Jump to content

Lakkering av glassfiber båt


Granelg

Recommended Posts

Jeg har anskaffet et 17” Trønderbas (glassfiber) som trenger en ansiktsløftning.

Ny dørk, ny innredning, små reparasjoner i glassfiber og omlakkering er noen av tingene som skal gjøres.

 

Jeg føler jeg har kontroll på det meste utenom grunnarbeidet før lakkering og selve lakkeringsprosessen.

Jeg har forsøkt å lese på forumet for hvordan man skal gå frem, og jeg ser det blir gjort på mange forskjellige måter og med et utall av produkter (noen anbefales og andre ikke).

 

Derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å få startet riktig.

 

1. Jeg skal lakkere om båten i en annen farge (hvit)

Hvor mye må pusses ned for at ny GelCoat skal feste bra?

Hvilke GelCoat anbefales?

Bør man bruke noen form for lakk utenpå GelCoaten?

Hvilke vannfast grunning bør man bruke mellom GelCoat og bunnstoff?

 

2. Lakkere eller rulle på GelCoat

Blir det bra resultat ved å benytte rulle og hvilke type rulle anbefales?

Jeg har tilgang til lakkeringsutstyr og maskeringsjobben er liten…

 

3. Hvilke selvpolerende bunnstoff bør man velge.

Trenger noe som glir bra i vannet.. ikke noe kjempedyrt racing greier 

 

4. Sparkling.

Jeg har sett enkelte bruke stålplast eller glassfiber sparkel under og over vannlinjen. Kan dette brukes eller anbefales andre løsemiddelfrie produkter?

 

 

Svar mottas med stor takk siden jeg er litt nybegynner på dette området :-)

Link to post
Share on other sites

Ser du ikke har fått noen svar, så jeg skal prøve å svare etter beste evne på noe i alle fall.

 

Du må nok pusse bort all gelcoat om du skal legge ny...i allefall om resultatet skal vare litt og bli pent og plant.

 

Type gelcoat har jeg ikke så mye tanker om, men du bør pusse litt i gelcoat og legge et lag Topcoat til slutt. Du får da en hardere flate som tar av for den mykere gelcoaten, så slipper du store sår hver gang du kommer innat noe hardt og spist.

 

Å rulle på gelcoat går greit det...myk litt langhåret rulle, men ikke legg på for tykt...da koker det lett og du får en grasal pussejobb før du må gjøre det hele igjen. :smash: Legg heller mange tynne lag og puss lett med langpusser imellom.

 

Mellom gelcoat og bunnstoff ville jeg brukt tokomp. epoxyprimer. Jotun sin er helt grei og bruke her har jeg erfart.

 

Under vannlinje ville jeg ikke benyttet glassfibersparkel...den krymper mye og slipper derfor lett etterhvert. Bruk epoxy om det er siste jobben før bunnstoff....om du skal sparkle for så å legge polyesterprodukter...så anbefaler jeg heller å legge tykt på med duk/gelcoat for så å pusse det hele plant uten bruk av sparkelmasse. Mye jobb, men da blir det pent og det holder!

 

Lykke til og velkommen hit. Her ser du av alle tråder rundt om, at du kan spørre om det meste!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke vanlig å slipe bort gelcoaten før man lakkerer, er det det? Selv har jeg i alle fall aldri sett noen som har gjort dette! Det normale er at man vasker med silikonfjerner, mattsliper hele skroget, sparkler opp og pusser evt hakk i gelcoaten og grunner med et par strøk Antipest primer. Deretter påfører man to-tre strøk med tokomponent lakk for båt, f.eks Jotuns Hardtop.

 

Gelcoat brukes kun under støping. Om man tilsetter voks til gelcoaten blir den til Topcoat, som kan males på. Men lakkering med 2-komponent lakk gir en både glattere og blankere overflate, så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Å lakere en båt med toppcaot er en selsom opplevelse ,selv bruker jeg lesonal billakk med mykner grunning bruker jeg colorbild. Etter dette polerer jeg hele båten med slip rubbing for så vokse. dette gir et resultat som en ikke trodde var mulig. den første båten jag gjorde dette med snart ti år siden er like fin i dag. glem gelcaot toppcaot ved relakering.

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg slik at trådstarter kaller det han skal gjøre å "lakke", mens hva han skal gjøre er å legge på ny gelcoat i ny farge...i alle fall slik jeg forstår det. :confused:

 

Skulle man bare lakke, så er det hele en annen sak.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Fiskekroken har rett, topcoat brukes til stuerom etc. der overflatefinishen ikke har betydning. (Blir matt)

(Gelcoat herder ikke mot luft så det kan man uansett ikke bruke.)

Skal man lakke et skrog utvendig må man bruke 2-komp. lakk, gjerne bil lakk. Selvsagt med grunning først.

