Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Fakta og status er i korthet følgende:

 

Det er et problem med D-serien

Volvo Penta arbeider med saken

Det antas at problemet har med injektorene å gjøre

Årsaken VIL bli funnet, uansett hva den er

Løsningen kommer "så snart den kan"

 

Så hva i all verden er EGENTLIG problemet? Ja, rent bortsett fra Båtmagasinets behov for å skrive skrekk- og sensasjonshistorier? Kan hende de skulle skrive litt mer om fornøyde mennesker og Volvo Penta kunder. I mellomtiden er det ingen grunn til å rakkenere på Volvo Penta på grunn av dette problemet. Det er bedre å vente og se.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje være at dynamikken i massemedia er at man leter etter de mindre avvik og overdimensjonerer disse slik at publikum "krever" oppfølging.

Dermed øker massemedias salgstall og engasjementet tiltar.

Massemedia er aldri rettferdig. Massemedia kan bygge opp det meste og bryte ned det meste.

Jeg synes synd på mediaomtalen til Volvo i D4 - D6 saken - kanskje det hadde vært en klokere strategi å ha vært mer åpen?

Link to post
Share on other sites

Synes dere er inne på et viktig poeng i denne saken, nemlig oppmerksomheten saken har fått i forholdet til omfanget av problemet.

 

Fakta er, om vi skal tro VP, at det dreier seg om 32 motorer - og at dette er et særnorsk fenomen. Det sies at dette er 1 prosent av antall solgte i Norge. I verden under èn promille.

 

Så kan vi selvsagt mistenke Volvo for å holde tilbake sannheten og at det i realiteten dreier seg om langt flere. Dette tror jeg ikke noe på. For det første så er dette informasjon som er enkel for journalister og andre å ettersjekke og en av verdens største båtmotorprodusenter vil ikke risikere merkevaren på noe så dumt. For det andre ville dette dukket opp i båtfora og båtpresse andre steder om dette var et omfattende problem. Både journalister og folk her inne har sjekket og funnet ut at diskusjonen er særnorsk.

 

På bakgrunn av dette kan vi si at saken har fått uforholdsmessige mye oppmerksomhet i forhold til omfanget. Men slik fungerer både pressen og folk flest. Det er litt ekstra moro når "en av de store" får trøbbel. Det kan også tenkes at det dukker opp aldri så lite skadefrohet hos enkelte båteiere når de med de nyeste motorene er de som får problemer. Dette er ikke hele årsaken til omfanget saken har fått, men medvirkende årsaker, tror nå jeg.

 

Jeg bare lurer på om det er trygt å kjøpe brukte båter med VP D6 i :confused:

 

Kanskje lurest å prøve å finne en med Yanmar? :confused:

Vil selvsagt ikke på noen måte påberope meg noen form for objektivitet, men jeg ville garantert vurdert D-maskin igjen om jeg skulle skiftet båt. Skipper Worse trekker fram flere av de samme argumentene som jeg bruker. I tillegg er jeg kanonfornøyd med kraftoverskudd, økonomi og null røyk fra D-motorene. Jeg har hatt både D4 og D6.

 

At D-serien er mer befenkt med flere feil en f.eks. Yanmar vil jeg se kalde fakta på før jeg tror på. Prosentvis er det solgt betydelig flere D-motorer en den nye serien til Yanmar og dermed får en selvsagt flere med feil, uten at jeg tror feilprosenten av den grunn på noen måte er høyere før noen kana dokumenterer det. Det er ikke noe problem å finne fram historier om varmkjørte 290 Yanmarer, startmotorer som har røket etter 15 timer, turboproblemer osv. uten at dette har noen som helst større verdi en enkelthistorier om D-serien. I planende båter har en etter mitt syn ikke rare valget heller om også driftsikkerhet på drev og kombinasjon motor/drev er viktig.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bare lurer på om det er trygt å kjøpe brukte båter med VP D6 i :confused:

 

Kanskje lurest å prøve å finne en med Yanmar? :confused:

For noe tull... Kunne listet opp dusinvis med VP D6 og D4 installasjoner som ikke er noe problem. Og skulle når som helt byttet ut min MC Cummins med VP (selv om min motor også er helt fin - mitt problem var det elektriske opplegget).

