige om. Men dette er tross alt en av de mest avanserte, drivstoffgjerrige og momentsterke motorene på markedet. Da kan man også oppleve enkelte introduksjonsproblemer. Selv gikk jeg fra en båt med 1 stk. Yanmar 6LYA-STP 340 hk til ny båt med 2xD6 435. Har ikke hatt et eneste feilpekk med Yanmaren gjennom driftstiden siden den var ny, så den har definitivt bevist sin eksellens. Volvoene har heller ikke hatt problemer av noen art de første par hundre gangtimene foruten en bagatell med defekt vannsensor i et drivstoffilter. Ellers er det bare å ta av seg hatten for kraften i disse maskinene. Synes heller ikke de er spesielt tørste. Ligger på 4.2 l/nm mens jeg hadde 2.5 l/nm på forrige båt som var halve vekten samt marsjet med 20 knop kontra 25-26 knop her og synes dette er akseptabelt nok. Da marsjer jeg med 2900 rpm og har fortsatt 600 rpm igjen til max så kraftoverskuddet er betydelig. På Yanmar var forholdet 2950/3400 rpm. Ser ut som at dette er den korrekte speeden på min båt i forhold til skroget, motorenes momentkurve etc.

Som sagt, Volvoene må hoppe etter Wirkola men det har de klart fint så langt med kun positive erfaringer.

Link to post

Oppdaget i går at det drypper sjøvann / rustvann ut av gearwire til mitt DPH drev når gear-aktuator kjøres.

 

Vaieren blir mindre og mindre tett etterhvert. Har sett det samme på flere båter med tiden. Om Aktuatoren står lavt plassert forsterker det problemet.

Det kan lekke vann selvom den står noen cm over vannflaten pga høyere vanntrykk rundt akterspeilet fra propellvann ved bakking.

Tipset er og få montert aktuatorene så høyt som mulig. Synes de stort sett er montert for lavt...

Mvh. SAP

Link to post

Den en av våre 2 stk helt nye D4-260 lekker Diesel som en sil.

 

Antagelivis lekkasje i/på Diesel pumpen.

Slikt kan skje bare etter 25 timers bruk.

Godt dette skjedde nå, så ikke hele sommerferie røyk.

 

Så får vi håpe at denne blir skiftet relativt rask.

 

Så langt har vi bare vasket opp Diesel.

 

-M-

Link to post

en kamerat av meg har fått lekasje på sine 2 år gamle styresylindre. (Fikk nye på reklamasjon på 2004 mod.) Han har fått beskjed om at VP har sluttet å levere ut nye styresylindre. De har rett og slett ingen de kan stå inne for. Det er kort og godt innført salgsstopp. Er det andre som har hørt noe tilsvarende ? Hva i helv... skal en gjøre nåe en sitter med lekasje ?

Link to post

Jeg fikk ogsaå byttet i vinter etter 2 års bruk...

 

Det er ikke problem å lage noe som er holdbart, men det er ikke god butikk. Enhver produsent prøver vel å finne en balansegang mellom "tilfredstillende" kvalitet som ikke holder for kort eller for LENGE. Sistnevnte er viktig. Volvo ser ut til på flere punkter å dessverre ligge for langt ned på skalaen, det er rett og slett blitt for "gode" til å lage deler som ryker fort slik at en får en god omsettning på disse deler. Dessverre holder de ikke ut reklamasjon og garanti tid engang og det er ikke noe sjakktrekk...ikke minst det svekker tilliten til produktene. Hvor lenge holdt de på med de derre styreslangene som gikk i oppløsning med det samme de kom i lukta av sjøvann? De de har kommet med i ettertid ser sålangt ut til å holde i mitt tilfelle iallefall, for bare håpe for Volvos del at de ikke varer for godt da. les; at det har tilbydd kundene slanger av kvalitet som varer så alt for mange år at planlagd omsettningen på disse går ned.

Link to post

En liten observasjon fra båtmessa i Arendal idag..

Diger åpen jålejolle fra Fjord med motorromslukene åpne og grønne beist som lagde stygge skjærende lyder ved litt høy tomgang. Doktor med VP på capsen vandret rundt nedi der med spørrende blikk uten å bli noe klokere så det ut til. :confused:

Så ille at Helge Duus kom og lurte på hvem i svarte som hadde satt seg på spaken til baupropellen i Adriaticen to plasser innenfor. :discuss:

Link to post
  • 2 uker senere...

2005 modell, gått 450 timer. E6-370-B HS.

 

Håper bare det ikke lar seg reparere, slik at det blir ny motor ombord. Ikke greit å ha noe som er reparert etter havari... Kommer ikke til å stole på maskinen etter dette.

 

Hadde flaks, og fikk sleper ombord etter knappe minuttet.

Mvh
Simon

Link to post

Ja, trodde denne maskinen var trygg ettersom den var gått 500 timer da jeg kjøpte den den 11. Mai i år:-)

 

Jeg fyller diesel i Florvåg på Askøy utenfor Bergen, men tror ikke dette har årsak til havariet. Brukte ingen drivstofftilsetning heller.

 

Det som har skjedd med min maskin er nok sprengt frostplugg syndromet, med påfølgende varmskjæring. Det har sprutet frostveske ut på styrbord side av maskinen, og all kjøleveske ligger nå i kjølen på båten.

 

Utrolig hvor raskt den havarerte. Det gikk ikke mange sekundene fra alarmen gikk, til motoren gikk i knas.

