Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

MajorAndy skrev for 2 timer siden:

Injektorproblemet er vist en saga blot. Det er utrolig mange år siden jeg har hørt noget om det.

 

Bitteliten skrev for 1 time siden:

injektorer som har gått mange hundre timer har gått seg til. 

 

Kom det egentlig noen gang fram hva som var problemet med injektorene?

 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 8 timer siden:


Tror det var kampanje på strammehjulene også. Hjulene på mine 2006 D4’er ble byttet til metallhjul på en service en gang. Uten at jeg hadde bedt om det.


Jeg har en D4 2009mod. Den hadde ikke løpehjul i metall. Jeg byttet disse, men VP mekanikerne gikk langt i å antydet at det var litt unødvendig. Det viktigste på D serien er vel nytt eksosbend, men det gjelder kanskje ikke båter med aksling? Også glass/metall lokk på sjøvannsfilteret, men det har flere nevn. 
 

Jeg ville i tillegg sett dokumentasjon på en full rens av kjølekretsen, dvs demontering og rens, som er en jobb til ca 20.000kr. Det bør gjøres minst hvert 10 år. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

 

 

Kom det egentlig noen gang fram hva som var problemet med injektorene?

 


 

Det er jo blevet diskuteret intenst blandt andet her i tråden. Nogen egentlig sikker konklusion er ikke nået, men de fleste - også seriøse VP-værksteder - er enige om at havarierne skyldtes en kombination af en serie dårlige injektorer fra Bosch og “Vestlandsdiesel” - forstået som diesel, der ikke havde den rette smøre-evne. Dette fik injektorerne til at havareret med katastrofale følger for blokken. De aller, aller fleste havarier skete i Norge og af dem, de fleste på Vestlandet. Deraf termen Vestlandsdiesel.

 

En kombination af nye injektorer, en periode med tilsætning til dieselen og mere fokus på dieselkvaliteten i disse commonrail-motorer har så vidt jeg ved fjernet problemet.

 

Mange herinde ved mere om dette end jeg, så folk som @dieselfan og @Bitteliten må meget gerne korrigere mig hvis jeg tager fejl!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, R.O said:


Jeg har en D4 2009mod. Den hadde ikke løpehjul i metall. Jeg byttet disse, men VP mekanikerne gikk langt i å antydet at det var litt unødvendig. Det viktigste på D serien er vel nytt eksosbend, men det gjelder kanskje ikke båter med aksling? Også glass/metall lokk på sjøvannsfilteret, men det har flere nevn. 
 

Jeg ville i tillegg sett dokumentasjon på en full rens av kjølekretsen, dvs demontering og rens, som er en jobb til ca 20.000kr. Det bør gjøres minst hvert 10 år. 


Dette ble gjort i 2016 iflg selger

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det var ikke feil fra Bosch. Det var feil spekk fra VP da man tok utgangspunkt i at all diesel av en590. Hvilket det dengang ikke var. 
Uoffisielt og fra husken: det som skjedde var at det ble kaviteringsgroper i kulespissen på dysene. Dysene skar seg. Og alt trykket fra common railen gikk bakover. I og for seg ikke noe farlig, men VP har kjøling av dysene med kjølevæske, og da gikk alt trykket fra commonrail ut i kjølevæskesystemet, det svakeste leddet røk, og det var frostpluggene. Motoren gikk tom for kjølevæske og skar seg på svært kort tid

 

Problemer ble løst, uten at noen innrømmet skyld, ved at dysene fikk ny spekk med større tolleranser og andre legeringer OG den norske dieselen ble endret. VP forsøkte å konstruere om blokka for å  unngå trykk ut i kjølesystemet, men det fikk man ikke til uten å konstruere om større deler av motoren. 
 

problemene oppstod på motorer med lavt timetall. På motorer som har gått mange timer uten problemer har dette gått seg til i følge VP. 
 

rens av kjølesystem er hvert 5. år

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Torsen67 Sjekk dato på innlegget da tråden ble opprettet (2007).

 

Ellers er vel problemet strengt tatt forbeholdt D4 og D6. D3 har hatt sitt av småtrøbbel, men ikke samme type havari som på D4/D6 etter det jeg har lest.

 

Kan forøvrig anbefale D6. Hadde selv 2 stk D6-370 (IPS-500) fra 2006 i over 5 år uten noen spesielle problemer. Før det igjen en 2008 modell D6-310 i ca 5 år uten problemer. 

 

De kjente svakhetene er jo nevnt over her med saltavleiringer i ladeluftkjøler/intercooler, samt dette med plastlokk på samme. 

 

Tror egentlig det med strammehjul i plast er litt overdrevet mht frykt for havari. Jeg byttet mine rett før 1400 timer/13 år. Burde kanskje vær gjort før, men viser vel at det kanskje ikke er den helt store faren. Pris for komplett sett på D6 370 inkl hjulene til kompressor var drøyt 7.000,- pr motor + selve strammeverktøyet til 6-700,-. 

 

Hvis noen trenger et slikt verktøy så har jeg det for salg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt 4 båter med D serie. To med D6 310, en med D4 260 en med IPS 600 D6 435). Tror det er 12 år til sammen. Hadde uten tvil kjøpt båt med slik motor igjen.

