Jump to content

Hva er for mye vind og bølger ?


Enzo

Recommended Posts

Når det blåser og er så mye sjø at det skummer godt over båten og du skal reise et lengre stykke hvor du vet det er mere sjø ville nok jeg ha snudd. Eller skal det vel gå grei, hvertfall med større båt. Opplevde at min forrige gikk med baugen ned i bølgene når det var på det værste og det skummet jo over kalesje og alt. Ikke det mest behagelige føret å kjøre i..

Link to post
Share on other sites

De fleste seilbåter med vindinstrumenter har 'true wind' og 'apparent wind' funksjoner.

For at 'true wind' skal funke må vindinstrumentet selvsagt snakke med loggen (eller annen fartsmåler - f.eks. GPS).

 

Bølgehøyden må sjekkes mot værmelding. For en 'nybegynner' er det umulig å angi riktig bølgehøyde dersom den blir over 3-4m.

 

I min båt har jeg en god referanse på 2m - dersom jeg ikke ser over neste bølgetopp når jeg står i cockpit er bølgen jeg ser over 2m.

Denne bølgen er ca 4m:

shetland_2004.jpg

 

Denne bølgen er mye større - antakelig ca 8m, men veldig vanskelig å få inntrykk av på bildet, særlig uten referanser:

tur_030.jpg

(signifikant bølgehøyde fra varselet på met.no var 8m)

 

Og som 'no wind' sier - signifikant bølgehøyde er gjennomsnittet av den høyeste tredjedelen av bølgene.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

- etter litt ettertanke:

jeg er ikke ute etter å skremme noen, bare få på plass et realistisk syn på det trådstarter tok opp i starten her.

Jeg har "fartstid" nok til å kunne innse hvordan ting kan skje, særlig på overfarter i åpent farvann.

Langs kystene hvor vi bor er det sjeldent noe problem; det blir ubehagelig før det bilr farlig, og de fleste søker vel i havn før den tid.

Men det er lett i dag, med plottere og alle hjelpemidler ombord, å gå i en felle der "alle" kan krysse Nordsjøen eller Atlanteren for den del...

CE-merking eller ikke - det er båtprodusenten som gjør det, IKKE nasjonale myndigheter.

Bare for å stille min egen nysgjerrighet: finnes det noen motorbåter som er merket "A" i CE-systemet?

Link to post
Share on other sites

Bølgehøyden måste settes i relation til bölgelengden........

 

en bölgehöyd på 2m i krabb sjö kan kännas mye värre enn bölgehöyd 4m med lange bölger......

 

det finns havner der man fraråder o gå in da bölgehöyden er över en viss nivå....det kan kännas fullt

tryggt ute til havs men ner man närmar sig havnen o det grundar opp så begynner bölgerna o bryte.....

 

derför skall man ikke 'stirre sig blind' på akk bölgehöjd!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fruen ombord er lite glad i store bølger. Men er vi først ute viser hun at hun trosser været, bare farten er riktig.

Får vi vinden fra siden vil en båt med liten fart være med i alle bølgedalene. Det er da hun sier:- Kjør alt du kan, og Nord Westen danser mellom bølgedalene. Og korter dermed ned tiden over det stykket vi skal over.

Sjøen bakfra er skjelden eller aldri noe problem.

Vind forfra er flapsene gode å ha. Da kan man regulere fart, sjø med flapsene.

 

Jeg har kjørt NW i rundt et parogtyve m/s og da danset den godt. Det gjelder å finne ballnsen mellom sjø, retningen sjøen kommer fra og båtens fart.

 

Vi ser på mulighetene til å kjøpe en trawler på sikt. Den har liten fart og det spennede er om skroget der gjør det mindre komfortabelt enn i Nord Westen, som jeg forbinder med en MEGET god sjøbåt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så sant. Jeg opplevde 128 knop en gang. Bare å åpne munnen motvinds, så blåste snørra ut av neseborene. Fullstendig rens, helt fantastisk.

