Jump to content

Trøbbel med Volvo penta D-serie


SF

Recommended Posts

arnearmoa skrev 2 minutter siden:

 

Hvis systemet er fullt, går det hele tiden like mye ut gjennom eksossystemet som impelleren putter inn i starten av systemet.

Ja, takk - det var det jeg håpet på.

Da skal jeg bare sørge for at systemet ER fullt av ferskvann, og så gå over til innsuging av 20 liter ferdigblandet frostvæske.

Supert.

Link to post
Share on other sites

2 anoder på D6. En bakerst på varmeveksleren ( Men det er også en tappeplugg der som jeg aldri har blitt venn med) og en anode i forkant på motor BB side. 

 

Dreneres dette med saltvann i systemet, blir det mye saltvann nedover motoren. Som gir en jæv... vaskejobb. Og for å si det rett ut, lakken på D6 er ikke å skryte av. Har mere rustfarge på D6 motoren enn på yanmaren jeg har i seilbåten.. 

-men det kan jeg takke et par kløner av noen mekanikere for..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 12 timer siden:

Står vel ikke i D6 boka uten grunn, tenker jeg.


Takk for viktig innspill vedr. viktig kunnskap/tema; Eureka:
 

Anoder og (korrosjonshemmende) frostvæske skal IKKE blandes.
Å blande SINK og FROSTVESKE  forårsaker TÆRING....
 

(Dette står altså ikke i D6-boka  mi -  etter det JEG kan se. Har du link til dette i boka di?)

Uansett (om det står i boka eller ikke) så oppfatter jeg derfor ditt viktige innspill:
SINK-anodene FJERNES fra sjøvannskretsen FØR den (sjøvannskretsen)  konserveres/innpumpes med FROSTVESKE.

 

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt at anodene anbefales fjernet. Har skrevet en del om det tidligere, lagt ved diagrammer og 'bevis'. Så før frostvæske, plukk ut anodene og la dem være ute så lenge det er frostvæske med korrosjonsinhibitor i systemet. Ikke spør meg om hvorfor, gidder ikke å legge ut bevisrekken en gang til. Jeg har andre ting på agendaen. Admiralen skal på kjærringtreff et par dager. Og jeg skal ut å seile.

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

Hei,

Jeg har aldri fjernet sinkanoder på mine Volvo motorer gjennom 25 år. Har nå D6 på ellevte året. På våren byttes de alltid. Jeg ser at de er missfarget og at de har blitt porøse, så det er nok riktig at det enten skjer en kjemisk eller en galvanisk prosess. Men det er jo uansett offeranoden som tæres bort, så hva er egentlig problemet når disse allikevel byttes om våren?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Hei,

Jeg har aldri fjernet sinkanoder på mine Volvo motorer gjennom 25 år. Har nå D6 på ellevte året. På våren byttes de alltid. Jeg ser at de er missfarget og at de har blitt porøse, så det er nok riktig at det enten skjer en kjemisk eller en galvanisk prosess. Men det er jo uansett offeranoden som tæres bort, så hva er egentlig problemet når disse allikevel byttes om våren?


Ja, du har et viktig spørsmål/poeng:
For hva skjer UTEN  SINKANODER PÅMONTERT sjøvannskretsen  under vinterkonserveringen.....:
Vi det kunne skje tæring på vitale deler som følge av FRAVÆR AV OFFERANODER???

Skal man
1)Fjerne offeranodene på sjøvannskretsen for å forhindre "ØKT tæring som følge av sink/frostveske-kombinasjonen",
eller
2)Beholde offeranodene påmåmontert sjøvannskretsen  - slik at de disse kan ofre seg mot den tæring som kanskje kan skje -
for så å skifte til nye anoder etter konserveringsperioden???

En tillegsopplysning er at
MIN BÅT skal stå på vannet hele perioden.

3) Om båten står på land gir vel en annen setting:
For på land er det vel ikke fare for tæring. 
DA er sikkert riktig å fjerne anodene  - for å forhindre "økt tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjonen". 
Ikke sant?


Men påvannet hele året:

Hva er verst, 1 eller 2 ???
Hva er best,  1 eller 2 ???

 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

3) Ikke korrekt


3) Om båten står på land  er det sikkert riktig å fjerne anodene  for å
forhindre "økt tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjonen". 

Mitt punkt 3 går på  å fjerne anodene  for å forhindre "tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjonen",

Til Hulda:
Du mener altså nå at det er IKKE korrekt å
"fjerne anodene for å forhindre økt tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjon" - når båten f.eks. står på land?
Har du ment det hele tiden?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skrevet det så mange ganger at det begynner å slite. Altså: Har du frostvæske med korrosjonsinhibitor i systemet, plukk ut anodene før du starter frostvæskeprosessen. Til våren, sett inn anoder etter at frostvæsken er ute av systemet. Det spiller ingen rolle om båten er i Oslo, Svalbard, på land eller i sjøen. Anodene har ingenting der å gjøre om det er inhibitor til stede. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Nå har jeg skrevet det så mange ganger at det begynner å slite. Altså: Har du frostvæske med korrosjonsinhibitor i systemet, plukk ut anodene før du starter frostvæskeprosessen. Til våren, sett inn anoder etter at frostvæsken er ute av systemet. Det spiller ingen rolle om båten er i Oslo, Svalbard, på land eller i sjøen. Anodene har ingenting der å gjøre om det er inhibitor til stede. 

Ja, DET har du tidligere skrevet, men likevel var du jo uenig i dette  jfr. mitt pkt3.
"Ikke korrekt" skrev du da vitterlig om mitt pkt3.

Iflg. pkt3 sier jeg jo at anodene bør fjernes for å hindre "økt tæring som følge av frostveske/sink-kombinasjonen". 
Dette var du altså ikke enig i  jfr. din "3 ikke korrekt"....  

(Synd om du "begynner å slite":-)
Kanskje du ikke hadde lest det du selv svarte på?
For vi er jo de facto enige- etter det JEG kan se.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at man kan følge en beskrivelse. Tre linjer. Men å fortelle alle mulige alternativer til 'hvorfor ikke' blir en argumentasjonsrekke som går mot uendelig. Og den som skal forholde seg til en slik rekke kommer til å snuble ganske omgående. Så hvis du forholder deg til mitt forrige innlegg så går det så bra så.

 

Og hvis du ikke vil gjøre det slik, så vrir jeg meg ikke i krampegråt av den grunn. Du gjør som du vil. Men lese instruksjonsboken er kanskje en bra start. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Så hvis du forholder deg til mitt forrige innlegg så går det så bra så.

Og hvis du ikke vil gjøre det slik, så vrir jeg meg ikke i krampegråt av den grunn. Du gjør som du vil. Men lese instruksjonsboken er kanskje en bra start. 


Jeg svarer deg Hulda, med samme mynt:

"Hvis du forholder deg til mitt forrige innlegg så går det så bra så....
Og hvis du ikke vil gjøre det slik,
så vrir jeg meg ikke i krampegråt av den grunn.
Du gjør som du vil.
"
 

Link to post
Share on other sites

Det står ihverfall i boka til VP D6 310 fra 2007. 

 

Det er mye som ikke står i en brukerbok, bl.a at båtplassen er en kilde til viktig kunnskap. ?

 

Det kan også stå feil i boka eller dårlig beskrivelse. 

Eks på feil er at i Mercruiser 120 hk diesel fra 2006, er det oppgitt at det skal være 1 liter mere olje enn det egentlig skal være. 

Volvoboka er ikke uten lyte den heller. Innbiller meg at det var noe med prosedyren for gearoljeskift på DPH som enten var delvis feil eller klønete... 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...