Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

MR Swe skrev 1 time siden:

hei.hvor lang tid har man på seg og komme hjem til norge etter man har vart med båten i danmark ? For åslippe havne i karentære?

Kan fort ta 3-4 dager om ikke været er perfekt.

 

Det er ikke krav om karantenedager i Norge etter å ha vært i DK med båt dersom du ikke har symptomer. 

 

Dersom du bruker tid langs Svenskekysten oppover, kan kanskje dette være annerledes. Norge har gjensidig åpnet opp for ferie/besøk i Danmark, men ikke i Sverige. Men det heter at det er lov å kjøre gjennom Sverige for å komme til DK. Om dette også gjelder båt er vel et annet spørsmål.

 

Vi seiler direkte og vil ikke innom Sverige i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hvis-du-skal-rejse-ind-i-eller-via-danmark

 

Du må gerne holde ferie i Danmark på din egen båd eller på en lejet båd, såfremt der fremvises dokumentation for ophold på minimum seks nætter i en lystbådehavn uden for København og Frederiksbergs kommuner. De seks nætter behøver ikke at være i den samme havn.  

 

Relevant dokumentation

Bekræftelse på reservation af havneplads i mindst seks dage i en dansk lystbådehavn

Link to post
Share on other sites

Nå er du vel litt vrang? Dette handler jo om innreise til Danmark, ikke reise innen landet. Dessuten sier politimesteren merkelig nok at de 6 dagene kan fordeles over flere havner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som Lars H skriver: Når du kommer ind i landet, skal du kunne dokumentere, at du har booket mindst 6 overnatninger. Det behøver ikke være i samme havn. Blot må det ikke være en havn i Københavns Kommune. Men du må godt bo udenfor og tage ind hver dag.
 

Når du først er inde i landet, så er der fri rejse rundt så længe du vil. 
 

Jeg ved ikke hvordan havnemesteren vil reagere hvis man anløber og kan dokumentere, at man har været i en anden havn i seks dage, men han har en dårlig sag hvis han protesterer.
 

Logisk? Nej. Rimeligt? Nej. Overforsigtigt? Bestemt. Som det nu en gang er? Ja.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lovtekster, er det to tolkingsmetoder.

  • Det som ikke er forbudt, er tillatt (demokratier)
  •  Alt som ikke direkte er tillatt, er forbudt. (totalitære systemer)

Som Flid sier, Sverige-transitt er ikke konkret forbudt og altså lovlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro, at et par dages transit gennem Sverige ind i DK IPRINCIPPET ville betyde, at man anbefalede karantæne fra dansk side. 
 

men... jeg nægter at tro, at nogen vil undersøge det eller på nogen måde interessere sig for det. 
 

I øvrigt kan ting stadig nå at ændre sig. Det er en flydende situation. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 29 minutter siden:

Et bra resonnement det der, men synes ikke det er så lett å bli klok på disse ulike reisereglene.

Svenskene får ikke lov å komme hverken hit til Norge eller Danmark, men vi kan godt reise via

Sverige... Litt rart å skjønne


jepp sånn er det......svensker kan ikke dra til Køpenhavn eller Danmark.....

 

men Køpenhavns-folket kan dra til Sverige....og tilbake.

https://www.dagbladet.no/nyheter/lange-koer-mellom-danmark-og-sverige/72523321


Erna sier att det er OK att dra fra Norge via Sverige til Danmark
 

men ryktet ikveld sier att Ola Nordmann ikke får dra til sin hytte i Sverige, uten karantene.....

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=35268

 

måtte vare logikk på høy nivå :giggle:

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 7 timer siden:

de vet at vi er i transitt gjennom Sverige. 

Hva er forskjellen på å være i transitt gjennom Sverige og å være på båttur gjennom Sverige? Hvordan dokumenterer dere at dere ikke går i land, handler osv? Hva ‘hat Erna sagt’, eller er det en forskrift dere henviser til? Jeg har ikke fått med meg annet enn at Sverigeopphold betyr karantene  på retur Inn i DK og N. Kommer ny presisering i dag ifg NRK i går.

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig å merke seg er at reiseforsikring normalt ikke dekker tilfeller som kan settes i sammenheng med med Covid-19 for land der reiserådene anbefaler at man ikke drar. Siden reiserådene sier det er ok at man kjører gjennom Sverige på vei til/fra Danmark, så vil altså reiseforsikring gjelde, men dersom man bruker sin egen båt i bedagelig tempo kan man nok fort få problemer hvis man blir syk.

Link to post
Share on other sites

Nye regler i Danmark gældende fra næste helg:

 

Der åbnes nu for rejser til og fra alle lande i Europa - undtagen Portugal og Sverige. Dog er der undtagelse for borgere i dele af Sverige, hvor smitten er lav - hovedsagelig Skåne. Det vil sige, at @ebonita kan komme til København igen! Reglen om minimum seks overnatninger er stadig gældende - dog ikke for skåninger. 
 

Mere om det her: www.um.dk

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 29 minutter siden:

Det har kommet noen norske båter hit til Vesterø på Læsø. 

 

Vi kommer sannsynligvis til Læsø ca førstkommende søndag, Flid.

Regner med at det er god plass i havna? Er restauranter, forretninger, m.m. åpnet for sesongen i Vesterø nå?

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev On 11.6.2020 at 22.47:

Et bra resonnement det der, men synes ikke det er så lett å bli klok på disse ulike reisereglene.

Svenskene får ikke lov å komme hverken hit til Norge eller Danmark, men vi kan godt reise via

Sverige... Litt rart å skjønne

Synes du det? Helsemyndighetene sier at man skal reise korteste veien gjennom Sverige, uten å være i kontakt med svensk miljø. Ser du ikke forskjellen mellom å bo i Sverige med daglig kontakt med et smittemiljø og det å reise i bil eller båt gjennom landet på armlengs avstand fra alle smittekilder?

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 16 timer siden:

 

Vi kommer sannsynligvis til Læsø ca førstkommende søndag, Flid.

Regner med at det er god plass i havna? Er restauranter, forretninger, m.m. åpnet for sesongen i Vesterø nå?


Alt er nesten som normalt. Litt restriksjoner på samme måte som hjemme. Og det er god plass i havna. 
Status i dag er at alle er friske. Noen norske båter har vært og er her. De jeg har snakket med har papirene i orden men ingen sjekker. Jeg har ikke sjekket selv, men de lokale dansker her sier at nå har de forandret fra seks til tre dagers booking. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...