Jump to content

Status på Danskekysten og sørover


Careka

Recommended Posts

Flid skrev for 5 timer siden:


Alt er nesten som normalt. Litt restriksjoner på samme måte som hjemme. Og det er god plass i havna. 
Status i dag er at alle er friske. Noen norske båter har vært og er her. De jeg har snakket med har papirene i orden men ingen sjekker. Jeg har ikke sjekket selv, men de lokale dansker her sier at nå har de forandret fra seks til tre dagers booking. 

Ble du stoppet på noen måte av toll/politi kontroll på vei over Flid 

Link to post
Share on other sites

leopard skrev for 12 timer siden:

Ble du stoppet på noen måte av toll/politi kontroll på vei over Flid 


Nix, ingen kontroll på oss inn i DK.  En annen norsk båt som ligger her hadde tett følge av kystvakt når de var tvers av Skagen, de fulgte etter dem men forsvant etter en stund.

Vi ble stoppet av norsk politibåt på vei ut av Norge. 
 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Status Læsø:

Ankom Læsø i går formiddag etter ca 23 timer i sjøen direkte over Skagerak. Alt fra vindstille, kuling, regn og måneskinn om hverandre i flere omganger på vei over. For sikkerhets skyld aktiverte jeg slepesporet på plotteren før vi seilte fra hjemmehavn i tilfelle spørsmål om vi har vært innom Sverige.

Vi har booket 6 døgn via linken som Flid har lagt ut her tidligere, så vi har formalitetene i orden. Hvis du skal være lengre enn 6 døgn i danske havner behøver du ikke oppgi mer enn de 6 første. Det viktige er at du oppholder deg minst 6 døgn i DK. 

I dag er det sol, 20 grader i vannet på stranden og feriemodus er slått på. Lite turister og få båter i gjestehavnen. Her er det plass til mange BP-medlemmer. Vi blir her noen dager, - vi seiler - , så hvor mange er ikke viktig. Deretter til Anholt.

Flid: Det venter en øl når du stikker innom 🍻.

 

20200622_141958.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Palbryn skrev for 7 timer siden:

Slik jeg forstår så behøver du ikke kontakte havene direkte om du da ikke ønsker og reservere plass. 

 

Det stemmer. Når du har sendt inn skjemaet til den oppgitte e-adressen får du straks en automatisk kvittering på e-post om at du er registrert gjest. Den skal medbringes i båten.

 

Vi har forresten akkurat lagt til på Anholt etter ca.12 timers seilas fra Læsø. Det er meldt lite vind de neste dagene, så vi valgte å gå videre fra Læsø allerede i dag.

Mange seilbåter i havna, mest danske,  men også mange tyske. Til nå har jeg bare sett en annen norsk båt. Det er ledige plasser, men ikke mange. Litt overraskende så tidlig i sesongen.

Nydelig kveld, stille og varmt.

 

20200623_215119.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lysende klart, men her er den officielle formulering:

 

'Hvis du udelukkende rejser gennem Sverige for at komme til eller fra Norge, er du ikke omfattet af Udenrigsministeriets rejsevejledning for Sverige, hvori alle ikke-nødvendige rejser til Sverige frarådes, ligesom du ikke er omfattet af opfordringen til at blive hjemme i 14 dage efter en rejse i udlandet,' fremgår det af coronasmitte.dk.

 

tilføjelse til ovenstående :

 

Du bør ikke tage ophold i Sverige på vejen, herunder ikke booke indkvartering,

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 14 timer siden:

Er det eventuelt tillatt å ankre opp i svensk farvann, for å så fortsette ferden videre til Danmark dagen etter? 

 

Hvis du setter på slepespor på plotteren og kun ankret opp i den ytre skjærgården langt utenfor havner og bebyggelse bør du kunne vise til slepesporet hvis noen spør. Vi gikk direkte fra Vestfold til Læsø, ville ikke risikere noe hvis noen skulle ha spørsmål. Dessuten var det en fin tur det også.

Vi har ikke blitt stoppet eller spurt om noen ting så langt, men et stykke før Skagen mot Læsø kom en oransje losbåt (?) opp mot oss, kjørte rundt båten, og forsvant så inn mot fastlandet igjen. Jeg tror han sjekket at flagget hadde de riktige fargene, så ta med et godt synlig flagg 😁. Men det kan altså tyde på at de har en viss oppsikt.

 

Anholt i dag:

Denne tyske seileren er betydelig blankere enn min, men nå pakker ikke jeg inn båten med laken når sola kommer heller .. 😄 ..

 

20200624_101221.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 3 minutter siden:

Egentlig hadde jeg planlagt en lang løpetur langs strendene på vestsiden av øya i dag, men siden det henger noen skikkelige uværsskyer i horisonten, må jeg nesten velge...

...ser den..., ikke værmeldingen for lange løpeturer nå nei... :-) 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 2 timer siden:

Hvordan er det med septiktømming i Danmark, er det lagt opp til det i havnene eller går det i sjø? Finnes det noen oversikt? 


Tjaaa, det finnes kanskje noen sugeanlegg, men det er ikke så stort fokus på dette i nordjylland etter det jeg kan erfare....

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 12 timer siden:

Egentlig hadde jeg planlagt en lang løpetur langs strendene på vestsiden av øya i dag, men siden det henger noen skikkelige uværsskyer i horisonten, må jeg nesten velge...

 


Det ser ut til å være et lett valg.....fint vær her også.

493B9897-66B7-417C-9EC3-D739E24F4922.jpeg.368793d5f822e87a8373ad60de4d9c90.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Du finner nærmere regler om dette på denne nettsiden fra Dansk Sejlunion.

 

Forøvrig er hygienen på topp i alle havner med ca en halv båtbredde mellom båtene:

20200625_222654.jpg

 

Videre er det høy standard på rengjøring av toalett- og dusjanlegg, desinfeksjonssprit overalt, osv, så C-beredskapen er på topp.

 

Du kan til og med få hvitvasket småpengene dine hvis det er behov for det:

20200624_145727.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 53 minutter siden:

Ok det er kjekt å vite at man må påregne å gå ut for å tømme


Her i Vesterø finnes det et sugeanlegg men jeg tror bestemt at det ikke fungerer og ser aldri at det blir etterspurt av gjestene. De fleste bruker facilitetene på land hvor det forøvrig er gode rutiner på rengjøring og hygiene. Håndsprit finnes tilgjengelig der det er behov. 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 8 timer siden:

Ok det er kjekt å vite at man må påregne å gå ut for å tømme

Jeg mener å ha observert et sugeanlegg i Gilleleje, om du legger turen dit for å tømme septiken. Har aldri sett noen som har brukt anlegget. Dette med strenge restriksjoner ser ut som noe Sverige og Finland har hektet seg på. 

Link to post
Share on other sites

 

Gunga Din skrev 28 minutter siden:

Finner ikke noe sugeanlegg i Sæby.......

 

 

 

Skal være der , var den på andre siden???

Benzin 800 m. Slæbested. Adgang til telefax. Miljøstation. Campingplads 2 km. Posthus 1,5 km.
Telefon 98 46 10 59
Telefax 98 40 12 99
VHF kanal 16
E-post: saebyhavn@frederikshavn.dk44
 
 
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...