 

Problemet med havariene finner sin løsning og er nok i totalsammenheng et marginalt problem -om enn dramatisk nok for den det rammer. Har selv hatt div motorstopp under ulike omstendigheter (2 ganger på VP KAD 300, 3 ganger med MC Cummins 4,2) og det er noe jeg gjerne skulle vært foruten. Men det blir jo vesentlig mer dramatisk når en, som jeg nå, bare har en motor.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Litt snudd på hodet og satt på spissen;

 

Brukte båter med D4/D6 motorer er vel noe av det sikreste å kjøpe framover. Vil anta at de fleste eiere av slike motorer, har et noe ekstra årvåkent overoppsyn med sin(e) motorer grunnet all oppstyret som har vært. Det tiltross for at de vet at det kun en snau prosent har opplevd problemer, og at de i bunn og grunn stoler på sin grønne venn. Alle mulige "å, hva var det for en lyd" eller "hva er det jeg synes jeg ser der", vil kanskje lede til en ekstra sjekk, utover det normale.

 

Vil tro at noen spanderer litt ekstra penger på service fra autorisert verksted, bare sånn for å være på den helt sikre siden. Dermed får vel disse motorene kanskje et bedre ettersyn enn den gjennomsnittlige.

 

SÅ; løp og kjøp.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Håper inderlig og oppriktig at dere har rett i denne optimistiske vurderingen ! :yesnod:

 

Inntil videre kan jeg vanskelig se noen grunn til uhemmet rop om "løp og kjøp"!

Det blir litt useriøst på nåværende tidspunkt!

La oss holde dette på et noenlunde saklig nivå, slik det har vært til nå!!

Den ene ytterligheten er ikke bedre enn den andre, slik den fortoner seg på andre forum!

La Volvo finne ut av dette, og siden la dem vise hvordan de vil takle disse problemer, også etter at garantitiden er over !

DA først kan man ta stilling til om det er grunn for anbefalinger av disse motorene!! :flag_sw:

 

Det jobbes jo med saken.!

Link to post
Share on other sites

Inntil videre kan jeg vanskelig se noen grunn til uhemmet rop om "løp og kjøp"!

Det blir litt useriøst på nåværende tidspunkt!

 

Dette var en litt "sær" betraktningsmåte. At det har vært havarier og reklamasjoner på en promille av leverte D-motorer betyr ikke mer enn at det er 99,9% sjanse for ikke å få et slikt injektor-problem, hvis man kjøper en D-motor. Det kan umulig være "useriøst" å påpeke dette enkle men oversette faktum.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer på er hvor mange som har hatt injektorproblemer, som er blitt oppdaget før motoren har havarert, er det noen som har peiling på det..

Dette har også jeg prøvd å få frem i lyset. Vi vet jo at det er mange som har hatt problemer med injektorer som måtte byttes.

 

Hva er MTBF for en injector i D4/D6?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ha et par injectorer liggende i båten for sikkerhetskyld ?

Kjedelig å få slike problemer i ferien med dårlig tilgang på service.

Et par injectorer koster vel ikke all verden ?

Ser du innlegget til Soland nedenfor, så skiftet han injectorer selv.

 

 

 

Noen tips:

Jeg har 2 båter over 850 timer på D6 310hk brukes i næring vest på. Har byttet en del injectorer. Noen på verksted og noen selv.

Har ikke hatt noen hylse sprengning. Ser se ut for at mine injektorene holder fra 200 og oppover. Har ikke bytt de 2-4 siste.

..Ikke alt i minnet.. må sjekke med verkstedet.

 

Når injektoren kommer i ulag får mann indikasjoner:

No mer rusken gange ved oppstart.

Svart røyk ved oppstart / pådrag.

Redusert akselrasjon og mangler 1-300 omdreininger ved maks pådrag.

 

Det er enkelt å teste injektoren. Bør ha kald motor da gangen / lyd fra motoren er enklere å skille og finne feil.

 

Napp av strømkoblinga på en og en injector om gangen, med motoren i gang. Viss turtallet dropper er den ok. Sett på igjen koplinga og vent 20-30 sek til hjernen har justert seg inn og turtallet er tilbake til normalt som før utkoplingen. NB! Motoren kompanserer nemlig for skadde/ utkopla injektorer med å gi mer på de andre.

Viss turtallet ikke dropper har du en defekt injector. Testen er gjort på 10 minutter.

(Samme prinsippet som å nappe av tennplugg kabelen på en gammel bilmotor for å finne en defekt sylinder.)

 

Det fins en annen metode også, der en måler returdieselen fra hver enkelt injector i en periode på 2-4 minutt med motoren i gang. De injectorene som aviker fra de andre (markert mindre eller mer returdiesel) er defekt. Testen tar 30 minutter.

 

Det to brukest gjerne i kombinasjon. Verkstedet bytta alle injectoren ved første reperasjon. Deretter har de bytta den som er feil.