 

er ikke så aktuelt nå som vi er på seil, men ringer de fra Hamar kan det jo bli råd til en HR57. Den har D4 180 ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har nettopp kjøpt meg en båt med 2 x VP D6 310, 2005, gått ca 700 timer. Ser kampanjen på strammehjul og sjøvannsfilter er tatt, ikke på eksosbend...Byttet nettopp sinker, olje/filter, veivhusfilter, luftfilter...

 

Har en kompis som kjøper D4/D6er med defekter å overhaler de selv, så god tilgang på kompetanse og deler der...

 

forøvrig så er inntrykket mitt at mange av motorene han har havarerer pga «dumme» feil...

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev for 1 time siden:

Har en kompis som kjøper D4/D6er med defekter å overhaler de selv, så god tilgang på kompetanse og deler der...

 

forøvrig så er inntrykket mitt at mange av motorene han har havarerer pga «dumme» feil...

 

Kan du utdype hvilke feil som er årsaken til disse havariene. Dette kan være nyttig lærdom for oss som har slike motorer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tomkald skrev for 2 timer siden:

Eg har nettopp kjøpt meg en båt med 2 x VP D6 310, 2005, gått ca 700 timer. Ser kampanjen på strammehjul og sjøvannsfilter er tatt, ikke på eksosbend...Byttet nettopp sinker, olje/filter, veivhusfilter, luftfilter...

 

 


Eksosbend er vel det viktigste å bytte, da dette kan korrodere.
 

Alle jeg snakker med som har D serie er veldig fornøyd. Tror ryktet fra noen havarier for 15-år siden sitter litt igjen. Lista over hva som bør oppgraderes ligger ute på forumet her, så jeg prøver ikke å gjengi den, men det er helt overkommelig. Tror nytt eksosbend er det dyreste, for da nå motoren flyttes litt, mitt innrykk er at dette er gjort på 99%.   Finner du en D serie fra før 2008 (tror nytt bend kom fra 08/09...?) hvor eksosbend ikke er byttet så bør selger ha en god forklaring, da hadde jeg lurt på hvor mye fokus han har hatt på service og vedlikehold...

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 50 minutter siden:

Eksosbend nevnes ofte som noe man bør overvåke for tæring. Mitt gode VP verksted tok alltid bilder som dokumentasjon ved service. Her er et eksempel fra service i februar 2013.

 

Blir dette riktig begrepsbruk? Eksosbendet sitter vel på turboen, og er koblet til det avbildete røret med en gummimuffe. Bildet er vel av eksosrøret som er montert på drevets transom?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det eneste eg vet nå er at den ene motoren hadde feil dieselfilter, lurer på om det stod KAD i båten før å ble byttet til D6. Så den fikk for lite diesel. Den andre hadde fått saltvann inn, husker ikke hvordan...

 

eg gidder ikke spekulere i hvorfor han ikke har byttet bend, det eg vet er at han kompisen min har sett over 20 bend, som ikke er korridert. Eg skal selvsagt sjekke mine nå...Båten var veldig bra, eneste minus var litt rust på BB motorfeste og bend. 

 

hiver båten på land å flusher kjølerene, ser over dreva og bytter muligens (inspiserer) bend. 

5C72D2D4-CB66-4C28-906C-4F6B3B1A7E0C.png

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev On 30.5.2015 at 18.41:

ellingstrømningsretning så jeg går inn med CIP-utstyret der utløp av motor er og returnerer fra innløpsslangen:

 

 

 

074.jpg

 

 

 

 


Hvor fikk du takk i denne tilkoblingen for vannslange? Såg veldig grei ut når jeg skal igang med jobben selv. Husker du dimensjonen på den?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 13 minutter siden:


Hvor fikk du takk i denne tilkoblingen for vannslange? Såg veldig grei ut når jeg skal igang med jobben selv. Husker du dimensjonen på den?

Det var en vanlig ansats jeg skrudde inn i en plugg av nylon med et senterhull i som jeg hadde dreid i dreiebenken tilpasset slangedimmensjonen. Husker ikke den nå.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kikket på den ene båten, ser det er saltavleiring på intercooleren. Bad sign? Mener det var en av tingene en burde sjekke. Motoren fikk saltvannsrens, men eier er usikker når da dette var, da det var eieren før han som gjorde det. 2016 kjøpte nåværende eier båten...

 

På bildet har jeg tørket av med fingeren først så det kan se lite ut her, men der var en god salt-rand ja...

5D5F2F07-A509-438A-B650-F5617353E207.jpeg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nyt problem? Dette er sakset fra en Aquador Facebook-gruppe:

 

Låt mig varna er med Volvo Penta D6:or. Sjösättningen 2019 råkade jag ut för ett ganska rejält dieselläckage när plastnipplarna till returledningen gick sönder. Dieseln rann från överdelen av motorn ner på drivremmarna och remhjulen. Ett av hjulen skar och jag fick rökutveckling i motorrummet. Hur nära jag var en brand kan man bara gissa. Min VP-mekaniker bekräftade idag att de haft ytterligare fem D6:or med exakt samma fel. Han bekräftade också att VP numera använder nipplar i bättre materialkvalitet. Jag skulle råda er att kontakta er VP-mekaniker för omedelbar kontroll/åtgärd. Min motor är från ca 2012.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det snakk om returledningen på injectorene? Det er vel ikke brukt plastnipler andre steder på dieselsystemet så vidt jeg vet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...