Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

Vel, fravær av problemer kan nok være en sannhet med visse modifikasjoner :wink: 

Vedlagte tegning "merket 5" viser bl.a hydrolikkslanger til styring som er koblet til skjoldet.  Å komme til skjold- tilkoblingen kan være ei utfordring uten samtidig å demontere sjøvannsinntaket.  Slik jeg ser det må båten på land fordi dette ligger lavere enn vann nivået utenfor skroget.  Uten styring er det jo slep som gjelder, hvis ikke noen har en god ide om hvordan fikse slangeskiftet uten å ta båten på land?
 

Tegning slanger styring.png

Link to post
Share on other sites

Evita IV skrev for 8 timer siden:

Vel, fravær av problemer kan nok være en sannhet med visse modifikasjoner :wink: 

Vedlagte tegning "merket 5" viser bl.a hydrolikkslanger til styring som er koblet til skjoldet.  Å komme til skjold- tilkoblingen kan være ei utfordring uten samtidig å demontere sjøvannsinntaket.  Slik jeg ser det må båten på land fordi dette ligger lavere enn vann nivået utenfor skroget.  Uten styring er det jo slep som gjelder, hvis ikke noen har en god ide om hvordan fikse slangeskiftet uten å ta båten på land?
 

Tegning slanger styring.png

 

Slangebyttet er nok tenkt som en del av planlagt/forebyggende vedlikehold og dermed utført med båten på land. Inspeksjon av slangene for tegn på lekkasjer, aldring, sprekker, slitasje etc. skal utføres hvert år iht. manual. VP anser det nok derfor som usannsynig at slangene tilsynelatende ser ut til å være i perfekt stand det ene året for deretter å havarere neste sesong pga. at overnevnte årsaker/slitasje har oppstått i "rakettfart".

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Slangebyttet er nok tenkt som en del av planlagt/forebyggende vedlikehold og dermed utført med båten på land. Inspeksjon av slangene for tegn på lekkasjer, aldring, sprekker, slitasje etc. skal utføres hvert år iht. manual. VP anser det nok derfor som usannsynig at slangene tilsynelatende ser ut til å være i perfekt stand det ene året for deretter å havarere neste sesong pga. at overnevnte årsaker/slitasje har oppstått i "rakettfart".

Det mangler ikke på planlagt/forebyggende vedlikehold på dette fartøyet :smiley:  Underforstått, så har serviceverksted ikke gjort det de burde.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Chiefengineer skrev On 31.5.2015 at 18.47:

Ja det stemmer at jeg ikke kjørte den gjennom gearoljekjøleren. Planen var å gjøre dette men da jeg begynte å se på systemet på motoren så jeg at splitten der vannet forgreines ned til hylsesystemet befinner seg mellom utløp hovedkjøler og gearoljekjøler slik at hele blandingen ville forsvinne ut hylsesystemet. Og denne splitten har pressede slangekoplinger så jeg kunne ikke løsne disse enkelt og plugge delen ned til hylsa. Så jeg må i neste omgang ta gearoljekjøleren for seg ved å gå inn etter denne splitten. Se bildet.

 

Jeg ville ha temperatur på blandingen siden jeg har sett på større systemer ombord vi har gjort tilsvarende prosesser på bl.a. ved bruk av safe acid at dette hjelper mye på resultatet. Det kan godt tenkes at systemrensen ikke krever dette men jeg gjorde det iallefall for å være på den sikre siden. Vil tro at selve sirkulasjonen er vel så viktig for resultatet. De virker som dette stoffet har en svært god effekt på saltavleiringer etter hva jeg kunne se da systemet ble åpnet igjen.

 

bilde

Hvor er returen fra hylsekjølingen, er det slangen som kommer ut på oppsiden som vi ser (som går inn i tilsvarende grått slangerør)? Risikerer man å ødelegge noe dersom blandingen går ned hit mtp trykket, eller er det bare at man ikke får ordentlig rensing på gearoljekjøler? Tenker da til sammenligning med løsningene hvor man kobler i stedet har kobling på slangen til eksosbendet. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 14 minutter siden:

Hvor er returen fra hylsekjølingen, er det slangen som kommer ut på oppsiden som vi ser (som går inn i tilsvarende grått slangerør)? Risikerer man å ødelegge noe dersom blandingen går ned hit mtp trykket, eller er det bare at man ikke får ordentlig rensing på gearoljekjøler? Tenker da til sammenligning med løsningene hvor man kobler i stedet har kobling på slangen til eksosbendet. 

