Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

hørte med en forhandler av volvo i dag og han sa at det var en spesiell serie disse havariene var på, lurte litt på dette ang min motor men min var den nye serien sa han 2007 mod. om det noe hold i dette vet jeg ikke.

Har flere bekjente av meg med d motorer og de har ikke hatt noen problemer og 3 av de er gått nærmere 1000 timer

Link to post
Share on other sites

Du swande hadde ikke du norstar 290 tidligere, kjøpte ny slik en i fjor.

Hva var grunnen til du byttet til bavaria?

har bavarian bedre plass?

kom gjerne med noen + og - ved forskjellene på de båtene

alltid greit med å høre andres erfaringer :yesnod:

har du hatt noen problemer med din d-4?

Link to post
Share on other sites

hørte med en forhandler av volvo i dag og han sa at det var en spesiell serie disse havariene var på, lurte litt på dette ang min motor men min var den nye serien sa han 2007 mod. om det noe hold i dette vet jeg ikke.

Har flere bekjente av meg med d motorer og de har ikke hatt noen problemer og 3 av de er gått nærmere 1000 timer

Dette er jo meget interessant - samme som jeg har ment hele tiden. Har også fått samme svar fra lokal VP-forhandler. Flere som har tilsvarende erfaringer?

 

Du swande hadde ikke du norstar 290 tidligere, kjøpte ny slik en i fjor.

Hva var grunnen til du byttet til bavaria?

har bavarian bedre plass?

kom gjerne med noen + og - ved forskjellene på de båtene

alltid greit med å høre andres erfaringer :yesnod:

har du hatt noen problemer med din d-4?

Stemmer det. Svarer mer en gjerne, men for å ikke å "spore av" denne tråden, kan du gjerne starte en ny tråd så skal du få fyldig svar, eller jeg kan sende deg en IM? Bytte hadde imidlertid ingenting med injector-feil å gjøre.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Grei rediggjørelse dette men heftet med et par utsagn da...

 

Vi må fortsatt ta en reservasjon, men det er ingenting som tyder på at det er feil på motorene våre eller på injektorene fra Bosch, sier han

 

og dette

 

Ekstremt høyt dieseltrykk er årsaken til at injektorene gir seg. Hendelsesforløpet synliggjøes ved at store mengder diesel ved ekstrem høy kompresjon trenger ut mellom injektoren og kobberhylsen. Og med luft og høy temperatur i dette rommet skjer eksplosjonen.

 

Etter hva jeg kan skjønne så er det noe galt med injektorene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"Hvorfor er det fortsatt bare norske motorer som havarerer?

 

- Vi stiller fortsatt det samme spørsmålet, men det er noe i det norske marinemiljøet injektorene ikke tåler. Vi skal videre med seriøse utredninger, sier Volvo Pentas utviklingsdirektør, Lars Ljungqvist."

 

Jaja.. da var vi nesten like kloke :cool:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så er vi igang igjen? http://www.batmagasinet.no/ :confused:
Dersom det er den norske dieselen som er årsaken til vanskene ved enkelte D4 og D6 motorer er det vel bare å ta konsekvensen av dette og å velge en annen motortype. Det er vel et noe større prosjekt å forandre dieselkvaliteten i Norge? Jeg fikk valget mellom D6 motorer og Yanmarmotorer i nåværende båt. Flere har nevnt for meg at jeg kan være glad at jeg valgte Yanmarmotorene.
Link to post
Share on other sites

Lett for deg å si det Roald. For oss som har drev er det ikke mange alternativer til VP -med mindre man vil ha gamle Mercruisere da.

