Jump to content

Hva er for mye vind og bølger ?


Enzo

Recommended Posts

Hadde en fin, men noe frisk, tur med vår Skibsplast 655 idag. Det var bris av varierende styrke, var nok oppe i rundt 10 m/s på en del av turen og fant det da klokest å gå i snekkerfart (6-7 knop). Ingen fare med å ha større fart, dette går på komfort. Det er sikkert mange med daycruisere som har ulike oppfatninger og erfaringer med hastighet ved forskjellige vindstyrker og bølgehøyder. Det er mange faktorer som spiller inn her; f.eks. skvalpesjø eller større dønninger. Hvor legger dere lista for planefart kontra snekkefart?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Hvor legger dere lista for planefart kontra snekkefart?

Jeg har en egen automatisk føler for dette i båten min. Når jeg skal ned i snekkefart så sier hun automatisk i fra. Føleren er derimot litt dårligere til å si fra når jeg kan øke farten igjen. Men så lenge hun i tillegg til vindmåler også er kjemeflink lettmatros og bunnsmørrer, så hiver jeg henne ikke over bord. :wink:

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Jeg har en egen automatisk føler for dette i båten min....:wink:

 

Jo, fungerer greit denne og er kjekk og ha med. Kan dekke overraskende mange funksjoner. Men det er ikke alltid denne automatiske føleren er med ombord, hva da?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns at å krysse i 18-20 m/s på havet blir et helvete, men jeg har gjort det og vet at båten tåler det. Om jeg kan velge, så oppsøker jeg ikke slikt vind om det blåser imot. Noe helt annet er det om kursen ikke er mot vinden, for å seile romt i slik vind er bare herlig.

 

Det er viktig å få testet seg selv og båten i sterk vind. Ligger man i en lun havn, kan en reve før en stikker ut, og så seile noen timer før en setter kursen inn igjen. Dette gir erfaring, som kan være viktig om en råker ut for slike vindstyrker på en overfart, når man er nødt til å mestre de vindstyrker man får.

Link to post
Share on other sites

Dere må jo tenke på at det er en ENORM forskjell på hva en båt virkelig tåler og hva som er behagelig når det er bobåter på over 30 fot(har ikke lest alle innelggene, men fikk en anelse om at det gjalt store båter).

Skal det være behagelig så må farten ofte tilpasses og ofte så må turen utsettes pga. det kan bli en ubehagelig tur, men båten vil nok tåle det med glans.( men må ærlig innrømme at jeg liker meg egentlig best i havn hvis det stormer på fjorden)

For et par år siden måtte vi hjem en søndag fra hytten og da var det 16sek/meter og det hadde blåst slik hele helgen så bølgene i Selbjørnfjorden var av respektabel størrelse!

Husker at det var mange harde slag ned i bølgedalen og mange bølger som slo over båten(Mekling 27fot).

Båten var jo helt fin etterpå selv om slagene skulle tilsi noe annet. Men mange såkalte familibåter/bobåter er det romfølelse som teller og sjøegenspaker er sittet lengre ned på prioriteringslisten til designeren. Derfor har mange bobåter dårlige sjøegenskaper i forhold til de såkalte kjøremaskinene. Tenker da på RIB`er, HighPerformance, Hydrolift, Nor-Tech, Fountain. Allerede på på tegnebordet er sjøegenskaper det viktigste kriteriet på slike båter og derfor kan man fint ligge i 30-50 knop i 5-6 meter bølger. Et britisk båtblad testet Ring Powercraft 16(Rib på 16 meter) i storm utenfor England(tror det var i 2006) og de sa at jo fortere man kjørte jo bedre var det å være ombord opp til 50 knop, i høyere hastigheter ble hoppene så lange og høye at vind fikk godt tak i båten og kastet den bortover!!

 

Men det viktigste når man kjører i kuling/storm er helt klart erfaring med båten og vite hvordan båten oppfører seg i bølger og de nevnte vindstyrkene!!