 

Ja det er den minste slangen som kommer opp i grått rør. Det er ingen retur fra hylsekjølingen, den går rett ut til sjø så man kan ikke hente mediet tilbake til kretsen noen steder.

 

Så om du vil ha med gearoljekjøleren i samme runde må dette lille utstikket plugges midlertidig. Om ikke kan du kople deg inn direkte inn/ut av gearoljekjøler som en egen renseoperasjon. Man må bare sørge for at mediet ikke "stikker av" og ut gjennom hylsesystemet.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 10 minutter siden:

 

Ja det er den minste slangen som kommer opp i grått rør. Det er ingen retur fra hylsekjølingen, den går rett ut til sjø så man kan ikke hente mediet tilbake til kretsen noen steder.

 

Så om du vil ha med gearoljekjøleren i samme runde må dette lille utstikket plugges midlertidig. Om ikke kan du kople deg inn direkte inn/ut av gearoljekjøler som en egen renseoperasjon. Man må bare sørge for at mediet ikke "stikker av" og ut gjennom hylsesystemet.

skjønner, takk for svar. Så det som går inn i hylsekjølingen, kommer det da ut rett i eksosbendet? (bare for å forstå kretsløpet)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 2 minutter siden:

skjønner, takk for svar. Så det som går inn i hylsekjølingen, kommer det da ut rett i eksosbendet? (bare for å forstå kretsløpet)

Nei det går rett ut undervanns i hylsa der akslingen kommer ut. Man kan se utsparringene for kjølingen/smøringen.

 

Gjennomspylte alltid motorene med ferskvann før jeg lagret båten etter at den var tatt på land om høsten og man kan se at det kommer betydelig med vann ut av hver hylse når motorene kjører. I tillegg til det som kommer ut av eksosen.

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på tema med rensing og kretsløp - hva er hensikten til de to ventilene som man ser av bildet under som er stengt. Her er det påkoblingsstuss for slange ser det ut, men den til venstre f.eks ser jo ut til å komme fra termostathuset på eksosmanifolden, om ikke jeg bommer. Skulle ikke tro det skulle så mye vann inn og ut der?

 

562538251_370front.jpg.67e49fcef599cae7cc529417f7b45ea2.jpg

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 22 minutter siden:

Mens vi er inne på tema med rensing og kretsløp - hva er hensikten til de to ventilene som man ser av bildet under som er stengt. Her er det påkoblingsstuss for slange ser det ut, men den til venstre f.eks ser jo ut til å komme fra termostathuset på eksosmanifolden, om ikke jeg bommer...

 

Innkobling av varmtvannsbereder og defroster i kjølevannsløyfen.

Link to post
Share on other sites

Ah, da skjønner jeg. Takk! Men ser jeg feil når den til venstre på bildet er på termostathuset til eksosmanifolden?  Synes å ha sett at det er det det er etter å ha lest meg gjennom ymse tråder her. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 1 time siden:

... Men ser jeg feil når den til venstre på bildet er på termostathuset til eksosmanifolden?  Synes å ha sett at det er det det er etter å ha lest meg gjennom ymse tråder her. 

 

Husker ikke helt hvor i kjølevannskretsløpet til motoren disse to uttakene (inn-ut) er, men bruken er jeg sikker på. Her ser du et eksempel der SB motor er tilkoblet defroster og VV bereder, BB motor er ikke.

 

Rent_motorrom.JPG.db0d1d14139928e8c85294856b4be963.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vurderer en D4 fra 2006, Gått 800-900 timer, selger mener det ikke er gjort noen oppgraderinger på motor, dette er en med aksling. Var det ikke en del bullitines på disse årgangene eller var det bare enten havari eller ikke...?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, bellen said:

Om du tar med deg serienummeret til et godkjent Volvo Penta serviceverksted, så finner dei fort ut om der er kampanjer som ikke er utført på motoren. 


ok, men tenkte mer på om det hadde vært store tilbakekallingen pga disse injektorene og frostpluggene som vel var de to store problemene?