Jeg hadde gleden av å ha ett år i KV Nord. Der lærte jeg respekt for været. Vinteren vi hadde var ganske hard. På det meste hadde vi 120 knops vind. Båten som jeg var på var 200 fot lang. Den krenget 15 grader pga vinden.

 

Største bølgene vi hadde var ca 20 meter høye - det er så høyt at da jeg satt i utkikksstolen så jeg ikke toppen av bølga. Vi lå og bakket på været så det var ikke noe problem - utover av vi ble veldig slitne. Vanskelig å sove, vanskelig å spise. Derfor støtter jeg Roaldbjs innlegg om at man må ha respekt for hvordan man selv reagerer på slingring. Båten klarer seg stort sett bra - men alt kan kjøres/seiles i stykker. Og blir man selv sjøsyk da har man et stort problem. Samme problemet er at det blir vanskelig å sove/spise på lange strekk.

 

Min erfaring er at det skjer noe drastisk med sjøegenskapene når båtene blir større. Vår båt er helt annerledes i sjøen enn den Nidelv 300 vi hadde før. Jeg tror at vekten og lengden i seg har stor betydning. Skrogformen avgjør nok også en hel del hvor mye slag man får i motsjø. På motorbåter er det også viktig å ha nok motor/fart til at man unngår å bli herjet med av sjøen - særlig i medsjø er det viktig slik at man kan kjøre fortere enn bølgene

 

Egen erfairng med båten vår er at jeg i fjor kjørte for sakte i dårlig vær. Ble det 1-2 meter motsjø slakket jeg ofte av til 8-12 knop og fikk masse sjø over båten. I år kjører jeg kanskje i 18-22 knop i tilsvarende sjø - og da fungerer skroget mye bedre. I mai var vi over Kosterfjorden, Sekken og Strømtangen i rundt 10-12M/sek. Kjørte først i ca 22 knop - og det slingret en del. Bestemte meg for å prøve å kjøre fortere, og det ble betydelig mer komfortabelt ombord i ca 29 knop. Poenget mitt er at man må gjøre seg kjent med egen båt og finne ut hva som passer båt og mannskap best.

 

Når man kommer på åpent farvann er bølgene annerledes enn langs kysten. Det er svært sjelden det er flatt vann, ofte er det dønninger av ett eller annet slag. Som i dag da vi gikk 3-4 nm fra ytterste skjr mellom Marstrand og Lysekil. Utenfor Måseskjær ble dattera ble sjøsyk - ikke mye sjø - men varmt ombord under kallesjen og litt slingirng og jeg kjørte i laveste normale planehastighet for å bruke litt lengre tid pga mottatt nødmelding og jeg ville holde meg i området til det var avklart. Det var nok til at bøtte måtte frem. Ikke noen krise - men en lærepenge om at vi må tenke på alle - også når skipperen har det hygglelig og koser seg over kartene "langt til havs"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært med på å "stuke" en Azimutze 50 utenfor stadt. Ikke morsomt. Vi var foresten på firmatur når "gudrun" herjet som verst. på veg til danmark :crazy: Vet ikke hva hastighetn på vinden var da, men vi kunne gå opp på "overdekket" og holde oss fast i rekka, slenge beina bakover og "sveve" .. Alt i lommer osv, ble blåst bort. Mener å huske vi var den eneste "colour båten som gikk.... Var maaaange sjøsjuke da gitt. Vel. Jeg tar hensyn til barn og admirillen som er blitt ganske pysete etter barna kom til. Vil jeg ha med familie på tur, er det sjeldent mye vind eller bølger. 7-8 mps ca 2 m bølger er vel ca grensen tenker jeg. Opplever også det samme som bitteliten skriver at båten oppfører seg mye bedre i fart . Nå går jeg ikke så fort som Bitteliten da, Men merker enorm forskjell på 10 knop og 14. Båten setter seg og ruller mye mindre.

