Jump to content

Hva er for mye vind og bølger ?


Enzo

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Er på supply båt annenhver måned hele året.

 

De som sier at 20 sekund meter er lite bør tenke som en gang til.

 

Når jeg så er ombord i min båt på sommeren er jeg ikke interesrt i å legge ut når det blåser sw 12 m/sek på yttre oslofjord. Ligge der å banke på 2 til 3 meter bølger, nei takk. Har ikke noe med ferie eller avslappelselse i det hele tatt.

 

Når jeg er på jobb så må vi gå, samme om vi vill eller ikke ( vis ikke været er for dårlig da).

 

Mener du at jeg skal gå ut uansett vær på min ferie??. Vet at ikke været er det samme på vestlandet som på østlandet, har vært på vestlandet flere ganger på jobb. Det er bare det at sjøen er forskjellig. Når sjøen kommer inn i oslofjorden blir den krapp og høy. Dette fordi alt vannet skal inn i denne smale fjorden. Når du kommer lengre ut blir det lengre mellom bølgene og mere behaglig selv om sjøen er større.

 

Er også enig at båten tåler mer en menneskene ombord. Problemet er bare at utstyret ombord kan feile. Gjør det det er ikke veien til fjellet kort.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Var målt 31m/sek en gang (i romjula) da jeg var ute i min Nidelv 18 m/volvo aq145/280, tok utgangspunkt i to værmeldinger hvor den ene sa fint vær og den andre sa dårlig. vi skulle på hytta, været så da greit ut så vi stolte på den fine værmeldingen og pakket båten full av hytteutstyr og la i vei.

 

Kjøpte for en tid tilbake en hytte i en fjord her oppe i Nordland hvor man må ha båt for og komme seg til og fra... Den helga vi skulle på tur var det meldt ganske pent på yr.no og ganske dårlig på storm.no ... Meldingen på storm sa inntil 18m/s tidligere på dagen før vi dro, Vi satte ut båten (1977 Nidelv 18 fot med utsabil Volvo aq145/280) i ei Havn på Inndyr skulle kun gå et par nautiske mil langs land ut imot åpent hav før vi dreide rund et nes og inn i Morsdalsfjorden.

 

Tanken min var at det var værst ut imot det åpene havet hvor det forøvrig var stamping i store bølger som skyllet over båten, holdt lav fart og balanserte over de største bølgene, inne i fjorden tenkte jeg at det var roligere pga høye fjell rundt. Det var det altså ikke pga Nordling vindrettning og fjorden som ble smalere og smalere fungerte fjellene rundt som ei trakt og vinden og bølgene i kombinasjon med strøm gjorde at det kom høye bølger som brøyt svært tett, gikk et stykke inn i fjorden på lav fart (2-4 knop men holdt gass opp bølgene og dro av ned for og ikke plante bauen ned i havet) men alle bølgene skyllet over bauen på båten og opp på vindskjermen og en god del inn under kallesjen. Gjorde en kjapp risikovurdering på den ustabile Volvoen og en på reservemotoren (Tomos 4hk som trengte omlag 20 drag før den startet og ville være aaaaaaaaalt for liten i dette været) og planla en snuoperasjon der jeg ga full gass og rattet helt over på en stigende bølge, det fungerte fint, klarte og snu.

 

Ut fjorden holdt vi bare slik gass at vi holdt oss imellom to bølger som gikk utover i fjorden, egentlig litt som og surfe... gikk greit ut fjorden rundt neset og stampet oss sakte tilbake. Holdt pusten da vi nærmet oss innseilinga til havnen hvor det da var blitt skikkelig store bølger ga kontrollert gass sekvensvis og balanserte inn i innselinga hvor det heldigvis var rolig.

 

Denne turen var det meg og madammen, ville da følt meg litt hjelpesløs dersom det skulle skje noe at motoren stoppet og hjelpemotoren måtte opp, hadde det vært meg og min far som mener at det og ikke dra ut i småbåt i storm er pysete hadde vi nok kjempet oss vei inn til hytta hvor det uansett ikke ville vært mulighet for og gå iland pga vind/bølger :)

 

Da jeg kom iland gikk jeg på storm.no og leste værmeldingen som da viste 31m/s i Morsdalsfjorden hvor vi var. Forøvrig samme helg som det blåste 42m/s på saltstraumbrua som ikke er langt unna der vi var. BEVIS ----->>>http://www.an.no/nyheter/article6416968.ece

 

Dette var helt på grensen til hva jeg mener er mulig på en 18fot daycruiser, helt forsvarlig var det nok uansett ikke... hadde festet den vanntette håndholdte VHF'en rundt halsen og redningsvesten var på.

 

Forøvrig båten, bare her uten kallesje :)

nidelv_18.jpg

Redigert av S.Kantun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...