 

Det er et stort fremskritt at de har klart å fremprovosere dette i laboratoriumet - det gjør at de nå har parametre å jobbe med som de kan spore bakover og dermed eliminere

 

For min del kommer jeg til å bruke motorene mine like uhemmet som tidligere. Tror de blir pent behandlet - de rusler og går stort sett på 2900 rpm som er en fin marsjfart. En gang innimellom får de jobbe litt hardere for å vise at de er i form - men aldri lenge av gangen. Og smeller de så smeller de - da har vi alle papirer i orden og i værste fall det nødutstyret vi behøver :sweat:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har enda ikke fått det med deg Bitteliten? Det er enda ikke så vidt meg kjent røket et Bravo 2X drev. Selv har jeg nå kjørt i 6 år med Yanmar 6LP med 720 Nm dreiemoment på en båt som er 6 tonn. Eneste som er skiftet er en belg(etter 5 år), sink, olje og en tetning på styreaksling.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Lett for deg å si det Roald. For oss som har drev er det ikke mange alternativer til VP -med mindre man vil ha gamle Mercruisere da.

 

Der, Bitteliten, har du et meget godt poeng. Det er vel opplagt, med mulighet for å bli slaktet på forumet, at VP-pakken med motor/drev er nokså uovertruffen på planeten Tellus så langt.

 

Yanmar prøvde å etterape VP D6 ved å klusse til noen Yamahamotorer. Det ble nokså havariaktig, hele greia. Det er så innmari lett å klandre en produsent med 90% markedsandel. Norge er et fragmentarisk marked. Skjer det noe galt med en liten serie motorer som er implementert i dette markedet, virker det så overveldende på oss her hjemme på bjerget.

 

Så derfor Bitteliten, gjør som Hulda, KLIN TIL! VP'er er stort sett gode som ull.

 

Bare så det er sagt, Hulda har ikke VP, men en ca. 1985 GM som brøler nede i kjelleren. Den lekker, støyer og bruker i snitt 6,25 diesel l/time og et ukjent antall liter smøreolje i året. Den har gudskjelov verken kompressor, elektronikk eller turbo. Den starter hver gang, sommer som vinter, beintøff motor. Den bare er der. Hulda elsker GM'en sin, vil verken bytte den ut med VP eller Yanmar. Men det var en digresjon, som høgskolelektoren min i matematisk statistikk sa hver gang han begynte å snakke om noe interessant, noe utenom pensum. Som for eksempel makrellen som jaget rundt ute i bukta syd for Bastø da vårsolen blinket, og eksamensnervene begynte å knyte seg i magen til Hulda.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt sansen for 2 leverandører på en motorpakke. Mulig jeg husker feil - men det er da ikke så mange år siden ViMenn hadde en Marex 330 med to Steyer motorer der drevene røk etter kort tid. 3-4 år siden kanskej?

 

Og vi prater fortsatt om ca 35 motorer av over 30.000 gjør vi ikke?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yanmar prøvde å etterape VP D6 ved å klusse til noen Yamahamotorer.

Det ble nokså havariaktig, hele greia.

Nå kom vel Yanmar 6LY serien leeeenge før D6 serien.

Og er D6 overlegen i det meste.

Du må forklare dette klusset ditt nærmere.

Ikke minst dette med havariene.

 

Nå det gjelder drevpakker er Volvo temmelig dominerende, der er jeg enig i.

Men nå har vel denne tragedien med D4 og D6 lite med drevene å gjøre.

Men heldigvis begynner det å komme alternativer der også.

ZF zeus ser spennende ut.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

quote name='Mix' post='498873' date='23.01.08 23:35']Nå kom vel Yanmar 6LY serien leeeenge før D6 serien.

Og er D6 overlegen i det meste.

Du må forklare dette klusset ditt nærmere.

Ikke minst dette med havariene.

 

Nå det gjelder drevpakker er Volvo temmelig dominerende, der er jeg enig i.

Men nå har vel denne tragedien med D4 og D6 lite med drevene å gjøre.

Men heldigvis begynner det å komme alternativer der også.

ZF zeus ser spennende ut.

 

Det var en annen Y, husker ikke. Men du kan kanskje fortelle meg hvor mange D6 370 hk som har havarert?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan skjønne så er det noe galt med injektorene...

