Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Det har seg slik at nivået kan være lavt på pinnen når det blir peilet på kald motor. Dette har vært gjort tre dager etter hverandre. Så ble det kjørt en tur med båten, og deretter peilet igjenn over tre dager, hvor den havnet på full.Så blir motor startet, og peilet neste dag, så er det lavt igjenn. Har forsøkt å bytte begge filter, i tilfelle det var at disse tømte seg.Noen som vet hvorfor det ene filteret kalles bypass?

Link to post
Share on other sites

De aller fleste smøresystemer har en overløpsventil i systemet etter pumpa, slik at dersom trykket blir for høyt, slippes noe av oljen direkte tilbake i oljesumpen. I tillegg er det en ventil i filteret som slipper oljen forbi filter-elementet nå dette begynner å bli tett. Da løper oljen ufiltrert ut i motorens smørekanaler. På noen volvomotorer, de med to filter, vil den oljen som går i by-pass kjøres inn på et nytt filter, før den sendes inn i bunnpanna.

Dette sikrer en bedre filtrering av all oljen, også den som er overskudd fra pumpa.

Link to post
Share on other sites

Et godt tips fra en Volvo Penta verksmester for å oppdage ekstern diesellekkasje fra injektorer inne i kobberhylsen :smiley:

Dieselen vil ved en evt. lekkasje, blande seg med smøreoljen.

Hvis det blir en diesel lekkasje, så vil du merke det på motoren.

Ujevn gange, eksosrøyk, bankelyder etc.

 

Beklager, denne informasjonen over viser seg ikke å være riktig.

Dieselen vil lekke ut ved klaven som holder injektoren ved eksternlekkasje i den.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Targa, vil dette si at det er mulig å oppdage kommende injektorhavari ved å observere diesel-lekasje rundt injektorene?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Targa, vil dette si at det er mulig å oppdage kommende injektorhavari ved å observere diesel-lekasje rundt injektorene?Brigg

 

I praksis: Ja, det er umulig.

 

Det verserer mange til dels pussige forklaringer på hvordan injektorhavariene utarter seg. Felles for de fleste er at "de har hørt fra en VP mekaniker..."

 

Injektorene på en common rail motor har mer eller mindre konstant trykk fra dieselpumpen, og er elektrisk styrte fra EVC. Det som skjer når injektorene begynner å tulle seg, er at en eller flere injektorer begynner å gi for mye diesel inn i sylinderen. Selve årsaken til dette er at de rett og slett skjærer seg.

Den økte mengden med diesel fører igjen til en stor trykkøkning i forbrenningstidspunktet.

 

Det økte trykket KAN igjen føre til at selve injektoren blir løftet litt opp fra setet sitt, og endel av trykket som er i forbrenningskammeret slipper ut mellom dysespiss og den berømte kobberhylsen. Kobberhylsen er ikke dimensjonert for et slikt trykk, og på injektorer fra før 2008 er det en o-ring som tetter mellom injektor, og kobberforing på toppen. (ett 2008 har de byttet ut disse o-ringene med noen som skal slippe ut trykket).

 

Det ser ut som kobberhylsene klarer etpar slike "feilslag" fra injektorene før de tilslutt revner. Det er først når en kobberhylse har revnet at man får trøbbel.

(kobberhylsene står gjennom kjølevannskanalene i støpejernstoppen, og er presset ned i forbrenningskammeret).

Ofte gir dette utslag i at en eller flere frostplugger blir blåst ut, pga plutselig trykkøkning i kjølevanns-systemet. Noe som igjen fører til tap av kjøling. Dette KAN videre føre til havari på grunn av varmskjæring.

 

Er man riktig uheldig (slik som jeg var:-)) så havner den bakre frostpluggen i toppen ned i registerkjedet...

Dette førte til at kjedet hoppet over endel tenner og samtlige ventiler tok i stempeltoppene. Videre ble nesten alle ventil-løfterne knust.

 

Når maskinen ble plukket fra hverandre ble det oppdaget at fire av seks injektorer hadde begynt å tulle seg, og det var tydelig sot innvendig i kobberhylsene. Men bare en av dem hadde sprukket, og ført til totalt maskinhavari.

 

På maskiner som er fra 2008 eller nyere, er det som tidligere nevnt bla. brukt en annen type o-ring som tettning mellom injektor og kobberhylse. Denne o-ringen har tre svake punkt, som vil slippe ut eventuelt overtrykk som kan oppstå innvendig i kobberhylsen.

En skulle tro at dette kan oppdages ved å plukke av platen på toppen av maskinen, og se ned på toppen av injektorene. Hvis det er rester av sot rundt en eller flere injektorer, er dette tegn på at det kan være noe i gjære.

 

 

Ved måling av returmengde fra injektorene, kan man få en indikasjon på at en eller flere injektorer gir fra seg feil mengde diesel, hvis det kommer mindre retur fra den enn de andre.

