Jump to content

Hva er for mye vind og bølger ?


Enzo

Recommended Posts

Jeg har lest endel rundt på dette forumet og ser flere ganger at folk kvier seg for å reise ut og avbryter turer osv pågrunn av for mye bølger og vind og slikt , folk snakker om at de forblir liggende i havn pågrunn av været.

 

 

Dere som har typisk feriemotorbåt på 25-40++fot og deromkring , er det ubehag alà dette orker vi bare ikke å være med på siden det er ferie og mor ikke kan ha kaffekoppen på bordet under overfarten som gjør at dere dropper og dra ut eller er det rett og slett fare på ferde når det blåser 10-15sek.m og er et par meters bølger ?

 

Så i en av disse VP motortrådene at folk som kjørte konvoi når de hentet ny princess i England , ble tvunget til å kjøre motorene for hardt for at de skulle kunne følge konvoien (regner med å kjøre sammen har med sikkerheten å gjøre) over til Norge , Princesser er vel ofte 45fot ++ , er ikke dette båter som lett skulle kunne ta turen over nordsjøen i 20++sek.m ? Tåler disse båtene så lite vær at det er fare på ferde om de slipper opp litt på gassen og lar seg bli litt hengende etter andre båter ?

 

Nimbus ? har vel også noen slike konvoier , nå vet jeg ikke hvor de båtene hentes men er ikke det i Sverige de bygges ? Er det da forebundet med risiko å kjøre båten oppover kysten eller krysse skagerak i det været som er her om sommeren ?

Jeg har absolutt null peiling på motorbåter over 20fot (største jeg har hatt er hydrolift F23) da jeg "altid" har hatt seilebåt om jeg ser bort fra landstedbåter og slikt så jeg har absolutt ikke kjennskap til slike båter.

 

Kjeder meg litt mens jeg venter på at ferien skal starte så da starter jeg en tråd som kanskje kan skape litt krutt

Link to post
Share on other sites

Vanligvis tåler båten mer enn mannskapet så det å ta det med ro pga. været er mest av komforthensyn. Dette er jo nokså subjektivt men været har jo også en uvane med å endre seg så en må gjerne ha litt å gå på, kan se bra ut i båthavna mel verre litt utpå...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kommer du over 5 m/s i litt åpent hav med en 25-30 ft cruiser og full familiepakke, begynner du å slite.

 

Personlig vil jeg tillate meg selv alene i båten , CE-klasse B, ca. 9-10 m/s. Dersom noen mener dette er pinglete, så ta en test selv.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror det er svært få som vil være i en fritidsbåt, eller hvilken som helst annen båt, i Nordsjøen i 20 m/s ++ :eek:

Sikkerheten mener jeg henger vel så mye i sammen med kompetansen til båtfører som hvilken type/størrelse båten er. Mange kan føre en liten jolle med liten motor trygt i ganske så dårlig vær, og andre bør holde seg til brygga uansett vær ;-)

 

Nå brukes jo veldig mange båter som familiebåter og da går komfort foran det meste.

Link to post
Share on other sites

..., Princesser er vel ofte 45fot ++ , er ikke dette båter som lett skulle kunne ta turen over nordsjøen i 20++sek.m ? Tåler disse båtene så lite vær at det er fare på ferde om de slipper opp litt på gassen og lar seg bli litt hengende etter andre båter ?

 

Har ingen videre erfaring med motorbåter, men Nordsjøen i 20++ m/s er helt sikker ikke 'greit' med motor...

Har vært over i 18-- m/s med seilbåt, og hadde neppe følt meg trygg i en motorbåt under de forholdene. Tenker på rulling (som man stort sett slipper i seilbåt) og slag.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En "vanlig" motorbåt har ingenting på åpent hav å gjøre i hardt vær, og særlig i de vindstyrker du nevner; 20++ sekundmeter.

Følgende er sakset fra http://www.thestar.com/article/208507, om Fastnet-racet i 1979.

 

"The difference between conditions at the upper end of Force 8 and Force 10 is the difference between sniffles and pneumonia. At Force 8, about 46 mph, the spray is blinding, it is difficult to be heard above the noise of the wind, and every muscle is clenched in order to move or brace against the boat's movement. Small children will fly. It takes enormous strength to hold a course, and seasickness may be knocking off the crew one by one. At Force 10, with the speed at 63 mph, you hang on and pray."