 

Nå ligger den hos Nye Norsk Båtsenter, der jeg kjøpte den for tre uker siden. Håper de ordner opp raskt og smertefritt for meg slik at sommeren blir reddet...

Mvh
Simon

Link to post

Det er veldig leit når noe slikt skjer, og jeg føler veldig med deg.

Ikke for å negativ, men hvilke garantier forholder du deg til?

Har du noen ekstra garanti på denne motoren?

2005 modell kan vel være ett år for gammel for forbrukerkjøpsloven??

Du har vel kanskje motorskadeforsikring?

Når det er sagt så håper jeg selvfølgelig at det ordner seg for deg på beste måte uten at du må betale noe for dette.

Link to post

Kjøpte båten hos Nye Norsk Båtsenter for drøye tre uker siden, så dette er snakk om en reklamasjon mellom dem og meg. Regner ikke med at Volvo løfter en finger ettersom maskinen er over fem år.

 

Har dessuten ekstra motorforsikring, så den skulle dekke det også.

 

Det hele skjedde veldig fort. Båten startet som normalt da jeg forlot Espevær idag morges, og gikk på vekslende turtall fr tomgang til 2800 RPM utover dagen.

 

Fikk en lydalarm, og et orange blinkende trekantsymbol mens jeg lå på 2800 RPM, og sakket da straks av til tomgang, og putret inn til nermeste kai. Fant ingen feil i maskinrommet, og startet den opp igjen. Fikk ingen indikasjoner på feil mens jeg lå ved kaien. Ringte for sikkerhets skyld til Nye Norsk Båtsenter og snakket med mekaniker. Han forsikret meg om at det bare var å kjøre videre, og at søkelys lyset var orange, var det uansett ikke en kritisk feil.

 

Jeg startet da opp, og dro videre på tomgang, til motor var gjennomvarm, og økte sakte til 2800 RPM, og hadde da 5,5 bar oljetrykk, og 86 grader på kjølevannet som normalt.

 

Plutselig kom lydalarm, og turtallet falt til 2000 RPM før det økte til rundt 2500 RPM iløpet av noen sekunder. Før jeg rakk å røre gassen, stoppet maskinen med en ekkel raklelyd. Det kom ingen røyk.

 

Men da jeg åpnet maskinrommet kom det en sky av damp, og røyk. Og maskinrommet var overspilt med kjøleveske.

 

Fikk tauet den inn til forhandler, og der ligger den nå slik at de får sett på det på mandag.

 

Nei, den er ikke chippet, men har fast aksling...

Mvh
Simon

Link to post

Aldri skal jeg ha noen D6. Det må være noe skikkelig hærk. Takk for at dere deler "erfaringene"

Denne kommentaren var vel i kategorien overkant. Det er vel til dels store forskjeller internt på det som kalles D6 maskiner, og langt fra alle har hatt problemer. De siste års versjoner er vel heller ikke beheftet med denne typen havarier. D6/310 hesteren er eksempelvis en motor som avviker betydelig fra D6/435, og jeg kjenner ikke til havarier på D6/435 av den typen som er beskrevet her. Særdeles ergelig når det skjer men man må nyansere litt også. Motorskadeforsikring? Ja det bør man nok vurdere i alle tilfelle.

Link to post

Det var leit å høre Christel III, Det som har skjedd er nok at du fikk feil på en injektor, da fikk du alarm. Så etter å ha startet opp igjen har lekkasjen i injektoren laget trykk imellom ijektoren og kobberhylsen som denne sitter i. Den tåler ikke 1800bar som trykket i høytrykkssiden er, og sprekker. Da går dieseltykket over i kjølevannet, dette stiger så raskt at hva som helst i kjølevannssystemet kan sprenge. De såkalte frostpluggene som egentlig bare er en støpeteknisk plugg blir presset ut og kjølevæsken forsvinner. Lav kjølevæskestand og ny injektor feil vil hver for seg gi alarm og høy kjølevannstemperatur vil gjøre at motoren går i sikkermodus, turtallet faller. Lyden, eller snarere ulyden kan være skjæring men også lyd fra injektoren.

-Det at injektorfeil forårsaker sprengning av kobberhylsa med påfølgende tap av kjølevæske skulle ikke ha skjedd fordi det har vært en bulletin på å skifte o-ringene som tetter mellom injektor og kobberhylse med o-ringer med åpninger i.

-Det høres ut som om du har ditt på det tørre rent kjøpsrettslig, håper bare det går raskt å fikse så ikke sommer'n går fløyten. Jeg ville sjekket om den o-ring modifikasjonen er gjort her. Lykke til!

Link to post

Interessant å lese forløpet til havariet Christel. Du går inn i statistikken av vestlandsbåter med strak aksel og D-maskin. Underlig at dette går igjen.

 

Jeg forstår ikke at du har en D6 370 fra 2005? Har jeg misforstått deg eller er motoren chippet?

 

Ellers en interessant og ny info fra DieselDahl ang. servicebull på O-ringer som tter mellom injektor og kobberhylse. Dette er en veldig interessant ny info i denne saken. Flere som kjenner til dette?

Link to post

D6-370 I-B ble produsert fra 2004-2008 iflg:

http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx

Modifikasjoner er noe som ditt autorisrte VP-verksted har kunnskap om, blir vanskelig ellers. Båtblader og -fora er fint for oss sjøfarende, men ikke noe substitutt for jevnlig kontakt med serviceapparatet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...