Link to post
Share on other sites

Når vi legger oss på været er det utelukkende av komfort-hensyn både for mannskap og båt. Turen er en del av ferien og skal være behagelig og avslappende for alle. Å stampe og dunke seg fram i time etter time er slitsomt for både mannskap og båt. Har sett forskjellen på en båt (Nidelv) som var kjørt mye i hard sjø det er utrolig hvor stor slitasje hard kjøring utgjør av løse skruer, innredning som får knirk osv.

 

Selv frisk bris med "kvapsete" sjø kan være slitsomt nok. Vi velger heller å nyte dagen og dra transportetappene når sjøen har lagt seg. Hender også vi tar transportetappene om morgenen før sjøen har jaget seg opp. Å være på tur innebærer å ha så godt med tid at en kan stå over en dag om vinden gjør turen unødvendig stampete.

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte. Og om en gå i dårlig vær så ta det rolig, gjør ikke noe om en kommer litt senere frem. Selv om båten tåler planehastighet så kjør heller i snekkefart ved frisk bris og mer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

At sejle ud i for hård vind og for høj sø er den største "begynderfejl" jeg har lavet. Gang efter gang....

 

Det har meget med forventninger at gøre: Ferien eller fridagene nærmer sig. Man laver planer. Glæder sig til at komme et særligt sted hen, planlægger ruten og så videre.

 

Så kommer dagen hvor man skal afsted. Og vinden er LIDT for kraftig fra LIDT den forkerte retning. Men man tænker "det løjer af - det siger vejrudsigten også" Og tager afsted alligevel.

 

En time efter forbander man sin beslutning (og DMI) langt væk når servicet klirrer i skabene, vinduesviskerne ikke kan holde vandet væk fra ruderne, man må stå op og sejle, et besøg på toilettet er næsten umuligt, olielampen ryger på gulvet, barometeret falder (ned) og man ender i en helt anden havn end man havde planlagt, fordi man efter to timer har fået nok af at holde fast og høre på knagen og bragen fra alle sammenføjninger og tænke på hvad der sker hvis motoren sætter ud lige nu. Når man kommer i land falder man sammen som en karklud og tænker "det gør jeg ikke igen". Omtrent som når man kommer hjem efter at have kørt 1800 kilometer i et stræk på 35 grader varme tyske motorveje i juli.

 

Mit ønske at at lære, at rejsen er vigtigere end destinationen og at det bare ikke er værd at tage de ture. Så hellere vente, sejle om natten eller tage et andet sted hen. Oplevelser er der nok af. Alle steder.

 

Så nu prøver jeg at håndhæve en regel om ikke at sejle i >5 m/s på åbent hav og ikke mere end 10 m/s i lukket farvand, i medvind, læ af kyst eller lignende. Indtil næste gang....

 

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

Et velfundert innlegg MajorAndy. Noe å tenke på for enhver. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

For mye vind og bølger for meg er når situasjonen er slik at sikkerheten ikke er ivaretatt hvis motoren skulle stoppe. Er man langt fra land er det god tid til og treffe tiltak, er man tett på land er det snakk om sekunder før katastrofen er et faktum. Er det sjøvante folk om bord, eller er det barn avgjør også for meg hva slags vær jeg går ut i. Jeg har ligget "værfast" i 14 sek/m. men har gått ut i 21 sek/m. på bakgrunn av hvem jeg har hatt ombord. Mao. ingen fasit.

Link to post
Share on other sites

Sjekket båter i registeret på Båtmagasinet: http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...E9?OpenDocument

 

Det ser ut til at de aller fleste motorbåtene er klassifisert til CE kategori B. Eksempelvis gjelder det alle Princess'ene, og alle Windy'ene med unntak av to av de største.

 

Om jeg husker rett betyr CE kategori B at båtene er godkjent for kystfarvann, men i vindstyrke t.o.m stiv kuling. Da dreier det seg om typisk bølgehøyde 4 m, men bølgehøyder på 8 meter kan forekomme.