- og dette er på havgående seilbåter!

 

Det er pussig å observere "vanlige folk"s oppfatning av vindstyrker - en solgangsbris midt i mot nedover mot sørlandskysten, 10-12 sekundmeter, oppleves nok som ganske røfft, og en stiv kuling, 15 sekundmeter, vil for de fleste begynne å bli direkte skummelt. (dette på åpent hav, mens det i beskyttet farvann ikke er noe stort problem)

 

Som med andre naturkrefter firedobles vindKRAFTEN når vindHASTIGHETEN dobles.

En havseiler er bygget, og forhåpentlig satt opp for å kunne takle hardt vær, men, som jeg mener å ha lest et sted, "anything beyond Force 9 (20+ sek.metr) is a fight for survival".

 

Når det gjelder sommer i Skandinavia, som jeg har hatt noen av de siste årene, deriblant Oslo-Lofoten, så synes jeg ikke det er noen skam å gi f... i å blodkrysse, da venter jeg heller en dag eller to, evt. finner en alternativ havn!

Husk det heter ikke at vi skal seile til et sted, man seiler mot (i retning av) et sted...!

Link to post
Share on other sites

... og det er flere tanker som melder seg:

- Store vinduer er særdeles utsatt for å bli slått inn

- En motorbåt (eller seilbåt for motor) i stor sjø vil skvalpe dieselen rundt i tanken,

og faren for at bunnslamm tetter filtrene er absolutt tilstede. Vil ikke engang tenke på

å bli liggende på tverra i et Ginpalass i hardt vær i Nordsjøen...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg testet båten vår i 23 m/s, dette til Skagen. Kona synes ikke det var en fornøyelse. Hun har blitt litt betenkt med

kraftig vind etter det. Men det skyldes at Rutgerson blokken var deftekt, skjøte gikk ikke igjennom(endeløst). Det skaper selvfølgelig litt utfordringer.

 

Når vi gikk inn til Skagen, dro en Bav 39 ut. Hadde plottet kursen på Færder. Men selvfølgelig erfarne folk.

 

Gikk fra Strømstad midt i juli ifjor i 17 m/s, da på nordsiden av øyene. Møtte da mange båter str fra 23 fot oppover. Bølgene

er baugen for de fleste. Båtene tåler mye. Men er det snakk om "kose" tur blir det ofte til at man ofte venter. Dette har også sammenheng med at havnene fylles opp, flere trekker fra uthavner og inn. Medfører fulle havner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vi går ikke ut om det blåser kuling, dette fordi poden på 5 ikke føler seg vel da.. Blir han eller andre ombord redd så snur vi enkelt og greit uten diskusjon, for oss skal det være kos å være på sjøen. Derfor lå vi 6 dager i Skagen før vi satt kursn for Sverige i går ettermiddag (liten storm 23 i kastene og stabil stiv kuling fra søndag), var utenfor moloen i Skagen klokken 9 i går men da ble poden vettskremt, så vi gikk inn igjen siden det skulle løye senere på dagen. Nåliggen vi på Ellös, en fredelig fin havn med god plass.... litt utenfor leie..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det meste av vår båtbruk er dagsturer i Blindleia, enten jeg og kona alene, eller med familie og venner. Om det ikke er fint vær, lar vi være og er på hytta i stedet. Så her er terskelen 0 regn og kun lett vind.

 

Så har vi en eller to turer i året med overnatting. Da går vi gjerne i en del vind og bølger for å nå bestemmelsesstedet. Om det er behagelig eller ikke? Både kona og jeg er sjøsterke, og båten og motoren til å stole på. Så det skal mye til før vi ikke går. Vi har f.eks. gått fra Koster og 'rett vest' til Stavern i liten kuling og en del bølger. Det var slitsomt, og i ettertid ville vi vel ikke gått et så langt strekk i slikt vær igjen. Ihvertfall ikke i vår 21 fots daycruiser...

Link to post
Share on other sites

Når jeg hentet min nåværende båt for noen år siden ble vi om kvelden sittende å prate med han som hadde seilt den over fra England. Han var en erfaren "Yachtmaster" og gjorde ikke annet enn å frakte båter rundt i Europa for kunder.