 

Jeg har festet meg ved følgende opplysninger fra volvo (jf båtmagasinet):

" Eksplosjonene som vi har fremprovosert har skjedd med helt vanlig norsk og svensk dieselkvalitet."... og

"Ekstremt høyt dieseltrykk er årsaken til at injektorene gir seg."

 

Uttalelsene tyder på at injektorene står sentralt i hendelsesforløpet. Dersom en bedre konstruert injektor vil løse problemet, ville dette vært det beste, siden disse delene er forholdsvis enkle å skifte ut. Det kan sikkert tenkes å være en rekke årsaker til at injektorene gir seg, men dette får vi tro volvo finner ut av med det første. Sett fra en brukers ståsted er dieselsporet av mindre interesse, siden motorene må tåle vanlig dieselkvalitet.

Link to post
Share on other sites

Men du kan kanskje fortelle meg hvor mange D6 370 hk som har havarert?

Har ikke peiling. Og bryr meg egentlig lite om det, det spiller liten rolle.

Like lite som barnlig uvitende nedrakking på andre merker hjelper på situasjonen.

Det blir ikke bedre av den grunn.

Så lenge VP ikke har full oversikt over problemene er alle motorene potensielle havaribomber.

Merkelig at de skylder på dieselen igjen. Skal oljeselskapene begynne å produsere diesel etter VP spec ?

Eller bør VP produsere motorer for en diesel som alle andre motormerker fungerer greit med?

Jeg tror ikke VP spiller med helt åpne kort her, det virker ihvertfall ikke slik.

Jeg synes de har driti seg ut gang på gang pr-messig i denne saken.

Jeg håper for all del at de rydder opp denne gangen, slik at uskyldige båteiere blir minst mulig skadelidende.

 

Selv er jeg glad jeg har motor uten elektronikk og Commonrail i båten.

Men jeg forstår at dette tvinger seg fram pga. miljøhensyn.

 

Å dra frem enkeltproblemer med andre motormerker, som jeg har sett enkelte gjør i denne sammenhengen synes jeg blir tåpelig.

Shit happens med alle motormerker, det er normalt.

Her er det snakk om alvorligere problemer, ellers hadde dette vært en ikke-sak.

 

Så får vi krysse fingrene for at de finner ut av dette raskest mulig. Det fortjener båteierne.

Dette gir ikke akkurat trygghet på sjøen for eierne, spesiellt ikke for de med singelinnstallasjon med disse motorene

slik shituasjonen er nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ved ettertanke ser jeg at innlegget mitt i # 485 var dårlig formulert.

Jeg har ikke noe grunnalg for å tro at Volvo lager dårlige motorer. Jeg har også tiltro til at Volvo finner ut hva som er årsaken til at de har hatt noen få havarier på D4 og D6 motorene - spesielt i Norge. Jeg burde ha tatt artikkelen fra Båtmagasinet som det en er: en siling av informasjon presentert av en enkelt journalist. Jeg reagerte litt på den stadig tilbakevennende henvisningen til dieselsporet, men dette kan mer stå for journalistens fortolking enn av den analyse Volvo helt sikkert foretar når det gjelder injektorproblemet, eller hva det nå er.

Link to post
Share on other sites

For det første synes jeg at artikkelen i Båtmagasinet kan "tolkes" i alle retninger. Litt klipping;

 

"- Vi må fortsatt ta en reservasjon, men det er ingenting som tyder på at det er feil på motorene våre eller på injektorene fra Bosch, sier han. Da er det igjen dieselen som er det heteste sporet."

OG

"- Eksplosjonene som vi har fremprovosert har skjedd med helt vanlig norsk og svensk dieselkvalitet. Det har fått oss til å innse at problemene i de motorene som har eksplodert ute på havet i Norge kan ha ligget latent lenge og at det nødvendigvis ikke er den siste eller den nest siste dieselpåfyllingen som har forårsaket havariene, sier han."