 

Men takk for tipset, skal få motoren sjekket. Forrige eier som har hatt båten siden den var 2 år har gjort alt selv, så da kan en ha glippet på slike kampanjer...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

bjoris skrev 24 minutter siden:


ok, men tenkte mer på om det hadde vært store tilbakekallingen pga disse injektorene og frostpluggene som vel var de to store problemene?

 

Men takk for tipset, skal få motoren sjekket. Forrige eier som har hatt båten siden den var 2 år har gjort alt selv, så da kan en ha glippet på slike kampanjer...

Injektorene og frostpluggene var en og samme sak. Det ene var en konsekvens av det andre.

 

Du kan fint sjekke evt. bulletiner selv ved å legge inn motornummeret i databasen til VP:

 

https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/recall-information.html

 

Link to post
Share on other sites

Sjekk at endelokk på kjølerne er byttet fra plast til metall og at det ikke er saltutfelling ved endelokkene. Sjekk at strammehjul for reima er byttet fra plast til metall. Endelokkene var det kampanje på i sin tid, men dette var kanskje bare på ladeluftkjøleren? Strammehjulene tror jeg ikke det har vært kampanje på, men enkelte har opplevd reimhavari pga plasthjulene så greit å bytte til den nye typen av metall. På en D4/D6 med gir har det ikke vært særlig annet enn dette opp gjennom årene. 

 

Injektorhavari tror jeg du kan være ganske trygg for når motoren nærmer seg 1000 timer. Du kan spørre om MAP-sensoren er byttet, motorene fra denne tiden ble levert med variabel kvalitet på disse sensorene. Om det oppstår feil på denne er det udramatisk og den er enkel og ganske rimelig å bytte. 

 

At eier har tatt service selv ser ikke jeg på som noen ulempe. Men han/hun bør ha god dokumentasjon på hva som et gjort og når. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 56 minutter siden:

... Strammehjulene tror jeg ikke det har vært kampanje på, men enkelte har opplevd reimhavari pga plasthjulene så greit å bytte til den nye typen av metall....


Tror det var kampanje på strammehjulene også. Hjulene på mine 2006 D4’er ble byttet til metallhjul på en service en gang. Uten at jeg hadde bedt om det.

Link to post
Share on other sites

Injektorproblemet er vist en saga blot. Det er utrolig mange år siden jeg har hørt noget om det. Men der er en del mindre ting og irritationsmomenter på især de tidlige modeller af D-serien. Så det kan betale sig at google lidt her på BP - der findes fine oversigter over de forskellige ting, der skal og bør tjekkes.

 

Er det så en Nimbus, du vurderer eller hvad...?

Link to post
Share on other sites

Aksling på denne om det er Nimbus 320. 
 

 de tingene jeg kommer på da er

sjøvannsfilter skal byttes til et med glasslokk

løpehjul reimer bytte til metallvariant

kjølesystemet renses hvert 5. år

tilbakeslagsventil på veivhusfilterslangen

sjekk lokk på intercooler. Kan lekke saltvann som drypper ned på starteren. Henger sammen med regelmessig sjekk av kjølesystemet

 

injektorer som har gått mange hundre timer har gått seg til. 
 

320 er en fin båt. Var nære å ta en slik i innbytte da jeg solgte NordWesten, men endte opp med en 30S i stedet. Fin båt det også.  Hadde D6310 i den.  Om det er d4 260 uten kompressor er det en god motor. Enkel og grei teknikk. Service og ettersyn er viktig. 
 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 24 minutter siden:

sjøvannsfilter skal byttes til et med glasslokk

 

Nei, ikke på installasjoner med gir og fast aksling. Dette er et av mange problemer som omtales som problemer med D4/D6, men som egentlig er relatert til drevene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 47 minutter siden:

 

Nei, ikke på installasjoner med gir og fast aksling. Dette er et av mange problemer som omtales som problemer med D4/D6, men som egentlig er relatert til drevene. 

I følge bilder på vps hjememsider finnes det d4 for aksling med fast montert sjøvannsfilter på motoren. Og har disse det sorte plastlokket bør de byttes ?

 

jeg hadde IPS 600 og her var det slike sjøvannsfilter. 
 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...