 

På bakgrunn av dette bør etter min vurdering motorbåter i CE kategori B ikke legge ut på kryssing av Skagerrak om det er varslet kuling. :eek:

Redigert av Teodor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som et tidligere innlegg her viste, så gikk vi i dårlig vær over til Thyborøn....

 

Det som forbauser meg mest da, er hvor store konsekvenser det har på bølgene om vinden skifter fra f.eks 15 m/s til 17 m/s.....? :confused:

 

Det er en enorm forskjell !! :smash:

 

( Turen nedover gikk greit, med 15 m/s jevnt i 14 timer )

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt.... Har jo vært ute i dårligere vær enn det vi hadde nedover...

 

Føler at bølgene begynner å brekke "irriterende" over 15 m/s. Har ikke peiling på bølgehøyder, så det er vel mer brekkingen, som fører til "brannslange" syndromet. Hadde vel bare 1 bølge som traff ubehagelig, og akkurat da så jeg på vindmåleren at den gikk opp noe....

 

Men ingeting slår julaften 1998, med min far...som er fisker....og hadde satt 8 km garn som skulle opp før "roen senket seg"....

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på 15 og 17m/sek er merkbar og betydelig større enn fra f.eks 8-10M/sek og min erfaring er at 2sek.m økning merkes bedre jo høyere vinstyrken allerede er.

 

Jeg seilte over statt engang da det blåste 17-18m/sek og syntes det var rimelig greit , så økte det plutseilg på til rundt 22-23m/sek og for meg så føltes det omtrent ut som en dobling av vinden selv om bølgene ikke akkurat endre høyde med en gang , jeg merket det mest på at sikten ble lavere da toppene av bølgene begynte å blåse rett av , tipper bølgehøyden var rundt 6-8meter og det var roligere nede i bølgene enn på toppen for å si det sånn.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet merkelig fenomen i den forbindelse er hvor utrolig fort havet kan legge seg enkelte ganger. Mot Skagen i fjor sommer var det akkurat som å slå av en bryter. Var vel en 8-10 m/sek. og først så datt vinden til null og så lå havet plutselig speilblankt med bare noen lange dønninger som vitnet om sjøen som hadde vært.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Et godt tips forresten, er å "prøveseile" MYE inne på fjorden, for å finne rette seilføringen. Vi krysset vel frem og tilbake på Nordfjorden en halv time, før vi forsvant ut med Odd og Pysen. ( Men så hadde vi aldri testet båten før i så dårlig vær )

 

...og sikkerhetslinene bør festes STRAMT, etter min mening....

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Min erfaring er nå at det er helt andre ting enn vindhastigheten som er avgjørende:

 

Er bølgene så store/krappe at de kan fylle båten.

Er bølgene så store/krappe at du får trøbbel med å styre skuta.

Er du så rutinert, og har du de hjelpemidler som skal til for at du til enhver tid vet akkurat hvor du er.

Har du utført det vedlikehold som skal til for at du kan føle deg trygg på at du har framdrift (at motoren ikke stopper).

Har du det som skal til om du mister framdrift (drivanker,dregg og VHF)

Går ferden slik at du evt. har tid til å vente på hjelp om du skulle miste framdrift.

Føler alle ombord seg komfortable - slik at dere også har kontroll feks om en faller og slår seg ?

 

Den store utfordringen er så å forutsi når man kan komme i kontakt med og unngå overnevnte situasjoner - og så kombinere dette med de planer som er lagt.

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

For mye vind og bølger for meg er når situasjonen er slik at sikkerheten ikke er ivaretatt hvis motoren skulle stoppe. Er man langt fra land er det god tid til og treffe tiltak, er man tett på land er det snakk om sekunder før katastrofen er et faktum.

 

Egentlig et veldig fornuftig prinsipp og jeg har selv tenkt akkurat slik, men på den annen side forutsetter det nesten blankt hav når du går ut fra land, og da blir det i praksis fryktelig vanskelig å ta strekk som Tønsberg Tønne, Rakkebåene osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...