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

29 knop i 10-12 m/s høres da vanvittig fort ut, Bitteliten. Det må det gi utrolig harde fall og slag? Jeg har jo kjørt samme båt i 3 sesonger og ikke kjørt på langt nær så fort i det jeg har opplevd som mye sjø og bølger. I medsjø går det stort sett greit, selv om jeg har vært uoppmerksom og trynet inn i neste sjø med for mye fart så bølgen skrellet over hele båten (da hadde HT gjort seg...). Men i motsjø....

 

Mest ubehagelig sjø har jeg opplevd utenfor Rakke sydgående, en tur jeg har gjort mange ganger. Etter klokkebøya retning Tvistein og videre mot Jomfrulandsrenna er det stort sett vind og sjø skrått forfra på babord side. Noen ganger har det vært så mye sidesjø at jeg ikke har turt å følge kursen, men har gått siksakk for å unngå å få bølgene mer eller mindre rett inn fra siden. Teknikken jeg lærte meg med min W32 og videreførte med W37 var å trimme båten kraftig ned med trimflpas. Da planer den i 13 knop i stedet for 17-18, og jeg kunne velge passe fart, med W32 ofte 15-17 knop, med W37 gjerne 17-20. Båten ligger da også støtt og godt , dypere i sjøen enn vanlig. Nå er sjøen ulik og Rakke er et kvapsete område. Men selv i slik fart er det ikke til å unngå at det blir noen harde slag, selv om jeg også passer gassen og leser sjøen.

 

Bølgehøyde har jeg aldri fått noen orden på, greier ikke å vurdere det. Slake bølger gjør ingen ting. Men blir de krappe og oppoverbakken bratt.... så er det ikke alltid så kjekt når en går over toppen. For meg er det store bølger. Men hvor mange meter??? Og da ikke i 29 knop.....

 

Jeg er selvlært til sjøs og har nok mye igjen å lære. Tenker mange gang at det hadde vært fint å dele erfaring med andre med mer kunnskap og erfaring, og på den måten flytte grenser og bli tryggere. Direkte redd har jeg ikke vært, men anspent - ja. Og jeg vet at de jeg har med meg synes det blir ubehagelig lenge før meg. Alle skal føle seg trygge ombord. Det hjelper ikke å si at det ikke er farlig hvis en føler seg utrygg. Så jeg tilpasser kjøremønster og hvilket vær jeg går i til hvem jeg har med meg. Men jeg planlegger ikke å gå rundt Rakke eller åpne strekk i mer enn 10 m/s.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

29 knop i 10-12 m/s høres da vanvittig fort ut, Bitteliten. Det må det gi utrolig harde fall og slag? Jeg har jo kjørt samme båt i 3 sesonger og ikke kjørt på langt nær så fort i det jeg har opplevd som mye sjø og bølger. I medsjø går det stort sett greit, selv om jeg har vært uoppmerksom og trynet inn i neste sjø med for mye fart så bølgen skrellet over hele båten (da hadde HT gjort seg...). Men i motsjø....

 

Ikke motsjø - hadde sjøen inn skrått fra siden da vi dro på ved Trestenen. Ble litt provosert av at en Joda 310 kjørte fra oss - så jeg tenkte at det var greit å prøve. I motsjø kjører vi roligere - men ikke for rolig. Har erfart at farten i seg har stor betydning for hvor mye slag det blir. Om man trykker på litt mer så skjærer skroget sjøen bedre og slagene blir mindre fordi man ligger mer oppå bølgene enn i dem. Høres kanskje dramatisk ut -men jeg kjører ikke i stykker båten vår. Tvert i mot. Og jeg har aldri hatt noen av de båtene jeg har hatt fullstendig i luften - alt oppleves som kontrollert og sanset av alle ombord.