Og det er ikke vanlig å fjerne gelcoaten. Gjør man det har man en gedigen jobb foran seg hvis sluttresultatet skal bli akseptabelt. Gelcoatlaget varierer mye i tykkelse og overflaten vil derfor bli veldig ujevn når det fjernes.

Link to post
Share on other sites

Gelcoat sprøytes i formen før båten støpes. Skal en bruke denslags stoffer er det snakk om Topcoat men ville nok langt foretrekke en brukende båtlakk. Ta et søk på f.eks. "+Jotun +Hardtop" så finner du mange passende tråder, f.eks. denne. Lykke til :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på med denne jobben akkurat nå. Men du skal ikke legge på ny gelcoat! Det går an men er en helt vanvittig jobb da det ytterste sjiktet på gelcoat ikke herder mot luft, og dette må slipes og slipes og slipes og.... poleres etterpå....

Jeg hadde litt plastpest så jeg pusset ned all gelcoat på det berørte området.

Båten min var malt og jeg måtte skrape vekk denne med fordi den var av 1-komponent type.

Deretter mattslipet jeg gelcoat med 180 vannslipepapir la på ett støk over hele båten med (2-komp epoxy)plastpest-grunning. Så sparkling, og sliping igjen. Bruker bare 2-komponent epoxy! (ikke biltema eller star grunning eller sparkel!) Deretter legger jeg 3 strøk plaspest grunning på det under vannlinjen og 5 cm over, og avslutter med ett srøk over hele skroget. Deretter lakkerer jeg med 2-komp topcoat (minimum 4 strøk fordi jeg ikke skal ha på noe bunnstoff siden min båt bare blir brukt i ferskvann, og bunnstoff bare er bortkastet arbeid), og jeg prøver her biltema sitt produkt, men det er flere som har dårlig erfaring med denne, så jeg er spent.

Det som er best på markedet er vel international, om det er glans og rulling du tenker på. Jeg bruker sprøyte og det er et must å bruke maske.

Obs! Noen sier at topcoat er matt, men det er den IKKE. Den skal være blank som..... vannet.

 

Bilder og forklaring på prosjektet mitt kommer på hjemmesiden min etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Selco nevner at man har problemer med Biltema toppcoat. Men hva er disse problemene ? Er det heft, eller aldring ? Jeg lakket taket med denne, og den er jo veldig lett å jobbe med, og gir blank og fin finish. Hadde tenkt å lakkere hele baljen med samme stoffet, men hvis lakken ikke er holdbar............ ?

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg lakkerte en 14 fots båt for 3 år siden, med hempels produkter. Først fixet jeg alle småsår med pussin, etc og epoxysparkel. Avfettet, og slipte alle flater som skulle lakkes. all gelcoat behøves ikke slipes ned, bar sørg for at flatene blir jevne og fine. begynn med grovt papir, avslutt med fint (jeg brukte våtslipepapir). Deretter støvsugde jeg flatene, før jeg grunnet (2-komponent). Så lakket jeg med sprøyte i flere omganger. Brukte kun 2-komponent. Brukte ikke proffverktøy, kun vanlig kompressor og en sprøyte til rundt 500 spenn. Resultatet ble ikke perfekt, men jeg var førnøyd med jobben. Pass på støv, luftfuktighet/vær, riktig mengde tynner etc.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er å matte godt med vannslipepapir og deretter vaske grundig med silikonfjerner,sparkle småsår må jo også til...

Har brukt både jotun hardtop og hempel med godt hell :smiley:

 

Skal du bruke sprøyte så må du tynne endel (hardtopen er ikke god å få til å gå godt i sprøyta),så pass på å få riktig tynner,her er det endel valg :crazy:

 

ta deg god tid og pass på at du blir så tidlig ferdig så du ikke får noen duggmatting,da får du samme jobben om igjen

 

lykke til

mvh Fallkroken

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Jeg ser Selco nevner at man har problemer med Biltema toppcoat. Men hva er disse problemene ? Er det heft, eller aldring ? Jeg lakket taket med denne, og den er jo veldig lett å jobbe med, og gir blank og fin finish. Hadde tenkt å lakkere hele baljen med samme stoffet, men hvis lakken ikke er holdbar............ ?

 

Det er visstnok et problem med glansen ved sprøyting. Den har visstnok blitt helt matt, selv med mye tynner!

Rulling går fint.

Men jeg har avtale med biltema om det går skeis så leverer jeg inn resten og får pengene tilbake!

Holdbarheten er som ved de fleste 2-komp vil jeg tro.