Jeg spurte om hvor hardt du kunne gå med denne båten i bølger. Han svarte at han normalt backet av på marsjfarten (18-20 kn.) når bølgene begynte å slå over framdekket og forskipet ble submerged som han uttalte det. Dette intraff normalt ved force 5 (10-12m/s) på det åpne hav.

Når man backer av på farten øker rullingen betydelig og båten blir fort ubehagelig å være i. Dette medfører at han normalt ble liggende i havn med vindstyrker over force 4.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En liten korreksjon. Det nevnes hele tiden til vindstyrken. Nå er det vel ikke vindstyrken som er det største problemet, men hvordan bølgene er og treffer skroget. Enormt store dønninger på mange meter er lite problem, problemet er når det er "tett" mellom bølgene eller bølgene bryter og kaster seg over skroget.

 

Bølger oppstår som et resultat av:

-Vindhastighet

-Hvor langt vinden har å "blåse på"

-Hvor lenge det har blåst

 

I tillegg kommer grunnforhold i grundt vann, bølger som møter hverandre og danner styrtbrenninger. Derfor blir det ganske "høl i huet" å kun snakke om vinstryrken, uten å nevne hvilken vei den kommer, hvor lenge gjeldende styke blåser osv. I Nordsjøen som det refereres til, er det klart avstandene er store og bølgene vil bli utfordrende. Men det er stooooor forskjell på 20 sekundmeter midt i nordsjøen og 20 sekundmeter i oslofjorden med eks. vestlig vind.

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på en såkalt Princess konvoy for en del år tilbake. Den gang var de minste båtene som var med 34 (eller kansje 36?) fot. Selv var jeg med i en 42 foter mens største båt i konvoyen var ca 48 fot .

 

Denne forskjellen i båtstørrelse utgjør en enorm forskjell i hva som oppleves som ubehagelig å kjøre med på åpent hav i noe vær (tenker da komfort og ikke nødvendigvis sikkerhet). Mens vi i 42 foteren hadde noen få ubehagelige slag på hele turen hadde de minste båtene knust deler av inventaret og innholdet i bysseskuffer. På den største båten derimot trengte de knapt nok slingreduker på bordet under turen.

 

Vi hadde flere dagers værventing på turen og de minste båtene bestemte hva som var tilrådelig å seile i !

 

Denne typen konvoyer går nå på alle årstider så da er det helt naturlig at en risikerer å vente på været i perioder. Bølgehøyden er naturligvis det som mest setter grenser for når en kan gå. Men like viktig kan perioden og retningen være. Med ugunstige forhold trenger det ikke være så dårligt vær før selv en 40 fots båt :seeya: føles liten på havet!

 

Seilbåter har nok trolig en helt annen og mere behagelig seilas en motorbåter da seilbåter jobber mye mere med sjøen enn det som er tilfellet med motorbåter.

Link to post
Share on other sites

Derfor blir det ganske "høl i huet" å kun snakke om vinstryrken, uten å nevne hvilken vei den kommer, hvor lenge gjeldende styke blåser osv.

Enig i at gammel sjø eller dønning som oftest ikke skaper annet problem enn sjøsjuke. Vindstyrken er alfa og omega for hva du møter på din ferd. 5 m/s i åpent hav blir etterhvert både krappe og litt større bølger.

 

På din ferd må du i de fleste tilfellene endre innfallsvinkel mot vindretningen. Det hender aldri på mine turer at jeg går i timesvis på samme kurs. Derfor er vindstyrken ikke så "høl i huet", men derimot en god referanse. Hva skulle man ellers bruke?

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jøss , jeg visste ikke at det var så ille , hadde ikke snøring faktisk men nå skjønner jeg litt mer av grunnen til at vi ser lite motorbåter ute på fjorden når det blåser + 10sek.m.

 

Frisk bris, vanlig solgangsvind i ytre Oslofjord, er mye vind. Særlig om man går på utsiden av Søster, Hvaler og over Sekken. Vinden kommer fra SW og går mot utgående strøm og oppgrunnende kyst. Lokale forhold spiller mao sterkt inn.

 

Hulda, som er seiler, gikk fra Fuglehuk til Tisler for noen uker siden i 12- til 15 m/s, vindretning 180 grader. Bare moro, sjøene rullet over baugen. Det ville ikke vært moro med en 22 fot daycruiser, eksempelvis. Antar at 'signifikant' bølgehøyde var ca. en meter. Mao. da vi gikk for motor før vi heise seil slo baugen, som har 1,8 meter fribord, under i fire knops fart i motsjø.