 

Første gang jeg stusset over farten vår i en god solgangsbris var i august i fjor da vi kjørte fra 2 medium store RIB'er mellom Son og Gullholmen. Ikke stor sjø - men en god solgangsbris og hvite skumtopper. Jeg lå i rundt 30 knop - RIB'ene klarte ikke å holde følge.

 

Jeg hadde samme teknikk som KOB med vår Nidelv 300. Jeg brukte samme teknikken i fjor på denne båten. I år kjører jeg annerledes. Synes båten fungerer meget bra i fartsområdet 23-28 knop. Mulig det har litt med at vår båt er tyngre i hekken enn KOB's W37. Tror vi har et par hundre kilo mer ettersom D4 veier mer enn KAD 300.

 

Kjøring i stor medsjø er en egen teknikk. Da er det viktig å gi gass i oppoverbakken og slakke av i nedoverbakken. Bør kanskje også legge til at jeg erfarer samme som Jørgen på Aaby Marine sa til meg da vi bestilte båten vår. Nytten av autopiloten får du virkelig når du kjører i litt sjø. Det erfarer jeg ofte. Det er så deilig å kunne konsentrere seg om navigering og gass og slippe styringen. Jeg er tross alt bare en mann -og som alle damer vet - vi kan bare gjøre en ting av gangen :wink:

 

Mulig også at vi føler oss tryggere i og med at vi har fast tak over hodet. Uansett hva jeg synes spør jeg alltid alle ombord om de har det bra. Er de utrygge så slakker vi av eller snur. Senest var på samme turen som beskrevet over (jeg og Fendersjefen var på guttetur alene) - men da Strømtangen på vei nedover. Da var klokken ca 21 og etter Hankø ble sjøen krapp - for krapp til at vi trivdes og vi var begge slitne og sultne på boks lapskaus. Da tok vi en stor usving og la oss i Hankø i stedet.

 

Da minstemann i dag sa uoppfordret at "pappa - den turen, den var flott den" da vet man at man skaper gode barndomsminner. For meg er det den største gleden ved å ha båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må legg til en sak. Det er også viktig å vite hvor lenge det har blåst sterkt i samme retning da vindenergien bruker tid på å flytte vannet. Blåser det 10ms og det har gjort det i 2 timer er det ikke sikkert det er så farlig på strekk som Rakke, Tønna eller Gule Humpen, Men har det nettopp løya etter 5 dager med uling fra samme retning - da må man regne med mye sjø.

Link to post
Share on other sites

Da minstemann i dag sa uoppfordret at "pappa - den turen, den var flott den" da vet man at man skaper gode barndomsminner. For meg er det den største gleden ved å ha båt.

Helt enig. Minstejenta har vært lettmatros på mange av turene - og transportstrekkene Oslo - Kragerø har vi stort sett gått sammen vi to, hun foretrekker sjøveien framfor E18. En av de hyggeligste turene vi to hadde sammen i Hannah II, som riktignok tok en del lengre tid enn planlagt, er omtalt her

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

I tillegg kommer grunnforhold i grundt vann, bølger som møter hverandre og danner styrtbrenninger. Derfor blir det ganske "høl i huet" å kun snakke om vinstryrken, uten å nevne hvilken vei den kommer, hvor lenge gjeldende styke blåser osv.

:yesnod: Dette har vi erfart mange ganger. Strøm, grunne områder får sjøen til oppfører seg totalt annederledes en på dypt vann.

 

Det er også viktig å vite hvor lenge det har blåst sterkt i samme retning da vindenergien bruker tid på å flytte vannet. Blåser det 10ms og det har gjort det i 2 timer er det ikke sikkert det er så farlig på strekk som Rakke, Tønna eller Gule Humpen, Men har det nettopp løya etter 5 dager med uling fra samme retning - da må man regne med mye sjø.