 

NB! Viss du skrur... Bolten som holder injectoren brekker på 80NM! Ikke noen "ola moment" her, da blir det fort en topp å bytte også.

 

Hylse spreng?..

Har en teori om at injectoren gir for liten dusj. (av uviss grunn). Det gir lite kjøling og temperaturen flyg opp i sylinderen. Pakninga i injectoren smeltar og går lekk i hylsa. For så ekspodere og sprenge hylsa og med påfølgende sprengte frosplugger og div..

 

Skal å verksted for service i løpet av en måned. Kommer med ny rapport /tips, om ikke Volvo kommer først?!

 

 

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev tidlig:

Det noen båteiere og bl.a. Båtmagasinet nok reagerte på var at Vp ikke dro igang sitt store apparat med en gang det dukket opp 4-5 motorer med samme feil.

Var noe lett "svada" helt til å begynne med.

Det tapte de nok anseelse på.

Da de så ble konfrontert med at det dukket opp enda flere er det vel ingen som kan si noe som helst negativt om Vp?

Etter en liten justering på rutinenen hos mediaavdelingen så tror jeg de takler neste "situasjon" på en helt annen måte.

Det viktigste er at man lærer av sine feil.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var en litt "sær" betraktningsmåte. At det har vært havarier og reklamasjoner på en promille av leverte D-motorer betyr ikke mer enn at det er 99,9% sjanse for ikke å få et slikt injektor-problem, hvis man kjøper en D-motor. Det kan umulig være "useriøst" å påpeke dette enkle men oversette faktum.

 

Siden du tar med reklamasjoner er det uten at jeg har tall på det helt sikkert en mye større prosentandel/promilleandel. Totale haverier er sikkert ikke mer enn den lille andelen, men vi hører jo stadig om D motorer som stopper av de underligste elektronikk årsaker. Slik båtfolket er skrudd sammen idag, er det stor sansynlighet for at de trenger hjelp for å komme videre. Tidligere dro de fleste på sjøen med skiftenøkkel på baklommen. Nå er årsaken i mange sammenhenger at en eller annen sort boks må skiftes. Ikke det man vanligvis har i sortementet av reservedeler.

 

Hvis de bare hadde et akseptabelt antall hendelser, er dette sikket deilige motorer så lenge de virker. Det er nok derfor så mange har så vanskelig for å se problemene.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Worse:

 

La gå med at dette er en sær betraktningsmåte Worse!

 

Regner med du har slipt knivene og er klar til å naggle Volvo når misfornøyde klienter søker din audiens, med hatten i den ene hånden og en injector i den andre! :lol:

La oss nu håpe at så ikke skjer!!

 

Med dette som basis, ser jeg ingen til grunn på nåværende tidspunkt å be noen løpe å kjøpe, enda mindre å gjøre dette selv!!

Av samme grunn tror jeg heller ikke det gagner dette forum å bagatellisere, ei heller utbasunere ovasjoner eller hyldningstekster til fordel for en motor som for mange ikke ser ut til å være helt ferdigutviklet!

Link to post
Share on other sites

Siden problemet er lite i omfang og vil bli fikset, som Worse skriver, burde VP ha lite å tape, men mye å vinne på å gi en ekstra reklamasjonsfrist på de aktuelle motorene. Slik hadde jeg tenkt som markedssjef. Skulle jeg kjøpt ny båt hadde dette problemet ikke bekymret meg, men på bruktbåtsiden hadde jeg valgt et annet motormerke hvis mulig - "better safe, than sorry".

Link to post
Share on other sites

Siden problemet er lite i omfang og vil bli fikset, som Worse skriver, burde VP ha lite å tape, men mye å vinne på å gi en ekstra reklamasjonsfrist på de aktuelle motorene. Slik hadde jeg tenkt som markedssjef. Skulle jeg kjøpt ny båt hadde dette problemet ikke bekymret meg, men på bruktbåtsiden hadde jeg valgt et annet motormerke hvis mulig - "better safe, than sorry".

Jeg tror at Volvo utmerket godt vet hva som er best for dem markedsføringmessig.

Volvo er klar over problemet, og jobber med det.

Når de har funnet årsaken, er tiden inne for handling, ikke nå.

Hva den handlingen blir har liten verdi å spekulere i, men jeg tror Volvo vil ta en eller annen aksjon når tiden er inne.

De må få den tiden det tar å klarlegge problemet og finne en varig løsning.

Jeg vil stole på Volvo til jeg konkret ser at de ikke er sitt ansvar bevisst!

