Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Nå fylles det vel opp i de mer populære danske havnene. Vi har nettopp kommet tilbake til hjemmehavn etter en tur 'Limfjorden rundt'. Da vi skulle velge siste havn før overfarten til Bohuslän, falt valget på Strandby. Det er flere år siden vi var her sist. Og den gagen var det bemerkelsesverdig lite belegg, god plass. Strandby i seg selv består i hovedsak av Brugsen rett ved kaiene (nokså dyr butikk i forhold til andre vi har vært innom), en blå snackbar og en lite besøkt restaurant.

 

Da vi ankom var det maks 10 gjestebåter i havnen. Og ledige plasser i hopetall. Merk at også her er det påler for akterfortøyninger. Og det er ikke mange som har lysåpning større enn fire meter, men vi fant en.

 

Elektrisk tilkobling er grei. Man må gå bort til den blå snackbaren og kjøpe et kort, vanlig i Danmark, man får tilbake de pengene man ikke bruker. Satte kortet inn i terminalen for å hente ut strøm. De fire første stikkontaktene meldte 'tilkobling utilgjengelig'. Fikk til slutt strøm og lastet for DKK 10. For oss holder det nesten et døgn. Spaserte tilbake til snackbaren og fikk tilbake penger for depositum og rest av kortverdi. Helt greit, tok ikke mer enn en halvtime å plugge inn. Senere på kvelden kom havnekapteinen for å kreve inn havneleien. Han er også mannen som er ansvarlig for dieselfyllingen. Før fylling ville jeg vite hva han solgte. Og dette er artig:

Er det RME i dieselen? Ved ige.

Er det FAME i dieselen? Ved ige.

Men, er det biodiesel på tanken? Ved ige. Dog det er diesel som kun kan bruges på lystbåde, helt spesiell. Skal du ha noget? Nei takk. For han kunne heller ikke redegjøre for rutine med kontroll av vann på tanken, eller noe som helst annet. Fyren ble nok litt irritert etter hvert. Vi fylte forresten en gang i Danmark, det var på Nykøbing Mors. Der var det mer futt. Bio? 'Nai for feen, vi selger da ige 'griseører', vi ønsker da ige problemer med kundene!' Og så var prisen omtrent Dkk 11 blank, uten straffegebyr.

Så det ble ingen diesel i Strandby, for først hadde jeg tatt en titt på tanken:

img_20150703_181925.jpg

Over er tankmåler og lufteventil. Merk krakeleringen i tetningen til lufteventilen. Her kan vann finne veien ned på tanken. Ta en titt på forskruvningen til tankmåleren, her sitter o-ringen som skal tette mot tanken en halv centimeter over stussen den skal tette mot. Også et mulig lekkasjepunkt. Og det var fler.

 

Prisen var heller ikke den rimeligste:

img_20150703_181913.jpg

Om man ganger med 1,22 så får man omtrent prisen i NOK. Men det er ikke det hele:

img_20150703_181906.jpg

Med liten skrift står det: 'Ved betaling med udenlandsk kort kræves et gebyr på 80 DKK'. Men jeg formoder havnekapteinen tar kontanter. Ellers kan man merke seg at når man kommer syd til Hals, så opphører den prosedyren man har lenger nord med straffegebyr ved bruk av utenlandske kort.

 

Tar man en titt på tankanlegget til fiskeflåten, så holder det en høyere standard.

 

Da vi skulle betale havneleien til havnekapteinen, ble vi varslet om at han ville kreve DKK 80 i tillegg ved bruk av MasterCard eller annet ikke dansk kredittkort.

 

Trolig er dette ikke siste gangen vi benytter Strandby, muligens. Men soloppgangen ved avreise var det ingenting å klage på:

img_20150704_045043.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal vi fikse, Regina III. Men jeg har ikke mange bilder fra turen, det var ikke noe å ta bilder av. Må vente til vi har vært i Strömstad en tur, trenger loggboken. Men når det gjelder byene vi besøkte, så kan det virke som om man på 50- og 60-tallet pløyde det gamle ned og planmessig bygde nytt. Derfor er byene forbausende like og stereotype. Har du sett den ene, så har du sett alle. Og noen havner har ikke byer linket til seg i rimelig nærhet. Man trenger egen transport. For langt å gå. Men som sagt, Routing, byer og leder i loggboken.

 

Vi er nå hjemme i Son.

Link to post
Share on other sites

Skaper påler havner gennerelt bry Careka. Synes Cat er tøft, men klarer ikke helt og se at det er lett å få plass

Det er ikke problem å få plass, husk at dypgående er mye mindre en de fleste andre.  så cattene går in på grunt vann.  jeg kan også stå på kjølene.

Og en plass longside finnes alltid.

Men syns Danskene ødelegger havnene med alle disse pålene, Det gjør dem lite fleksible.

Tar en dag til i Sæby, har en på insiden som skal gå kl 1500,  da skal det stokkes endel om,  slik at jeg ligger ytters, og kan gå tidligt i morgen.

Det ligger 3 og 4 i bredden i kanalen nå. Grått vindfullt, og litt regn i lufta  :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

kanalen, trebrygga ved Fruen fra havet.  :)  det der er også et gammel bilde,  den viser ikke den yttre havn.  hvor Bonus ligger.  og han der med Bavven  som la seg i gummibåten og sperret inløpet  :)

her hjelper det ikke å ha  "båt ventes" skiltet ditt lano, 

Jeg er mest overasket over alle de som stiller med små tynne fendere,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja,  der har du havna slik den er i dag.  "Jesus" er her ikke lengre. han vises på bildet, ligger alene innerst i det jeg kaller kanalen.  rett overfor Drivstoff fylleplassen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg klokere !    Jesus forlot Sæby da pålene kom !   :smash:  

Han var i drift en stund etter pålene kom,  men de flytta han fra sin gamle plass der skuta lå med alle potteplantene,  Han vandret til de evige jaktmarker. 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...