Øker vinden pleier vi å si at det som regel tar et par timer før vi merker den på sjøen. Dette har vi dradd nytte av flere ganger når vi går over åpne havstrekk.

 

Tror at for de fleste så er fritidsbåtliv assosiert med komfort og ikke grenser for hvor mye vi eller båten kan tåle. Vi har vært ute i stiv kuling ved flere anledning, men vi veger det sjelden. Båtturen skal være behagelig for alle ombord og da kan solgangsbrisen noen ganger være frisk nok.

 

Det er stor forskjell på komforten og gleden av en tur i 12 m/s, 2 m bølger, 25 knop og det å vente noen timer å gjøre samme turen når det bare er dønninger igjen. Uansett trimming blir det en mye hardere overfart når vinden pisker opp sjøen. De færreste synes det er behaglige å dunke og slamre seg fram der kaffekoppen skvalper over og alle ombord må tviholde seg. Båtliv er komfort og overfarten skal jo være noe en hygger seg med!

Link to post
Share on other sites

Gikk fra Horten via Langesund og Jomfruland til Kragerø på torsdag og synes det var stressende mye sjø rundt Tønsberg Tønne og Rakkebåene. Og selv om det var veldig stille i går morges når vi gikk fra Kragerø til Lyngør var dønningene store nok. Har båre gått strekket en gang før og da var det bare kos. Ikke det at det er skummelt med litt sjø, men over såpass lange strekk blir det stressende å fokusere på kursen og bølgene samtidig - såpass at du må planlegge en kaffeslurk mellom noen rolige bølger. Blir i Arendalsområdet en god stund, men det som gjør meg litt usikker på hjemturen er at vind- og bølgevarsler er så lite presise. Må man ha lange perioder med godvære for å få mer troverdige meldinger og mer behagelige turer på disse strekkene, eller er det bare jeg som er pysete?

Link to post
Share on other sites

Må man ha lange perioder med godvære for å få mer troverdige meldinger og mer behagelige turer på disse strekkene, eller er det bare jeg som er pysete?

Du er sikkert ikke pysete. Men med fremherskende vindretning som er SV må du regne med en del sjø på disse strekningene. Også Portør - innseiling Risør kan være ganske så ubehagelig i motsjø, så det er lurt å starte tidlig. Men heldigvis er den ikke så lang, og deretter er det meste gjort. Videre til Lyngør sjøer det vanligvis midre, og en kan gå via Risør så det åpne strekket blir mye kortere.

 

Hjem får du sannsynligvis vind og sjø bakfra, og det er en helt annen opplevelse - mye mindre stressende. Men også her lønner det seg å starte tidlig. MEN - det skjer jo at det er flatt hav på disse strekningene også. Har hatt noen flotte turer fra Jomfruland over til Skjærhallen hvor havet knapt nok har rørt på seg.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, tenkte ikke på det med sjøen i ryggen hjemover, og det var jo betryggende. Vi har uansett et par uker på oss, og målet er at turen fra Arendal til Oslo skal bli en ferietur og ikke en transportetappe, men det vil jo været avgjøre. Er heldigvis på besøk i Arendal og plages ikke av de kraftige regnbygene som akkurat nå åpenbarer seg over det blide sørlandet.

Link to post
Share on other sites

... er litt nysgjerrig på hvordan man finner ut av vindhastigheten her?

 

 

Som Roaldbj; ocean.DMI.dk, men i tillegg sjekker jeg Moss Havn og Scanpro.

 

Bølgehøyden finner jeg ut når jeg er kommet på fjorden, men vindstyrken forteller meg om jeg bør reve eller ikke (og evt. om jeg finner mannskap).

 

Seilte utaskjærs fra Strømstad til Åsgårdstrand i går, og hadde en vanvittig fin tur. Meldt vind var 6-10 m/s og bølgehøyden var ca 1,5 m utenfor Strømstad og 1 m ved Hankø/Bolerne. Brukte 6 timer, med 2rev.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...