Jump to content

Lakkering av glassfiber båt


Granelg

Recommended Posts

ser ut te at du har gangen, husk å holde den overflaten du skal lakkere ren for støv og fett. Eg ville ennå vurdert å bruke sparkel som er ment til finishjobber, Fargerike har en som heter multi, denne bruker jeg på jobb, den herder fort og er lett å bearbeide, krympen kommer inn viss du fyller i store <5mm hull, uansett sparkler du i to omganger. poxy er vanskelig å pusse etter herding, og dyrt.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Må bare understreke at:

BENGALAKK.... Anbefales ikke fra meg! Da blir det i alle fall umulig å få noe til å sitte på dette siden , siden den inneholder noe som trenger inn i alle materialer den blir brukt på, og som reagerer med nær all maling siden som da vil boble eller flasse av..

 

Når du legger toplac,topcoat eller hva den kalles så er det en 2-komp polyuretan lakk jeg snakker om og den bør legges over hele skroget og ikke ekstra tykt under vannlinjen, dette for å ikke få noe skiller!

 

Bruk epoksy sparkel da polyesterbasert eller annen sparkel er hydroskopisk dvs. den trekker til seg vann, og hydrolyseres eller tæres etterhvert.

Vær nøye med epoksysparkelen og ikke legg for mye slik at det blir mue pussearbeid.

 

Jeg har spaklet 100% av skroget på min 18 foter og holder på å pusse ned dette. Der jeg har gjort godt sparkelarbeid er det ikke mye arbeid å vannslipe...

 

Se min hjemmeside for bilder. Jeg skal prøve å oppdatere denne ettersom jeg jobber..

 

 

http://home.online.no/~mkje/index.cfm

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

dsc02642.jpg

Her er bunnstoffet først spylt av med høytrykkspyler med roterende stråle som viste seg å ta svært mye

Så ble det gått over med skrape og pussemaskin med 60 papir.

Anbefaler pussing med våtslipepapir siden bunnstoffet er svært mye enklere å fjerne når det er vått og det ikke pakker seg i sandpapiret. Jobben var unnagjort på to kvelder

Hvis man ikke skal lakkere på nytt vil jeg ikke anbefale å bruke så grovt sandpapir.

Redigert av Granelg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Etter at alt gammelt bunnstoff var fjernet, ble resten av skroget pusset matt.

Det mest effektive var faktisk å pusse for hånd med pussekloss.

Pussingen gikk også overraskende fort på en så liten båt.

 

På skroget ble det brukt vinkelsliper med pussepapir for å fjerne gamle reparasjoner for å være sikker på at det har blitt gjort riktig.

Vær forsiktig når man gjør dette slik at man ikke tar for mye, da vinkelsliperen er svært effektiv!

 

dsc02705.jpg

 

Reperasjoner av gamle sår/skader ble reparert etter guiden som står på www.jotun.no

De har laget en god forklaring på hvordan reparere små hull og skader.

 

Etter at båten var slipt ned, ble slipestøv spylt med høytrykspyler og vasket med aceton for å fjerne fett merker.

 

 

Lakkering

Jeg har valgt å benytte Jotun sine produkter www.jotun.no

Ett svært provisorisk lakk telt ble satt opp fra biltema (partytelt på 3x6m med vegger). Ikke ha forhåpninger om at teltet henger sammen mere enn et par dager da det er av en heller dårlig kvalitet og tåler ikke det minste vindpust!

 

Hele skråget har blitt sprøytet med antipest fra Jotun.

Jeg anbefaler å prøve seg frem på et sted som ikke er synelig med tanke på hvor mye tynner som skal blandes i antipesten.

Vi brukte en svært billig sprøyte, og for at det ikke skulle klumpe seg, måtte vi tynne den en del for at det ikke skulle bli ruglete.

Sjekk med fagfolk eventuelt prøv deg frem på steder som ikk er synlig først

 

Legg minimum 4 lag med antipest under vannlinjen

Vi brukte akkurat i overkant av en boks antipest pr. strøk på en 17fot’er

 

Senere ble båten lakkert med hard top lakk over vannlinjen.

Vi la her 4 strøk a 6 bokser.

Har man lakkert tidligere og har riktig utstyr slipper man nok mye billigere unna siden vi måtte slipe ned litt etter to strøk pga. noen ujevnheter.

Resultatet ble svært bra med tanke på at vi ikke er drevne i faget.

 

Men skal man lettere få et bra resultat, så invester i en noe bedre sprøyte og IKKE bruk en billig sprøyte fra biltema.

Sjekk kapasiteten på kompressoren før du begynner for å se om den klarer å levere nok luft, ellers blir du ikke ferdig med det første :-)

50L kompressor virket bra for oss. kan fås kjøpt på Torshov til ca 1500,-

dsc02758.jpg

 

De av dere som er litt drevne i faget vil nok vri dere i smerte når dere ser hvordan vi har gjort dette.

Resultatet ble selvfølgelig ikke helt perfekt, men vi er godt fornøyd med tanke på utstyr og kunnskap som vi har hatt til rådighet.

Redigert av Granelg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men skal man lettere få et bra resultat, så invester i en noe bedre sprøyte og IKKE bruk noe billig fra biltema.

Vi brukte en 50L kompressor som virket bra til formålet.

Jeg vil ikke anbefale å bruke små kompressorer siden de ikke har nok kapasitet.

 

Brukt billig lakk fra biltema med STRÅLENDE reultat!

 

Her finnes noe om oppussingen min!

http://home.online.no/~mkje/mekking.cfm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...