Link to post
Share on other sites

Vind er en ting, men bølgene kan være veldig forskjellige. Det er en del områder som er merket med farlige bølgeforhold i kartet, og der er det nok like greit å legge lista litt lavere for når man går ut. :wink: Vind og strøm virker sammen, og det kan være stor forskjell på samme vindstyrke med og mot strømmen.

 

For min egen del har jeg enda ikke vært ute for vær hvor jeg har vært bekymret for båten, men jeg har vært ute i såpass dårlig vær at jeg har lurt litt på hvor sliten jeg vil være før jeg kommer meg i havn. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Jomfruland til Grebbestad i fjor sommer. Turen startet bra og den første timen var det lite sjø og vind. Fikk så liten til stiv kuling midt i fleisen. 2 m + bølger og en del strøm. Ikke noe problem for Nord Westen, den greide brasene uten problem men komfort terskelen for passasjerer var oversteget. Gikk med ca 11 - 13 knop, noe variabelt da vi måtte slakke av inn i mellom for å spy og tømme bøtta. Var egentlig for seint og snu da vi var over halveis. En liten lærepenge pga at det hadde blåst i flere dager. Løyet helt av inne ved kysten og vi gikk uten å tenke på at det tok tid før sjøen roet seg og at forholdene er annerledes ute i Skagerak.

Link to post
Share on other sites

I fjor hadde jeg en relativt heftig tur fra Kristiansand til Oslo.

 

Etappe 1 gikk ikke lenger enn til Lillesand, det blåste ganske heftig, planen var å gå rett til Skagen, men både jeg og båten jeg reiste sammen med droppet det, pga for mye sjø til å koke vann i.

 

Dagen etter gikk vi fra Lillesand til Arendal, før vi tredje dag gikk fra Arendal til Lyngør..

 

Det hadde nå blåst opp ganske greit, og bølgene hadde fått noen dager på å vokse seg store og fine..

 

Vinden lå stort sett på 15m/s +, og bølgene var høye nok til at jeg ikke så den 14 meter høye masta til båten som var under 50 meter unna, ganske mye av tiden..

 

Etappen Lyngør Stavern var ganske drøy, autopiloten min hadde kuttet ut, og jeg var alene ombord.. 10,5t brukte jeg, med kun en liten del av forseilet ute, og det var for mye bølger til at jeg ville på dekk for å heise storseil.

 

Jeg ble liggende i Stavern 2 dager før jeg fikk med mannskap resten av turen til Oslo, da hadde vi på det meste båten oppe i over 14 knop (mye for en 31-fots seilbåt..)

 

Konklusjonen min:

 

Ved mer enn ca 2 meter bølger, og mer enn 10m/s vind er det greit å ha med mannskap, mindre enn dette og jeg drar gjerne alene.

 

For mye vind og bølger har jeg ikke opplevd, til tross for noen heftige opplevelser :)

Link to post
Share on other sites

Båtnovisen seiler Snipe, en 15fot tomanns jolle, aktivt i regattaer.

I klassereglene heter det at det er maks vindstyrke på 12m/s, men det kommer også litt an på bølger osv.

 

Seilte NM i Risør for et par helger siden.

11m/s og 2-3m dønninger. Det kommer mye sjø ombord på kryss, og det er noen salige surfer på slør og lens.

Vi var rimelig trøtte og slitne etter et par regattaer.

 

Under regattaer seiler vi flere båter i følge (50 nå i NM), det er flere følgebåter som følger feltet og båtene er selvlensende.

Føler meg ikke like trygg dersom man er ute på egenhånd for å trene.

 

I Danmark hvor man snakker om "litt luft" opp til 20m/s :flag_da: , har de startet regattaer godt over 12m/s.

Problemet er ikke først og fremst å seile, men at utstyret på båten ikke tåler det like godt.

Master kan knekke, vant kan ryke og seil revner mm.

 

Til slutt er det opp til oss ombord om vi føler at dette er trykt eller ei. Vi driver jo med dette fordi det er gøy.

Vi går stadig inn fordi vi synes at dette blir for slitsomt eller vi føler at vi ikke har kontroll.