Link to post
Share on other sites

Synes dere er inne på et viktig poeng i denne saken, nemlig oppmerksomheten saken har fått i forholdet til omfanget av problemet.

 

 

Dette var en litt "sær" betraktningsmåte. At det har vært havarier og reklamasjoner på en promille av leverte D-motorer betyr ikke mer enn at det er 99,9% sjanse for ikke å få et slikt injektor-problem, hvis man kjøper en D-motor. Det kan umulig være "useriøst" å påpeke dette enkle men oversette faktum.

 

Problemet med denne saken om injektorproblemer og havarier på D4 og D6 til Volvo Penta, er jo nettopp at man ikke vet omfanget ennå. VP har bekreftet at 32 D4/D6 har havarert i Norge(inkludert ett tilfelle på Færøyene) per desember 2007. Men hvor mange motorer som har fått skiftet en eller flere injektorer, er såvidt jeg vet, ikke kjent. Kanskje ikke engang VP vet dette. Det er ikke sikkert at eier, forhandler eller verksted rapporterer inn alle tilfeller til VP heller. Utviklingsdirektøren i VP sier dessuten at nye havari vil skje dersom VP ikke lykkes med å finne de grunnleggende årakene til injektorproblemene innen båtsesongen, ref. Båtmagasinet nr. 16/desember 2007.

 

Dersom man søker på utenlandske forum, ser man at det har vært havarier på flere VP D4 og D6, selv om årsakene synes uklare. Det har også vært skiftet injektorer på D4/D6. Men disse fora i likhet med baatplassen.no, er ikke en vitenskapelig kilde til informasjon.

 

Hvor har du Skipper Worse det fra at det bare har vært havarier og reklamasjoner på en promille leverte D-motorer på verdensbasis? Hvor mange reklamasjoner det har vært, må da være svært vanskelig å få kjennskap om?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om andre leser utenlandske båtblader, men det er merkelig tyst i både engelske båtblader og svenske båtblader om dette "store" VP problemet. Båtmagasinet er for meg god underholdning - særlig testene deres der det kan se ut som om tørkerullholder i byssa og dorullholder på toalettet er viktigere enn å teste sjøegenskapene på båten.

 

Og sett i perspektiv - det er 30-40 motorer som man vet har problemer - av ca 40.000 produserte motorer. Jeg tror for egen del at det er betydelig større sannsynlighet at vi får motorstopp pga dårlig diesel neste år enn pga injektor feil. Men som alltid på sjøen - man bør ha det nødvendige utstyr for å håndtere enhver situasjon - og for meg gjør belysningen av denne saken meg mer obs på at det er en sak til jeg må tenke på.

 

Men om jeg skulle velge båt igjen hadde jeg gått for VP. Rett og slett fordi jeg tror det er den beste motoren på markedet i dag. Ikke feilfri - men med bedre konstruksjon, holdbarhet, servicenett, ytelse, drivstofforbruk og restverdi enn andre motorer det er aktuelt å velge - for meg.

 

Vedr. kvalitetsikring på biler - vet ikke jeg. Jeg har en Volvo som nå tas tilbake av forhandler fordi bilens bremser ikke tåler saltede veier :rolleyes: Og jeg har hatt en Audi som var inne på reklamasjonsutbedring hver 2. måned i 3 år. Så jeg tror ikke kvalitetssikringen er så mye bedre på biler. Det vi skal være klar over er at produktene vi kjøper blir mer og mer avanserte fordi våre krav som brukere øker - og det gjør også at vi blir mer utsatt for at ting kan bli ødelagt eller være feil. Alt var jo mye bedre før - da var det bare 3 ting som kunne gå feil: hesten dør, hjulet faller av eller seletøyet revner :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men om jeg skulle velge båt igjen hadde jeg gått for VP. Rett og slett fordi jeg tror det er den beste motoren på markedet i dag. Ikke feilfri - men med bedre konstruksjon, holdbarhet, servicenett, ytelse, drivstofforbruk og restverdi enn andre motorer det er aktuelt å velge - for meg.

 

Jeg ser at du tror VP er den beste motoren på markedet i dag, uten at du spesifiserer noen modell fra denne produsenten. Det kunne ha vært interessant å vite hvorfor du mener den har bedre konstruksjon, holdbarhet, ytelse, drivstofforbruk og restverdi enn andre motorer det er aktuelt å velge for deg. Sitter du på statistisk materiale som skulle tilsi at Volvo Penta er bedre på de parametrene du nevnte ovenfor, eller er dette bare noe du synser om? Volvo Penta har et godt utbygd servicenett, iallefall i Norge om man ser på et kart over forhandlere/serviceverksteder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...