Jeg skal forsøke med ca 20% tynner

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke sprøyte så må du tynne endel (hardtopen er ikke god å få til å gå godt i sprøyta)
Så vidt jeg minnes så står der på Antipest-boksen at den skal tynnes ved sprøyting men ikke på Hardtop-boksen. Jeg har sprøytet utynnet Hardtop med godt resultat men jeg passet på å varme boksene til romtemperatur og litt til først, da blir den mer tyntflytende. Har en følelse av at forvarming av Hardtop er bedre enn tynning for da setter den seg fortere når den er kommet på båten og dermed kjølt ned.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Viss ein ska skifta farge på skroget, så kan ein bruka gelcoat som mellomlag for å forhindra at den gamle fargen skinne igjennom. gelcoat mangle ein vokskomponent, detta for at ein skal ha heft uten å pussa. prøv å få tatt alle reparasjoner før coating,men etter ett lag med gel ser ein svært lett sprekker og ujevnheter, å bruka gel + csm matte syns eg va voldsomt, gelcoat har en mye større bruddstyrke enn vanlig polyester og er veldig vanskelig å pusse ned, spesielt viss du armerer den, det holder i massevis med vanlig bilsparkel, så fremt du har rengjort og mattet bra. Reicholdt sin gelcoat så du får på maritim start e bra.

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er å matte godt med vannslipepapir og deretter vaske grundig med silikonfjerner,

 

Silikonfjerner bør brukes før man sliper, ellers risikerer man faktisk å slipe silikonrester ned i lakken der den vanskelig lar seg fjerne etterpå. Ellers ser det greit ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Obs! Noen sier at topcoat er matt, men det er den IKKE.

Det er snakk om definisjoner. Eller rettere sagt begrepsforvirring skapt av malingsfabrikanter.

Topcoat er polyester tilsatt fargestoff og voks. Herder ved tilsetning av 1-2% katalysator. Blir matt etter herding.

2-komp. lakk er noe helt annet. Vanligvis polyuretan basert og med 1/3 herder. Billakk er minst like bra som det som selges som "båtlakk".

Link to post
Share on other sites

Viss ein ska skifta farge på skroget, så kan ein bruka gelcoat som mellomlag for å forhindra at den gamle fargen skinne igjennom. gelcoat mangle ein vokskomponent, detta for at ein skal ha heft uten å pussa. prøv å få tatt alle reparasjoner før coating,men etter ett lag med gel ser ein svært lett sprekker og ujevnheter, å bruka gel + csm matte syns eg va voldsomt, gelcoat har en mye større bruddstyrke enn vanlig polyester og er veldig vanskelig å pusse ned, spesielt viss du armerer den, det holder i massevis med vanlig bilsparkel, så fremt du har rengjort og mattet bra. Reicholdt sin gelcoat så du får på maritim start e bra.

?????????????????

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om definisjoner. Eller rettere sagt begrepsforvirring skapt av malingsfabrikanter.

Topcoat er polyester tilsatt fargestoff og voks. Herder ved tilsetning av 1-2% katalysator. Blir matt etter herding.

2-komp. lakk er noe helt annet. Vanligvis polyuretan basert og med 1/3 herder. Billakk er minst like bra som det som selges som "båtlakk".

viss du skal definere noe så kan du iallefall gjøre det riktig; Topcoat inneholder polyester, fargepigmenter, (fargestoff kan være mye , men i og med at polyester tåler uv stråling dårlig så er filtereffekten som coaten gir en av dei vigtigeste oppgavene)og voks. Peroxid er ikke en katalysator, da den blir oppbrukt i herdeprossesen. 1 - 2 prosent blandingsforhold avhenger og hvilken peroxid en bruker og hvilke innhibitorer som er blandet inn. i en NGA coat med perox 1 er eksempelet riktig.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utrolig bra og kjappe svar!

Det er tydelig at dette er et aktuelt tema for mange.

Jeg kommer til og oppdatere tråden med bilder, metoder og produkter jeg har brukt under veis så forhåpentlig vis andre kan dra nytte av dette.

 

Det gikk nok litt i surr med tanke på begreper for meg, så takk for alle svar!

 

Som en liten oppsummering av svarene, har jeg kommet frem til følgende fremgangsmåte for omlakkering av båten.

1. Rense med silikonfjerner / avfettning

Dette for å forhindre at fett slipes inni båten

2. Slipe ned gammel lakk/topcoat med vannslipepapir

GelCoat kan slipes med 180 papir

3. Vaske med silikonfjerner / avfettning der man skal sparkle for godt feste

4. Sparkle med 2-komponent epoxy (over og under vannlinjen), siden dette krymper svært lite

5. Pusse over sparkling

6. Fjerne støv med støvsuger

7. Grunne med antipest grunning (3 lag under vannlinjen)

8. Lakkere ny farge med 2-komponent lakk (minimum 4 strøk under vannlinjen for styrke). Her kan både billakk og TopCoat benyttes

9. Legging av bunnstoff. Dette er ikke nødvendig i ferskvann

 

Ev. andre innspill kommentarer til fremgangsmetoden mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...