Etterhvert som man blir konfortabel med mer vind, får man også mer overskudd til å få hodet ut av båten.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Det er allerede mange detaljer i denne tråden. Min erfaring er at vindeffekt er svært avhengig av mange faktorer som farvann, vindretning, oppadgående-avtagende vind, båttype (seilbåt/motorbpt), skogtype, plassring av mannskap ombord, vanndybde o.a. Når jeg unntaksvis går lange strekninger i kuling med familien ombord, plasseres de alltid helt akter. Vi har luftputemadrasser de kan ligge på på akterdekket. Dette motvirker sjøsyke. Å få vinden fra siden med ca 10 - 15 m/s er det verste for vår båt - der hjelper verken trimplapsene eller hastighetsjustering noe særlig, stort sett er 17 knop da den behageligste farten. Dersom bølgene og vinden kommer aktenfra er det på vår båt igjen viktig å holde fart som er større enn bølgehastigheten. Jeg har noen ganger vært ute i vind større enn 20 m/s og med grov og ujevn vind - båten har tatt det bra, men ved ett tilfelle ble jeg så sjøsyk at jeg knapt klarte å styre, det var sør-øst for syd-Koster. Strømtangen kan også gi noe besværlig seilas fra tid til annen. Båten tar det greit, men jeg trives ikke noe særlig når vinden er over 15 m/s i Kattegat og Skagerak. Derfor har http://ocean.dmi.dk/anim/index.html i år blitt et svært viktig planleggingsverktøy.

Link to post
Share on other sites

gikk for en måned siden rundt stadt i liten kuling, og 12m/s. Opgitt bølgehøyde fra Met var vel 3-4meter.

 

Var ingen behaglig tur, men var vel aldri redd... I Starten kom bølgene rett inn fra siden, noen som var veldig travelt... Måtte endre kursen litt for å få bølgene mer bakfra.

 

Bølgene var ganske lange, og det var umulig å klare å komme seg over bølgetoppene... Ble mye ratting, somregel med fult utslag fra side til side. Glad eg har Servo og Hydraulisk styring! Farten var vel ca 10 knop. I dei største bølgene kom vannet opp på dekk/dolbord.

 

Hadde vel ikke tatt denne turen dersom eg viste hva som ventet oss...

Link to post
Share on other sites

... er litt nysgjerrig på hvordan man finner ut av vindhastigheten her?

Værmeldingen, andre båter eller egne instrumenter? Det er fort gjort å se seg litt blind på målinger...!

Tar dere f.eks hensyn til egen båtfart - og legger til/trekker fra på det som vindinstrumentet viser?

To eksempeler som gjelder en "vanlig" seilbåt som min egen (mellomtung 37-foter):

- Seiling med vinden i passelig hardt vær. Da gjør jeg 7-8 knop,

dvs. omregnet ca.3-4 m/s. Dette må legges TIL den verdien jeg leser på instrumentet for å finne reell vindhastighet.

- tilsvarende om jeg går mot vinden; viser instrumentet 13 sekundmeter (liten kuling), er reell vindstyrke 10 sekundmeter (frisk bris).

 

Definisjon vindstyrke ved måling: midlere verdi av vinden i en ti-minutters periode. Dvs at om vindstyrken er sagt å være 5 etter Beaufort (frisk bris; 8-10,7 m/s) kan du godt oppleve vindkast opp 15 m/s uten at det dermed er "stiv kuling"

 

Signifikant bølgehøyde: midlere verdi av høyeste tredjedel av bølgene i en periode på 20 minutter.

Det vil igjen si ved et eksempel: meldes det en bølgehøyde på 2 meter kan enkelte av bølgene være om lag dobbelt så høye - dette avhenger selvfølgelig av lokale forhold, strøm osv

Link to post
Share on other sites

Bare som et eksperiment til mange som mener at de har vært ute i storm på havet:

Når du sitter som passasjer i en bil i 80km/t (tilsvarende 22 sekundmeter - liten storm, eller styrke 9 beaufort); stikk ut handa og hold håndflata vertikalt mot vinden, bra press, ikke sant? Prøv så å stikk hodet ut og åpne munnen mot vinden, og du vil oppleve noe du ikke har kjent før, garantert. De færreste har vært ute i slikt vær, når de tenker etter....!

Øk så farten til 90 og 100, full storm (24 m/s ++) , og jeg lover deg et nytt perspektiv på båtlivet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...