 

 

Skulle tro dette var enkelt forklart for de fleste. (har skrevet dette inlegget på iPad, og derfor gjort det kortest mulig) :-)

 

Edit: Et begynnende injektorhavari KAN gi utslag i mer røyk fra maskinen, da den får for mye diesel på en eller flere sylindre.

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Beklager, denne informasjonen over viser seg ikke å være riktig.Dieselen vil lekke ut ved klaven som holder injektoren ved eksternlekkasje i den.

 

Etter det jeg kjenner til, er det ikke funnet en eneste injektor som har hatt utvendig diesel-lekkasje. Ifølge VP har alle inkjetorene som har ført til havari "kun" gitt for mye diesel ved at de ikke stenger skikkelig.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder gullfisks spørsmål om varierende oljepeilinger svarte jeg ang et tilfelle av lekkasje fra dieselpumpen og spekulerte i om tett returslange til tank kan forårsake en slik lekkasje. Dette har ingenting med returmengden fra injektorene å gjøre (selv om all info er interessant) Ellers er det nok ikke riktig at rail-trykket er konstant, det sitter nemlig en proporsjonalventil i pumpen som regulerer trykket avhengig av belastningen. Oljetyven er fortsatt en gåte.

Link to post
Share on other sites

kan båten ha ligge veldig skjevt i vannet når peiling med lavt nivå ble foretatt?

 

-jeg går ut ifra at man ser og kjenner på konsistens og lukt på olja om det har lekket diesel over dit. Det skal jo en anseelig mengde diesel i olja for å heve nivået fra min til max.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan båten ha ligge veldig skjevt i vannet når peiling med lavt nivå ble foretatt?

 

-jeg går ut ifra at man ser og kjenner på konsistens og lukt på olja om det har lekket diesel over dit. Det skal jo en anseelig mengde diesel i olja for å heve nivået fra min til max.

Ja, 1,5 liter :yesnod:

Vet ikke om noen båter med D4 som krenger så mye at det skal gi utslag. Det er vanlig at nivået er høyere med varm olje eller hvis den har stått en stund. Men her er det vel motsatt?

Link to post
Share on other sites

Båten ligger likt i vannet ved de forskjellige peilingene. Olja kommer og går.Er helt vilkårlig hvor mye det er, og varierer etter hver gang motor har gått.Peiler tidligst dagen etter drift.Peiler vanligvis før start, men peiler titt og ofte nå for å prøve å finne mønster i dette.Tør nesten ikke fylle på selv om man peiler minimum, og det blir jo feil :confused:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Peiling på disse motorene er litt spesiell. Ser at nivået varierer på min d4, anbefaler å peike 10 min etter stopp. Skjønner ikke hvorfor det skal variere, men det gjør det, og det er lett å fylle på for mye. Hold nivået under middel, og peil ofte. Har selv en ny d4 versjon E, 2011. E versjon kom i 2010. Forhandler og verft hevder motorer levert etter 2008, antar de mener fra og med D versjon,har vært uten problem. Fikk selv injektorproblem med havari på min tidligere B versjon fra 2005. Det startet med økt røk fra eksos, og forbruk av køleæske. Til slutt ble motor tatt ut og demontert. Den var da ødelagt, og jeg fikk ny av Volvo. Årsak til havari var korrosjon i sylindre. Det var synlige skader på stempler etter injektoprolemerer med feildosering av diesel. Antar problem skyldes utette injektorer. Anbefaler god service og ettersyn etter instruksjosbok. Se etter lekkasjer fra kjølere, forbruk av kjølevæske og røk fra eksos. motorene skal være tilnærmet frie for røk fra eksos. La ellers merke til at ny motor har en mye mykere gange.

Link to post
Share on other sites

Peiling på disse motorene er litt spesiell. Ser at nivået varierer på min d4, anbefaler å peike 10 min etter stopp. motorene skal være tilnærmet frie for røk fra eksos. La ellers merke til at ny motor har en mye mykere gange.

 

Jeg er blitt anbefalt fra VP verksted å peile etter at motoren har stått en god stund. Det er mye olje rundt omkring i motorene som skal renne ned. Jeg har også blitt anbefalt å holde oljenivået lavt - gjerne ned mot min.

 

Motorene ryker etter min erfaring litt varierende med hva slags diesel man fyller på. Fyller man på feit diesel ryker det jo litt.

 

 

Mykere gange kan komme av at du kanskje har den nye typen motorlabber?

Link to post
Share on other sites

Har fått en ny peilepinne fra Volvo, men ikke noe forslag til nivå og tidspunkt for peiling. Det som Bitteliten nevner, er slik jeg har tenkt også i forhold til oljenivå.Den nye pinnen stikker mye lenger nedenfor min merket, og peilefeltet er også litt forskjellig, uten at jeg husker hvor mye i farta. Mener det står i manualen at det kan peiles etter 10 min på varm motor, og etter en time på tomgangskjørt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...