OG

"- Hvorfor er det fortsatt bare norske motorer som havarerer? - Vi stiller fortsatt det samme spørsmålet, men det er noe i det norske marinemiljøet injektorene ikke tåler. "

 

Man sier at motor/injektorer ikke er problemet, det er dieselen, men i samme åndedrag forteller man at eksplosjoner har blitt framprovosert både med norsk og svensk diesel. Om man forutsetter at disse motorene ikke er generelt allergiske mot disel, vel så tør jeg ta opp igjen spørsmålet om vi bruker våre båter anderledes her i Norge (Vestlandet) enn ellers i verden

( https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=457212 )

 

Og, vi vet at flere bruker tilsetningsstoffer som Anron, Hammerdown etc. Har dette vært brukt på motorene som har havarert?

 

Det nærmer seg båtsesong. Nattesøvnen er fortsatt god, selv om jeg har D6 og VP har ikke funnet feilen. Tross alt er det snakk om et svært lite antall motorer, men selvsagt må vi kunne forvente at svaret blir funnet snart.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Og, vi vet at flere bruker tilsetningsstoffer som Anron, Hammerdown etc. Har dette vært brukt på motorene som har havarert?

 

Kan ikke skjønne annet enn at Volvo har sikret seg dieselprøver fra båtene med havari. Hadde det vært noe mønster her så burde de funnet det relativt fort... Eller?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ute etter å fortelle at 'noen er bedre enn andre' heller. Derfor har jeg problemer med å akseptere at Volvo 'er noe dritt'. De er suverene markedsledere på det skandinaviske markedet. Bare tenk på alle de tusenvis av småmotorer som tikker og går år ut og år inn. Volvo synes også å være suverene når det gjelder drevpakker, selv om naturligvis også andre får det til.

 

Man være klar over at det kanskje ikke er alle fabrikanter som til nå takler fremtidige miljøkrav. Og sannsynligvis må man inn på common rail og elektronisk motorstyring for å få dette til. Motoren til Hulda ville falle hjelpeløst for et hvert krav til ren drift, helt sikkert.

 

Slik jeg har forstått når det gjelder dieselkvalitet, kjører Sverige max. 0,2% svovel, Norge max. 0,3%-, og Danmark max. 0,7% svovel. Den danske dieselen er derfor den mest energirike, og den svenske den mest energifattige. Når det gjelder omtalte havarier, så har disse skjedd hovedsaklig i Norge. Således virker det lite trolig at energien i dieselen har direkte relasjon til havariene, sett ut fra et amatørperspektiv. Så vidt jeg vet, har D6 370 hk null dysehavarier. Sett i en slik sammenheng begynner variablene å snevre seg inn.

 

En annen ting jeg ikke vet særlig om, er hva slags båter som disse problem-motorene er montert inn i. Jeg tror D6 har et sylindervolum på omlag seks liter. Fra dette volumet trekker de ut 370 hk max. Til sammenligning tar Hulda ut 140 hk av sin 6,2 liter. Av disse 140 hk bruker jeg normalt ikke mer en 80 hk, resten er reserve i påkommende tilfeller. Disse Volvo-motorene som vi omhandler her må betraktes som svært energieffektive. Og trolig beregnet for nokså lette båter.

 

Volvo leverer også motorer til tyngre fartøyer, som f.eks. fiskeskøyter (yrkesbåter tung drift). Da har man med ett en helt annen motorserie. Mye tyngre, færre hk relatert til motorvolum og motorvekt. Jeg vil ikke tro at en D6 vil trives i en reketråler. Selv ikke om man kun tar ut 80% av motoreffekten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil nok tro at dette er et motorproblem. Likevell kan selvfølgelig marginale forskjeller i diesel (kvalitet?) være den utløsende faktor.

Det kan i så fall forklare hvorfor havariene stort sett har foregått i Norge. (marginene på diesel i vår disfavør?)

Dessuten sies det at de har fremprovosert det med svensk diesel også, når motorene har gått kontinuerlig over lang tid.

Kan det være at vi i nordmenn generelt, og på vestlande spesielt går lengre distanse/tid?

Som sagt, tror det har med marginer å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...